Ik heb net een huis gekocht en heb een idee hoe ik mijn netwerk wil aansluiten.
Omdat ik nog niet erg veel ervaring hiermee heb vraag ik hier voor tips/trucs en do's en don'ts etc.
Hieronder een aantal zaken waar ik achter ben gekomen na eigen onderzoek
De volgende apparaten wil ik aan een netwerk hangen.
Het is dus de bedoeling dat ik straks via de TV mijn Foto's, Muziek en Films kan benaderen die op de PC en op de NAS staan.
Nu moet ik nog kabels leggen en heb zoals vermeld maar een enkele loze leiding liggen naar de betreffende ruimtes (huiskamer (begane grond) en computerkamer (1ste verdieping)).
1 loze leiding naar de TV waar zowel CAI (Satelite ivm kwaliteit) als UTP doorheen moet.
1 loze leiding naar de computerkamer waar eigenlijk 2x UTP doorheen zou moeten
Ik wil graag UTP Cat 6 gebruiken en misschien wel 7 met het oog op de toekomst (maar die zijn misschien nog dikker en niet te combineren met een tweede kabel in 1 leiding).
Nu hoor ik hier en daar dat er stugge en soepele kabel varianten zijn en dat er CAT 6 RJ45 jacks nodig zijn.
Er zijn blijkbaar verschillende RJ45 per CAT, dus moet letten dat ik CAT 6 jacks neem.
Waaraan kan ik zien of ik een stugge of een soepele kabel heb?
Moet ik ergens op letten met het zelf monteren van een jack aan de kabel op de positie van de gekleurde draden na?
(http://www.lanshack.com/make_cat_6_cable.aspx)
Daarnaast wil ik de volgende contactdozen gebruiken
Voor bij de TV: Nedap combi wandcontactdoos inbouw
Voor bij de PC/NAS: Dubbele RJ45 aansluiting van de Hornbach oid.
Als ik géén 2 UTP (minimaal 6) door 1 loze leiding kan trekken, is het dan mogelijk om er 1 door te doen en dan op de computerkamer een hub te zetten en daarin de PC + NAS te stoppen zodat ze alsnog in 1 netwerk hangen?
Voor bij de TV heb ik ben ik bang geen alternatieven op het leggen van een extra loze leiding waar ik tegen ben aangezien de vloer en muren net gedaan zijn en boren/frezen uit den boze zijn.
Heeft er iemand ervaringen, tips en is hetgeen wat ik wil wel mogelijk of waar zou ik tegen aan kunnen lopen en wat zijn eventueel de alternatieven voor mij??
Alvast bedankt!
Omdat ik nog niet erg veel ervaring hiermee heb vraag ik hier voor tips/trucs en do's en don'ts etc.
Hieronder een aantal zaken waar ik achter ben gekomen na eigen onderzoek
De volgende apparaten wil ik aan een netwerk hangen.
- PC (Foto's, Muziek en Films) (+ eventueel Printer ivm printen via Laptop)
- NAS (Foto's, Muziek en Films)
- TV (DLNA)
- 1 UTP kabel naar mijn TV (huiskamer) (1 loze leiding)
- 2 UTP kabels naar de computerkamer waar de PC en NAS staan (1 loze leiding)
Het is dus de bedoeling dat ik straks via de TV mijn Foto's, Muziek en Films kan benaderen die op de PC en op de NAS staan.
Nu moet ik nog kabels leggen en heb zoals vermeld maar een enkele loze leiding liggen naar de betreffende ruimtes (huiskamer (begane grond) en computerkamer (1ste verdieping)).
1 loze leiding naar de TV waar zowel CAI (Satelite ivm kwaliteit) als UTP doorheen moet.
1 loze leiding naar de computerkamer waar eigenlijk 2x UTP doorheen zou moeten
Ik wil graag UTP Cat 6 gebruiken en misschien wel 7 met het oog op de toekomst (maar die zijn misschien nog dikker en niet te combineren met een tweede kabel in 1 leiding).
Nu hoor ik hier en daar dat er stugge en soepele kabel varianten zijn en dat er CAT 6 RJ45 jacks nodig zijn.
Er zijn blijkbaar verschillende RJ45 per CAT, dus moet letten dat ik CAT 6 jacks neem.
Waaraan kan ik zien of ik een stugge of een soepele kabel heb?
Moet ik ergens op letten met het zelf monteren van een jack aan de kabel op de positie van de gekleurde draden na?
(http://www.lanshack.com/make_cat_6_cable.aspx)
Daarnaast wil ik de volgende contactdozen gebruiken
Voor bij de TV: Nedap combi wandcontactdoos inbouw
Voor bij de PC/NAS: Dubbele RJ45 aansluiting van de Hornbach oid.
Als ik géén 2 UTP (minimaal 6) door 1 loze leiding kan trekken, is het dan mogelijk om er 1 door te doen en dan op de computerkamer een hub te zetten en daarin de PC + NAS te stoppen zodat ze alsnog in 1 netwerk hangen?
Voor bij de TV heb ik ben ik bang geen alternatieven op het leggen van een extra loze leiding waar ik tegen ben aangezien de vloer en muren net gedaan zijn en boren/frezen uit den boze zijn.
Heeft er iemand ervaringen, tips en is hetgeen wat ik wil wel mogelijk of waar zou ik tegen aan kunnen lopen en wat zijn eventueel de alternatieven voor mij??
Alvast bedankt!
Intel© Conroe E6600 | Asus P5Q PRO Turbo | Sapphire Vapor-X HD5770 1GB | G.E.I.L. 2 GB DDR2-667 Kit CL4 4-4-12 | WD Caviar SE16 2x250GB (S-ATA2) (Raid0) | Sunbeam Trio | Chaintec CFT-500A | Windows XP Pro SP3 | Samsung Syncmaster S23A350H