Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffbuffbuff
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-06 23:47
Even een kleine uitleg.

Ik gebruik een oude m42 lens en deze maakt nog gebruik van een auto/manual switch. Bij auto blijft het diafragma volledig open en bij manual past deze zich steeds aan aan het gekozen diafragma op de lens zelf.

Het nadeel van deze oude lens is dat je dus eigenlijk altijd bent aangewezen op de manual stand, zodat je een diafragma kan kiezen.

Ik wil nu een foto maken op f/8, maar omdat je altijd met het daadwerkelijke diafragma werkt is het beeld zeer donker. Daarom wordt er eigenlijk altijd aangeraden op met een open diafragma scherp te stellen en daarna het diafragma op de gewenste stand te zetten.

Nu zitten er 9 kliks tussen mijn f/1.4 en f/8, dus dat werkt best vervelend en langzaam als je constant een slinger moet gegeven aan het diafragma. Daarom zou ik graag eigenlijk constant gebruik maken van de auto/manual switch, zodat je eigenlijk snel tussen beide kan switchen. Maar oorspronkelijk is deze switch niet gemaakt om 200 keer per uur te veranderen qua stand, dus ben een beetje bang dat dit te zwaar is en hij (uiteindelijk) zal breken.

Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
Ik had een helios 58mm met zo'n knop. Ding doet 't na 25 jaar en een hoop mishandeling nog steeds prima.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++