Telefoonuitgang naar ISDN/UTP.

Pagina: 1
Acties:

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:51
Ik wil graag mijn oude telefoonuitgang vervangen door een ISDN/UTP contact doos.
Ik dacht dat het aansluiten wel zou lukken met een schemaatje, maar ik kom er toch niet uit.
Kan iemand de lijntjes doortrekken naar de juiste aansluiting?

Afbeeldingslocatie: http://i14.photobucket.com/albums/a344/kwhuisman2/Imadge2.jpg

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-02 16:07
Cobb schreef op maandag 10 januari 2011 @ 11:59:
Kan iemand de lijntjes doortrekken naar de juiste aansluiting?
Cool! Net als in de Donald Duck! :P

Je kan die wit en bruin op 4 en 5 aansluiten. ISDN (dus na de NT1) heeft 3 4 5 en 6 in gebruik.

edit: Volgens het boekje:
code:
1
2
3
A 5 
B 4 
Earth    1

Afbeeldingslocatie: http://www.britishtelephones.com/pictures/rj45.gif

[ Voor 18% gewijzigd door Uberprutser op 10-01-2011 12:12 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Cobb
Zo?

Afbeeldingslocatie: http://i14.photobucket.com/albums/a344/kwhuisman2/Imadgse2.jpg

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:47
Als je de oude PTT stekker wilt vervangen door die modulaire stekkertjes, dan moet je de middelste 2 contactjes gebruiken, niet de 2 rechtse.

[ Voor 49% gewijzigd door maarud op 10-01-2011 12:14 ]

• Cobb
Kun je het uittekenen?

• maarud
Afbeeldingslocatie: http://www.ntci.net/images/Panasonic/KX-TG4000B/RJ-14-Surface-Jack.jpg

in dit geval is groen eigenlijk blauw.
polariteit maakt niet veel uit, moderne toestellen kunnen dat automatisch detecteren :P maar zo hoort het officieel.

Je gebruikt dus alleen positie 2 en 3 (of 4 en 5 als je een 8 polige hebt)

[ Voor 44% gewijzigd door maarud op 10-01-2011 12:26 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:15
/edit: ^^ plaatjes werken beter :)

't Is trouwens netter om een (dual) RJ11 doosje te gebruiken.

[ Voor 69% gewijzigd door Nielson op 10-01-2011 12:32 ]

• Cobb
Ik heb een contact doos met een 8 polige ingang. Marr er staan geen nummertjes op alleen kleuren. Ik snap dus niets van jullie uitleg. Sorry

Je hebt dus een oude analoge telefoonaansluiting en die wil je vervangen door een utp-doos?

Ja, that's the case.

[ Voor 47% gewijzigd door Cobb op 10-01-2011 12:33 ]

• Nielson
Een normaal RJ-11 telefoonstekkertje heeft vier contactjes, daarvan worden meestal alleen de middelste twee gebruikt (2 & 3). Indien je een RJ-45 stekkertje gebruikt of een RJ-11 stekkertje in een RJ-45 contactdoos moet je dus ook zorgen dat je de twee middelste contactjes gebruikt voor je analoge telefonie. Dit zijn dus bij de 8 aderige RJ-45 contactjes 4 & 5. Volgens de beide aansluitschema's 568A/B zijn normaal van een UTP kabel Blauw en Blauw/Wit aangesloten op 4 & 5, die kleuren op je UTP-doos corresponderen dus met die nummers: Wikipedia: RJ-45

• maarud
Gewoon de middelsten gebruiken, nummertjes maken niet uit.

• Cobb
Ik heb geen analoge telefoon meer, kan ik dus een aantal draadjes los laten?

• Nielson
Je wil 'm dus helemaal niet meer gebruiken? Dan kun je gewoon alle draadjes loslaten.

Verwijderd

Nielson schreef op maandag 10 januari 2011 @ 13:12:
Je wil 'm dus helemaal niet meer gebruiken? Dan kun je gewoon alle draadjes loslaten.
8)7

Die doosjes zijn teh horror, heeft TS geen multimeter oid om erachter te komen welk pinnetje welke kleurcode heeft? Bij degelijke doosjes krijg je nog een schemaatje ook.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:40

Toppe

Oké ✅

Vergeet het maar, dit is een enkel voudige analoge aansluiting.

Rood links: Buiten gebruik
Blauw/Wit: Blauw is binnen komend, wit is door gezet naar een andere (2e?) WCD
Koper/Blauw: Koper is voor aarde, word eigelijk niet gebruikt. Blauw zit aangesloten op rechts onder. Kan weg
Oranje/Rood: Rood is binnen komend, oranje is door gezet naar een andere (2e?) WCD

Mocht blijken dat Blauw/Wit & Oranje/Rood uit één kabel komen, dan moet je die monteur een doodschop geven

Het probleem hier is, dat je met 2 aders blijft zitten (wit & oranje), zodra je blauw/rood op een ISDN doos aansluit moet je wit & oranje weer daar op aansluiten.

KPN (bv) werkt met blauw/wit-blauw. Oranje-wit/Oranje zijn volledig buiten gebruik, worden wel aangesloten omdat 4 aders nou eenmaal sterker zijn dan 2 aders (trek ontlasting)

Daarnaast is een UTP of ISDN doos compleet verschillend, een UTP doos heeft een RJ-45 aansluiting met 8 aders, ISDN heeft een RJ-45 aansluiting met 4 aders. In theorie is het dus niet (makkelijk) mogelijk om een ISDN doos te gebruiken voor internet.

Tuurlijk kan het altijd wel, maar houd er rekening mee dat het echt ten koste kan gaan van de kwaliteit, bij PSTN maakt het niet zoveel uit maar bij ISDN kan het echt hoorbaar zijn.

Welke apparatuur heb je en wat wil je precies doen?

[ Voor 255% gewijzigd door Toppe op 10-01-2011 13:44 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Cobb
Ik wil er gewoon een modem op aansluiten. Ik kan dus beter een RJ11 contact doos halen?

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Als je zeker weet dat dit het hoofd aansluitpunt (ISRA) niet is, kan je gewoon dit bestellen houd er wel rekening mee dat je blauw/rood moet nemen (controleer het voor de zekerheid even in de meterkast).

Edit, ALS je bovenstaande besteld moet je ook deze hebben. Anders krijg je de anders niet afgewerkt. In de lokale gamma zijn vast ook andere modelen te koop..

[ Voor 29% gewijzigd door Toppe op 10-01-2011 14:28 ]

• Cobb
DIt is de enige aanlsuiting in huis. In de meterkast zit geen aansluiting.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dan moet dit je ISRA zijn, waar ik vanaf zou blijven. Mocht je het niet goed doen en de kabel raakt beschadigt mag je KPN langs laten komen. Rekening word dan ongeveer €400,-

Wel een ontzettende drop k*t die dit aangesloten heeft. Misschien wel de makkelijkste manier (het maakt nu niet uit of het signaal op dik 1 & 2 (Blauw/Rood of Oranje/Wit) zit, daarbij kan het wel verschil gaan uitmaken als je een 2de lijn gaat aanvragen.

[ Voor 106% gewijzigd door Toppe op 10-01-2011 15:03 ]

Pagina: 1