Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-10 12:10
Hoi,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een geschikte accu.

De eisen zijn:

- 12 volt
- min 5Ah
- moet tegen vorst kunnen
- moet tegen diepontlading kunnen

Van conrad wordt ik niet veel wijzer. Mij was verteld dat ik een lood gel accu moest nemen maar deze blijken dus ook niet tegen diepontlading te kunnen.

Wie kan mij vertellen welk type accu ik het beste kan kiezen?

Alvast bedankt

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lion-li? een groot aantal laptopaccu's zijn 11.1v, ~40Ah, deze kosten weinig op ebay (ik ge ervanuit dat de kosten van belang zijn)

ik ben er alleen niet zo zeker van dat deze tegen vorst kunnen...

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2011 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-10 23:36

Part

Helemaal niets.....

Diepontlading is nooit goed maar ik denk dat NiCd daar nog het beste tegen kan.

Je kan ook zorgen voor een diepontlading beveiliging.
Waar ga je de accu voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
in principe kan geen enkele accu tegen diepontlading. Er blijft in elk geval niks over van de levensduur enzo.

maar waarom zou je eigenlijk willen diepontladen? in dat stukje krijg je nog amper vermogen uit je accu.
als je bijvoorbeeld een loodgel accu hebt dan blijft deze tijdens het ontladen heel lang constant tussen de 12 en 13v. en als hij bijna leeg is gaat hij ineens zakken. en dat gaat aardig snel. in dat punt is er nog amper energie uit de batterij te halen.

dat soort accu's zijn bijvoorbeeld helemaal leeg bij 10.8v, maar als je gewoon de accu afschakeld bij 11.5v dan lever je amper in op energie, maar krijg je veel meer levensduur terug.

ipv diepontladen kun je beter iets meer capaciteit nemen en dan alsnog de accu op tijd afschakelen.

waar moet het voor gebruikt worden? dan is het iets makkelijker om wat te zeggen over accutypes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:45
Volgens mij kunnen maar weinig accu's tegen vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
Ik heb hier in de tuin een aantal kleine grondspotjes met leds erin, deze wil ik gaan voedden via een zonnepaneeltje wat ik heb dat 12 volt levert. Aangezien savonds de zon niet schijnt :+ moet hier dus een accu tussen.

Aangezien hier in nederland niet elke dag hetzelfde aantal zonuren heeft en dus op sommige dagen de accu misschien niet genoeg word bijgeladen kan het zijn dat de accu te leeg wordt getrokken door de leds.

Deze worden via een licht donker schakeling (schematje van circuits online) aangesloten.

Dit hele gedoe omdat de kabel in een tuinhuisje uitkomt waar geen 230v voorhanden is, en ik geen zin heb om met 20 meter kabel door de tuin te graven voor 230v
Ja ik weet het ideaal |:( ;)

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Tegen diepontladen kun je een eenvoudig printje gebruiken. Heeft conrad ook afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
_ferry_ schreef op maandag 10 januari 2011 @ 22:50:
Tegen diepontladen kun je een eenvoudig printje gebruiken. Heeft conrad ook afaik.
Hmmzzz, tja dat is inderdaad een oplossing en dan zou ik zelf een ordinaire autoaccu kunnen gebruiken die ik hier nog heb staan >:)

Maar dan heb ik nog 1 ding, tegen hoeveel vorst kan zo'n loodaccu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Zo lang hij vol is kan hij wel wat vorst hebben. Maar als hij leeg is dan bevriest ie en gaat ie onherroepelijk stuk.

In een auto staat ie ook wel eens dagen bij -5 -10 daar kunnen ze wel tegen.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
Ok, dus ik neem een ''auto accu''
met diepontladingsbeveiliging stel ik bijv. af op 11 volt
Laadelektronina voor zonnepaneel

en dan ben ik er :)

Bedankt voor de hulp heren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Gelaccu's kunnen beter tegen de vries. Ik heb een gelaccu in mijn auto zitten en het wordt hier enorm koud (momenteel is het -10C voor een paar weken) en die gaan ongeveer 3-5 jaar mee. Gel kan ook beter tegen diepontlading maar minder tegen warm weer - als het te warm wordt mag je niet snelladen.

[ Voor 12% gewijzigd door Guru Evi op 11-01-2011 05:55 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Auto accu's hebben wel een hoge zelfontlading zeker bij vorst.
Dat zonnepaneeltje moet dan wel voldoende vermogen hebben om de zelfontlading van de auto accu te compenseren.

Hoe groot is dat zonnepaneeltje of wat zijn de specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
paneeltje van 20cm² ga je het niet mee redden denk ik..

ik zou gewoon een paneel van 1m² neer leggen :) dan heb je ook nog wat vermogen over.. :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dit doet me denken aan dit soort spul. maar in NL zie ik die niet vaak. Die dingen hebben een eigen zonnecelletje (ca 2x2 cm2), en iets (ik neem aan een elcootje ofzo) wat tot zo'n 3 à 4 uur na zonsondergang werkt. (Kan ook een accuutje zijn, maar sowieso heel klein dan).

Met dat in gedachten is een autoaccu wel even groter, is dat geen overkill ? Met 5Ah bij 12V kun je best een flinke hoeveelheid leds de hele nacht laten branden denk ik .....

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Auto accu's kunnen prima tegen vorst (alleen de koudestartstroom neemt af met afnemende temperatuur)
Ze kunnen niet tegen te hoge temperaturen, dan verdampt er teveel water.
Je moet de accu altijd boven de 12.4V houden.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi,

misch kun je lifepo4 cellen gebruiken je kunt ze diep ontladen en kunnen tegen een temperatuur van min 20
kijk maar of het iets is: Headway LIFEPO4 10AH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
Part schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 07:58:

Hoe groot is dat zonnepaneeltje of wat zijn de specs?
Bedankt voor de reacties heren

Ik weet niet de specs van mijn zonnepaneel maar hij is ong. 50x50cm en zijn U onbelast in volle zon is 17.5 volt maar zakt flink in als hij belast wordt. Anders is het natuurlijk geen 12volt zonnecel.

Verder weet ik er niets van zitten ook geen stickers op ze hebben het ooit in mijn handen geduwd met de tekst jij hobbyt nogal graag aub.

De autoaccu die ik heb staan is 45Ah daar moet ik de bewolkte dagen wel mee kunnen overbruggen denk ik.

Ik zal eens nakijken wat die leds verbruiken dan kan ik het ong uitrekenen wat ik sowieso nodig heb aan capaciteit.
Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 21:28:
hoi,

misch kun je lifepo4 cellen gebruiken je kunt ze diep ontladen en kunnen tegen een temperatuur van min 20
kijk maar of het iets is: Headway LIFEPO4 10AH
Dit zijn zeker interesante cellen, maar 3,2volt per stuk x4 11,8 volt zit ik al op €100 excl. laadelektronica.

Goedde autoaccu gaat ook al gauw richting de €80 maar ik heb er hier al een staan.

Heb ik in ieder geval nog iets achter de hand als het met de autoaccu op een fiasco uit draait.

Nogmaals bedankt voor de hulp en iedeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

50x50cm is wel een redelijk formaat.
Dat moet denk ik wel goed gaan met een auto accu.
Pagina: 1