Toon posts:

Problemen waarschijnlijk met mijn videokaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste leden van tweakers, ik zal me even voorstellen ik ben maarten 26 jaar en webdesigner.
Ik zit met een heel vervelend probleem en ik kom er maar niet uit wat het is , bij het posten van dit bericht hoop ik dat jullie pro's met mij mee kunnen denken over waar het mogelijk nou aan zou kunnen liggen.

Ik begin even met mijn computer specs:
Amd 720 x3 processor
6g corsair ddr 3 1333 geheugen
asus m4a785td-evo moederboord
asus eah4870 videokaart
520 coolermaster psu
windows 7 64x

Zo dat gehad te hebben zal ik proberen zo gespecificeerd mogelijk de problemen te vertellen.
Ongeveer onderhalve maand geleden begonnen de BSOD's altijd met de melding memory-management.
Dit was altijd tijdens het gamen. Ik speel voornamelijk starcraft 2.
Zowiezo de tempraturen in de gaten gehouden deze kwamen nooit van de gpu boven de 70 graden.
De crashes waren altijd random, soms kon het spel uren draaien en soms crashte die na 5 minuten,
In de mini dump stond altijd dat een driver niet wegkonschrijven naar het geheugen.
Dit was ook altijd een random driver. Dus ik alle twijfelachtige drivers al van me computer verwijderd zoals creative drivers en dat soort dergelijke spul wat niet echt nodig was. Dus ik zat echt back to basic videokaart driver en thats it.

De computer bleef crashen maar niet alleen in games meer ook in windows als ik firefox aanklikte etc.
Toch voor de zekerheid even een nieuwe schone windows instal gedaan.
Dan deed de computer het weer een dagje goed raar maar waar.
Na het een dag kwamen de crashes weer nu ook een nieuwe erbij memory_corruption. Nou toen wist ik het bijna zeker ik had geen drivers behalve van me videokaart geinstaleerd dus kon geen foute driver zijn.
Dus maar nieuw geheugen gekocht.

Computer heeft een week goed gedraaid en daar kwamen de crashes weer. Alleen in game nu wel.
Nu gaf die niet meer de memory manegement maar blue screens als irql_driver minidumps uitgelezen kon nou niks vinden waar het nou weer mis opging. Helaas kan ik niet alle meldingen vertellen omdat ik weer een nieuw os erop had heb gezet daarna en alle mini dumps ook verdwenen waren sorry voor deze mindere info.
Ze zijn wel uitgelezen en was niet echt een fout in hardware te vinden.

Nieuwe os erop gezet windows 7 en gewoon en alleen een videokaart driver geinstalleerd en dat was het week,
Ik heb gewoon 1 week bsod vrij me computer kunnen gebruiken.
Nu als ik een game speel freezed me computer dat ik allerlei strepen zie, dit gebeurd random.
Als die freezed krijg ik ook geen bsod meer maar moet ik mijn computer zelf resetten.
Systeem blijft dus echt vaststaan. Ik heb dus ook geen minidumps om te posten of mee te sturen van de laatste crashes.
Maar goed als de computer dus freezed en ik reset hem handmatig gebeurd het nu ook vaak dat me monitoren op standby blijven knipperen.
Dan moet ik de pc even uitzetten en dan doet die het weer na een tijdje,
Ik heb de videokaart een benchmark test gegeven en hier komt die goed doorheen.
Ik weet het gewoon echt niet meer,
zeker al 100 topics gelezen en fout na fout proberen op te lossen die ik natuurlijk niet allemaal heb zitten beschrijven:D.
Als ik info vergeten ben sorry vraag ernaar en ik verschaf die.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Groeten en alvast bedankt voor deze lap tekst te lezen :D

Verwijderd

Het zou inderdaad aan de video kaart kunnen liggen maar persoonlijk zou ik eerst kijken naar een BIOS reset/instellingen of kijken of je voeding wel stabiel genoeg is voor deze pc. Probeer ook onnodige dingen los te koppelen van je pc's zoals hd's die je niet gebruikt etc. Ben benieuwd :)

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-12-2025
ik heb/had vrijwel dezelfde opstelling...

iets ander mobo, ocz 1333 geheugen en een 550w voeding

punt 1 : je hebt een dualchannel mobo en 6G geheugen. Je zou kunnen overwegen 1 balkje weg te halen of toe te voegen.
Mij is het destijds in teletubbie taal ong zo verteld :
dualchannel werkt samen, snelheid 2 + 2
3 balkjes op dualchannel snelheid = 1 + 1 +1
4 balkjes geheugen maakt snelheid 2 + 2 + 1 + 1

Ik weet niet hoe jouw mobo hiermee omgaat, maar verwacht ongeveer hetzelfde als mijn mobo

Omdat ik (nog steeds) een andere kaart dan mijn 4870 erin wil en cf wil draaien of misschien overstap naar sli maken heb ik er een wat zwaardere voeding ingezet, een 750w. Dit ook, omdat een aantal games bij mij redelijk vaak crashte. Na het plaatsen van de zwaardere voeding heb ik geen problemen meer gehad.

Kan ook zijn, dat mijn oude voeding niet 100% meer was, die 550 watt zou bij mijn weten genoeg moeten zijn geweest. En ik heb inmiddels 8G geheugen ;)

Drivers : w7 64bit gaf in het verleden vaker problemen met videokaarten van de 5xxx serie zoals artefacts
Die problemen kun je ook met een 4870 kaart tegenkomen. simpelweg oude driver gebruiken of de window drivers. Opletten dat window de 64bit drivers gebruikt en niet de 32bit

Je zou kunnen proberen games in windowed mode te spelen.
Even opletten, wanneer je games freezen. bij het laden van nieuwe velden/modules wordt nl. je geheugen belast, niet je graka.

Ook het wisselen tussen 3d en 2d kan een probleem zijn. De oplossingen daarvoor heb ik zelf nooit geprobeerd.. Een optie was het aanmaken van een nieuw profiel in ati catalyst control center en bepaalde opties aan/uitvinken (google zou je hier een antwoord moeten kunnen geven)
De andere optie was power saving profielen uitschakelen. Als je te lang in 2d mode speelde, werd power saving voor je graka ingeschakeld. Bij terugschakeling naar 3d was je graka niet op tijd 'wakker' en stotterde of bevroor je spel.

Ik zou beginnen met kijken of je pc stabiel loopt met 4G geheugen ipv 6G....
Succes

[ Voor 36% gewijzigd door lotje1 op 10-01-2011 01:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, ik had eerst altijd 4 gig maar had een nieuw setje gekocht ik zal er even 1 bij doen dat ik op 8 zit en alle kanalen vol zittten.
Gister gewoon kunnen gamen geen blue screens. Erg apart allemaal ik ga er dus extra geheugen balk bij doen en dit testen en rapporteren.
Bedankt

• lotje1
trouwens.. die strepen in beeld... zijn dat van die gifgroene blokjes?

Verwijderd

Topicstarter
De strepen in het beeld zijn echt alle kleuren van de gehad.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
handig lijkt me omdat je aangeeft dat je memory management BSODs krijgt om te testen of je geheugen wel in orde is,

gebruik hiervoor memtest86+, plemp deze op een bootable cd/usb key en laat dit een pass of 5 draaien,

daarnaast is het belangrijk je geheugen in de bios goed in te stellen, 3 modules werkt niet in dual channel punt. dus of 1 eruit of 1 er bij, anders lever je prestatie in, controleer daarnaast of je geheugen voltage, snelheid en timings goed staan ingesteld.

als dat gechecked en ok is draai dan eens 50x linx met mem op all of prime95 voor 8 uur vanuit windows om je hele systeem op stabiliteit te testen..

kom daarna maar even je bevindingen posten ;)

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
Hoi nedernakker dit heb ik gedaan en ik had nieuw geheugen gekocht na de bevinding dat memtest foutmeldingen geeft.
Dit was al een stap eerder. Er zitten nu 4 nieuwe geheugen balkjes in,
Ik heb toevallig nu een crash gehad en een minidump gelukkig.
Weer tijdens het gamen
Ik zal deze even posten.

On Wed 12-1-2011 16:12:20 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: Unknown (0x7510271E)
Bugcheck code: 0x7E (0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFF80002A84AD9, 0xFFFFF880039B9878, 0xFFFFF880039B90E0)
Error: SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED
Bug check description: This bug check indicates that a system thread generated an exception that the error handler did not catch.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: Unknown .
Google query: Unknown SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED

Deze heb ik uit whocrashed uitgelezen.
Ik hoop dat ik jullie weer wat info heb gegeven word er moedeloos van al die crashes.
groeten maarten en alle mensen die gereageerd hebben top en bedankt voor de moeite

• lotje1
Probeer het eens met een zwaardere voeding.. Kijk of je er eentje kunt lenen van 650w en of dat beter loopt..

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als een andere voeding wel werkt, dan is deze gewoon brak, dat 'ie te weinig levert zal het niet zijn. Zeker als je alleen lichte taken aan het doen bent zal het verbruik niet boven de 150W liggen, tijdens het gamen o.i.d misschien 250-300W. Maar het kan altijd aan een brakke voeding liggen dus dat is inderdaad wel handig om te testen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
en wat is er uit je linx en prime95 tests gekomen dan?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Pagina: 1