Systeem ziet geen IDE devices

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentgeak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 21:36
Beste tweakers,

Laatst startte mijn oude computer niet meer op en besloot dat het tijd was voor wat nieuwe hardware.
Ik had namelijk nog wat hardware liggen.
Ik heb de volgende hardware gebruikt:

Intel pentium 4 631 (HT)
Asus P5VD2-VM
1 GB ddr2 667 transcend dimm 5-5-5 ram
onboard videokaart VIA Chrome9 HC IGP
80GB W&D WD800AAJS
Aopen voeding van 400 watt

Nu wilde ik de twee oude overgebleven IDE schijven en 2 IDE roms aansluiten op deze pc.
Maar hij ziet ze gewoon niet in de bios.
Ik heb nog een sata schijfje liggen met XP erop dat bij deze configuratie hoorde, en die ziet hij wel maar de IDE devices zijn gewoon niet benaderbaar, ook niet te zien in windows.
Ik heb 1 IDE kabel voor 2 IDE schijven op de primary IDE aansluiting op het moederbord aangesloten, dit moet normaliter geen probleem moeten geven meen ik.

Wat heb ik al geprobeerd:
- sata schijf met besturingssysteem XP en 2 IDE schijven, 1 met ander zonder besturingssysteem, ook niks te zien in bios
- sata schijf met besturingssysteem XP en 1 IDE schijf zonder besturingssysteem, wel te zien in bios.
- Alleen de 2 IDE schijven geprobeerd, ook niks.
- IDE schijven getest in ander systeem, blijken dan wel benaderbaar.
- Andere IDE kabel tussen gehad.
- Allebei IDE schijven op slave
- 1 IDE schijf op master, andere IDE op slave

ik krijg het nog niet voor elkaar de sata als boot hd te gebruiken en de 2 ide schijven als opslag, hij herkent ze gewoon niet. 1 IDE schijf lukt wel, maar 2 niet.
Jumper setting lijken me juist, 2 IDE schijven op 1 IDE kabel is 1 schijf master de ander slave.
Idem dito met de 2 cd/dvd branders...

De schijf van 80gb is wel bereikbaar die van 250 niet, misschien wordt dat niet ondersteund door het moederbord? Lijkt me sterk, me oudere moederbord kon dit zelfs al.
Nog iets vaags wat ik met toeval ontdekt heb is als ik de ide kabel uit de harddisk haal en de voeding laat zitten, dan voel ik hem draaien, met beide kabels erin (voeding en ide) niet.

Voeding kan het ook niet aan liggen lijkt mij, heb nu een 400 watt, daarvoor een 300 watt.
Bios update is misschien een optie, maar mijn laatste mogelijkheid.
Of misschien is het moederbord brak, maar allebei de IDE aansluitingen tegelijk stuk?

Heeft er iemand nog ideeën/suggesties?

Alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik doe een voorzichtige gok... staan je ide controllers wel aangeschakeld in je bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentgeak
Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2011 @ 23:24:
Ik doe een voorzichtige gok... staan je ide controllers wel aangeschakeld in je bios?
Alles in de bios staat enabled wat met IDE te maken heeft. Power up on PCI/PCIE Devices moet alleen disabled zijn als ik me niet vergis.

[ Voor 7% gewijzigd door Mentgeak op 11-01-2011 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-09 14:41
Zet je IDE hardware (HD's + CD/DVD drives) is op let motherboard decide cable select zoals ik het nu zie heb je 2 master dingen wat voor problemen kan zorgen.

Jay cable select was de naam van de instelling (tijd geleden dat ik een IDE device heb gezien thanks fridgeman

[ Voor 44% gewijzigd door Starke op 11-01-2011 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mentgeak schreef op maandag 10 januari 2011 @ 23:19:
Ik heb de volgende hardware gebruikt:

Intel pentium 4 631 (HT)
Asus P5VD2-VM
...
80GB W&D WD800AAJS IDE of SATA?
Aopen voeding van 400 watt
IDE Kabel:
Afbeeldingslocatie: http://www.evolym.com/wp-content/uploads/2008/12/ide-cable.png

Heb je de blauwe connector in het moederbord gestoken?
Wat gebeurt er als je beide IDE apparaten op Cable Select zet ipv Master/Slave ?
Wat gebeurt er als je niet de primary maar de secondary IDE controller gebruikt?
Staan alle opties in het BIOS aan om IDE devices automatisch te herkennen?
http://dlcdnet.asus.com/p...RD2-VM/e2832_p5vd2-vm.pdf pagina 2-16

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2011 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentgeak
Starke schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 18:57:
Zet je IDE hardware (HD's + CD/DVD drives) is op let motherboard decide of hoe die instelling ook heet zoals ik het nu zie heb je 2 master dingen wat voor problemen kan zorgen.
Letterlijk "let motherboard decide" optie kan ik niet echt terug vinden, maar dat is denk ik hetzelfde als "automatic".

Primary IDE master : auto
Primary IDE slave : auto
Secondary IDE master: auto
Secondary IDE slave: auto

Moet zeggen dat ik het heel lang duurt voordat hij de bios setup laad als de IDE devices aangesloten zitten op het moederbord, als ik ze alle 4 loskoppel kan ik er zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentgeak
Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 19:03:
[...]

IDE Kabel:
[afbeelding]

Heb je de blauwe connector in het moederbord gestoken?
Wat gebeurt er als je beide IDE apparaten op Cable Select zet ipv Master/Slave ?
Wat gebeurt er als je niet de primary maar de secondary IDE controller gebruikt?
Staan alle opties in het BIOS aan om IDE devices automatisch te herkennen?
http://dlcdnet.asus.com/p...RD2-VM/e2832_p5vd2-vm.pdf pagina 2-16
Ik had 2 IDE kabels zonder blauwe connector, maar de 2 connectors die het dichtst bij elkaar zitten moeten in de devices de connector die het verst van de andere 2 afzit moet in het moederbord als ik het goed heb.
Cable select heb ik al een keer geprobeerd, maar zal het nogmaals proberen met een andere ide kabel.
Ook heb ik de secondary IDE controller op het moederbord gebruikt maar ook toen geen resultaat.
De opties in de bios staan inderdaad op auto, en ook de jmicron raid controller en stata controller mode staan beide op IDE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

ResuCigam

BOFH

Laat maar je had gepost hierboven terwijl ik dit aan het typen was...

Kijk eens of de settings in hoofdstuk 2.4.4 van de hierboven genoemde handleiding op IDE staan en niet op RAID of AHCI.

[ Voor 23% gewijzigd door ResuCigam op 11-01-2011 19:30 ]

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentgeak
ResuCigam schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 19:28:
Laat maar je had gepost hierboven terwijl ik dit aan het typen was...

Kijk eens of de settings in hoofdstuk 2.4.4 van de hierboven genoemde handleiding op IDE staan en niet op RAID of AHCI.
Geef niet, heb ze inderdaad op IDE staan, bedankt voor het meedenken iedergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentgeak
Super bedankt allemaal, het is opgelost.
Ik heb de 2 ide kabels vervangen door 2 ide kabels met blauwe connectors en allebei 4 de devices op cable select gezet, nu worden ze wel gezien!
Ik weet niet waar het aan heeft gelegen, ik denk dat ik die andere ide kabels nog even ga testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mentgeak schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 21:11:
ik denk dat ik die andere ide kabels nog even ga testen.
Zijn dat nog oude 40 aderige kabels ipv de wat nieuwere (voor IDE dan) 80 aderige kabels?

Afbeeldingslocatie: http://www.magicdatabackup.com/howtoimgs/ide8040pin.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:45
Let even op dat WD schijven meestal een wat afwijkende jumper instelling hebben. Je hebt Master (Single), Master (Slave) en Slave. Die middelste optie dien je dus te gebruiken als de schijf als master naast een andere slave drive gebruikt gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentgeak
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 00:31:
[...]

Zijn dat nog oude 40 aderige kabels ipv de wat nieuwere (voor IDE dan) 80 aderige kabels?

[afbeelding]
Dat is het! Wist echt niet dat er 2 verschillende soorten IDE kabels zijn, nu je het zegt zie ik duidelijk verschil tussen de aantal draden.
Nou super bedankt voor je aanwijzing! Weer wat geleerd.
Nielson schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 09:27:
Let even op dat WD schijven meestal een wat afwijkende jumper instelling hebben. Je hebt Master (Single), Master (Slave) en Slave. Die middelste optie dien je dus te gebruiken als de schijf als master naast een andere slave drive gebruikt gaat worden.
Oke bedankt voor je tip, het werkt inderdaad anders als met schijven van maxtor.

[ Voor 31% gewijzigd door Mentgeak op 12-01-2011 15:42 ]

Pagina: 1