Tikken tussen het overschakelen tussen nummers

Pagina: 1
Acties:

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:55
Ik heb een server staan waarop MPD draait.
Deze server is met een M-Audio Revolution 5.1 via SPDIF aan mijn DAC verbonden.
Deze DAC spuugt het geluid uit via RCA (VDH) naar mijn receiver, die weer mijn stereo-speakers (in het geval van muziek) aanstuurt.

Nou heb ik het volgende probleem: zodra ik een nieuwe cd queue en overschakel naar deze nummers, dan hoor ik een harde tik. Dit is ook het geval als ik de muziek stopzet. Ik hoor dan weer een harde tik.

Dit is niet het geval als ik de server direct op de receiver aansluit.

Zowel de server als de audio apparatuur zijn niet geaard aangesloten. Dit is niet mogelijk.

Weet iemand waarom als ik de DAC er tussen plaats ik deze tikken hoor? Heeft dit met het niet geaard zijn van mijn apparatuur te maken?

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:21
Het is een probleem van de DAC. Ze hebben waarschijnlijk de muting bij "geen-lock" niet goed in het ontwerp verwerkt. Het zou ook een defect van jouw specifieke DAC kunnen zijn, maar een ontwerpfout lijkt me aannemelijker. Er kan niet zo veel kapot aan een muting-circuit namelijk.

Het heeft iig niets met de geaardheid van de apparatuur te maken (pun intended)

[ Voor 12% gewijzigd door blissard op 11-01-2011 14:15 ]

• bas-r
Lol, dus de geaardheid van mijn apparatuur doet waarschijnlijk niet ter zake.

Ik zal eens zoeker op de termen die je daar noemt, en kijken of andere gebruikers van deze dac dit ook hebben.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:34

Exirion

Gadgetfetisjist

Hoeft niet perse. In mijn geval was het probleem opgelost met een andere (USB) geluidskaart. Sommige kaarten lijken niet zo netjes om te gaan met het afbreken en opnieuw starten van het playback proces.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• bas-r
Ik zit ook te kijken naar het gebruik van Alsa (de sound driver van deze kaart, draai op Ubuntu Server), en of ik daar nog iets in kan instellen.

Wat voor geluidskaart gebruik jij?

Ik ben op zoek naar iets wat digitaal iets kan doorgeven, ongecomprimeerd.

En waar linux drivers voor zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door bas-r op 11-01-2011 14:56 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:34

Exirion

Gadgetfetisjist

bas-r schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 14:55:
Wat voor geluidskaart gebruik jij?

Ik ben op zoek naar iets wat digitaal iets kan doorgeven, ongecomprimeerd.

En waar linux drivers voor zijn.
http://cgi.ebay.com/NEW-F...3a60e98ee9#ht_2219wt_1141

Een heel simpel maar goed (Burr Brown is tegenwoordig van Texas Instruments en heeft een prima naam in de audiowereld) USB->SPDIF geluidskaartje. Wordt goed ondersteund in Linux en bij mij speelt ie feilloos muziek vanaf m'n Asus O!Play waar ik MPD op heb draaien :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• bas-r
Tnx, voor dat geld kan ik het altijd even proberen ;-)

/Edit: ik kan natuurlijk ook mijn DAC direct aan mijn server hangen :-)

/edit2, gebruik je ALSA om de hardware te kiezen waarmee je streamertje de muziek afspeelt?

[ Voor 66% gewijzigd door bas-r op 11-01-2011 19:16 ]

• Stofnest
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Zorg dat zowel de pc als de dac overeenkomstige out/input hebben. Dus bv je pc poept 24bits/96KHz uit, dan zet je je dac ook op deze instelling.

met die usb >spdif omzetter zit je vast aan maximaal 16bit/48kHz...

Grappige texten trouwes op de site van die dac: "So you can change the two output to find more fun."

[ Voor 38% gewijzigd door Stofnest op 12-01-2011 18:49 ]

• bas-r
Ik kan helaas niks instellen op mijn DAC. Helaas kan de fabrikant ook geen uitsluitsel geven over wat de DAC verwacht.

Op mijn vraag waarom mijn DAC tikt, en hoe ik er vanaf kom kreeg ik het volgende antwoord:
Dear sirs, if the computer's SPDIF output with mute circuit will cause the internal DAC mute circuit action, have a "Pata" sound, which is within the relay DAC sound. If the sound is not sent from the internal DAC, but issued from the speaker, the digital signal in the entrainment of the computer, there is no way to get rid of.
Ook bij andere mails word ik aangesproken met 'sirs', alsof er koninklijk meervoud wordt gebruikt ;)

[ Voor 8% gewijzigd door bas-r op 13-01-2011 09:22 ]

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:21
Je zou nog even kunnen kijken of je in de software de "pauze tussen nummers" kunt uitzetten. Mogelijk leidt dat ook tot een mute signaal.
Tikt de DAC ook als je hem op de SPdif van een cd-speler aansluit?

Het overschakelen tussen samplingrates en bitrates doet hij automatisch, zolang je maar niet boven de 24bit-96 KHz komt.

[ Voor 23% gewijzigd door blissard op 13-01-2011 19:47 ]

• bas-r
In de software (mpd) heb ik gapless playback aangezet. Daarmee zou de pauze tussen de nummers verdwenen is. Ook heb ik in de conf files van de server aangegeven dat mpd een signaal van 24bit/96Khz zou moeten uitsturen via de spdif uitgang van de geluidskaart.
Ik weet niet of dat ook daadwerkelijk gebeurt. Het tikken blijft.

Al sik thuis ben zal ik eens tegen Alsa zeggen dattie 96000 als output moet geven.

[ Voor 11% gewijzigd door bas-r op 14-01-2011 09:04 ]

• bas-r
Bedankt Stofnest! Dat heeft het opgelost:
Ik heb mijn pc nu vastgezet op 24bit/96Khz door mijn .asoundrc conf bestandje aan te passen zodat deze dus alleen 24bit/96Khz uitpoept door
code:
1
2
3
4
5
6
7
# hw:0,1 designates the Digital Coaxial Output

# mpd
pcm.!spdif {
    type plug
    slave.pcm "hw:0,1"      
}

aan te passen naar
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# hw:0,1 designates the Digital Coaxial Output

# mpd
pcm.!spdif {
    type plug
    slave.pcm {
        type dmix
        slave {
        pcm "hw:0,1"
        rate 96000    
} } }

En hoera! Geen tikken meer!
Ik heb trouwens de meeste info over hoe ik Alsa draaiend krijg in combinatie met de Coax output van mijn geluidskaart hier vandaan: http://alsa.opensrc.org/index.php/Ice1724

/EDIT, ik heb inmiddels de rate teruggeschroefd naar 48000, omdat ik bij bepaalde flac's nu een soort van 'overslaan' bemerkte. Ik hoor geen verschil in geluidskwaliteit, en geen getik of overslaan meer gehoord.

[ Voor 25% gewijzigd door bas-r op 20-01-2011 14:50 ]

Pagina: 1