Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 377953

Topicstarter
Beste mensen van Tweakers,

Hopelijk krijg ik hier een fatsoenlijk antwoord, want ik krijg gemengde antwoorden van de IB groep.
Omdat ik niet echt ga over het schoolgeld wil ik mijn ouders de studiefinanciering in ontvangst laten nemen. Ik heb het zelf eigenlijk niet nodig. Ik ben uitwonend, mijn ouders staan me bij in het betalen van de huur en het betalen van de boodschappen, heb zelf ook nog een baantje om wat bij te verdienen, dus ik zit goed.

Echter, ik vroeg me af, als de machtigingsbrief deze week wordt ingeleverd, komt de studiefinanciering van Januari dan nog op mijn rekening of is de wijziging meteen van toepassing? (Dus krijgen mijn ouders meteen het bedrag van Januari).
Ik heb gebeld met de IB groep en daar kreeg ik te horen dat dit niet het geval was. Echter, ik kreeg een mailtje van de IB groep (heb twee dagen geleden een mail gestuurd voordat ik belde) waar ze zeiden dat het WEL het geval is en dat het bedrag van januari gewoon wordt gestort op de rekening van mijn ouders.

Nu vind ik het heel raar, dus ik hoop hier misschien een antwoord te krijgen. Hopelijk kan iemand mij helpen.

Bij voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-04 21:07
Je kunt je StuFi ook weigeren als je het toch niet nodig hebt ;)

Homey — Critics are those without skills to create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Jemig, je maakt het wel omslachtig zeg. Had je gewoon niet tegen je ouders kunnen zeggen: Doe maar maar $stufi-bedrag minder geven per maand.

En als je die stufi wel krijgt, dan stort je het toch door.

Waarom moeilijk doen als het appeltje-ei'tje kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 22:26
Dat is gratis geld van de overheid. Geniet er van! De balans slaat nu positief uit; je krijgt meer van de overheid dan je betaald. Hierna (en ws. voor de rest van je leven) is het omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit bedoel ik dus met antwoorden waar ik niets aan heb. Ik kan het inderdaad over storten ja, maar ik heb het gewoon helemaal niet nodig, ik ga niet over alle kosten die ik moet maken. Dan doen (tot een bepaald punt) mijn ouders.

sorry, maar ik heb niks aan jullie antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Night-Reveller schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 15:56:
Dat is gratis geld van de overheid. Geniet er van! De balans slaat nu positief uit; je krijgt meer van de overheid dan je betaald. Hierna (en ws. voor de rest van je leven) is het omgekeerd.
Ook dit is niet gericht op mijn vraag. 'Gratis' geld is er niet. Studiefinanciering is bedoeld om bepaalde kosten te dekken voor school en andere verplichtingen ...

Ik ga het niet uitgeven aan dingen waar het niet voor bedoeld is.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 377953 op 11-01-2011 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:24

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

AFAIK, wordt de stufi gestort op elke rekening die je wilt, maar moet je het wel aangeven. Ik had zelf dat mijn ouders mijn rekeningen betaalden maar ik krijg gewoon netjes de stufi op mijn rekening gestort. Ik zou ook niet weten waarom dat niet zou mogen?

Daarnaast staat er toch duidelijk op de site:

[quote]Nieuw rekeningnummer

Wil je dat wij je studiefinanciering op een ander rekeningnummer storten? Geef dit zo snel mogelijk aan ons door. Nadat we je wijziging verwerkt hebben en voordat we de studiefinanciering gaan uitbetalen, controleren we je nieuwe nummer. Dat duurt een paar dagen. Zodra we je nummer gecontroleerd hebben, krijg je de studiefinanciering op je nieuwe rekeningnummer gestort.

Wil je iemand machtigen om jouw studiefinanciering te ontvangen? Gebruik dan het formulier Machtiging rekeningnummer.[/]

Edit: Wacht ik lees je vraag verkeerd, sorry :$. Om dan wel antwoord te geven: Over het algemeen kan je ervanuit gaat dat dit soort wijzigingen vanaf de volgende maand pas doorgaan. Heeft met de administratie te maken enz. Ervaring bij de IB groep heb ik echter niet. Mar waarom bel je ze niet nog een keer met de informatie uit de mail + je vorige telefoongesprek? Wellicht had je per ongeluk pech met die persoon.

Daarnaast zal je het denk ik moeten afwachten :)

[ Voor 74% gewijzigd door Notna op 11-01-2011 16:03 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:28

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ik dacht altijd dat dat niet mogelijk was omdat stufi persoonsgebonden was? nvrmind, vond al via Google dat dit wel kon.

Maar volgens mij maak je een probleem dat er eigenlijk niet is... Je kan automatisch geld overstorten naar je ouders de dag nadat je je stufi krijgt (1x instellen). Zijn er trouwens geen nadelige effecten voor je ouders dat het stufi nu als salaris voor hun wordt gezien?

Qua datum weet ik niet of de DUO dit gaat halen. Vroeger toen ik nog met ze te maken had duurde dit soort dingen altijd vrij lang.

[ Voor 21% gewijzigd door swtimmer op 11-01-2011 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Anoniem: 377953 schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 15:58:
Ook dit is niet gericht op mijn vraag. 'Gratis' geld is er niet. Studiefinanciering is bedoeld om bepaalde kosten te dekken voor school en andere verplichtingen ...

Ik ga het niet uitgeven aan dingen waar het niet voor bedoeld is.
Als je dat vindt, waarom wil je het dan wel geven aan je ouders? Daar is dit "gratis" geld toch ook niet voor bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het probleem is gewoon dat mijn ouders denken dat ik de studie financiering soms besteed aan andere dingen. Ook ik maak fouten en dat heb ik wel eens gedaan, waardoor ze opeens minder gestort kregen dan dat ze verwacht hadden van mij ...

Ook al heb ik dat maar twee keer gedaan, ze willen liever dat het bij hun op de rekening wordt gestort. Misschien maak ik een probleem dat er niet is, maar ik zou het graag even willen weten. Ik krijg gemengde antwoorden.

en de vraag was: Is de wijziging verwerkt deze maand nog en krijgen mijn ouders meteen het geld? Of is het nog zo dat de wijziging pas volgende maand van kracht gaat en ik de studiefinanciering voor deze maand nog ontvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:14

odan

The dark side is within all!

normaal gesproken is het bij de IB groep (nu duo toch?) zo dat de wijziging die je invoert pas de volgende maand actief wordt. dus wijzig je iets in januari merk je dat in februari. oftewel 90% kans dat het geld in januari nog op je eigen rekening komt en in februari komt het op de andere rekening.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Notna schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 15:59:
AFAIK, wordt de stufi gestort op elke rekening die je wilt, maar moet je het wel aangeven. Ik had zelf dat mijn ouders mijn rekeningen betaalden maar ik krijg gewoon netjes de stufi op mijn rekening gestort. Ik zou ook niet weten waarom dat niet zou mogen?

Daarnaast staat er toch duidelijk op de site:

[quote]Nieuw rekeningnummer

Wil je dat wij je studiefinanciering op een ander rekeningnummer storten? Geef dit zo snel mogelijk aan ons door. Nadat we je wijziging verwerkt hebben en voordat we de studiefinanciering gaan uitbetalen, controleren we je nieuwe nummer. Dat duurt een paar dagen. Zodra we je nummer gecontroleerd hebben, krijg je de studiefinanciering op je nieuwe rekeningnummer gestort.

Wil je iemand machtigen om jouw studiefinanciering te ontvangen? Gebruik dan het formulier Machtiging rekeningnummer.[/]

Edit: Wacht ik lees je vraag verkeerd, sorry :$. Om dan wel antwoord te geven: Over het algemeen kan je ervanuit gaat dat dit soort wijzigingen vanaf de volgende maand pas doorgaan. Heeft met de administratie te maken enz. Ervaring bij de IB groep heb ik echter niet. Mar waarom bel je ze niet nog een keer met de informatie uit de mail + je vorige telefoongesprek? Wellicht had je per ongeluk pech met die persoon.

Daarnaast zal je het denk ik moeten afwachten :)
Thanks, dat is al beter :) sorry dat ik zo'n stomme vraag stel, maar ik zou het ook graag voor mezelf willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Anoniem: 377953 schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 16:04:
Het probleem is gewoon dat mijn ouders denken dat ik de studie financiering soms besteed aan andere dingen. Ook ik maak fouten en dat heb ik wel eens gedaan, waardoor ze opeens minder gestort kregen dan dat ze verwacht hadden van mij ...

Ook al heb ik dat maar twee keer gedaan, ze willen liever dat het bij hun op de rekening wordt gestort. Misschien maak ik een probleem dat er niet is, maar ik zou het graag even willen weten. Ik krijg gemengde antwoorden.

en de vraag was: Is de wijziging verwerkt deze maand nog en krijgen mijn ouders meteen het geld? Of is het nog zo dat de wijziging pas volgende maand van kracht gaat en ik de studiefinanciering voor deze maand nog ontvang.
Wat je wilt is dus dat je ouders de controle krijgen over het geld wat voor jou bedoeld is omdat ze je niet vertrouwen dat je het goed besteed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als de instantie die het regelt het al niet eens weet, zoals je zelf aangeeft, dan krijg je hier ook alleenmaar speculatieve antwoorden. Kijk gewoon elke dag op je rekening, als je het dan toevallig wel krijgt, stort je het gewoon door. Geen probleem maken van die dingen die geen probleem zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
odan schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 16:04:
normaal gesproken is het bij de IB groep (nu duo toch?) zo dat de wijziging die je invoert pas de volgende maand actief wordt. dus wijzig je iets in januari merk je dat in februari. oftewel 90% kans dat het geld in januari nog op je eigen rekening komt en in februari komt het op de andere rekening.
Ook jij bedankt, en ook de rest van de tweakers voor de hulp :). Wat mij betreft hoeven er geen antwoorden gegeven meer te worden. Tenzij iemand nog iets weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Ik begrijp het niet echt:

Jij betaalt zelf je boodschappen (boeken en andere onkosten) van geld op je eigen rekening en je ouders storten dan geld op jouw rekening om je deze boodschappen te kunnen laten kopen. Wat is het verschil tussen een maandelijkse storting van je ouders of een maandelijkse storting van de IBG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:21

D4NG3R

kiwi

:)

Night-Reveller schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 15:56:
Nee, zo werkt het niet.

StuFi is een lening, deze krijg je als "geschenk" als je je opleiding binnen de aangegeven tijd afmaakt. Elke maand StuFi die je krijgt, bovenop je studietijd (Stel je voor dat je 6 maanden langer met je studie bezig bent) moet je terug betalen, met rente.

Ook als je je opleiding niet behaald, of voortijdig onderbreekt/afbreekt. Moet je je StuFi terugbetalen, met rente.
silmaril8 schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 16:09:
Ik begrijp het niet echt:

Jij betaalt zelf je boodschappen (boeken en andere onkosten) van geld op je eigen rekening en je ouders storten dan geld op jouw rekening om je deze boodschappen te kunnen laten kopen. Wat is het verschil tussen een maandelijkse storting van je ouders of een maandelijkse storting van de IBG?
Hij is het niet specifiek nodig. Dus heeft liever dat zijn ouders er op letten, als dat hij het zelf dom gaat uitgeven (Zo vat ik het teminste op).

[ Voor 29% gewijzigd door D4NG3R op 11-01-2011 18:10 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Anoniem: 377953 schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 15:49:
Echter, ik vroeg me af, als de machtigingsbrief deze week wordt ingeleverd, komt de studiefinanciering van Januari dan nog op mijn rekening of is de wijziging meteen van toepassing? (Dus krijgen mijn ouders meteen het bedrag van Januari).
Zo niet, maak het nog eenmalig zelf over.

Je gaat hieronder vast uitleggen wat nou eigenlijk het probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Je gaat boven je vast een lezen wat hij nou precies heeft gezegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

D4NG3R schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 18:09:
[...]

Nee, zo werkt het niet.

StuFi is een lening, deze krijg je als "geschenk" als je je opleiding binnen de aangegeven tijd afmaakt. Elke maand StuFi die je krijgt, bovenop je studietijd (Stel je voor dat je 6 maanden langer met je studie bezig bent) moet je terug betalen, met rente.

Ook als je je opleiding niet behaald, of voortijdig onderbreekt/afbreekt. Moet je je StuFi terugbetalen, met rente.

[...]

Hij is het niet specifiek nodig. Dus heeft liever dat zijn ouders er op letten, als dat hij het zelf dom gaat uitgeven (Zo vat ik het teminste op).
Klopt niet helemaal. Tijdens je opleidingsjaren is het een voorlopige lening, dat wordt een geschenk na afronding van je opleiding. Wel gratis geld dus in dat geval. Als je 6 maanden langer bezig bent met je studie dan ervoor staat, betekent dit niet dat je opeens Stufi krijgt die je wel moet terugbetalen. Je moet dan toch echt zelf actief een lening afsluiten die ook gewoon echt een lening is, niet verplicht dus zoals je in jouw stukje kan lezen.
Verder vind ik de topicstarter wel een beetje op z'n pik getrapt, want indien je 1 maand moet wachten is het eenmalig overmaken dan zo'n ramp? Prima dat je een antwoord wil over de datum, maar daarvoor een topic aanmaken en vervolgens mensen die logische dingen zeggen dat je niets aan ze hebt....maak dan geen topic aan.
Doorgaans zijn wijzingen voor de 1ste van de maand verwerkt in diezelfde maand. Indien je iets in januari wijzigt zal dit dus effect hebben vanaf februari (want voor 1 februari). Dit was mijn ervaring met de IB groep toen ik er zelf mee bezig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
D4NG3R schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 18:09:
Hij heeft het wel specifiek nodig omdat hij schrijft dat zijn ouders hem bijstaan; hij heeft immers maandelijkse kosten: Huur, eten, vervoer, kleren, boeken. Die moeten natuurlijk allemaal betaald worden. Op dit moment doen zijn ouders dat, maar die willen dan wel het geld van IBG. Oftewel, IBG betaalt dus (ook) zijn studie/woon lasten. Dus nog steeds de vraag: wat maakt het nou uit of hij dan een maandelijkse storting krijgt van zijn ouders of van IBG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

silmaril8 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 09:31:
[...]

Hij heeft het wel specifiek nodig omdat hij schrijft dat zijn ouders hem bijstaan; hij heeft immers maandelijkse kosten: Huur, eten, vervoer, kleren, boeken. Die moeten natuurlijk allemaal betaald worden. Op dit moment doen zijn ouders dat, maar die willen dan wel het geld van IBG. Oftewel, IBG betaalt dus (ook) zijn studie/woon lasten. Dus nog steeds de vraag: wat maakt het nou uit of hij dan een maandelijkse storting krijgt van zijn ouders of van IBG?
Als zijn ouders echt in control zijn dan kan het best dat de duurdere zaken (huur, boeken, kleren) direct door hun betaald worden, op die manier zou het wel uitmaken. Pure speculatie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Om een kort en duidelijk antwoord te geven: nee.

Ik heb meermaals mijn studiefinanciering aangepast, en dat duurt altijd 1 maand + de dagen van de huidige maand. Voorbeeld: vandaag (12 januari) aanpassing, heeft geen invloed op stufi van eind deze maand (rond 24e geloof ik). Het is pas veranderd bij de overboeking van eind februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 09:38:
Als zijn ouders echt in control zijn dan kan het best dat de duurdere zaken (huur, boeken, kleren) direct door hun betaald worden, op die manier zou het wel uitmaken. Pure speculatie dus.
Net zoals het pure speculatie van jou is dat zijn ouders echt alles in controle hebben.

En ok, stel dat dat zo is, er blijven altijd normale dingen over. Boodschappen bijvoorbeeld. Er moet elke dag ook minstens 3x gegeten worden. Of andere variabele kosten. Volgens mij is een uitwonende beurs 260 euro en het lijkt me dat je dat (als student) toch maandelijks wel kwijt bent aan boodschappen en andere onkosten waar pa en ma niet direct controle op (kunnen) hebben.

edit: maar goed, laat ik maar ophouden want ik denk niet dat TS nog zal antwoorden. Zijn goed recht natuurlijk, maar ik vind het maar een rare situatie :)

[ Voor 9% gewijzigd door silmaril8 op 12-01-2011 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

silmaril8 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 10:05:
[...]

Net zoals het pure speculatie van jou is dat zijn ouders echt alles in controle hebben.

En ok, stel dat dat zo is, er blijven altijd normale dingen over. Boodschappen bijvoorbeeld. Er moet elke dag ook minstens 3x gegeten worden. Of andere variabele kosten. Volgens mij is een uitwonende beurs 260 euro en het lijkt me dat je dat (als student) toch maandelijks wel kwijt bent aan boodschappen en andere onkosten waar pa en ma niet direct controle op (kunnen) hebben.

edit: maar goed, laat ik maar ophouden want ik denk niet dat TS nog zal antwoorden. Zijn goed recht natuurlijk, maar ik vind het maar een rare situatie :)
Ik schreef als en hoezo zou pure speculatie enkel op jou van toepassing zijn? Leek me duidelijk dat mijn stuk daar ook onder viel....wilde enkel aantonen dat alles open staat, verder idd loos topic nu lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Als ik de TS goed begrijp heeft hij tot dusver altijd op zijn eigen rekening de studiefinanciering ontvangen. TS heeft bij DUO een wijziging ingebracht van rekeningnummer waar de stufi op uitgekeerd wordt. Namelijk van zijn rekeningnummer naar die van zijn ouders. TS vraagt zich nu af wanneer deze wijziging van rekeningnummers in werking treedt. Welnu. Als je die wijziging in januari hebt doorgevoerd, zal je stufi van 24 januari gewoon binnen komen op jouw rekening. Wijzigingen nemen ze bij DUO namelijk mee voor de maand na de maand waarin je de wijziging hebt opgestuurd. Ze kunnen niet zo snel wijzigingen verwerken dat ze al in dezelfde maand de stufi op een ander rekeningnummer zullen uitkeren. M.a.w. pas zo rond 24 februari zal de stufi bij de rekeningnummer van jouw ouders binnen komen, 24 januari komt het nog op jouw eigen rekeningnummer binnen.
Pagina: 1