Toon posts:

Onkyo HT-S6305

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Onkyo HT-S6305 set (508 versterker)
Ik heb enkele vragen over deze set die ik zelf heb.
Allereerst ben ik er zeer tevreden over. Deze set geeft voor mij een goed geluidje
in games en in films. Maar als ik muziek via youtube luister kraken de voorste boxen soms,
zelfs alshij heel zacht staat. Ik heb met verschillende instellingen dit proberen op te lossen
maar het helpt niet. Gewoon een cd of hd high kwaliteit muziek klinkt verder goed.

Verder snap ik de instellingen voor de bas niet echt. Je kunt bepaalde HZ instellen wat met de rest van de
boxen heeft te maken. Maar ik snap niet echt op hoeveel hz mijn woofer moet staan zodat
het zamen met mijn boxen één is. Ik heb hem momenteel op 80hz staan.
Dit zijn verder de spec van de boxen set en woofer
HTP-638 5.1-Channel Home Cinema Speaker System
SKF-538 Full-Range Bass Reflex Front Speakers

8 cm Cone
Max. Input Power: 120 W
Gloss Finished
Magnetically Shielded
SKC-538 Full-Range Bass Reflex Center Speaker

8 cm Cone
Gloss Finished
Magnetically Shielded
SKR-538 Full-Range Bass Reflex Surround Speakers

8 cm Cone
Gloss Finished
Note: All speakers feature an impedance of 6 Ohms, color-coded speaker terminals and cable, and wall-mounting capability.

SKW-501E Bass Reflex Powered Subwoofer

20 cm Cone
Max. Output Power: 150 W (Dynamic power)
Down-Firing
Output Level Control

Verder vraag ik mij ook af hoe ik de dynamic EQ kan gebruiken zondr audysse te activeren.
Ik vind namelijk de dynamic erg handing het maakt de muziek en films net ff wat voller als het
niet lekker klinkt van zich zelf. Dit eingelijk omdat ik de instellingen zelf in wil stellen, en niet door audysse
laten doen. Of is de eenige optie audysse laten draaien en zelf de instellingen trug zetten, en vandaaruit
zelf de boel instellen?

Dit waren zo'n beetje mijn vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allereert, gefeliciteerd met je aankoop.
Ik heb ook deze set nu een paar maanden in gebruik in combi met de Onkyo Blurayspeler Sp308.
Op dit moment worden deze sets tegen uitverkoopprijzen verkocht, daar de nieuwe modellen van onkyo er aan komen. Los is de receiver sr-508 al op veel plekken uitverkocht.

De meegeleverde boxen en subwoofer zijn van zeer redelijke kwaliteit. ik had hiervoor een BOSE acoustimass 5 systeem in bebruik met een Kenwood versterker. Het geluid van Onkyo is duidelijk zuiverder en gedetaileerder van klank en klingt minder boomy.
Wel is de max. geluidssterkte van de onkyo set een stuk minder. Bose kan je knetterhard oversturen zonder problemen. De onkyo receiver stat op max 75; en dan is de herrie... gewoon gemiddeld luid, maar zeke niet oorverdovend. Voor een gemiddelde woonkamer is het maximale volume wat er uit deze set geperst wordt ruimschoots voldoende tot goed.

Om op je vragen terug te komen:'
"Allereerst ben ik er zeer tevreden over. Deze set geeft voor mij een goed geluidje
in games en in films. Maar als ik muziek via youtube luister kraken de voorste boxen soms,
zelfs alshij heel zacht staat. Ik heb met verschillende instellingen dit proberen op te lossen
maar het helpt niet. Gewoon een cd of hd high kwaliteit muziek klinkt verder goed."

-> De onkyo receiver is gevoelig voor haperingen in de geluidsbitstream. Ik heb dit zelfde effect/probleem af een toe met UPC digitale tv, waarbij de ontvangstkwaliteit soms wat minder wordt. (coax kabel loopt achter langs de keukenkastjes en de electrische oven stoord soms. Belld loopt dan door, maar geluid kraakt eventjes om dan gewoon door te gaan. De track mist dan/lijkt zo wel eventjes zijn synchronisatie ofzo.
Ik denk niet dat je hier veel aan kan doen. wellicht via een andere poort je pc aansluiten (optisch opzo, ipv direct via HDMI)

Verder snap ik de instellingen voor de bas niet echt. Je kunt bepaalde HZ instellen wat met de rest van de
boxen heeft te maken. Maar ik snap niet echt op hoeveel hz mijn woofer moet staan zodat
het zamen met mijn boxen één is. Ik heb hem momenteel op 80hz staan.
Dit zijn verder de spec van de boxen set en woofer
HTP-638 5.1-Channel Home Cinema Speaker System
SKF-538 Full-Range Bass Reflex Front Speakers""

-> Je steld hiermee het overgangspunt in van je receiver; zodat enkel alle tonen onder dit...HZ naar de subwoofer gaan en daarboven naar de surround boxen. Echter deze waarde is puur theroretisch. in praktijk worden er lowpass en highpass filters gebruikt die resp. tonen versterken/afzwakken. er gaan dus bij een instelling van 100HZ nog steeds lagere frequentietonen door naar je surroundboxen. echter de sterkte is zo sterk afgezwakt dat je ze (waarschijnlijk) niet meer hoort.

In het geval van Onkyo SKF538 set:
volgens specificaties; de subwoofer werkt tot max 150HZ goed. je surroundspeakers werken van 120hz-20kHz.
je kan dus het kantelpunt op de receiver instellen op 2 waarden; 120 of 150 HZ. (daartussen zou beter zijn, maar daar is geen instelling voor te vinden en lager heeft geen zin; je surroundboxjes geven vrijwel geen 80-120HZ tonen waarneembaar door)

mijnsziens is het best om de subwoofer-crossover op 120HZ te zetten. Lage tonen onder de 120hz zijn niet meer te onderscheiden van richting, bij 150hz soms net wel. je hoort dan niet waar de subwoofer staat en valt binnen de specs.

Verder vraag ik mij ook af hoe ik de dynamic EQ kan gebruiken zondr audysse te activeren.
Ik vind namelijk de dynamic erg handing het maakt de muziek en films net ff wat voller als het
niet lekker klinkt van zich zelf. Dit eingelijk omdat ik de instellingen zelf in wil stellen, en niet door audysse
laten doen. Of is de eenige optie audysse laten draaien en zelf de instellingen trug zetten, en vandaaruit
zelf de boel instellen?"

-> Dynamic eq werkt enkel met AudessyEQ aan, daar audessy juist berekend dat op alle geluidsvolumes het klankbeeld gecoorigeerd wordt. Op lagere geluidssterktes zwakenn lagere tonen sterker af dan de middenfrequeneties. zeer hoge tone weer wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt. Hier heb ik veel aan.Vooral waar nu de hz van de Bass box op moet.
Ik wou zelf graag niet de audysee gebruiken want ik zit telkens op 2 plekken van de kamer.
Bij het gamen vlak voor de monitor en voorste boxen. En tijdens een film zit ik bij de achterste boxen.
Als ik dan audysee het werk laat doen voor de instellingen, word dat naar mijn idee ingesteld voor de plaats waar de mic licht. Of kan ik na de audysee gewoon met hoeveel meters ik van de box of zit instellen waar het geluid het beste moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Audessy berekend en optimaliseerd het geluid VANAF de mic positie naar de speakers toe.

Dus hij berekend vanuit de belangrijkste luister positie en de 2 nevenposities de speakerafstand, en daardoor de (mininieme, maar hoorbare) tijdverschillen en geluidsafzwakkingen cq. nodige versterkingen.
Logisch; hoe verder je van een speaker afzit; hoe later het geluid naar je toekomt en hoe zwakker het klingt.

beste is om audessy in een STILLE kamer zijn instelwerk te laten doen.
dan nakijken of de afstanden kloeppen met je eigen schatting; dus tov de luisterpositie.
mic moet dan ook op oorhoogte staan/liggen op de plaats waar je best centraal zit.

succes
;)