Dolby Digital / Dolby Pro Logic II

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rohaantje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-01 10:56
hallo,

Ik heb een vraag, en ik hoop dat ik hem hier mag/ kan stellen.
Ik heb hier een mooi surround setje staan, doet het allemaal prima.
Maar nu wou ik mijn geluid zo laten coderen dat het bij het surround set binnen komt
dat hij het ziet als een 5.1 geluid, en dat je dan ook alle boxen apart kunt horen.
is dat mogelijk?

Wat ik al heb geprobeerd:
Ik heb een decoder gedownload, maar ik hoorde geen verschil!
Ik kon alleen links en rechts aansturen de rest werd door de radio nog gedaan.

mvg rohaantje

ik heb een home sinema set die dolby digital prologic II ondersteund
deze is aangesloten via een normale audio aansluiting --> 2 keer tulp voor links en rechts
en als audio chip een realtek ac'97

[ Voor 16% gewijzigd door rohaantje op 10-01-2011 20:23 ]

Gebruik je software voor de volle 100%!!! Daar is het voor bedoeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:42

DjVe

Hatsaflats!

je vraag is behoorlijk onduidelijk.

Wat heb je aan hardware nu aan elkaar hangen en hoe is dit aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:43
Als je een spelletje gaat spelen op je PC, iets als WoW of Call of Duty (even alle instellingen goed zetten op 5.1), hoor je dan echt verschil tussen voor/achter? (dat er figuren achter je langs lopen, helikopters rond vliegen ed)

[ Voor 80% gewijzigd door ShitHappens op 10-01-2011 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphogenesis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-07 12:29
rohaantje schreef op maandag 10 januari 2011 @ 20:14:
deze is aangesloten via een normale audio aansluiting --> 2 keer tulp voor links en rechts
Bovenstaande is niet mogelijk met alleen 2 tulpjes. Hiervoor zou je minimaal 3 3,5mm jacks moeten hebben., optisch of aangesloten moet coax kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:34

FeaR

In GoT we trust

rohaantje schreef op maandag 10 januari 2011 @ 20:14:
ik heb een home sinema set die dolby digital prologic II ondersteund
Dus je voert maximaal 2.0 stereo in naar de home cinema (of uit vanaf de pc), want meer is met die aansluiting dus niet mogelijk. Maar als de home cinema Dolby Pro Logic II ondersteund moet je gewoon die optie aanzetten. Dolby Pro Logic maakt namelijk van 2.0 geluid een soort van 5.1 geluid. Dus je hoeft niets te laten coderen of wat dan ook, het is gewoon een stukje software wat op de home cinema draait om dus 5.1 te maken. Dus je surround set zal het nooit zien als inkomend 5.1, want dan kan met de huidige manier van verbinden niet. Je home cinema ziet gewoon een 2.0 signaal binnen komen, maar hij kan wel 5.1 uitvoeren door Dolby Pro Logic. Dus wat je wilt bereiken kan de set standaard.

Let wel dat Pro Logic II wat anders is dan Dolby Digital: Dolby Digital is native 5.1 en kan alleen verzonden worden door een digitale kabel of meerdere analoge kabels die zes kanalen ondersteunen. Dolby Pro Logic is wat anders: een soort van surround. Voor muziek kan het leuk zijn, maar dan kan je beter gaan voor Multi Channel of meerkanaals stereo. Welke versie je het beste kan gebruiken hangt natuurlijk van je eigen smaak en voorkeur af, maar bijvoorbeeld ook van of je op deze manier muziek wilt luisteren of wilt gamen. Bij gamen zit het namelijk weer net wat anders. Maar die informatie ontbreekt uit de TS, idem de informatie om welke set het gaat.

[ Voor 28% gewijzigd door FeaR op 10-01-2011 20:36 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rohaantje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-01 10:56
okee, dus wat ik nu heb kan niet beter worden..
jammer..

Gebruik je software voor de volle 100%!!! Daar is het voor bedoeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

>> AUDio forum lijkt me een logischer plekje :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
2 opties om echt 5.1 te krijgen:
- Als je een DD Live of DTS Connect geluidskaart in je PC drukt en je receiver heeft een digitale input.
- Als je geluidskaart 5.1 analoog (3x jack) ondersteund en je een 5.1 analoge input (6 tulpjes dus) op je receiver hebt zitten.

Anders zit je vast aan Dolby PL2, wat Fear al zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 15:06
Als je het surround geluid uit een spelletje op je home cinema wilt hebben, heb je sowieso niets aan de 2 tulp stekkertjes. Je zult de cinema set dan digitaal moeten aansluiten, bijvoorbeeld via spdif.

Daarbij snapt zo een receiver EAX en A3D, zoals veel gebruikt in games, niet. Dus dat moet je pc vertalen naar Dolby Digital of DTS voordat het naar de receiver gaat. Ik gebruik daar zelf een Club3D Theatron DD voor.
Deze feature heet 'Dolby Digital Live'.
Pagina: 1