Starcraft 2 Laptop speelbaar op low-med

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers,

Ik heb eind 2010 een laptop gekocht voor mijn werk, toen der tijd dacht ik hem alleen nodig te hebben voor het standaard typewerk en visuele vormgeving. Langzamerhand kom ik er echter achter dat zo'n ding wel heel erg handig is en gebruik ik mijn desktop eigenlijk helemaal niet meer. Vandaar dat ik mijn desktop van de hand wil doen en mijn laptop upgraden voor een bedrag van zo'n 250-300 euro om er ook fatsoenlijk op te kunnen gamen. Op het moment draai ik Starcraft 2 op zijn laagst (ook resolutie) en hapert hij alsnog in de wat grotere gevechten.

De bedoeling is dat hij Starcraft 2 soepel (lees in een 2v2 combat op high rond de 50 fps) draait. Ik heb al wat onderzoek gedaan naar mogelijke kaarten en de "ATI Mobility Radeon HD 4850" of de "NVIDIA GeForce GTX 480M" schijnen niet verkeerd te zijn. Ik vraag mij alleen af of het wel mogelijk is om dit type kaart in mijn laptop te zetten. Liever heb ik geen sli of crossfire, dit omdat het vaak veel duurder is en wat mij betreft niet genoeg extra performance geeft voor wat het kost.

PS
Ik weet dat ik er beter 64 bit op kan zetten, maar dat doe ik wanneer ik hem over een maand opnieuw installeer.

Hieronder een korte beschrijving van de laptop :

------------------
System Information
------------------
Time of this report: 1/10/2011, 12:44:09
Machine name: BART-LAPTOP
Operating System: Windows 7 Home Premium 32-bit (6.1, Build 7600) (7600.win7_gdr.100618-1621)
Language: Dutch (Regional Setting: Dutch)
System Manufacturer: ASUSTeK Computer Inc.
System Model: N71Jv
BIOS: BIOS Date: 10/30/09 15:13:23 Ver: 08.00.10
Processor: Intel(R) Core(TM) i5 CPU M 430 @ 2.27GHz (4 CPUs), ~2.3GHz
Memory: 4096MB RAM
Available OS Memory: 2732MB RAM
Page File: 1741MB used, 3721MB available
DirectX Version: DirectX 11
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: Using System DPI
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
DxDiag Version: 6.01.7600.16385 32bit Unicode

Display Devices
---------------
Card name: Intel(R) Graphics Media Accelerator HD
Manufacturer: Intel Corporation
Chip type: Intel(R) Graphics Media Accelerator HD (Core i5)
DAC type: Internal
Device Key: Enum\PCI\VEN_8086&DEV_0046&SUBSYS_12721043&REV_12
Display Memory: 1174 MB
Dedicated Memory: 64 MB
Shared Memory: 1110 MB
Current Mode: 1600 x 900 (16 bit) (60Hz)
Monitor Name: Generic PnP Monitor
Monitor Model: unknown
Monitor Id: AUO139E
Native Mode: 1600 x 900(p) (60.307Hz)
Output Type: Internal
Driver Name: igdumdx32.dll,igd10umd32.dll
Driver File Version: 8.15.0010.2021 (English)
Driver Version: 8.15.10.2021
DDI Version: 10
Driver Model: WDDM 1.1
Driver Attributes: Final Retail
Driver Date/Size: 12/14/2009 11:16:04, 550912 bytes
WHQL Logo'd: Yes
WHQL Date Stamp:
Device Identifier: {D7B78E66-4306-11CF-1674-7832B2C2C535}
Vendor ID: 0x8086
Device ID: 0x0046
SubSys ID: 0x12721043
Revision ID: 0x0012
Driver Strong Name: oem5.inf:Intel.Mfg:iILKM0:8.15.10.2021:pci\ven_8086&dev_0046
Rank Of Driver: 00E62001
Video Accel: ModeMPEG2_A ModeMPEG2_C ModeWMV9_B ModeWMV9_C ModeVC1_B ModeVC1_C

Ik snap dat het best even wat moeite is om dit door te spitten om daarop misschien mij te kunnen helpen en ik waardeer het dan ook enorm dat er een site als tweakers bestaat die leken als ikzelf de kans geeft toch nog een beetje van de digitale eeuw te kunnen genieten. Ik zoek ondertussen verder op de fora om post te vinden waar ik zelf wat uit kan halen.

bvd,
Bart Bruininks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustAnotherDev
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 08:13
De videokaarten in laptops kan je vrijwel nooit upgraden (op enkele uitzonderingen na). Het enige wat dan nog rest is je laptop te verkopen en een laptop kopen met een "dedicated videokaart". Zoek anders ook op "laptop videokaart vervangen" oid, waar je laptop aan moet voldoen om de videokaart te kunnen vervangen.
Zonder laptop model of moederbord model valt sowieso niet te zien of het mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de avatars op 2d gezet ipv 3d.

Wel vreemd dat een laptop eind 2010 het spel niet kan draaien en mijn budget pc uit 2007 wel.

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2011 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik snap het zelf ook niet en ik baal er best van. Het is natuurlijk wel mijn eigen fout na ongeveer 5 min zoeken op internet was het al duidelijk dat deze videokaart niets meer is dan een stukje metaal dat erin zit om te kunnen zeggen dat hij er in zit. Misschien ligt het wel aan de drivers of settings want ik kan het zelf ook net geloven dat dit het is... Ik zou graag mij moederbord nummer willen geven en model nummer, maar ik weet niet waar ik dat kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2011 @ 13:10:
Wel vreemd dat een laptop eind 2010 het spel niet kan draaien en mijn budget pc uit 2007 wel.
Nee, want laptops hebben nou eenmaal minder rekenkracht dan een desktop machine. Dat is altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven.

@TS: zoals gezegt zijn laptops moeilijk te upgraden, alleen qua harde schijf en werkgeheugen heb je wellicht wat mogelijkheden, verder eigenlijk niet, of de videokaart moet gebruik maken van de MXM-standaard, maar dat wordt weinig gebruikt en is denk ik ook prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 10:33
64MB dedicated memory, dat is zeer weinig :)
Ik veronderstel dat het over deze laptop gaat?

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 09:07
Als je het merk en typenummer weet kun je opzoeken of deze een mxm slot heeft voor een losse videokaart. Maar waarschijnlijk heb je dit niet en als je het wel hebt wordt het lastig en prijzig om er een kaart voor te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:41

Bob

Volgens mij is een verwisselbare grafische kaart in een laptop een high end laptop feature, en dat heb je duidelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Spaiker schreef op maandag 10 januari 2011 @ 13:23:
64MB dedicated memory, dat is zeer weinig :)
Ik veronderstel dat het over deze laptop gaat?
Ja dat is hem, ik ben denk ik nog nooit zo teleurgesteld geweest over de prestaties van een videokaart. Ik denk dat ik probeer bij Computerland hem in te ruilen voor een laptop met een kleiner scherm (ja ook niet erg verstandig van me) en een betere kaart. Ik weet niet of dat kan en anders is het een lesje van 900 euro die ik niet snel zal vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CptChaos schreef op maandag 10 januari 2011 @ 13:21:
[...]
Nee, want laptops hebben nou eenmaal minder rekenkracht dan een desktop machine. Dat is altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven.
Ik mag toch hopen dat een laptop van 900 euro eind 2010, beter is dan een desktop uit begin 2007 van 500E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens de specs uit de eerder gegeven link zou er ook een nvidia kaart in moeten zitten die automatisch switcht met de Intel HD chip. Wat zegt apparaatbeheer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2011 @ 13:34:
Volgens de specs uit de eerder gegeven link zou er ook een nvidia kaart in moeten zitten die automatisch switcht met de Intel HD chip. Wat zegt apparaatbeheer?
Excuses voor mijn onkunde, maar waar moet ik precies naar kijken om deze vraag te beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rechtermuisknop op "deze computer" -> "Eigenschappen" -> Apparaatbeheer. Dan onder "beeldschermadaptors" kijken wat daar staat.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2011 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
INtel (R) graphics Media accelerator HD
NVIDIA Gefore GT 325M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is blijkbaar een probleem met het schakelen tussen die 2 videokaarten en Starcraft II. Zie ook:

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=183107 Die persoon heeft het kunnen oplossen dmv vernieuwen van drivers - als ik het zo snel lees.

Dit terzijde; upgraden naar 64-bit zal je ook wel merken, aangezien je nu niet je volledige 4GB geheugen kunt gebruiken.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2011 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:15
pricewatch: Asus N71JV-TY078V

Er moet inderdaad ook een GT325M in dat ding zitten, er van uitgaande dat het bovenstaand model betreft. Zoniet dan kan 'ie defect zijn. Die kaart moet Starcraft 2 in ieder geval wel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
Deze zou toch sneller moeten zijn dan dat hoor:
http://www.notebookcheck....orce-GT-325M.24062.0.html
Alhoewel, als ik de bencharks zo bekijk zal er toch niet veel ruimte zijn lijkt me.

[ Voor 27% gewijzigd door Spaiker op 10-01-2011 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor1972
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-06 07:47
de NVIDIA Gefore GT 325M is zeker in staat om het spel beter te draaien, op deze laptop wordt gebruik gemaakt van nvidia optimus om automatisch te switchen tussen jouw onboard video kaart op je chip naar de nvidia gt325. het lijkt er dus op dat dit niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dude fucking geniaal ik dacht er net zelf ook aan dat al die switch dingen waarschijnlijk niet werkten ik heb nu een normal driver voor mijn 325M en het voelt al een stuk beter (geen lag in menu en dat soort dingen ook niet op hogere resolutie en settings)

Ik denk idd dat het probleem ergens in deze hoek zit en met alle rand drivers. Nou is alleen het probleem dat ik niet weet wat het voordeel is van het switchen en dus ook niet of het werkt en hoe belangrijk het is. In ieder geval ben je mijn held van de dag want ik voelde me best wel even kut over deze aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2011 @ 13:40:
INtel (R) graphics Media accelerator HD
NVIDIA Gefore GT 325M
Kun je in apparaatbeheer de Intel Graphics dan niet gewoon uitschakelen? :?

[ Voor 54% gewijzigd door CH4OS op 10-01-2011 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja prob wel maar waarvoor zitten ze er uberhaupt in????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het idee is dat als je geen grafisch intensieve taken uitvoert, dat dan de minder krachtige chip gebruikt wordt. Dit zorgt ervoor dat je laptop minder energie verbruikt en dus minder warm wordt, minder geluid maakt en - het meest belangrijk - langer mee gaat op de accu. Als die zaken je interesseren, zal je nog even verder moeten zoeken naar een oplossing die er voor zorgt dat het switchen 100% goed loopt. Als je vooral geïnteresseerd bent in hoge SCII frames dan heb je het probleem nu opgelost.

Ik raad je wel aan om er nog 64 bit windows op te zetten in verband met de geheugenlimiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2011 @ 13:47:
Ja prob wel maar waarvoor zitten ze er uberhaupt in????
De Intel HD graphics gebruikt minder stroom. ;)

Je kan ook die tips proberen van het eerder gegeven topic, waarin iemand een andere videokaartdriver installeerde, wellicht helpt dat jou ook. Je moet dan dus niet de "Optimus" drivers pakken, maar de "gewone" videokaartdrivers, als ik dat verhaal zo lees.

[ Voor 37% gewijzigd door CH4OS op 10-01-2011 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jongens hardstikke bedankt, het zou natuurlijk heel mooi zijn als de langere accu functie goed werkt. Ik ben echter niet goed genoeg met cmputers om daar wijs uit te worden en ben al heel erg blij dat ik mijn laptop niet hoef te vervangen. Mocht er iemand zijn die er persoonlijk ook voldoening uit haalt om de laatste hiaat uit mijn systeem te halen dan houd ik mij natuurlijk aanbevolen, maar ik kan niet meer van jullie verwachten dan dat jullie nu al hebben gedaan. Hardstikke bedankt iedereen ik ben een gelukkig man. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CptChaos schreef op maandag 10 januari 2011 @ 13:21:
[...]
I win. Yay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo ik heb er nog even naar gekeken en je moet inderdaad gewoon je NVIDIA driver updaten en de rest laten voor wat het is. Het loopt nu allemaal als een trein en starcraft 2 kan op med-high settings lang niet slecht en ik ben blij. Ook de powersaving options werken nu zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
hij staat toch op Prestatie? :) Anders underclock je je cpu toch maar (vertelde een leerkracht mij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

...

[ Voor 96% gewijzigd door CH4OS op 10-01-2011 16:16 ]

Pagina: 1