USB "feedback" van USB hub op moederbord

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gubyan
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-07-2023
Goedemorgen Tweakers _/-\o_ ,

Heb een vraagje over USB hubs en USB poorten op moederborden.
Bij verschillende merken doet het volgende fenomeen voor.
Als je een gepowerde USB hub aansluit op je USB poort op je moederbord dan "lekt" er energie naar het moederbord terug. Ik kon dit bijvoorbeeld zien aan een fan die langzaam draaide. En nogal evident, de computer wou niet meer booten.
Na het verwijderen van de USB hub start de pc normaal op.

Mijn vraag aan jullie, zijn er ook merken die hier geen last van hebben of is dit een "fout" in het gehele USB verhaal of zijn de USB hubjes niet goed gemaakt? Of als derde optie, ontbreekt het op het moederbord aan een klein stukje hardware die dit afschermd?

Voor een volgende pc zou ik dit graag willen voorkomen. Huidige moederbord is van Aopen en van een kennis is geloof ik van MSI (niet zeker).

ps. Zijstapje vraag over USB op moederborden, is er ook een moederbord met een USB uitgang die 2A kan leveren voor het opladen van een ipad bijvoorbeeld?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en verwijzingen naar hulpvolle info! B) :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 13:55
Heb hetzelfde probleem gehad met een oud mainboard (Asus A7V); met een powered USB hub wilde hij ook niet booten; afkoppelen en gaan met die banaan. Was een goedkoop prut hubje; die vervangen voor een ander en de machine boot ook met usb hub.

Ging er dus vanuit dat het aan de hub lag.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

T.a.v. je eerste vraag: wat voor USB hub is dat? Hakkietakkiemerk ofzo?

T.a.v. je 2e vraag:
USB's met 2A op moederboerden ga je niet vinden. Dan voldoet het namelijk niet meer aan de USB specificaties. Zie Wikipedia: Universal Serial Bus
USB 2.0 kan tot 500mA leveren per poort. USB 3.0 kan iets hoger, maar nog altijd maar maximaal 900mA per poort. Dat wil zeggen, deze getallen gelden als er ook datacommunicartie overheen plaatsvindt.
Is het een zgn "dedicated charging port" dan mogen bovenstaande getallen bijna verdubbeld worden, maar dat betekent meestal ook dat er geen datapinnen doorgelust zijn.
Als je je iPad lader zou openmaken zul je daar ws zien dat er maar 2 van de 4 pinnen zijn aangesloten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je hebt nochtans wel moederborden met een poort die (veel) meer dan die 500mA kan leveren hoor. Die wordt dan ook in de markt gezet als een speciale laadpoort, maar hij werkt doorgaans ook als "gewone" USB poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Er zijn ook 12v USB poorten, is een normale USB poort met een connector er boven om de extra spanning te leveren maar die zitten doorgaans niet op huis tuin en keuken pc's.

Denk dat het gewoon aan het hubje ligt ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gubyan
USB hubje nr1. http://www.roccat.org/Pro...Accessories/ROCCAT-Apuri/
USB hubje nr2. http://www.belkin.com/IWC...process?Product_Id=382895

Ongepowered no problemos, maar met power, no boot.
Zijn dit nou sub par USB hub merkjes? Of is het toch iets moederbord specifieks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gubyan
Oh ja, op aanraden van "The Eagle" Wikipedia: Universal Serial Bus gelezen en ziedaar:

"The bus power spec has been increased so that a unit load is 150 mA (+50% over minimum using USB 2.0). An unconfigured device can still draw only one unit load, but a configured device can draw up to six unit loads (900 mA, an 80% increase over USB 2.0 at a registered maximum of 500 mA). Minimum device operating voltage is dropped from 4.4 V to 4 V."

Dus ff snelle conclusie, in ieder geval een USB3.0 bordje voor de toekomst <+:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

The Eagle schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 10:31:
Is het een zgn "dedicated charging port" dan mogen bovenstaande getallen bijna verdubbeld worden, maar dat betekent meestal ook dat er geen datapinnen doorgelust zijn.
Ik weet dat bij MSI en bij Gigabyteborden dit gewoon poorten zijn die je kunt gebruiken, alleen kunnen ze wat meer prik leveren. Dan zit je makkelijk op 1.5A per poort die gewoon als normale poort te gebruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gubyan
Krypt schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 10:26:
Heb hetzelfde probleem gehad met een oud mainboard (Asus A7V); met een powered USB hub wilde hij ook niet booten; afkoppelen en gaan met die banaan. Was een goedkoop prut hubje; die vervangen voor een ander en de machine boot ook met usb hub.

Ging er dus vanuit dat het aan de hub lag.
Welk merk hubje heb je toen gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gubyan
Terw_Dan schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 13:52:
[...]

Ik weet dat bij MSI en bij Gigabyteborden dit gewoon poorten zijn die je kunt gebruiken, alleen kunnen ze wat meer prik leveren. Dan zit je makkelijk op 1.5A per poort die gewoon als normale poort te gebruiken is.
Super, i ll investigate! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gubyan
Solution voor 2Amp verhaal:

http://www.bit-tech.net/n...te-has-the-pow-errr-usb/1

gigabyte, nieuw voor mij maar dit is precies wat ik bedoelde:

http://www.gigabyte.com/microsite/239/3x-usb-power.html *O*

en nog even deze link naar minisite:

http://www.gigabyte.com/m.../data/mb-usb3.htm#power3x

Nu nog de kwaliteit van mijn USB hubjes vaststellen 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door gubyan op 14-01-2011 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 13:55
Ik weet niet welk hubje ik toen gekocht heb; die heb ik weer doorgeschoven.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gubyan
gubyan schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 10:09:
Goedemorgen Tweakers _/-\o_ ,

Heb een vraagje over USB hubs en USB poorten op moederborden.
Bij verschillende merken doet het volgende fenomeen voor.
Als je een gepowerde USB hub aansluit op je USB poort op je moederbord dan "lekt" er energie naar het moederbord terug. Ik kon dit bijvoorbeeld zien aan een fan die langzaam draaide. En nogal evident, de computer wou niet meer booten.
Na het verwijderen van de USB hub start de pc normaal op.

Mijn vraag aan jullie, zijn er ook merken die hier geen last van hebben of is dit een "fout" in het gehele USB verhaal of zijn de USB hubjes niet goed gemaakt? Of als derde optie, ontbreekt het op het moederbord aan een klein stukje hardware die dit afschermd?

Voor een volgende pc zou ik dit graag willen voorkomen. Huidige moederbord is van Aopen en van een kennis is geloof ik van MSI (niet zeker).

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en verwijzingen naar hulpvolle info! B) :w
In andere reply's heb ik de manufactuurder van mijn hubjes vermeldt. Ik ben nog steeds benieuwd naar een mogelijkheid om vast te stellen of dit een kip of ei moment is. (kip = moederbord, ei = USB hubjes)
Bedankt voor de gene die dit nogmaals lezen en mij op het juiste pad kunnen sturen! _/-\o_

(edit)
USB hubje nr1. http://www.roccat.org/Pro...Accessories/ROCCAT-Apuri/
USB hubje nr2. http://www.belkin.com/IWC...process?Product_Id=382895
8)7

ps. ik kan niet USB hubjes blijven kopen |:( 8)7 :z

[ Voor 6% gewijzigd door gubyan op 14-01-2011 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gubyan
Issue fixed:

Het ligt aan het moederbord.

Wat is er mee aan de hand? Nou, jullie kennen vast wel die handige brackets die er voor zorgen dat je bovenop je kast bijvoorbeeld, geluid plus usb plus firewire hebt.
Juist deze aansluitingen zijn "gevoelig" voor het lekken van stroom (niet goed doorontwikkeld of doordacht).
Prop de powered USB hub achter in je computer en voila , probleem opgelost.

Mega suf maar goed its fixed!

Nog dank aan allen voor het meedenken en wat mij betreft kan er een lock op dit topicje.

:w
Pagina: 1