Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe banden, low budget of niet?

Pagina: 1
Acties:

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Binnenkort gaan de winterbanden onder mijn 2006 Octavia weer plaatsmaken voor zomerschoeisel. De momenteel gebruikte banden zijn zo ongeveer op.

Gegevens:
-Originele 16" LM velgen (niet supermooi meer)
-Bandenmaat 205/55/R16
-De achterbanden gaan nog wel (3 of 4 mm) maar dat zijn al 2 verschillende (b) merken
-De voorbanden zijn echt op

Ik zit me dus nu af te vragen wat wijsheid is:
-4 nieuwe banden op de bestaande velgen
-2 nieuwe voorbanden op de bestaande velgen
-Een mooi setje 17" LM scoren en overgaan op 225/45/R17's (maar dan is de uitdaging, welke, het is een "saaie" sedan, dus het moet niet al te uitbundig worden)

En dan blijft nog overeind welk merk banden. Voor 205/55/R16 kan ik merkloze banden vinden (Rotally, Sunny, Barum, ...) voor 44 per stuk. Dan ben ik voor 200 euro rondom klaar. De goedkoopste merkband (Pirelli P6000) kost 69 euro. Dan wordt het 300 euro.

Iemand andere tips of overwegingen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Geloof me die 100euro extra wil je graag geven als je regelmatig rij.
Ging van die nep banden naar een volledig setje merk en dat was echt heerlijk. Stiller, meer grip en vooral minder hard als ik over slechte wegen rijdt. Hoe het zit met de levensduur weet ik niet want ze liggen er nu pas een jaar onder maar ik geloof zeker dat ze ook langer mee gaan.

Die velgen is persoonlijk.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Er is genoeg info te vinden over goedkope banden. En de conclusie is bijna altijd dezelfde: kwaliteit = minder. Als jij het niet erg vindt om minder veilig rond te rijden, is dat jou keuze.

Maar als je een klein rekensommetje doet, is het zinloos om goedkopere banden te kopen.
Hoe lang gaan gaan banden mee? 50k? 2jaar? Wat is 100 op zo'n afstand / tijd? Bijna niets. Het verschil is uiteindelijk zo klein dat het imho die besparing niet de moeite is.

Ik zou trouwens slechts nu 2 banden vervangen en na de zomer de 2 anderen vervangen. 3à4mm is nog meer als genoeg. En in de zomer voldoet die hoeveelheid profiel volledig.

Over die velgen? Ga je dan niet een zekere hoeveelheid comfort inleveren voor die 17"?

[ Voor 11% gewijzigd door jvvv op 11-01-2011 13:47 ]

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Niet bezuinigen op banden. Het is je enige contact met de weg, en mocht je een noodstop willen maken dan wil je alle grip van de wereld hebben. En die heb je vaak niet op Flitsubatsu plastic bandjes.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-11 15:02
Eens, ik zou in ieder geval niet bezuinigen op mijn banden. Misschien kan je je huidige velgen wel mooi laten polijsten / spuiten zodat dat er weer netjes uit ziet (voor minder geld dan nieuwe 17").

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:36
Ik zou zeggen deze:
http://www.online-velgen.nl/velgen/4886-r8---polished/

Ben je voor 800 euro klaar inclusief merkband.

:)

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
jvvv schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 13:44:
Er is genoeg info te vinden over goedkope banden. En de conclusie is bijna altijd dezelfde: kwaliteit = minder. Als jij het niet erg vindt om minder veilig rond te rijden, is dat jou keuze.

Maar als je een klein rekensommetje doet, is het zinloos om goedkopere banden te kopen.
Hoe lang gaan gaan banden mee? 50k? 2jaar? Wat is 100 op zo'n afstand / tijd? Bijna niets. Het verschil is uiteindelijk zo klein dat het imho die besparing niet de moeite is.
Ik rijd ongeveer 15k per jaar, en denk dat de auto over 1 of 2 jaar wordt vervangen door een lease unit. Dus 50k hoeven ze niet mee, maar veiligheid is natuurlijk wel van belang. Rij ook regelmatig over de autobahn naar Dortmund met hogere snelheden, en het is leuk als ik dat zou overleven :)
Ik zou trouwens slechts nu 2 banden vervangen en na de zomer de 2 anderen vervangen. 3à4mm is nog meer als genoeg. En in de zomer voldoet die hoeveelheid profiel volledig.
Ik krijg dan dus 3 verschillende merken rondom, de achterbanden zijn namelijk al 2 verschillende merken (Kleber en Bridgestone Turanza). Daar komen dan voor 2 nieuwe Pirelli's bij (of misschien kan ik nog aan niet al te dure Bridgestones komen).

Wel een interessante optie, volgend jaar winter gaan er toch weer wintersloffen onder, dus dan worden die achterbanden een probleem voor maart 2012 of de volgende eigenaar.
Over die velgen? Ga je dan niet een zekere hoeveelheid comfort inleveren voor die 17"?
Vast wel, maar het ziet er wel beter uit :)
PhoeniX- schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 13:46:
Eens, ik zou in ieder geval niet bezuinigen op mijn banden. Misschien kan je je huidige velgen wel mooi laten polijsten / spuiten zodat dat er weer netjes uit ziet (voor minder geld dan nieuwe 17").
Dat is ook interessant. Iemand een adresje in de buurt van Rotterdam? Dat kan zelfs nu gebeuren, de banden liggen nu toch nog in opslag, daar kan ik ze zo ophalen.
Nomis schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 13:57:
Ik zou zeggen deze:
http://www.online-velgen.nl/velgen/4886-r8---polished/

Ben je voor 800 euro klaar inclusief merkband.

:)
Of 549 met budgetband :P , maar dat moeten we dan toch maar niet doen O-) . Ziet er wel lekker dik uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.online-velgen.nl/images/wheelimages/3543.jpg

Zelf vind ik die Scirocco velgen ook wel mooi, die kom je ook tegen onder Passats, maar misschien net iets te fancy voor een Octavia?
Afbeeldingslocatie: http://www.online-velgen.nl/images/wheelimages/scirocco_zilver_18_inch_velgen.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door SeatRider op 11-01-2011 14:12 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:54

_Apache_

For life.

Ik weet niet hoeveel tijd je nog hebt voor je banden eraan zijn, maar je kan eens gaan kijken bij de betere bandenboeren of die niet een aanbieding hebben liggen. Zomerbanden in dit seizoen gaan weg voor minder lijkt me zo.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-11 10:16

SaN

Ik heb zelf net een set Fulda Ecocontrol banden onder mijn auto laten zetten. Fulda schijnt een sub merk van een grote bandenproducent te zijn (kan zo snel even niet vinden van wie) en wordt zeer goed beoordeeld. Ik heb ze zelf besteld via autobandenmarkt.nl

Al met al zeer tevreden. Denk dat ik er net een kilometer of 500 mee gereden heb.
Deze dus

[ Voor 26% gewijzigd door SaN op 11-01-2011 15:26 ]

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-11 15:02
SeatRider schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 13:58:
[...]

Dat is ook interessant. Iemand een adresje in de buurt van Rotterdam? Dat kan zelfs nu gebeuren, de banden liggen nu toch nog in opslag, daar kan ik ze zo ophalen.

[...]
Meestal vind ik op het golf cabrio forum voor ieder klusje wel een adres .. maar kon hier zo gauw niemand voor vinden :-/

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 10:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

SaN schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 15:23:
Ik heb zelf net een set Fulda Ecocontrol banden onder mijn auto laten zetten. Fulda schijnt een sub merk van een grote bandenproducent te zijn (kan zo snel even niet vinden van wie) en wordt zeer goed beoordeeld.
Dat is dunlop: Wikipedia: Dunlop Tyres

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:36
SeatRider schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 13:58:
[...]

Of 549 met budgetband :P , maar dat moeten we dan toch maar niet doen O-) . Ziet er wel lekker dik uit:
[afbeelding]

Zelf vind ik die Scirocco velgen ook wel mooi, die kom je ook tegen onder Passats, maar misschien net iets te fancy voor een Octavia?
[afbeelding]
Zo ziet dat er ongeveer uit onder een octavia. (van m`n pa)
http://members.home.nl/martinheeren/auto_pa/IMAG0192.jpg

Ik denk dat je als je je auto niet al te lang meer wil houden, beter voor de optie velgen spuiten (gewoon bij de schadehersteller in de buurt, die kunnen dat allemaal) en een setje nieuwe toyo proxes (T1R) kunt gaan.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

SeatRider schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 13:37:

-2 nieuwe voorbanden op de bestaande velgen
Beste banden moeten altijd achter!

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-11 21:05
AtleX schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 09:48:
[...]

Achter? hoezo dat ? :p

voor (bij de meeste auto's dan) is aandrijving + sturen lijkt mij dat je daar de meeste grip wil. voorbanden slijten toch altijd het hardst en dan word van voor naar achter gewisseld.

Overigens zou ik ook niet met 2 verschillende banden op 1 as gaan rijden.. 2 banden met verschillende grip lijkt me niet handig.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-11 22:34
Ohoh, krijgen we die discussie weer :P
De bedoeling is dat de achterkant minder snel uitbreekt en de auto hetzelfde aanvoelt als ervoor. Volgens mij als je goed de controle verliest, of het nou voor of achter is, je krijgt hem niet meer recht ;)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Goodyear dus. want Dunlop is voor 75 % eigendom van GY ;)

Wikipedia: Fulda Reifen – Wikipedia

Vroeger kende ik Fulda ook niet, maar hun winterbanden zijn erg goed en ben er erg tevreden over :)

[ Voor 27% gewijzigd door Gunner op 12-01-2011 12:56 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

AtleX schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 09:48:
[...]

Off-topic: ik zou de beste banden (in geval van verschillende profieldieptes of grip-niveau) op de as leggen met de hoogste asdruk.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Goscinny
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-11 19:27
Bij de ANWB slipcursus werd uitgelegd door de instructeur dat je de banden met het meeste profiel het beste achter kunt plaatsen. Je kan beter iets glijden over de voorwielen dan over de achterwielen. Glijden over de voorwielen is veel makkelijker te corrigeren dan glijden over de achterwielen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tha-guido schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 18:57:
Bij de ANWB slipcursus werd uitgelegd door de instructeur dat je de banden met het meeste profiel het beste achter kunt plaatsen. Je kan beter iets glijden over de voorwielen dan over de achterwielen. Glijden over de voorwielen is veel makkelijker te corrigeren dan glijden over de achterwielen.
Dat vind ik erg vreemd want een gemiddelde dieselauto heeft voornamelijk het gewicht op de voorbanden liggen omdat een dieselmotor zo zwaar is en zeer geregeld (verschillende merken) zal een dealer de versleten voorbanden omwisselen naar de achteras waardoor de minder versleten achterbanden dus aan de voorkant komen te zitten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:38
TgR_KILLER schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 12:47:
[...]

Achter? hoezo dat ? :p

voor (bij de meeste auto's dan) is aandrijving + sturen lijkt mij dat je daar de meeste grip wil. voorbanden slijten toch altijd het hardst en dan word van voor naar achter gewisseld.

Overigens zou ik ook niet met 2 verschillende banden op 1 as gaan rijden.. 2 banden met verschillende grip lijkt me niet handig.
Hangt ook een beetje van de verschillen in banden af. Bij veel auto's zal je niet eens merken als je 2 verschillende merken om 1 as hebt liggen, en bij modernere auto's zit je auto vol met elektronica om dat verschil op te heffen. In de praktijk heb je ook bijna nooit dezelfde grip links en rechts vanwege verschillen in het wegdek.

Verder beste banden achter, of gewoon voor en achter goede banden monteren. Met mijn 206 maak ik gewoon een 360 als ik achter slechte banden monteer. Mijn broer maakte laatst ook een lekkere slinger met het gladde weer: winterbanden om de vooras, zomerbanden om de achteras, want ja, je voorbanden zorgen voor grip en besturing toch? Helaas zijn die banden kansloos als de achterkant besluit om de voorkant voorbij te schieten.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:19

4x2

lộn xộn quá

MAX3400 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 19:01:
[...]

Dat vind ik erg vreemd want een gemiddelde dieselauto heeft voornamelijk het gewicht op de voorbanden liggen omdat een dieselmotor zo zwaar is en zeer geregeld (verschillende merken) zal een dealer de versleten voorbanden omwisselen naar de achteras waardoor de minder versleten achterbanden dus aan de voorkant komen te zitten.
Omdat ze niet weten wat ze doen (zo, nu kan ie tenminste remmen)
Beste banden horen gewoon achter, niks irritanter dan een auto die zonder waarschuwing zn kont om gooit.

leeg

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:20
Met bovenstaand, goeden banden achter.
Verder ook ver weg bijven van goedkope rommel banden als sunny!

Waar ik zelf heel erg tevreden over ben zijn Uniroyal Rainexpert banden. Slijtage lijkt redelijk (4000km pas mee gereden sinds ik ze heb ) , kunnen igg aardig wat hebben en met nat wegdek houd je perfect grip. Rijd nogal een lichte auto ( Citroen AX ) en daarmee in sporen rijden was bijna dodelijk met goedkope rommelbandjes, met die uniroyals nergens last van, als een baksteen op de weg. Ook op droog erg goede grip IMHO, en rijd toch behoorlijk snel.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:07

-tom-562

Oliesjeik

4x2 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 19:44:
[...]

Omdat ze niet weten wat ze doen (zo, nu kan ie tenminste remmen)
Beste banden horen gewoon achter, niks irritanter dan een auto die zonder waarschuwing zn kont om gooit.
Behalve als je een racecursus hebt gehad én je onderstel hebt laten aanpassen door SKRD 8)

[ Voor 61% gewijzigd door -tom-562 op 12-01-2011 19:51 ]

Vaak bu'j te bang!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het is maar net wat je er aan uit wilt geven. Nieuwe 17" incl. banden of budgetbanden onder de voorste velgen ligt nogal ver uit elkaar.Zelf zou ik gewoon een goedkope merkband kopen, ik heb zelf Pirelli's geloof ik, die scheelden ook maar 5 euro met een B-merk.

@hhierboven: Als je een coureur bent dan is het nog lastig rijden met de beste banden achter, misschien nog wel lastiger omdat je als coureur de limiet opzoekt (zoek maar op Youtube wat er gebeurd en de meeste van die filmpjes zijn met ervaren chauffeurs).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• N!co
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-11 10:14
Waarom alleen kijken naar topmerken of de allergoedkoopste troep? Iets daar tussen kan ook prima zijn. Ik heb zelf goede ervaringen met Fulda's, het meest sportieve type, ik weet niet meer exact wat dat was. En de laatste jaren zweer ik bij FALKEN ZIEX 912. Een stuk goedkoper dan michelin enz. maar toch super grip op droog en nat en gaan ook lang mee.

• N!co
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-11 10:14
-tom-562 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 19:51:
[...]

Behalve als je een racecursus hebt gehad én je onderstel hebt laten aanpassen door SKRD 8)
Is die hier ook al beroemd. :+

[ Voor 59% gewijzigd door N!co op 12-01-2011 22:27 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
Achterbandjes naar voren en oprijden en 2 nieuwe bandjes achter. Als je achterbandjes nu ook eigenlijk niks meer voorstellen (of er 1 van de 2 beduidend minder is als de andere) dan rondom nieuwe rubbertjes.

En sowieso je huidige velgen houden. Misschien kijken of je ze netjes kan (laten) maken voor verkoop over 2 jaar. Alles wat je nu in je velgen investeerd gooi je direct weg. Waarom zou je trouwens perse 225 breed willen onder een saaie sedan waar je hooguit 2 jaar mee rond rost. Daarnaast zijn bredere bandjes ook weer duurder dus liever kwalitatief goed en wat smaller als war breder en kwalitatief minder.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Pagina: 1