Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Ik heb de taak op mij genomen om duizenden foto's te scannen. Ik heb een scanner (Epson BX610FW all-in-one) die mij in staat stelt om te scannen door alleen maar op een knop op het apparaat te drukken - door die ene feature heb ik de beste scanner, de meeste eisen kennelijk dat je in een programmaatje wat knoppen indrukt.

Alleen is dat een erg basic operatie. Zo wordt het formaat van de onderliggende foto niet bepaald en krijg je altijd een A4 scan. Verder kan wat ruisonderdrukking geen kwaad, en in een enkel geval zag ik rode ogen.

Wat ik zoek zijn een aantal programma's voor batchverwerking van scans. Merk op dat ik weinig heb met fotografie en dus ook geen Photoshop e.d. bezit. Kort onderzoek (het is nogal nieuw voor mij) leerde dat er allerlei software is voor "autocrop" maar ik kan niet bepalen welke goed zijn, welke kwaliteitsverschillen bestaan tussen goede en slechte versies enz. Hetzelfde geldt voor ruisonderdrukking.

En als er verder nog tips zijn voor het scannen en de batchverwerking dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lekker verhaal...

Scannen naar wat? Pasfoto naar A0-drukformaat? A4-foto naar plain text?

Wie moet er verder binnen de organisatie wat mee en in welk formaat (en waarom?!?!?!).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Free rider schreef op maandag 10 januari 2011 @ 10:12:
Ik heb de taak op mij genomen om duizenden foto's te scannen. Ik heb een scanner (Epson BX610FW all-in-one) die mij in staat stelt om te scannen door alleen maar op een knop op het apparaat te drukken - door die ene feature heb ik de beste scanner, de meeste eisen kennelijk dat je in een programmaatje wat knoppen indrukt.

Alleen is dat een erg basic operatie. Zo wordt het formaat van de onderliggende foto niet bepaald en krijg je altijd een A4 scan. Verder kan wat ruisonderdrukking geen kwaad, en in een enkel geval zag ik rode ogen.

Wat ik zoek zijn een aantal programma's voor batchverwerking van scans. Merk op dat ik weinig heb met fotografie en dus ook geen Photoshop e.d. bezit. Kort onderzoek (het is nogal nieuw voor mij) leerde dat er allerlei software is voor "autocrop" maar ik kan niet bepalen welke goed zijn, welke kwaliteitsverschillen bestaan tussen goede en slechte versies enz. Hetzelfde geldt voor ruisonderdrukking.

En als er verder nog tips zijn voor het scannen en de batchverwerking dan hoor ik het graag!
Het niet hebben van Photoshop hoeft niet zo'n probleem te zijn, er zijn ook gratis tools zoals Picasa en Gimp om een aardig eind te kunnen komen met bewerken.

De vraag die je jezelf moet stellen is, als je niet thuis bent in het bewerken, hoe ga je die duizenden foto's dan fatsoenlijk krijgen ? Of ga jij ze scannen en iemand anders bewerken ?

Als die scanner van je alleen maar gekozen is op basis van 'knopje drukken op apparaat ipv klikje doen in software', weet ik niet of je goed bezig bent. Je richt je dan blijkbaar op het zo simpel/snel mogelijk inscannen, maar of dat ook het beste is voor het gewenste resultaat ?

Wat wordt er nadien met die foto's gedaan, wat voor kwaliteit is gewenst ?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Excuses ik ben een leek in deze materie.

Het betreft duizenden foto's uit de prive-sfeer. De foto's zijn tussen tien en tachtig jaar geleden afgedrukt - kwaliteit vermoedelijk niet al te bijzonder. Ik wil ze gescand hebben voordat ze verloren gaan.

Het is niet de bedoeling om ze individueel handmatig te bewerken - dan duurt het te lang wegens de enorme hoeveelheid. Ik heb met een HP-scanner en bijbehorende software een paar honderd foto's gescand en kreeg een pijn in arm en schouder wegens de repeterende bewegingen (per foto moet ik deze rechtleggen in de scanner, en meerdere kliks op de computer). Wat die software wel goed deed was het bepalen van het formaat van de foto, en wat ruisonderdrukking.
Nu heb ik een andere scanner waarbij deze een knop heeft die direct een scan in een folder plaatst, zonder allerlei acties op een computer te verlangen. Dit is veel vriendelijker in gebruik en voor mijn gezondheid. Helaas wordt het formaat van de foto niet bepaald, en geen ruisonderdrukking. Dus ik zoek tools die dat alsnog doen.

Het gaat mij dus om batchverwerking. Mochten een paar foto's niet goed verwerkt worden dan kan ik altijd nog de nabewerking uitvoeren op de oorspronkelijke scan.

Ik hoop een paar tips van programma's te krijgen die (bijvoorbeeld) de 'autocrop' uitvoeren op alle bestanden in een folder.

[ Voor 5% gewijzigd door Free rider op 11-01-2011 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:49

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Irfanview kan ook batch verwerkingen met afbeeldingen doen, maar ik weet niet of die kan autocroppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:55

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Probeer het eens met http://www.kofax.com/vrs-virtualrescan . Volgens mij zit daar een hele boel opties aan vast (ik heb het gebruikt ism een Canon documentscanner. 20 velletjes papier in de scanner leggen en de hele rambam wordt binnen een tweetal minuten ingescanned en wel).

[ Voor 25% gewijzigd door Outerspace op 11-01-2011 10:43 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:16

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik zou in stappen werken, dus eerst de foto's inscannen en dan als ze eenmaal digitaal zijn kun je allerlei batchnbewerkingen er op loslaten.

Zelf zou ik een programma zoals Aperture/Lightroom/Picasa gebruiken om ze dan in te importeren en ze dan handmatig te croppen, taggen, rode ogen te verwijderen enz. Omdat je de foto's niet apart hoeft te openen en op te slaan gaat dat heel snel, een paar seconden per foto is genoeg. Met wat sneltoetsen gaat het dan razendsnel. Zelf deed ik zo soms wel meer dan 500 foto's in een paar uur.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Als het gaat om fotoafdrukken zou ik zeker photoshop gebruiken. Je kunt er dan meerdere op de ruit leggen en dan automatisch croppen en rechtzetten (bij het automate menu) na het scannen. Als je een A3 scanner hebt, spaart dat je nog meer tijd uit.

Fotoafdrukken zou je evt. ook in de lengterichting in een goede ADF kunnen voeren, maar als ze oud zijn cq. heel veel sentimentele waarde hebben, zou ik daar wat terughoudend mee zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 09:35
Het scannen waarbij je automatisch het formaat laat bepalen duurt vrijwel altijd langer. Puur omdat het formaat bepaald moet worden. Dat kan software waarschijnlijk een stuk sneller als het bestand toch reeds open staat.

500 foto's in een uur, dat is gekkenwerk, 7,2 seconden per foto, en slokkie koffie zit er dan niet in!

Je idee dat je maar op 1 knop hoeft te drukken is niet zo spannend. Heb bijvoorbeeld een apple en daar zit Image Caputure op. Scant met 1 klik ook meteen het document dus dat zijn de issues niet lijkt me. Het gaat er vooral om dat je een vlotte scanner hebt die goed te bedienen is. Iedere standaard scanner kan met de juiste software de afbeelding meteen in een mapje gooien, dat is niet moeilijk.

edit, de standaard voor zover mij bekend: Wikipedia: TWAIN

[ Voor 7% gewijzigd door djluc op 13-01-2011 20:34 ]

Pagina: 1