Toon posts:

Meer bass bij onjuiste aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb speakers gekocht van het merk KEF type C85. Ze klinken werkelijk geweldig, maar er is iets vreemds mee. Als ik ze gewoon aansluit zoals het hoort, dan geeft één speaker minder bass. Sluit ik van die speaker de kabel onjuist aan (dus + op -) dan zijn beide speakers qua bassgeluid hetzelfde. Iemand ervaring mee. Hoor het graag.

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 09:41
Zeer vreemd. Het heeft zeer waarschijnlijk iets met het crossover in je speakers te maken, maar ik kan dit niet met mijn beperkte kennis van elektronica verklaren.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:35
Lijkt erop dat als je ze "goed" aansluit de speakers uit fase spelen. Ze werken elkaar dan tegen en dan hoor je minder bass. http://www.hifi.nl/allesover6.php?id=1543

De wijzen komen uit het Oosten!

• danielkraak
NoepZor schreef op maandag 10 januari 2011 @ 21:54:
Lijkt erop dat als je ze "goed" aansluit de speakers uit fase spelen. Ze werken elkaar dan tegen en dan hoor je minder bass. http://www.hifi.nl/allesover6.php?id=1543
Dat is het hem denk ik. Maar dan moet hij ook wel net pech hebben met de plaatsing van zijn speakers toch?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ze al alle kanten opgedraaid, maar het beste geluid blijft als de ene speaker onjuist is aangesloten. Kan dat eigenlijk kwaad?

• danielkraak
Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2011 @ 21:59:
Ik heb ze al alle kanten opgedraaid, maar het beste geluid blijft als de ene speaker onjuist is aangesloten. Kan dat eigenlijk kwaad?
Nee dat kan geen kwaad, muziek is namelijk wisselspanning. :)

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie voor de reacties, dan laat ik het maar zo.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Om alle mogelijkheden af te gaan:

Je hebt toch de aansluiting aan je versterker niet toevallig omgedraaid waardoor als je aan de speakers het verkeerd aansluit, de speakers juist zijn aangesloten? (Of zoiets)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik heb kabels met duidelijke + en - kenmerken dus kan niet missen. Ik heb daar inderdaad ook eerst naar gekeken, maar na drie keer moet je toch echt jezelf gaan geloven dat fout aansluiten voor het geluid het beste is.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Misschien dat die ene box intern verkeerd bedraad is en dat jij dat door 'verkeerd om' aan te sluiten weer corrigeert.

Verwijderd

Is de batterijtest hier nog een aanrader?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Een simpele test is natuurlijk een mono-bron opzetten (het liefst een pure sinus-sweep van 20Hz tot 20kHz) en de speakers zo dicht mogelijk tegenover elkaar zetten (nog maar cm's tussenruimte). Bij tegenfase moet het geluid vrijwel compleet verdwijnen, terwijl bij een correcte fase het geluid duidelijk hoorbaar moet zijn.

Ik zie dat het al oudere speakers zijn, dus waarschijnlijk 2de hands aangeschaft? Dan kan het ook nog zijn dat een vorige eigenaar heeft lopen rommelen met de bedrading en er nu inderdaad iets intern in tegenfase staat.
Ik zou het persoonlijk in dat geval naar origineel herstellen (af-fabriek zal dat ding echt niet in tegenfase bedraad zijn geweest).

@Tommeh
Zou ik niet doen. Ja, je ziet de speaker bewegen, maar gelijkspanning op tweeters is nog echt prettig voor ze...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Er is nog een veel eenvoudigere test die absoluut geen kwaad kan. Zet de twee speakers met de fronten bijna tegen elkaar aan. Sluit ze goed aan en draai een moppie muziek en luister naar de hoeveelheid geluid (vooral bas) die tussen de luidsprekers uit komt. Sluit vervolgens 1 van de 2 speakers 'verkeerd' aan en draai vervolgens het zelfde moppie muziek weer.
Als het goed is, komt er nu minder bas tussen de speakers vandaan. Is het net omgekeerd (goed aangesloten - weinig bas, verkeerd aangesloten - veel bas) dan zit er ergens in je systeem iets verkeerd om bedraad. Dat is niet erg verder, maar dan kun je er rekening mee houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Killer op 11-01-2011 01:18 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:21
deepbass909 schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 00:38:

@Tommeh
Zou ik niet doen. Ja, je ziet de speaker bewegen, maar gelijkspanning op tweeters is nog echt prettig voor ze...
Batterijtje van 1,5 volt gebruiken, kan absoluut geen kwaad. Zowieso houdt de serie-condensator de gelijkstroom al heel snel tegen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens een testje uitvoeren. Uitkomst zal ik hier vermelden.

Verwijderd

Topicstarter
Heb een testje gedaan. Ik kon alleen niet zo snel een 1,5 volt batterij vinden, maar er was wel een stopcontact in de buurt. Nu ben ik in één klap van dat probleem af, die speakers hebben nooit een fase probleem meer :))

Nu even serieus, het blijkt dat vanaf de scheidingsfilter de bekabeling onjuist was. Heb het nu hersteld. Ik dank iedereen voor zijn bijdrage.

Groet,
Jerry
Pagina: 1