• Hermi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-02 21:29
Gisteren mijn nieuwe systeem in elkaar gezet (Asus P8P67 moederbord, met o.a. i5-2500).

Mijn probleem is dat de South Bridge een irritante hoge pieptoon geeft wanneer de processor d.m.v. Speedstep idle draait. Zodra ik de processor belast of Speedstep disable in de bios is de pieptoon weg (Bios heb ik al geupdate naar de nieuwste versie).

Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Is dit een productiefout of hebben alle P8P67 moederborden hier last van?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:10

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb 5 minuten voor je gezocht op 't internet, maar kan er niks over vinden. Neem eens contact op met de leverancier en evt met Asus zelf. Misschien dat ze aangeven dat dit zo hoort of dat het inderdaad een defect is.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Dit is waarschijnlijk coilwhine, heb ik op mijn graka.
Alhoewel het meestal komt onder belasting, kan het ook zo voorkomen.
Coilwhine is gewoon een koperen spoeltje dat vibreert op zijn basis, door de stroom die er doorheen gaat.
Als je kan leven zonder speedstep, zou ik hem houden, anders rma die hap, een mobo hoort nu eenmaal geen geluid te maken.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• hjw-001
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:35
Op mijn P55-UD5 met i7 870 heb ik hier ook last van zodra ik Dynamic Vcore inschakel. De pieptoon is toornt niet overal bovenuit en is alleen hoorbaar naast de systeemkast (idle), en inderdaad weg zodra het voltage weer normaal is (belasting).

Ik draai dus zonder dynamic vcore :)

[ Voor 7% gewijzigd door hjw-001 op 11-01-2011 10:28 ]

• Hermi
Ik ben wel een topic tegengekomen van een Asus P55 moederbord met hetzelfde probleem: http://forums.bit-tech.net/showthread.php?p=2301010

RMA heb ik al aangevraagd bij 4Launch, maar die schijnen het momenteel erg druk te hebben. Ik zal het bij Asus zelf eens proberen.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:10

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hermi schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 10:29:
RMA heb ik al aangevraagd bij 4Launch, maar die schijnen het momenteel erg druk te hebben. Ik zal het bij Asus zelf eens proberen.
RMA gaat eerst via de leverancier, daarna via de fabrikant. In sommige gevallen wijst de fabrikant je terug naar de leverancier.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Hermi
Ok, ik wacht dan maar geduldig af. Hopelijk zijn er andere tweakers ook met een Asus P67 bord die het 'probleem' kunnen bevestigen? Het gaat om de volgende versies:

- P8P67
- P8P67 DELUXE
- P8P67 EVO
- P8P67 LE
- P8P67 PRO

Om het probleem te verhelpen door Speedstep te disablen vind ik op zich prima. Ik gebruik het systeem tenslotte alleen om op te gamen. Maar ik wil eerst zeker weten of dit een ontwerp- of productiefout is. De pieptoon is namelijk zwaar irritant en ik kan me niet voorstellen dat Asus dit zomaar accepteert in hun producten...

Bedankt voor de reacties tot dus ver!

[ Voor 44% gewijzigd door Hermi op 11-01-2011 10:49 ]

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:43

Dark

who tweaked the light?

Het is de combinatie voeding en speedstep die dit veroorzaakt, andere voeding, probleem weg... meestal...

• Hermi
Mijn voeding is een Zalman ZM850-HP en die ga ik echt niet zomaar vervangen.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Dark schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 11:36:
Het is de combinatie voeding en speedstep die dit veroorzaakt, andere voeding, probleem weg... meestal...
Zeiden ze ook tegen mij met mijn vga, 3 psu geprobeerd, Corsair, Thermaltake en nog iets, vga blijft piepen.
Maar ja alles kan he ;)

[ Voor 8% gewijzigd door DaLoona op 11-01-2011 11:48 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:43

Dark

who tweaked the light?

misschien kan je hem wat anders belasten? in de zin van andere spreiding van gebruikte 12v lijnen. dat helpt soms al.

edit:
daloona, daarom ook dat "meestal" erachter, het is idd geen exacte wetenschap, al heb ik zelf deze klacht al meermaals met succes op die manier opgelost als het het speedstep probleem betrof. (maar ook soms niet ...)

met grafische kaarten ken ik het verschijnsel ook wel, maar dat is minder makkelijk weg te krijgen. valt helaas vaak het meeste op bij mensen die hun best doen om alles zo stil mogelijk te krijgen.

[ Voor 65% gewijzigd door Dark op 11-01-2011 12:57 ]

• Hermi
Ik ken het verschijnsel. Ik heb een HD4870X2 gehad die daar ook om bekend staat, maar deze piep is vele malen irritanter!!! Krijg er acuut migrane van.

• Hermi
Denk dat ik maar gewoon m'n geld terug vraag en het Intel P67 moederbord neem.

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:05
Nou ik heb hetzelfde moederbord, heb die functie nog niet getest (i7 2600K). Echter vraag ik mij af of mensen ook problemen hebben met temperatuur registratie.

Ik speel een spel, kijk in windows met die leuke tooltjes om temperatuur te lezen (Asus AI - Speedfan) en lees doodleuk dat temp 30 graden is. Vlug afsluiten en de bios is, schiet hij langzaam richting de 47 graden.

Weer eenmaal terug in windows staat hij doodleuk te zakken naar 21 graden. Of de processor (meegeleverde) koeler is extreem goed, of het is een probleem bij asus.

Ik vraag me naast het eerder genoemde probleem of dit ook gebruikelijk is bij meer mensen?

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
@TS
Ik heb een P8P67. Deze heeft geen last van dit piep-probleem. Alle EIST/Speedstep- functies zijn enabled.
Je zou eens een andere setting kunnen proberen voor de phase-belasting?

Ultra 7 265K / GB Z890 AORUS ELITE / RTX 5070 Ti Gaming OC

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Zoals de meeste al zeiden het is hetzelfde als je een 9800gt insteekt en gaan voedingskabel aansluit (irritant gajank)
Ik heb geen idee hoe het zit me die nieuwe generatie maar dat zosnel al problemen opduiken (vertrouwen sandybridge -1)
Je kan natuurlijk gewoon rma doen want volgens mij gaan we hier niet uitkomen (niet pesimistisch bedoeld ofzo)

Verwijderd

Ik heb het zelfde probleem p8p67 Deluxe en een i7 2600K hoge irritante pieptoon! Hij haperd af en toe bij mij!

Heb al veel dingen uit gezocht voeding, videokaart, fans, hardeschijven, maar het komt toch echt van het moederboord inderdaad.

Ik heb met AIDA gezocht op foutmeldingen en kreeg de volgende waarschuwing.

Waarschuwing: De juistheid van de DMI data kan niet worden gegarandeerd.

Heb zelf geen flauw idee wat het is, misschien weet iemand anders hier meer over te vertellen?

MvG, Nick

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-02 17:10
Ik heb net hetzelfde probleem, alleen start hij van mij totaal niet op...

Heb er een filmpje van gemaakt:

YouTube: Asus P8P67 Pro problem

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09-2025

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Wanneer ik die van mij krijg zal ik er ook even opletten, als het een beetje meezit deze week.

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Pagina: 1