Modem->switch->meerdere routers, gaat dit werken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grapefruit
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-12-2024
Zoals in de titel staat vraag ik mij af of een dergelijke constructie gaat werken. In mijn studentenwoning is het allemaal een beetje vreemd aangelegd, en dit is een mogelijke oplossing om bij mij bedraad internet te krijgen.

De vraag is eigenlijk of een switch het aankan om meedere routers van internet te voorzien, of moet ik hier wat anders op verzinnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-07 18:14
ja alleen zou ik in de routers wel de dhcp server uitzetten. Je wilt maar 1 DHCP server in je netwerk. Daarnaast alleen de lan poorten van je router gebruiken en ik voorzie verder geen problemen...

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Een switch geeft pakketjes door. Dat kan aan een computer zijn, of aan een router. Dat zal die switch een zorg zijn.

Desondanks klinkt het mij toe als een bijzonder onhandige inrichting. Geef er eens wat meer info over, als je wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:11
Ja dit moet kunnen werken. Je moet dan wel je modem en al de routers in hetzelfde subnet zetten met de kant waarmee ze in de switch zitten.

Je moet dan voor de (verschillende) netwerken achter de routers wel een statische route opnemen op het modem tenzij je NAT toepast op de routers, dan is dat niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:56
'Een' switch? Welke dan?

Op zich hoeft het geen probleem te zijn, maar waarom niet gewoon al die routers weglaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zo niet. Het moet zijn Modem->router(->switch)->meerdere routers.
Maar als die modem al een router bevat kan het wel zo. Je moet er alleen voor zorgen dat die routers ook daadwerkelijk routeren, oftewel, de LAN kant moet in een ander subnet zitten als de WAN kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Laatst online: 26-07 05:31
muppet99 schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 14:41:
ja alleen zou ik in de routers wel de dhcp server uitzetten. Je wilt maar 1 DHCP server in je netwerk. Daarnaast alleen de lan poorten van je router gebruiken en ik voorzie verder geen problemen...
Wat is dat nou voor raar advies? Aan de andere kant van de router zit een ander netwerk hoor, daar ga je juist DHCP willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grapefruit
Bedankt voor alle antwoorden.

Voor zover ik weet is het alleen een modem, en geen modem+router (zat bij een internet pakket van Ziggo).

De situatie is als volgt: de modem staat in de kelder (die aansluiting zit nu eenmaal daar) en vanaf de modem gaat er een kabel 4 verdiepingen hoger naar de router van een huisgenoot, die tevens een draadloos netwerk uitzendt om de andere medebewoners ook van internet te voorzien. Deze router moet daar dus blijven omdat het draadloze signaal vanuit de kelder nogal slecht zou zijn. Nu wil ik graag bedraad internet op de 2e verdieping en mijn huisgenoot raadde het mij aan om de constructie in de titel te hanteren.

Is het dan wellicht handiger om het anders te doen? Bijvoorbeeld zo:
Modem(kelder)--->router(kelder)--->router huisgenoot(draadloos)
--->switch(2e verdieping)

Bedankt voor alle hulp :).

Edit: switch is overigens deze: pricewatch: D-Link DES-1005D 5-poorts 10/100 Mbps desktop switch

[ Voor 10% gewijzigd door grapefruit op 11-01-2011 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:11
grapefruit schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 15:06:
Bedankt voor alle antwoorden.

Voor zover ik weet is het alleen een modem, en geen modem+router (zat bij een internet pakket van Ziggo).

De situatie is als volgt: de modem staat in de kelder (die aansluiting zit nu eenmaal daar) en vanaf de modem gaat er een kabel 4 verdiepingen hoger naar de router van een huisgenoot, die tevens een draadloos netwerk uitzendt om de andere medebewoners ook van internet te voorzien. Deze router moet daar dus blijven omdat het draadloze signaal vanuit de kelder nogal slecht zou zijn. Nu wil ik graag bedraad internet op de 2e verdieping en mijn huisgenoot raadde het mij aan om de constructie in de titel te hanteren.

Is het dan wellicht handiger om het anders te doen? Bijvoorbeeld zo:
Modem(kelder)--->router(kelder)--->router huisgenoot(draadloos)
--->switch(2e verdieping)

Bedankt voor alle hulp :).

Edit: switch is overigens deze: pricewatch: D-Link DES-1005D 5-poorts 10/100 Mbps desktop switch
Aha, aangezien je van Ziggo maar 1 outside ip krijgt gaat je eerder geschetste setup niet werken. Maak 1 router als Internet/nat router. De andere routers zou ik dan als access-point gebruiken. Op die manier heb je 1 LAN waarin zowel je draadloze als gebruikers met draad zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Je eerste situatie werkt alleen als je meerdere publieke IP-adressen tot je beschikking hebt. De tweede situatie die je voorstelt zal wel werken, alleen is de router die je tussen de modem en de router van je huisgenoot hebt gestopt, compleet overbodig.

Situatie wordt dus:

Modem (0) --> Router huisgenoot (1) --> Switch (2) --> Computers.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grapefruit
Petervanakelyen schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 15:15:Situatie wordt dus:

Modem (0) --> Router huisgenoot (1) --> Switch (2) --> Computers.
De router van mijn huisgenoot staat op een vrij lange afstand van mijn computer, dus ik wil liever geen draadje trekken door het hele huis :P. Vanaf de kelder gaat er naar mijn kamer een draadje door de muur, dus vandaar dat ik liever de router beneden heb staan. Vanaf mijn muurdoos kan ik dan de switch doen, want ik wil graag meerdere apparaten aansluiten (stuk of 4).

Moet ik nog ingewikkelde trucs uithalen om router nummer 1 (in de kelder) goed te laten communiceren met de router van mijn huisgenoot en de switch die dan bij mij komt te staan? Hoe meer Jip&Janneke taal hoe beter, want mijn kennis op dit gebied is nogal oppervlakkig :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
In dat geval zet je best inderdaad een router in de kelder, waar je jouw kabel en de kabel die naar de router van je huisgenoot gaat inplugt. Een simpele router zonder draadloos volstaat. Wat betreft de configuratie:

Stel als het mogelijk is, de router van je huisgenoot in als Access Point met deze howto. De router in de kelder laat je de IP-adressen uitdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
                            MODEM
                              |
                        ROUTER KELDER
                              |
                   -----------+-----------
                   |                     |
               JE SWITCH         ROUTER HUISGENOOT

Zoiets? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grapefruit
Dat moet 'em inderdaad worden.

Bedankt voor de hulp iedereen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grapefruit
Sorry voor de kick, maar er schoot me afgelopen nacht toch weer iets te binnen.
Kan ik niet de hele modem uit het verhaal weglaten? Als ik beneden een router neerzet dan functioneert dat toch ook als modem? Dat zou weer een utp kabeltje schelen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Wat wilde jij zonder modem gaan doen met de coaxkabel van Ziggo die binnenkomt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grapefruit
Oh ja, bedankt :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
:D een modem is inderdaad wel handig, overigens zijn er wel gecombineerde modem/routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grapefruit
Nog een laatste vraag, beloofd :P.

Ik had bij familie op zolder gezocht naar een oude router waarvan ik wist dat 'ie prima zou werken, maar die is ergens zoek geraakt, dus nu loop ik tegen een nieuw probleem aan. Ik heb wel een experia box van KPN gevonden en meegenomen, zou dat ook werken? Zelf zie ik niet waarom het niet zou werken, maar omdat dat ding zo specifiek van KPN is en mijn internet verbinding van Ziggo weet ik het niet zeker. Overigens is dat volgens mij dus wel een router+modem in 1, maar omdat de verbinding bij Ziggo anders binnenkomt dan bij KPN moet die modem sowieso blijven denk ik.
Ik zou het natuurlijk even kunnen proberen, maar ik heb volgende week pas tijd om met die muurdoos en RJ45 connectoren te prutsen en ik ben liever goed voorbereid :).

Nogmaals bedankt voor alle behulpzame antwoorden :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Het is inderdaad een modem/router in één. Met deze howto kan die je die prima gebruiken als switch of access point, maar om te routen zal je er eentje moeten nemen zonder ingebouwde ADSL-modem.

[ Voor 22% gewijzigd door Petervanakelyen op 13-01-2011 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:11
experia box is volgensmij een modem+router in 1

Als je deze alleen als router wilt gebruiken, weet ik niet wat je aan zou moeten passen

Je kunt ook gewoon een router van 2 of 3 tientjes halen bij de eerste de beste elektronica zaak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grapefruit
Dan koop ik er inderdaad maar eentje :).

Voor de laatste keer bedankt ;).
Pagina: 1