• DMZ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-12-2025
Beste tweakers,

Ik hoor en zie nu vele topics met "wat is hier de bottleneck", en "is deze GPU de bottleneck voor deze CPU"
Mijn vraag is nu: Is er een manier om de verhouding tussen de CPU/GPU te berekenen? Of is het alleen mogelijk om op gevoel en testen te doen.
Ik weet dat soms wordt gezegd dat de effectieve mem latency (Mhz x 4) de top is voor een videokaart, maar klopt dit?

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:14

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Nee, er is maar één manier en dat is benchmarken. Hierover is meer dan genoeg te vinden via Google.

Rail Away!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nee want het verschilt per programma. Elk programma belast andere onderdelen en daardoor kan het dus voor elk programma verschillen. Bij een programma die simulaties uitvoert licht de bottleneck al snel bij de processor en niet bij de videokaart.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Inderdaad. Het hangt af van zoveel factoren dat er helemaal geen pijl op te trekken is en elke keer weer anders is. Het is dus gewoon uitzoeken, probeer het te balanceren voor je eigen doeleinden. Als je het bijvoorbeeld over games hebt verschilt het al per game (RTS is vaak zwaarder voor de CPU en mooie shooters zwaarder voor de GPU, maar ook dat verschilt per game). Dan heb je nog de resolutie waarop je gamed, hogere resolutie heeft vooral effect op de performance van de videokaart, en hogere settings vaak ook maar dat verschilt ook weer per game/instelling. En dan heb je nog alle programma's die geen games zijn. :P

Dit zie je soms in reviews al: "op deze resolutie met game X presteerde videokaart Y verrassend genoeg minder goed". Hoe het komt is vaak maar gissen, laat staan dat je het kan voorspellen. Voor een simpele formule of verhouding is het geheel veel te complex.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.