Notebook voor persoon met zware zichtbeperking

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Hallo,

Voor mijn Opa ben ik zoek naar een nieuw notebook. Mijn Opa is recentelijk geopereerd aan zijn ogen. Hij is een half jaar blind geweest en ziet momenteel slechts door 1 oog voor maar 40%. Aan zijn ander oog is hij permanent blind geraakt door een medische misser. Bovendien ziet hij alles 3 dubbel. Waar wij dus een 1 lezen, ziet hij 111.

Een absolute vereiste is dat het scherm mat is, dus geen spiegel of glans laag bevat. Mijn Opa heeft namelijk moeite met het kijken naar dat soort schermen.
Ook een hoge helderheid en contrast ratio is van belang.
18 inch is het limiet qua schermgrootte.
Mogelijkheid tot garantieuitbreiding naar 3 jaar
De laptop zal gebruikt worden voor basis foto bewerking, muziek luisteren en surfen op het web.

Budget: ca 800 euro

Ik zelf heb nog geen geschikte laptop gevonden. Alle 18 inch laptops die ik tot nu toe tegenkom, hebben een glare scherm en dat is niet de bedoeling.
Ik heb een 18 inch laptop in gedachte, omdat ik zo de DPI hoger kan zetten, of een lagere resolutie kan instellen zodat de letters wat groter zijn. Hij heeft momenteel namelijk een oud 15 inch Dell laptopje en daar is het scherm zo gevuld op een hoge DPI instelling.

Aangezien dit volgens mij valt onder een 'speciaal systeem' volgens de sticky 'Wat moet ik kopen' en ik zo 123 via de Pricewatch niet vind ik wat ik zoek, heb ik besloten dit topic te openen.

Alvast bedankt voor jullie input !

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 09:43
Freekers schreef op zondag 09 januari 2011 @ 23:44:
Ik zelf heb nog geen geschikte laptop gevonden. Alle 18 inch laptops die ik tot nu toe tegenkom, hebben een glare scherm en dat is niet de bedoeling.
Kijk je ook bij de zakelijke lijnen, daar is de kans op een mat scherm wat groter? Verder zou je kunnen overwegen om een anti-glare folie (oa 3M) op het scherm te plakken, hoewel dit misschien wel weer iets helderheid kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

niks in de pricewatch ?

mm geen mat selectie da's niet handig

[ Voor 47% gewijzigd door Fish op 10-01-2011 00:03 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nielson schreef op zondag 09 januari 2011 @ 23:53:
[...]
Kijk je ook bij de zakelijke lijnen, daar is de kans op een mat scherm wat groter?
dan rest ons de vraag: waar vind je een zakelijke 18" notebook? ik geloof dat het failiete XXODD de enige was die een 18" aanbood met mat scherm.

is een desktop in combinatie met een 27" scherm geen optie? en als je echt gek wilt doen: koop een TV :+
in mijn ervaring is het moeilijk, zo niet onmogelijk een laptop te vinden met een degelijk contrast zonder relatief veel te betalen.
Verder zou je kunnen overwegen om een anti-glare folie (oa 3M) op het scherm te plakken, hoewel dit misschien wel weer iets helderheid kost.
dat doet de normale ontspiegelde laag ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Aan de eisen gezien zo ik in eerste instantie kijken naar een (los) scherm dat voldoet. Waarom geen los scherm? En waarom een laptop? Ik zou ook kijken of de standaard hulpmiddelen in OS X of Windows helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij Informatique kan je wel filteren op een mat scherm; http://www.informatique.n....cgi?M=USL&g=095&item10=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 05:09
Moet het per se een laptop zijn?

Bij een desktop kun je overwegen een groter scherm te nemen, wat voor fotobewerking weer makkelijker is. Daarnaast kun je ook de scherm-instellingen voor internet groter zetten, waardoor letters groter zijn en makkelijker uit elkaar te houden zijn.

kijk anders hier eens voor wat extra info :

http://www.blindenzorglic...e/bdm/hmdb/pc/Scherm.html
http://www.ipsofacto.nl/e...hermen-voor-slechtzienden
http://www.bartkidz.nl/blind_en_slechtziend/hulpmiddelen
http://www.koc.be/kw/bree...w_breedbeeldschermen.html

[ Voor 37% gewijzigd door lotje1 op 10-01-2011 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Bedankt voor alle replies :) !

Ik heb met mijn Opa al vaker gesproken over een desktop, maar daar wilt hij absoluut niets van weten. Hij wilt persé een laptop. Een extern scherm is zodoende ook geen oplossing.

Ik heb ook al naar zakelijke laptops gekeken. Die hebben inderdaad vaker matte schermen, maar meestal ook kleiner, omdat zakenlui meestal onderweg zijn.
XXODD is inderdaad (jammer genoeg) falliet. Dell heeft geen schermen groter dan 17 inch op z'n laptops en BTO heeft alleen schermen met een glans laag.

Na wat zoeken, ben ik echter op deze Medion uitgekomen:
http://www.medion.com/nl/...spots&utm_term=30011340A1

Mat 18,4 inch scherm voor 749 euro
Enige minpunt is de garantie, die is maar 2 jaar. Voor de rest lijkt het een mooie laptop voor de prijs. Qua contrast en helderheid is het even afwachten, maar gezien het een HD scherm betreft, verwacht ik dat dat wel in orde is.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
Het lijkt mij, dat je opa hier alles mee kan doen wat hij wil.
En het beeldscherm blijft natuurlijk iets wat per persoon kan verschillen voor het prettig kijken.

Je hebt natuurlijk ook nog de koop op afstand retour termijn van zoveel dagen. Dus kijk in de alv voor die termijn, bestel de laptop als je aardig zeker bent van je zaak, test hem samen met je opa uit en stuur 'm op tijd terug als hij toch niet bevalt.

Wat is trouwens het grote bezwaar van je opa tegen een desktop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat vroeg ik mij ook al af, een 18" meeslepen naar de bank is iets wat je liever vermijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Beter voor iemand met dergelijke problemen scoor je een 22" CRT voor 25 euro tweedehands :) Lekker op 800x600 en het blijft mooi scherp. Probleem met een LCD krijg je zodra je de resolutie omlaag draait het beeld wazig en/of blokkerig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
gezichtsbeperking -> zichtbeperking

edit: wel goed spellen...

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2011 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
@darkstone... a ja.... daar hebben we geloof ik allemaal wel eens een beetje last van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
lotje1 schreef op maandag 10 januari 2011 @ 23:11:
Wat is trouwens het grote bezwaar van je opa tegen een desktop?
Hij wilt, net zoals mijn Oma, onder in de woonkamer kunnen computeren. Daar is geen plek voor een desktop neer te zetten, dus een laptop biedt hier de uitkomst, omdat je deze makkelijk kan opruimen.
wagenveld schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 01:14:
Beter voor iemand met dergelijke problemen scoor je een 22" CRT voor 25 euro tweedehands :) Lekker op 800x600 en het blijft mooi scherp. Probleem met een LCD krijg je zodra je de resolutie omlaag draait het beeld wazig en/of blokkerig wordt.
Zie hierboven
Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 01:28:
offtopic:
gezichtsbeperking -> zichtbeperking

edit: wel goed spellen...
Spelling is nooit mijn sterkste punt geweest. Ga binnenkort maar eens voor een dyslexie test...

Ik weet iig genoeg voor nu. Bedankt allemaal ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
Veel succes met de keuze :) Wat je ook kiest, test dat in de 1e week goed uit samen met je opa, zodat je het nog retour kunt doen, als het toch niet bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
Misschien een hele domme vraag: maar wat doet iemand met een zichtbeperking met fotobewerking?
De reden dat ik het vraag is omdat dat de enige kracht vragende applicatie is die je noemt.
Verder wil ik je aanraden om toch ook te kijken naar 17" laptops, aangezien daar simpelweg meer keuze in is.
Als laatste nog de tip: in Windows kun je de beeldinstellingen wijzigen (uiterlijk enzo) naar extreem contrast kleurinstellingen. Je windows ziet er dan wel (imho) afzichtelijk uit, maar het kan je opa heel veel helpen. Ik heb hetzelfde probleem opgelost voor een familielid door die instellingen en een 25" crt, maar dat laatste is uiteraard voor jou geen optie.
Pagina: 1