Toon posts:

IDE slave verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een defecte CD-R in mijn computer zitten.
Hij is ingesteld als SLAVE.

Nu ben ik een nieuwe DVD-RW gaan halen, maar deze heeft een SATA aansluiting.
Die heb ik dus op mijn moederbord in een SATA poort geplugd.

Uiteraard wil ik nu de oude CD-R verwijderen, maar wanneer ik dit doe loopt de computer vast bij de detectie van de apparaten.
Checking divices:
Master: IDE DVD (met wat extra gegevens)
Slave: (Blijft leeg, hier doet hij gewoon niets meer)
Wanneer ik de SLAVE terug aansluit start de computer wel gewoon op.

Cable select heb ik ook geprobeerd, maar dan geeft hij dezelfde melding.

Gegevens pc
Systeem heb ik gebouwd eind November.
Moederbord Asus P7H55-M & I5 processor.
Mijn Master schijf zit in de bovenste aansluiting van de IDE kabel (maar ik denk dat dit niet uitmaakt)

Iemand een oplossing?

• modernization
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-01 16:46
Bios reset? Dan vergeet je bios alle gegevens, en speurt ze opnieuw op. Kan je doen door de batterij er even uit te halen(wel als je netvoeding uit staat), enige tijd te wachten en vervolgens terug te plaatsen.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Er zijn IDE schijven waar je op moet instellen wat er op de slave zit, ik geloof dat Seagate dat vroeger had. CS maakt dus niet zo veel uit.

Maar je kan in de bios de autodetect voor IDE1 uitschakelen, en dan skipt ie sowieso de slave aansluiting.

Ey!! Macarena \o/

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Waar staat het andere IDE geval op: Master? Zet anders de jumper op cable select en dan hoef je je er geen zordgen meer over te maken.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat heeft ie in de OP staan dat dat niet uitmaakt.

Ey!! Macarena \o/

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:30
Misschien staat in de bios de gegevens voor de slave handmatig ingesteld... dat dan weer op 'auto' zetten :)
of een reset uitproberen... kan niet veel kwaad.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je een WD schijf hebt zul je specifiek als singledisk moeten jumperen. Cable Select werkt vaak niet goed genoeg, dus ik zou het daadwerkelijk op de juiste manier jumperen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, hier kan ik wel wat mee.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

als je geen IDE devices meer hebt zou ik gewoon de IDE controller uitschakelen in je BIOS ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
pm1 schreef op zondag 09 januari 2011 @ 19:59:
als je geen IDE devices meer hebt zou ik gewoon de IDE controller uitschakelen in je BIOS ;)
Lezen is ook een kunst want de TS schrijft dat hij een IDE cdromdrive had EN een IDE harddisk, dus hij heeft wel degelijk nog een IDE device erin.

Dan ontopic is het ook vaker zo bij IDE harddisks dat je er geen jumper op moet zetten en ie dan vanzelf altijd als MASTER gezien word, maar normaal gesproken staat dit op een stikkertje op de bovenkant van de harddisk.

CS raad ik je af want dat word niet door alle controllers ondersteund waarbij het soms ook wel kan uitmaken op welke connector je de harddisk zet, en je toch eens kan proberen de harddisk op de 1ste connector van de bandkabel te zetten.

BIOS reset wil niet altijd zeggen dat alles opeens op auto staat want bij dit board is die IDE controller een aparte controller omdat hier al S-ATA eigenlijk de standaard controller is. In sommige gevallen kan het zelfs zijn dat de IDE controller standaard uit staat, maar wat nog een ander punt is is het volgende.

Verwijderd

tipje... vroeger is het wel eens zo geweest dat de master op het einde van de kabel moest hangen

dus: moederbord ------lege connector ------- master

probeer ff

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:20

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

RaZ schreef op zondag 09 januari 2011 @ 17:09:
Dat heeft ie in de OP staan dat dat niet uitmaakt.
Correctie: hij denkt dat dat niet uitmaakt.

Maar waarom zou je Cable Select eigenlijk gebruiken? Hoe moeilijk is het nou om de één op Master/Single en de ander op Slave te zetten?
Hoevaak verwissel jij de boel dat Cable Select dan echt nuttig is?

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

IDE drives zijn opslagmedia, vragen daarover horen niet in Overige Hardware gedumpt maar in Opslagmedia & I/O Controllers

Move OH -> OM

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

In de bios kan je als het goed is de slave op disabled zetten ipv auto / manual; dat zal al een hoop schelen.
Pagina: 1