Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennie-DP
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-01-2024
Mede-Tweakers,

Sinds eind november in bezit van een MSI 890FXA-GD70. Nu vroeg ik me af wat een normale opstarttijd is van dit moederbord, aangezien die van mij redelijk lang duurt. Tot het Windows bootscreen loopt de tijd momenteel op tot 16,5 sec. Dit kan natuurlijk aan de hardware liggen, maar hier twijfel ik aan. Volgens mij ligt het eerder aan de instellingen van het bord. Hier mijn huidige componenten:* = type van geheugen even niet bekend, omdat ik op mijn werk ben. Zal dit vanavond aanpassen.
Op de 'Boot Sequence' en 'Diskette' na heb ik geen enkele instelling gewijzigd in het moederbord. Dit komt omdat ik gewoonweg van sommige instellingen geen idee heb welke in mijn geval belangrijk is en welke niet.
Zijn er meer die ervaringen hebben met dit bord? Zo ja, wat zijn jullie opstarttijden?

BIOS-versie: 1.7

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Ik vind deze tijd niet verbazingwekkend lang. Ik heb een gelijksoortig systeem gehad dat er tussen 30 seconden en een minuut over kon doen om in Windows te komen, dus dat je pas na een seconde of 15 het bootlogo ziet, strookt met die ervaring. Hoe snel je hardware ook is, je bootsnelheid word beperkt door je HDD, dus je ziet dat rappe systemen die nog gebruik maken van HDDs allemaal rond dezelfde boottijden vast blijven zitten.

Als je binnen 15 seconden in windows wil zitten, moet je een SSD halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:25

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

16.5s? Mag je in je handjes knijpen... Denk dat ik rustig een bakkie koffie kan gaan zetten in de tijd dat mijn beide RAID-controllers aan het initialiseren zijn.

Maar, misschien belangrijker, na hoeveel seconden zit je in Windows? Is dat 40s of is dat 4 minuten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennie-DP
Singular1ty schreef op maandag 10 januari 2011 @ 10:59:
...
Als je binnen 15 seconden in windows wil zitten, moet je een SSD halen :)
Bedankt voor je reactie.

Ik had een SSD ;) De tijden waren ook toen hetzelfde als nu voor wat betreft BIOS.(dat is logisch trouwens, want er hingen ook toen al SpinPoints aan..)

Hiervoor een K9A2-CF, deze deed dat echt sneller. Even het plaatje laten zien en daarna het Windows logo.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennie-DP op 10-01-2011 14:20 . Reden: Verkeerde toelichting. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennie-DP
MAX3400 schreef op maandag 10 januari 2011 @ 11:02:
...
Maar, misschien belangrijker, na hoeveel seconden zit je in Windows? Is dat 40s of is dat 4 minuten?
Deze tijd heb ik ook gemeten. Hiervan een screen op de SGS:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/01/10/1294641403-230.jpg

01: Einde van BIOS;
02: Totdat je Pictogrammen en Bureaublad ziet;
1:14: Firefox + Google opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:28

Dark

who tweaked the light?

hier een reboot timer script, meet je tijd van desktop tot je weer op desktop bent, zonder dat je zelf op een klokje hoeft te kijken...

kopieeren, in een lege textfile plaatsen en opslaan als reboot-timer.vbs, vervolgens aanklikken en gaan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Option Explicit
On Error Resume Next
Dim Wsh, Time1, Time2, Result, PathFile, MsgResult, MsgA, AppName, KeyA, KeyB, TimeDiff
MsgA = "Please close all running applications and click on OK."
KeyA = "HKEY_CURRENT_USER\Software\Reboot-Time\"
KeyB = "HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run\Reboot-Time"
AppName = "ReBoot-Time"
Set Wsh = CreateObject("WScript.Shell")
PathFile = """" & WScript.ScriptFullName & """"
Result = wsh.RegRead(KeyA & "Times")
if Result = "" then
MsgResult = Msgbox (MsgA, vbOKCancel, AppName)
If MsgResult = vbcancel then WScript.Quit
Wsh.RegWrite KeyA & "Times", left(Time,8), "REG_SZ"
Wsh.RegWrite KeyB, PathFile, "REG_SZ"
Wsh.Run "cmd /c Shutdown -r -t 00", false, 0 
else
Wsh.RegDelete KeyA & "Times"
Wsh.RegDelete KeyA
Wsh.RegDelete KeyB
TimeDiff = DateDiff("s",Result,left(Time,8))
MsgBox "Your computer reboots in " & TimeDiff & " seconds", VbInformation, AppName
end if
wscript.Quit

resultaat hier is 42 sec, maar dat is op een behoorlijk geoptimaliseerd systeem met ssd. bios schermen 21sec, booten tot de desktop ook 21sec.

edit: nog eens gedaan hier om een plaat te schieten van het resultaat, had ik ditmaal 39 sec :) waarschijnlijk omdat ik sinds de vorige keer meer geheugen geplaats heb (van 4g naar 12g) iets sneller...
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2955vtw.png

[ Voor 13% gewijzigd door Dark op 10-01-2011 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennie-DP
Bedankt voor dit script!
Deze zal ik vanavond even uitvoeren en kijken wat de resultaten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Toevallig niets aan de USB poorten hangen, DVD/floppy als eerste boot ipv HD?
Als ik in mijn pc een USB stick vrot, duurt het ineens 20 secs langer voordat ie voorbij bios is, zelfde als ik boot van cd/dvd bovenaan zet.
Altijd maar voor lief genomen, daar mijn pc maar 1 keer in de week op hoeft te starten/rebooten, rest staat ie aan.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennie-DP
Het komt er dus opneer dat er langere tijden bestaan als 16,5 seconden, en dat Zijn er ook geen instellingen die van invloed kunnen zijn?

Verder heb ik Bootsequence goed staan, DaLoona. Ook geen externe apparaten op printer na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 14:06
Waarschijnlijk zitten er op je nieuwe bord gewoon een hoop meer functies dan op het oude. Dat betekend meer om te controleren bij boot. Je kunt eens zoveel mogelijk dingen uitschakelen in de bios. Wel eerst je huidige settings opslaan, scheelt je tijd met alles weer terugzetten. Dan zou het bord wel eens wat sneller kunnen zijn. Verder zou ik er niet wakker van liggen. Gebruik Hibernate ipv steeds uitschakelen en je bent al een heel stuk sneller aan het werk.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Quickboot aan en onboard spul wat je niet gebruikt uitzetten, dat is zo'n beetje alles wat je kan doen in bios. Vooral secundaire sata/raid controllers kunnen wat vertragen.

Verder wachten op uefi bios, een nieuwe soort bios die eraan zit te komen en die een speciale boot versnelling heeft waardoor het nog maar een paar sec duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Je boot wel vanaf een HDD, hoewel deze 7200 tpm is wil dat nog niet zeggen dat je binnen een aantal seconden in Windows bent geboot. Zoals hierboven al geschreven is, moet je voor een snelle boot echt een SSD hebben. Als ik vanaf één van mijn F1 hdd's ga booten, op een P55 bord met een i7 860 cpu, duurt het ongeveer net zolang als bij jou. Vanaf de SSD is dat inderdaad slechts enkele seconden.

Hoe bevalt het MSI bord overigens? Ik zat eraan te denken om een systeempje te bouwen op basis van het MSI bord met dezelfde cpu als die van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

regmaster schreef op maandag 10 januari 2011 @ 14:13:
Je boot wel vanaf een HDD, hoewel deze 7200 tpm is wil dat nog niet zeggen dat je binnen een aantal seconden in Windows bent geboot. Zoals hierboven al geschreven is, moet je voor een snelle boot echt een SSD hebben. Als ik vanaf één van mijn F1 hdd's ga booten, op een P55 bord met een i7 860 cpu, duurt het ongeveer net zolang als bij jou. Vanaf de SSD is dat inderdaad slechts enkele seconden.

Hoe bevalt het MSI bord overigens? Ik zat eraan te denken om een systeempje te bouwen op basis van het MSI bord met dezelfde cpu als die van jou.
Probleem wat hij echter vermelde was dat het met zijn vorige hdd (een SSD) ook het geval was.

Ik vind het punt USB apparaten wel logisch, ik zou die printer er eens afhalen en je systeem strippen en stuk voor stuk de hardware onderdelen toevoegen en dan kijken waar de langste delay in zit.

Gaat het om een kale install of zijn er ook elementen als PhysX drivers en al die andere zooi geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennie-DP
regmaster schreef op maandag 10 januari 2011 @ 14:13:

Dan is het wel bijna zeker dat het de HDD is dus.

Het bord bevalt mee heel goed in combi met 1090T ! Nooit problemen mee gehad, lekker snel eenmaal in Windows. Verder games als CoD BO goed te spelen met de Radeon HD5850.
Vraag maar wat je wilt weten ;)

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik dacht dat het niet normaal was. Dit lijkt dus mee te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennie-DP
Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2011 @ 14:29:
Probleem wat hij echter vermelde was dat het met zijn vorige hdd (een SSD) ook het geval was.
Sorry, ik heb die post gewijzigd welke jij bedoel. Helaas heb ik de SSD niet meer en heb ik het niet met enkel de SSD geprobeerd.
Gaat het om een kale install of zijn er ook elementen als PhysX drivers en al die andere zooi geïnstalleerd?
Geheel kaal inderdaad. Direct na Windows 7 install is dit ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Eigenlijk moet je het booten opsplitsen in minimaal 3 gedeeltes, het bios deel, daarna het laden met windows logo tot het login scherm en vervolgens het laden van het user profiel en desktop.

Het bios deel blijft gelijk of je nou een SSD hebt of niet, de andere 2 delen worden natuurlijk wel beinvloed door laad,- en toegangs tijden. dus daar zou een ssd wel helpen.

ts lijkt zich zorgen te maken om het bios deel, daar is verder weinig aan te doen, ook met ssd niet, op wat kleine optimalisaties na, vooropgesteld dat er niet meer disk controllers aan staan dan nodig is. Overigens is die 16-17 sec bios schermpjes vrij normaal, alhoewel het per boardje wel kan verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:00

Thomg

Aww yiss

offtopic:
[quote]Dark schreef op maandag 10 januari 2011 @ 11:41:
hier een reboot timer script, meet je tijd van desktop tot je weer op desktop bent, zonder dat je zelf op een klokje hoeft te kijken...

kopieeren, in een lege textfile plaatsen en opslaan als reboot-timer.vbs, vervolgens aanklikken en gaan.

[code]
Option Explicit
On Error Resume Next
Dim Wsh, Time1, Time2, Result, PathFile, MsgResult, MsgA, AppName, KeyA, KeyB, TimeDiff
MsgA = "Please close all running applications and click on OK."
KeyA = "HKEY_CURRENT_USER\Software\Reboot-Time\"
KeyB = "HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run\Reboot-Time"
AppName = "ReBoot-Time"
Set Wsh = CreateObject("WScript.Shell")
PathFile = """" & WScript.ScriptFullName & """"
Result = wsh.RegRead(KeyA & "Times")
if Result = "" then
MsgResult = Msgbox (MsgA, vbOKCancel, AppName)
If MsgResult = vbcancel then WScript.Quit
Wsh.RegWrite KeyA & "Times", left(Time,8), "REG_SZ"
Wsh.RegWrite KeyB, PathFile, "REG_SZ"
Wsh.Run "cmd /c Shutdown -r -t 00", false, 0
else
Wsh.RegDelete KeyA & "Times"
Wsh.RegDelete KeyA
Wsh.RegDelete KeyB
TimeDiff = DateDiff("s",Result,left(Time,8))
MsgBox "Your computer reboots in " & TimeDiff & " seconds", VbInformation, AppName
end if
wscript.Quit
[/code]

resultaat hier is 42 sec, maar dat is op een behoorlijk geoptimaliseerd systeem met ssd. bios schermen 21sec, booten tot de desktop ook 21sec.

edit: nog eens gedaan hier om een plaat te schieten van het resultaat, had ik ditmaal 39 sec :) waarschijnlijk omdat ik sinds de vorige keer meer geheugen geplaats heb (van 4g naar 12g) iets sneller...
[afbeelding]
[/quote]

Heel erg bedankt voor de code! ik dacht altijd 84 seconden, maar blijkt 78 seconden te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennie-DP
Ik heb de reboot timer ook even geprobeerd. 116 seconden. Dit vindt ik toch echt veel voor een nog maar net geïnstalleerd systeem, met deze hardware (Zie startpost).
Geen zware programma's geïnstalleerd en als virusscanner heb ik MSE.

Zou het te maken hebben met de 'maar' 32mb cache van de SpinPoints? Ik zal binnenkort eens naar 64mb schijven kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Dennie-DP schreef op maandag 10 januari 2011 @ 19:33:
Ik heb de reboot timer ook even geprobeerd. 116 seconden. Dit vindt ik toch echt veel voor een nog maar net geïnstalleerd systeem, met deze hardware (Zie startpost).

Zou het te maken hebben met de 'maar' 32mb cache van de SpinPoints? Ik zal binnenkort eens naar 64mb schijven kijken...
ik heb 8 mb, dus ik wet niet wat jij allemaal uitspookt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennie-DP
Thomg schreef op maandag 10 januari 2011 @ 19:36:
ik heb 8 mb, dus ik wet niet wat jij allemaal uitspookt...
En jouw opstarttijd is?
Heb ook het idee dat er iets niet helemaal klopt. Voor de SSD (Die ik nu niet meer heb) leek hij toch echt sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Dennie-DP schreef op maandag 10 januari 2011 @ 19:38:
[...]

En jouw opstarttijd is?
Heb ook het idee dat er iets niet helemaal klopt. Voor de SSD (Die ik nu niet meer heb) leek hij toch echt sneller.
78 seconden lolz, Sata 8 Mb xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Dennie-DP schreef op maandag 10 januari 2011 @ 19:33:

doe nu ook nog eens een meting met het programma bootracer (www.bootracer.com) dan weet je ook je windows startup tijd van het logo tot logon, en van logon tot desktop. dan kom je er misschien achter waar het hem in zit.

hier:
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/315xveb.png

dus hier de eerdere 39sec voor een rondje booten min de 17sec voor windows laden, dat is dus 22 sec voor afsluiten en bios schermpjes.

[ Voor 8% gewijzigd door Dark op 11-01-2011 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennie-DP
Dark schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 00:39:
doe nu ook nog eens een meting met het programma bootracer (www.bootracer.com) dan weet je ook je windows startup tijd van het logo tot logon, en van logon tot desktop. dan kom je er misschien achter waar het hem in zit.

hier:
[afbeelding]

dus hier de eerdere 39sec voor een rondje booten min de 17sec voor windows laden, dat is dus 22 sec voor afsluiten en bios schermpjes.
Sorry voor late reactie, maar jammer dat dit progje niet de BIOS ook nog apart meet. Dat is waar het mij om gaat...
Maar ik moet er maar aan wennen, ik geloof dat deze tijden wel normaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Vandaar ook dat je beide dan kan doen hey ;) de reboot timer en bootracer... dan weet je bij benadering wat afsluiten en bios ongeveer voor tijd neemt...

edit: je bracht me wel op het idee voor een feature request @ bootracer ;) beide in 1 zou wel handig zijn...

[ Voor 26% gewijzigd door Dark op 19-01-2011 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zoals hierboven al geschreven kan je al bv ongebruikte s-ata poorten beter disablen en extra controllers ook uitschakelen in je bios, of poorten zoals firewire, en eveneens van die splashscreens met de naam van je moederboard erop schakel ik ook altijd al standaard uit.

Ook zoals hierboven wel geopperd werd dat je bios sneller start met een SSD erin of een harddisk met 64 Mb cache zal bijna niets uitmaken omdat die detectie van hetgeen aan je poorten hangt hetzelfde zal blijven. En hetgeen soms ook erg vertragend werkt zijn van die multicard readers die dan op je usb-header van het moederboard zitten en dan ingebouwd in de pc-kast.
Pagina: 1