Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op basis van de Best Buy Guide dit systeem samengesteld: http://tweakers.net/gallery/172445?wish_id=120176#tab:wenslijst en wanneer ik dat systeem belast crasht het.

Ik weet niet zeker OC & tweaking het juiste forum is, het systeem draait op standaard-instellingen, maar ik kon zo snel geen beter forum bedenken. Ik kan me wel voorstellen dat de mensen hier goede ideeën over de oorzaken hebben :-) Als het toch het verkeerde forum is, hoor ik het wel.

Als ik het systeem gewoon belast draait het prima. Geen crashes, geen haperingen, niks niet, allemaal goed. Met een schaakprogramma belast ik de processor zo af en toe wel zwaar (krijg meldingen van 100% gebruik van één of meer cores). Ook dan is het nog steeds prima in orde.
Als ik het echter grafisch zwaarder belast, met een spel, dan crasht het. Daarmee bedoel ik dan ook echt een mega-crash: binnen een paar seconden staat het systeem helemaal uit. Geen BSOD, geen foutmeldingen, kleng "uit". Daarna start het zonder verdere meldingen op en als ik direct na de crash in Bios kijk staat de CPU temp op 35-40 en de MB temp op 32-34. Vanochtend toen het systeem nog helemaal koud was, stonden de temperaturen op 26 respectievelijk 22 graden.

Ik speel LOTRO en daarmee kwam het aan het licht. Met wat zoeken vond ik een tip om met furmark de stabiliteit te testen. En ja hoor in de stabiliteitstest vliegt het systeem na een seconde of 10 testen op zwart. Ook prima te reproduceren :? .

Zelf zit ik aan twee dingen te denken: de videokaart of de voeding zijn net niet helemaal lekker of niet helemaal lekker gemonteerd.

Oh ja wie ben ik. Het is de eerste PC die ik in een jaar of 10 in elkaar heb gezet en na het nodige klungelen met het vastzetten van het koelblok op de CPU en de fan op het koelblok e.d. was ik blij verrast dat het systeem het in één keer deed inclusief power/rest/front audio. Ik snap er dus wel iets van maar het kan ook best nog een basis-montage fout zijn of zo. Allerlei basis-tips zijn ook van harte welkom! Als er nog wat meer informatie nodig is, hoor ik het wel.

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
kun je de onderdelen niet appart testen? dan weet je iig op welke hardware het systeem crashed...

Ik heb niets te melden.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gaat de PC echt uit, als in *KLENG* alle lampjes van de PC op zwart en alle fans stoppen met draaien en ook de harde schijf?

Ondanks dat het zooo snel gebeurt, kan ik me in ieder geval niet voorstellen dat het aan de temperatuur van de CPU of GPU ligt en ik vermoed dan al snel dat de stroomvoorziening rot is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan de onderdelen niet apart testen: ik heb maar één (nieuwe) computer. De oude computer is een jaar of 5 oud en de nieuwe onderdelen passen daar niet in.... Eventueel kan ik het systeem voor diagnose bij een lokaal computerwinkeltje aanbieden maar ja dat kost vast direct weer een eurootje of 30-50.

De PC gaat inderdaad inderdaad met een noodgang plat. Scherm gaat op zwart, de fans draaien nog een seconde of twee en daarna is het hele systeem helemaal uit. Een gewone shut down kost meer tijd....

Kan het zijn dat ik de stroomaansluiting op de videokaart niet goed heb gedaan: bij gewoon gebruik krijgt dan (net) voldoende stroom via moederbord, maar bij zwaarder gebruik trekt het ie het dan niet?

• dralix
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
klinkt mij in de ooren alsof je systeem niet genoeg power krijgt, wel alle juiste stekkertjes van je psu aagsloten?

• MAX3400

MAX3400

Heb je wel beide voedingskabels op het moederbord aangesloten? En de videokaart (mogelijk) ook correct aangesloten op een aparte 12V-rail?

Op zich zou de voeding voldoende prik moeten leveren maar Club3D zegt het volgende op hun produktpagina over de Radeon
Minimum of 500 Watt or greater power supply required. Club 3D recommends CSP-S600 600 Watt Switching Power Supply.
Ik wil niet meteen wijzen naar de BQT-voeding, zeker niet omdat ik ze al een tijdje niet meer in het oog heb, maar de stabiliteit van de vorige generaties liet nog wel eens te wensen over bij hoge belasting.

Verwijderd

Topicstarter
Zou goed kunnen. Ik zal dat vanavond checken. Ik zit nu op mijn werk.

Ik heb het volgende aangesloten vanaf de PSU:
1. 1 keer 24 pins aansluiting
2. 2 keer 4 pins 12 volt voor CPU (?). Van de tweede dacht ik dat die niet per se nodig is, maar ik dacht ook dat het geen kwaad kon.
3. 1 keer 4 pins aansluiting op GPU
4. 2 keer SATA aangesloten voor HDD en DVD/CD drive.

Mis ik dan nog wat, of zou dat het in principe wel moeten zijn? Dan kan het nog steeds dat de stekkertjes niet goed genoeg zijn aangesloten of dat ik een verkeerd stekkertje genomen heb.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2011 @ 08:15:
3. 1 keer 4 pins aansluiting op GPU
Geen 6-pins? :X :X

Zou het e.e.a. verklaren. De PCI-E bus kan 75W leveren wat net voldoende is voor "idle" de GPU gebruiken. Ga je gamen, dan heeft de kaart ongeveer 130W nodig maar met 4-pins krijgt 'ie toch echt niet...

Zolang je op werk zit, kan je waarschijnlijk weinig doen maar kijk vanavond even naar de GPU-aansluiting en daarna eventueel naar Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 57% gewijzigd door MAX3400 op 10-01-2011 08:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
De voeding kwam uit de Best Buy guide van de vorige keer waarbij stond aangegeven dat deze zelfs nog voldoende zou moeten zijn voor een crossfire opstelling. Ik weet er dus niet vreselijk veel van en dacht door het advies van de tweakers BBG over te nemen wel redelijk safe te zitten.
Geen 6-pins?
Zo scherp is mijn geheugen niet. Als 6 pins gebruikelijk dan vast 6-pins. Wat ik me herinner is dat ik de aansluiting uit de PSU met het label "GPU" op de aansluiting op de grafische kaart geprikt heb. Die paste en het systeem startte op.... In mijn onnozelheid dacht ik dat het dus wel goed zou zijn 8)7

Ik zal het inderdaad vanavond nakijken en eventueel wat fotootjes maken.

Heel erg bedankt voor zover!

Edit:
Zou het e.e.a. verklaren. De PCI-E bus kan 75W leveren wat net voldoende is voor "idle" de GPU gebruiken. Ga je gamen, dan heeft de kaart ongeveer 130W nodig maar met 4-pins krijgt 'ie toch echt niet...
Zou ook passen bij wat ik zie: als ik het spel speel op een hele lage resolutie heb ik er minder last van. Zodra ik bijvoorbeeld naar full HD ga en omhoog ga in kwaliteit van textures e.d. dan kapt ie er weer mee.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2011 08:40 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Aangezien het hier niet om overclocking gaat, zet ik dit toch even door naar PMG :)

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Dit lijkt verdacht veel op een gare voeding en ja, ook al is ie nieuw, ook die kunnen kapot.
Kijk alle kabels goed na, kijk of alles goed erin zit en nergens geen sluiting maakt.
Check evt. ook onder je mobo of er nergens een stand-off contact maakt op je mobo, ook dit kan gekke dingen veroorzaken.
En je PSU ff opgezocht, hij heeft 2 6pins stekkertjes, ander zou je geen Crossfire kunnen draaien, dus dat zit wel goed.

[ Voor 17% gewijzigd door DaLoona op 10-01-2011 12:47 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb stekkertjes nagekeken en die zat inderdaad goed. De PCI aansluiting uit de PSU is 2 keer 6+2 pins. Die kan er niet verkeerd ingedaan worden. Daar is over nagedacht zodat ook ik dat niet kan verklungelen :-)

Ik heb hem er even uitgehaald en weer opnieuw ingedaan...... je weet maar nooit, maar helaas geen (echte) verbetering. Ik heb furmark deze keer in de 1.7 mode gedraaid en die is iets minder zwaar en dan houdt het inderdaad iets langer vol.

De PC is wel stabiel bij gewoon gebruik en crasht alleen bij zwaar grafisch werk. Windows 7 maakt ook (licht) gebruik van de GPU. Dat sluit toch redelijkerwijs uit dat het moederbord nog ergens contact maakt of ergens anders sluiting is.... of niet?

Dan blijft eigenlijk alleen de voeding over.... Ik heb hem net dus dan kan ik hem als RMA terugsturen. Tenzij er nog interessante andere opties komen, zal ik morgen contact op gaan nemen met de leverancier. Of is het verstandig om hem toch even te laten doormeten?
Pagina: 1