Vanmorgen kon ik niet meer grafisch inloggen op mijn ubuntu 10.10 laptop: na het (correct) invoeren van mijn gebruikersnaam en wachtwoord kreeg ik opnieuw het gdm scherm te zien.
Inloggen op de console ging wel, maar de variabele $PATH was leeg een boel dingen niet werken. Na het corrigeren van mijn PATH kan ik met startx gnome starten, maar ik heb de oorzaak niet kunnen vinden.
Ik vermoed dat gdm PATH ook nodig heeft om een user sessie te starten, en dat er sytseem breed dus iets mis is met PATH
Overige observaties:
Mijn vragen:
Inloggen op de console ging wel, maar de variabele $PATH was leeg een boel dingen niet werken. Na het corrigeren van mijn PATH kan ik met startx gnome starten, maar ik heb de oorzaak niet kunnen vinden.
Ik vermoed dat gdm PATH ook nodig heeft om een user sessie te starten, en dat er sytseem breed dus iets mis is met PATH
Overige observaties:
- de environment is niet leeg: op de consele zijn ongeveer 15 environment variabelen gedefinieerd
- /etc/profile, /etc/bash.bashrc /etc/environment zijn niet recent veranderd en alleen /etc/environment definieert
Mijn vragen:
- Waar hoort PATH gedefinieerd te worden?
- Hoe kan dit probleem ontstaan zijn?