• Voyagerscout
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-10-2024
Een van onze pc's heeft bedacht dat onder zware last, hij een buzz geluidje moet maken.
Op deze pc speelt mn broertje vrij vaak Just Cause 2, waar het buzz geluidje na een paar minuten al opduikt.
Het geluid gaat aan, en uit, en aan, etc. Hoe langer je speelt, hoe langer het per keer aan blijft.
Het geluid is geef fan, geen harde schijf en ook niet de psu. Het lijkt alsof het uit de richting van het geheugen komt.
De pc is niet al te best gekoeld, maar wel goed genoeg voor de componenten zelf.
Het is dus zo dat in de kast warme lucht hangt.
Het buzz geluid stop, zodra je een zijpaneel er af haalt, en dus koele lucht naar binnen laat.

Heeft iemand enig idee wat het geluid is?

Het is een rs-485m-m moederboard van ECS, een Amd athlon x2 64 4200+ processor, een 8600 gt videokaart, en 2 strips ddr2 geheugen.

Hieronder is een opname van het geluid.
http://www.megaupload.com/?d=KSRRQ2NZ

Excuses voor de link, ik wist niet waar ik het anders moest uploaden.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Resonantie van het zijpaneel of iets anders op "de maat" van fans/HDD's/CD?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:06

Thomg

Aww yiss

Zou fijn zijn als je ook de temps upload :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb het geluid niet gehoord maar het doet mij denken aan de videokaart wat je beschrijft. Kan mij niet voorstellen dat het iets anders is.

Een videokaart wil nog wel eens geluid maken als ie hard aan het werk gaat. Dit is dan een spoel die je hoort. Als dit het is dan kan je er niets aan doen.

Edit: Resoneren van een bepaald onderdeel kan inderdaad ook. Dit is makkelijk te testen door op wat dingen te drukken als het geluid er is. Mocht het bijvoorbeeld een HDD rek zijn moet het geluid weg gaan of veranderen als je er op drukt.

[ Voor 28% gewijzigd door PilatuS op 10-01-2011 18:51 ]

• Voyagerscout
Ik heb overal op gedrukt wat dat betreft ;) er is maar een HDD dus dat was makkelijk te testen.
Ik heb ook op internet gevonden dat het evt de videokaart is, maar daar komt t geluid niet vandaan.

Zodra het zijpaneel er af is, gaat t geluid nog ongeveer 10 sec door.

en de temps:
op full load, zijn dit de max temps:
8600gt 76 graden
AMD Athlon 64 x2 4200+ 56 graden

Ik weet dat t allemaal een speling van een paar graden heeft, maar dit zijn de temps na een paar uur stress testen.

in ieder geval alvast bedankt voor de snelle reacties!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat gebeurt er met het geluid als je de PC een flinke tik geeft, bijvoorbeeld tegen het zijpaneel aan ? Druk ook eens op de bovenkant van de kast met aardig wat druk.

Dat het geluid weg gaat met het zijpaneel er af geeft aan dat het waarschijnlijk iets van resonatie is.

• Voyagerscout
Nee werkt ook niet
Echt, het geluid verdwijnt pas ongeveer 10 a 20 seconden nadat het zijpaneel er af is
Als het resonantie was, zou het meteen verwijnen...
zou het een spoel kunnen zijn? Zoja, waarom gebeurt het dan alleen als het warm is :S

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-12-2025
omdat-ie bij warmte harder moet werken? dan zou de luchtverplaatsing ook groter moeten zijn, wat meer geluid produceert, dan wanneer hij rustig draait.

vgl maar met zo'n plafond ventilator. Als dat ding 1 rondje per minuut draait, verplaatst hij weinig lucht en hoor je nauwelijks iets. Draait zo'n ding op volle toeren, dan voel je de luchtstroom en hoor je het zoeven

• Voyagerscout
Hmhm
Maar luister eens naar die upload... Het is echt geen fan die je hoort (A)
Ik heb al eerder aanlopende fan's gehad, en dat is dit niet (helaas...)

• il1umina
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
het kan zijn dat je een paar condensator's hebt die aan het eind van hun leven zijn.
of het zou ook nog je voeding kunnen zijn, ik zou als ik jou was eventjes met everest de waardes van je spanningslijnen doormeten, als dit niet helemaal klopt zou ik een multimeter erbij nemen, de resultaten bij houden en het verschil tussen load/idle bekijken.

Verwijderd

Ik heb zo'n zelfde geluid in mijn pc.Naarmate dat deze warmer word , word het geluid erger.Als hij idle loopt is het het minst maar naarmate ik meer ga vragen van de pc word het weer erger..Ik heb 2 HD4890 lopen in mijn pc en mijn vermoeden was dat het de voeding was.

Na het verwijderen van 1 HD4890 was het geluid nagenoeg weg.Met andere worden ,

Ik vermoed dat jou voeding langzaam aan het overlijden is.Net als de mijne by the way. :)
En dat geluid komt vanuit de voeding , dus druk op de voeding zetten met bv je hand heeft geen zin.Ik zou het daar ergens gaan zoeken.

• Voyagerscout
Update'je

Ik heb de bron van het probleem gevonden. Mijn moederboard heeft onboard een heel klein buzzertje. Zo eentje die ook bios codes piept enzo.

Maar nu ben ik er nog niet :P Waarom buzzt de buzzer ?

Verwijderd

Omdat die dat kan?? :P
Heb werkelijk geen flauw idee, is het buzzertje niet uit te zetten in het bios?

Verwijderd

misschien is ie stuk :D en weet ie zelf niet dat ie aangaat? Heb je al eens een bios update gedaan?

• Voyagerscout
:P
Nou ik kan wel een bios update doen, maar ECS heeft daar niet zo'n handig systeem voor (ben Asus update gewent, mijn eigen pc heeft nl een asus mobo).
En het probleem heeft zich nog nooit eerder voorgedaan... Dus ik denk niet dat t aan de bios ligt.
Ik ga me iig verdiepen in de alarmcodes die mijn bios kan afgeven;)

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-02 10:00
Misschien dat je Warning Temperature krap staat afgesteld (50C) en dat die alarm geeft omdat die temperatuur is overschreden. Even in je BIOS kijken bij PC Health Status en dan Warning Temperature aanpassen naar 80C of Disabled zetten.

Alleen wel raar als dat zo spontaan ineens is :S

[ Voor 9% gewijzigd door Maranello op 11-01-2011 17:03 ]

• Voyagerscout
Zou kunnen omdat er nooit echt gegamed is op de pc:P Er zit nu een leuk 8600gt kaartje in, die flink zn best doet just cause te kunnen draaien. Ik denk dat alles op de pc wel door dit spel gestresst word. Het zal dus deels door het spel komen.
Ik update wel zodra ik meer weet

Probleem is opgelost!
De temperatuur sensor, onder de cpu (die van het moederbord), geeft een temperatuur aan die +/- 15 graden hoger is dat wat de cpu aangeeft. Daarom ging het moederbord alarmeren. Heb het verholpen door de alarmdrempel van 65 naar 70 te zetten.
Het is nu weer heerlijk stil, hartelijk bedankt tweakers!!!!

[ Voor 37% gewijzigd door Voyagerscout op 11-01-2011 20:29 ]

Pagina: 1