Wat merk je in de praktijk van sneller mobiel internet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:26
Op dit moment loopt mijn simonly abo af. Ik wil dus weer gaan verlengen. Op dit moment zijn er geen leuke telefoons, dus ik wil weer voor simonly gaan. Ik zit nu bij telfort en sta nu voor een keuze.
Op dit moment heb ik 768 Kbits (down)/ 384 Kbits (up). Dat is het standaard abo. Ben er vrij tevreden over, het KPN netwerk is erg fijn naar mijn mening.
Nu kan ik voor hetzelfde kiezen, of gaan voor 1.5 Mbits (down)/ 384 Kbits (up). Een verdubbeling dus. Maar wat merk ik daar nu van? Als ik 100% bereik heb (H-tje in het display en volle balkjes) dan is het internet redeijk snel, bijna snel genoeg al eigenlijk. Alleen als het bereik minder is (3G in het display en wellicht geen volle balkjes) zou het beter kunnen.

Stel nu dat mijn maximale snelheid verdubbeld is, zal dan de snelheid over het geheel hoger komen te liggen? Of zal ik het alleen merken als de verbinding 100% optimaal is? Heeft iemand al eens een vergelijkbare switch gemaakt? Ben je er in de praktijk nu echt blij van geworden? Het is maar een verschil van 5 euro per maan (toch weer 60 piek in totaal) maar als het niets oplevert dan vind ik het toch een beetje zonde.
Ik weet heel goed wat een verdubbeling van de snelheid in theorie inhoudt, maar geen flauw idee hoe je dit nu merkt. :)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-07 17:39
Het maakt ook heel erg uit wat voor telefoon je hebt.

Een samsung Galaxy, iphone 4 etc. zal een pagina veel sneller laden dan een wat oudere nokia, SE of andere telefoon.

Wat voor toestel heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Janusch schreef op zondag 09 januari 2011 @ 19:38:
Het maakt ook heel erg uit wat voor telefoon je hebt.

Een samsung Galaxy, iphone 4 etc. zal een pagina veel sneller laden dan een wat oudere nokia, SE of andere telefoon.

Wat voor toestel heb je?
Een Desire. Moeite met het renderen van pagina's heeft ie niet :) Vandaar ook dat ik niet voor een abo met toestel ga, der is geen toestel dat echt een flinke verbetering is op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09 08:11

IEF

Why so serious?

Move naar Telecomproviders.

Ontopic: Ja, dit merk je wel degelijk. Op mijn eigen Desire merk ik het erg goed dat ik op het Vodafone netwerk zit, met een maximumsnelheid van 7.2 mbit downstream. Tuurlijk, dat haal je niet in de praktijk, maar het is verdomd veel sneller dan de gemiddelde KPN 3G connectie.

Met vol bereik is het soms moeilijk om te onderscheiden van mijn eigen wifi verbinding. Alleen de responstijden zijn net wat langzamer (doe ook bijvoorbeeld veel SSH).

Vergis je niet, op het moment dat je 'slechter' bereik hebt, heb je natuurlijk ook weinig aan die snelheidsverhoging. Op dat moment is het domweg het signaal dat de boel limiteert (vooral aan de responstijden merk je dat).

[ Voor 38% gewijzigd door IEF op 09-01-2011 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je zal het enkel merken als je bereik goed genoeg is. Als je nu niet het maximale kan halen dan kan je dat met een abonnement upgrade ook niet. De snelheidslimiet is immers door je provider vastgesteld, als je die limiet al niet haalt dan zal een hoger vastgesteld limiet ook niet helpen. Echter als je nu 768Kbit haalt op locaties dan zal je daar straks natuurlijk hoger halen.

@ IEF: Dan heb je het ook over verschillende netwerken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:37
Maverick schreef op zondag 09 januari 2011 @ 19:40:
[...]

Een Desire. Moeite met het renderen van pagina's heeft ie niet :) Vandaar ook dat ik niet voor een abo met toestel ga, der is geen toestel dat echt een flinke verbetering is op dit moment.
Ik ben ook aan het zoeken naar een mooie Sim Only aanbieding, maar die zijn erg schaars. Het is flink duurder geworden...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Tsurany schreef op zondag 09 januari 2011 @ 22:27:
Je zal het enkel merken als je bereik goed genoeg is. Als je nu niet het maximale kan halen dan kan je dat met een abonnement upgrade ook niet. De snelheidslimiet is immers door je provider vastgesteld, als je die limiet al niet haalt dan zal een hoger vastgesteld limiet ook niet helpen. Echter als je nu 768Kbit haalt op locaties dan zal je daar straks natuurlijk hoger halen.

@ IEF: Dan heb je het ook over verschillende netwerken.
Ja ok, dat het technisch zo werkt is duidelijk, maar stel nu dat mijn verbinding goed is, niet uitstekend (dus op 80% oid) haal ik dan ook 80% van die 1,5mbit? Of de identieke snelheid van nu? Loopt dat lineair mee? Of exponentieel?
Cobb schreef op zondag 09 januari 2011 @ 23:05:
[...]

Ik ben ook aan het zoeken naar een mooie Sim Only aanbieding, maar die zijn erg schaars. Het is flink duurder geworden...
Ik ben wel blij met Telfort eerlijk gezegd, geen datalimiet. Ik verbruik op dit moment zo'n 2,5GB per maand, zonder enig probleem. En aangezien ik relatief weinig bel ben ik dan voor zo'n 22 euro klaar voor een 1-jarig contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maverick schreef op maandag 10 januari 2011 @ 10:42:
Ja ok, dat het technisch zo werkt is duidelijk, maar stel nu dat mijn verbinding goed is, niet uitstekend (dus op 80% oid) haal ik dan ook 80% van die 1,5mbit? Of de identieke snelheid van nu? Loopt dat lineair mee? Of exponentieel?
Volgens mij is het nog niet helemaal duidelijk. De maximum snelheid is gewoon een limiet ingesteld door je provider. Als ze die limiet verhogen is je maximum snelheid hoger, dat heeft verder niks met je verbinding te maken. Dus als je nu niet die 768Kbit haalt zal je met een sneller abonnement ook niet meer halen, het signaal is gewoon niet sterk genoeg.
Zie het als de maximum snelheid op de snelweg, maar dan een waar iedereen zich strikt aan houd, door die te verhogen gaan auto's die niet harder kunnen dan 80Km/u ook niet opeens harder rijden, enkel auto's die 120Km/u rijden gaan dan harder rijden.
Zelfde in dit geval, door de maximum snelheid te verhogen gaat je telefoon niet opeens sneller downloaden als de verbinding daarvoor niet goed genoeg is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Tsurany schreef op maandag 10 januari 2011 @ 10:47:
[...]

Volgens mij is het nog niet helemaal duidelijk. De maximum snelheid is gewoon een limiet ingesteld door je provider. Als ze die limiet verhogen is je maximum snelheid hoger, dat heeft verder niks met je verbinding te maken. Dus als je nu niet die 768Kbit haalt zal je met een sneller abonnement ook niet meer halen, het signaal is gewoon niet sterk genoeg.
Zie het als de maximum snelheid op de snelweg, maar dan een waar iedereen zich strikt aan houd, door die te verhogen gaan auto's die niet harder kunnen dan 80Km/u ook niet opeens harder rijden, enkel auto's die 120Km/u rijden gaan dan harder rijden.
Zelfde in dit geval, door de maximum snelheid te verhogen gaat je telefoon niet opeens sneller downloaden als de verbinding daarvoor niet goed genoeg is.
Hm, ik snap wel wat je bedoelt. Maar zou het in de praktijk echt zo zwart-wit zijn? Ik twijfel daar een beetje aan. (wellicht onterecht hoor, dat wel :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hoezo zwart-wit? Dit is toch ook hoe het bij ADSL, glasvezel en kabel werkt? Een limiet opgesteld door je provider terwijl de infrastructuur hogere snelheden toelaat. Echter haal je die snelheden niet, zoals bij ADSL wanneer je verbinding enkel geschikt is voor 8Mbit, dan maakt het niet uit of je abonnement 20Mbit of 120Mbit is.

[ Voor 33% gewijzigd door Tsurany op 10-01-2011 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
ja ok. je hebt gelijk. Maar goed, nu de hamvraag. Hebben er nog meer mensen ervaring met vergelijkbare snelheden, en vind je het dan de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09 19:18
Bedenk ook nog dat sim-only (HI) een speciaal internet abo heeft tegenwoordig. 1Mbit / 200 MB

Terugkomend op je vraag:
Ik heb 2 telefoons, KPN en HI, KPN is 1Mb en HI 364 Kb. Ik merk zeker verschil tussen die twee.

Edit:
Oeps! Haalde KPN en HI door elkaar...

[ Voor 80% gewijzigd door rinkel op 10-01-2011 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
arrgh. Net een analyse gemaakt van mijn verbruik. Ik kan toe met een abo van 12 euro. Met sneller internet (dus die 1,5mbit ipv 768kbit) wordt het 22. Was er maar een manier om het voor een maandje te proberen ofzo. Het is bijna een verdubbeling van het geld voor iets waarvan ik dus niet zeker weet hoeveel ik er aan heb. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Ik ben van 384 kb/s naar 1 Mb/s gegaan....en merkte er vrijwel niets van.
Dit met Iphone4 en T-Mobile. Ik haal die 1 Mb/s ook met gemak maar zoals gezegd in de praktijk vind ik het effect verwaarloosbaar.

[ Voor 47% gewijzigd door psy op 18-01-2011 14:11 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hoe vaak ga je data intensieve applicaties gebruiken? Surf anders eens op je pc met een snelheidslimiet op 786Kbit en kijk of je dat goed genoeg vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Tsurany schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 14:26:
Hoe vaak ga je data intensieve applicaties gebruiken? Surf anders eens op je pc met een snelheidslimiet op 786Kbit en kijk of je dat goed genoeg vind.
Tja, ik moet eerlijk zeggen. Ik verbruik nogal veel, dus ik ben vrij veeleisend. Maar als het bereik nu goed is (dus de 768kbit gehaald wordt) dan vind ik die snelheid helemaal zo slecht niet. Het mag natuurlijk altijd sneller, das duidelijk. Maar strikt noodzakelijk is het wellicht niet.
Ik zat ook al bij andere providers te kijken, maar die hebben een datalimiet, of veel duurdere abonnementen.

Vraag me af wanneer er 4G netwerken komen hier, das tenminste een fatsoenlijk verschil.

Pagina: 1