Toon posts:

Supermicro bord ziet maar 8GB ipv 16GB RAM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
het betreft volgend moederbord (Supermicro X7DAL-E+): http://www.supermicro.com...on1333/5000X/X7DAL-E_.cfm

code:
1
2
Supports up to 24 GB 667 / 533MHz DDR2 ECC FB-DIMM memory
Memory must be populated in pairs

Er steken 2 Quadcore Xeon's in en ik heb 2 setjes geheugen, beide 2x 4GB (totaal dus 16GB). De specs van het geheugen:

Set1:
code:
1
2
Kingston KVR667D2Q8F5K2/8G
4GB 4Rx8 PC2-5300F

Set2:
code:
1
2
Hynix HYMP151F72CP4N3-Y5
4GB 2Rx4 PC2-5300F

Ik heb alle latjes in het bord gestoken zoals in de handleiding staat, bank 1A, 2A, 3A & 4A. Bij het opstarten krijg ik lange bieps. Heb dan alle latjes eruit gehaald en één per één ingestoken, dit werkt nu wel, kingston steekt in 1&2, hynix in 3&4. BIOS ziet jammer genoeg maar 8GB, de Hynix latjes ziet hij niet. Als ik de latjes omwissel krijg ik die bieps, als ik de kingstons eruit haal en de hynix'en in de plaats steek krijg ik bieps. M.a.w. met die Hynix'en wil hij niet werken, raar maar waar staan die net op de lijst van tested memory: http://www.supermicro.com...ACA35A70C3191F2C7F1B485E8

Doe ik iets grandioos fout of zijn beide latjes echt defect?

• Lourini
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-11-2025
Misschien dat een bios update dit verhelpt?
Of heb je de nieuwste bios versie al draaien?

i7-7700K / 32GB DRAM / 3x GTX 1070 8GB / 2x500GB SSD + 3x3TB HDD / 2x Dell Ultrasharp U2515H

Verwijderd

Er valt mij 1 verschil op tussen de 2 setjes, misschien dat dat het is, al durf ik dat niet met zekerheid te zeggen.

Set 1 : 4Rx8
Set 2 : 2Rx4

Zou dat niet identiek moeten zijn?

• --help
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-01 09:54
Is het niet gewoon defect? ;)

Verwijderd

Zou kunnen, in dat geval even memtest er overheen.

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-02 11:00
Latjes die DOA (Dead on Arrival) zijn, zijn niet ongewoon. Als je een andere computer hebt, zou ik ze daar even in proberen. Anders toch maar terugsturen.

I'm a photographer, not a terrorist

Verwijderd

citruspers schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 13:40:
Latjes die DOA (Dead on Arrival) zijn, zijn niet ongewoon. Als je een andere computer hebt, zou ik ze daar even in proberen. Anders toch maar terugsturen.
Klopt, maar dat geldt voor alle onderdelen van de pc, maak het hier vaak genoeg mee.

Verwijderd

Topicstarter
Beide latjes zijn niet nieuw, komen uit een werkende computer, vandaar dat het mij raar lijkt moesten ze ineens beide defect zijn. Memtest kan ik er uiteraard niet overheen smijten aangezien de server er niet mee opstart. Ik ga direct eens kijken of er een nieuwe BIOS update is. Over die 4Rx8 etc, ik weet ook niet goed wat dit wilt zeggen, heb het proberen op te zoeken maar kom er niet wijzer uit. Ook heeft die denk ik niets te maken met dit probleem, aangezien de Hynix latjes op hun alleen ook niet werken.
Pagina: 1