Toon posts:

USB printer tegen Macbook Pro: vonken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Besten,

Schrik mij net kapot. Ik stak de USB-kabel van m'n printer (Brother HL2030) in de USB-poort van mijn Macbook Pro oct2010 en de vonken vlogen er van af. Tijdens het afspelen van muziek kraken de boxen ook. Ben bang voor kortsluiting.

Iemand bekend met dit probleem?

http://www.manvanderekening.nl/10012011006.mp4

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geaarde stopcontacten?

En dan bedoel ik ook echt: geaard en niet zo'n koperdingetje wat verder niet is afgemonteerd.

[ Voor 71% gewijzigd door MAX3400 op 10-01-2011 17:18 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 10 januari 2011 @ 17:18:
Geaarde stopcontacten?

En dan bedoel ik ook echt: geaard en niet zo'n koperdingetje wat verder niet is afgemonteerd.
Tja, dat is nu idd de vraag. Ik heb sowieso stopcontacten met die 'koperdingetjes', maar begin nu ook te twijfelen of die zijn afgemonteerd. Het is een oud huis waar dan ook regelmatig de stoppen eruit vliegen (of aardlek).

• o.poulssen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-03-2022
lijkt op geen aangesloten aarding, misschien even wandcontactdoos openmaken aan de muur zijde om te zien of deze een geel groen draad heeft?

eventueel even andere kabel testen, komt vakervoor, ook met pc's is vaak kortsluiting tussen 2 pinnetjes indien de stekker 'dodgy' is of kabel breuk aanwezig is...

iMac 2020 i7

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bepaalde laptops (waaronder sommige macbooks) bouwen een elektrische lading op de behuizing, die zich ontlaad via external devices (lees: mensen of randapparatuur).
The Wrecker schreef op maandag 10 januari 2011 @ 18:01:
[...]
@hierboven
Hmm dus jouw laptop had dus een aarding met het stopcontact? Dat zie ik niet vaak.

Aan de topicstarter: Check dat dus even. Het kan dus wel...
Heel veel Dell notebooks komen met aardingspin.

[ Voor 50% gewijzigd door analog_ op 10-01-2011 18:12 ]

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zoiets hebben wij in huis ook gehad. Het vlak onder het toetsenbord (wat normaal al een beetje kriebelig kan aanvoelen) ging helemaal trillen als je een vinger er overheen haalde. Toen ben ik met de spanningsmeter gaan meten, en er stond inderdaad spanning op. Na wat uitproberen had ik de bron gevonden: de stekkerdoos was helemaal niet geaard, want van de contrastekker die ervoor zat waren de contactstrips van de randaarde helemaal naar buiten gebogen. Toen ik die met een schroevendraaier weer een beetje naar binnengezet had was het probleem weer opgelost.

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-10-2025

The Wrecker

Networking Rulez

Een laptop heeft meestal geen aarding, omdat die een afscherming heeft via de adapter (12-24volt). Een opbouwing van elektrische lading kan. Het kan ook aan de printer liggen, maar ook daar word meestal een adapter gebruikt (tenzij het een laser of ander groot toestel betreft).

@hierboven
Hmm dus jouw laptop had dus een aarding met het stopcontact? Dat zie ik niet vaak.

Aan de topicstarter: Check dat dus even. Het kan dus wel...

[ Voor 22% gewijzigd door The Wrecker op 10-01-2011 18:04 ]

• benoni
  • Niet online
The Wrecker schreef op maandag 10 januari 2011 @ 18:01:
@hierboven
Ik vond het ook vreemd. Het is maar een dun kabeltje van de voeding naar de Macbook, en alle oude kabeltjes die ik open heb gehad (vroeger sleten ze snel door) die waren 2-aderig.

Toch is het verschil voelbaar (tussen een juist geaard stopcontact en een stopcontact waar een beetje spanning op de aardepool staat) als je met je vinger lichtjes over de aluminium behuizing van de Macbook Pro strijkt. En het was dus meetbaar (al kan het zijn dat dat op de stekker zelf was, ik had een aantal mogelijkheden uitgeprobeerd dus het kan zijn dat ik me het niet goed herinner).

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:29
Je voelt er idd spanning op staan.
Er zitten toch ook 2 stekkers bij richting de trafo... de kleine zonder aarde en de lange snoer met aarde.
Ik weet alleen niet of deze ook daadwerkelijk doorverbonden worden richting laptop. Vaak niet.

• benoni
  • Niet online
Apple Discussions: Electric shock from MacBook Pro while charging only.

This is interesting! I have a new 15" MacBook Pro and a colleague was looking at it and said that he could feel current flowing through the case. Two other people also said they could definately feel a slight shock when lightly touching the case. We put a multimeter across the case and to earth and measured 95 VAC! This is only when the unit is on charge using the 3 pin adaptor and not the mains cable supplied with the brick. The adaptor does not supply an earth connection to the power brick, but then lots of other laptops dont have earthed connections to them.

Verwijderd

Topicstarter
Flinke discussie direct.

Ik heb idd een laserprinter met direct 230 zonder tussenkomst van transformator. De spanning komt van de USB af. Met de Macbook is denk ik niks mis, voel geen spanning. Maar de vonken lijken mij nu ook weer niet bevorderlijk. Ik ga eerst eens de printer doormeten.
Pagina: 1