• Proioxis
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-02 06:40
Hallo!

Graag zou ik wat hulp willen bij het zoeken van een nieuwe processor.
Momenteel gebruik ik een AMD Athlon X2 6000+.
Helaas zit ik erg in de knoop, dit vooral wegens AM3, AM2+, DDR2 en DDR3 RAM.
Mijn momentele moederbord is een ASRock ALiveDual-eSATA2.
De reden tot dit moederbord, was vanwege de AGP/PCI-e combinatie.
Ik draai nu op een 3850HD AGP kaart, en ben op zoek naar een nieuwe.

Echter, wat ik nu probeer uit te vinden:
Het moederbord is AMD3 CPU Ready.
Toch staat dit op de ASRock website: "*If you use AM3 / AM2+ CPU on AM2 chipset motherboard, the system bus speed will downgrade from HT3.0 (5200 MT/s) to HT1.0 (2000 MT/s), but the CPU frequency will not be influenced."

Betekend dit dat als ik een AM3 CPU erin zou zetten, dat het trager wordt? Zoals ik het lees, lijkt het erop dat de CPU snelheid even snel blijft, maar de bussnelheid langzamer wordt. Is er dan nog nut in een nieuwe CPU?

En mocht ik inderdaad een AM3 CPU erin zetten, hoe nodig is het dan om DDR3 RAM te gebruiken? (Aangezien dit mobo alleen maar DDR2 ondersteunt.)

De FAQ's heb ik gelezen. Op sommige websites wordt dit moederbord niet herkend.

Alvast ontzettend bedankt voor de hulp, ik hoop dat iemand er uit komt.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:06
Het wordt niet trager. De CPU die er nu in zit gebruikt max. HT1.0 en een nieuwe ook. Het is alleen dat de nieuwe CPU's ook op HT3.0 kunnen draaien. DDR3 is geen vereiste.

Addicted to silent computing

• Proioxis
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-02 06:40
Okee. Bedankt.
Toch zou ik nog graag willen weten wat een mogelijke upgrade zou kunnen zijn, zonder bottlenecks.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

De chipset ondersteunt een HyperTransport 1.0 (2000 MT/s of 2 GT/s) verbinding met de processor zodat een nieuwe HT 3.0 processor terugschakelt naar HyperTransport 1.0.

Beetje rekenen om te zien of het een probleem is. Als je zowel de stijgende flank als de dalende flank kan benutten om data door te sturen, dan kan je 2 keer per kloktik data doorsturen. Met andere woorden het DDR-effect en het lijkt alsof je klokfrequentie verdubbelt. Aangezien het niet daadwerkelijk verdubbelt, heb je een ander begrip nodig. Daar komt de Transfer = klokfrequentie * aantal keren dat je per kloktik data kan doorsturen.

De HT bus is 16 bit breed in een enkele richting, 2 GT * 16 bit / 8 bits in een byte = 4 GB/s in een enkele richting. Als je de beide richting optelt, dan kom je aan 8 GB/s bandbreedte.

PCI-Express 1.0 had 250 MB/s (per richting) per lane en 16 lanes zorgde voor 4 GB/s per richting en in totaal kan je van 8 GB/s spreken.
What an interesting mix of results! Let's begin our inference of the results by saying that for the Radeon HD 5870, the PCI-Express 2.0 x16 is the broadway it can fit all its four wheels on, and try some road stunts, while it's at it. PCI-Express 2.0 x8 performance, which is perhaps the most crucial set of figures in this review, holds relevance to most people looking to pair two of these cards on mid-range motherboards or one of these cards on an x16 1.x motherboard. It holds even more relevance to users and potential-users of most socket LGA-1156 motherboards, as this is where 16 lanes from the processor's on-die PCI-E switch are split into two 8 lane links. Surprising as it seems, the Radeon HD 5870 is comfortable, with a mere 2% performance drop overall. PCI-Express 2.0 x4 is where the Radeon HD 5870's discomfort is slightly notable, with a 5% drop, and even more surprisingly, on PCI-Express 2.0 x1, big as it seems, the performance drop is "only" 25% overall. Considering that you rob the card most of its data transfer potential, leaving only a 1/16th of the optimum bandwidth, it is still impressive that it can deliver 75% of its performance. http://www.techpowerup.co...I-Express_Scaling/26.html
Als je een 5870 op:
  • PCI-Express 2.0 8x (4 GB/s per richting, vergelijkbaar met PCI-Express 1.0 16x) zet, dan heb je 2 % performanceverlies.
  • PCI-Express 2.0 4x (2 GB/s per richting, vergelijkbaar met PCI-Express 1.0 8x) zet, dan heb je 5 % performanceverlies.
  • PCI-Express 2.0 1x (0,5 GB/s per richting, vergelijkbaar met PCI-Express 1.0 2x) zet, dan heb je 25 % performanceverlies.
De bandbreedte naar de grafische kaart maakt weinig uit, want alles gebeurt toch tussen de gpu en het grafische geheugen. Als PCI-Express door de gpu benut wordt, dan is er iets mis (overvol grafische geheugen zodat het trage gewone RAM benaderd moet worden).

Je SATA-poorten en andere devices zullen ook niet zoveel bandbreedte vragen. Het maakt dus niks uit dat de verbinding tussen de processor en chipset trager is.

[ Voor 11% gewijzigd door rapture op 08-01-2011 23:26 ]

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Upgrade zou ik in jou geval niet doen. Ik zou een heel nieuw systeem samenstellen en wellicht zelfs nog even wachten tot Bulldozer op de markt is wat binnen een half jaar wel zal gebeuren wat wel weer erg lang is.
Maar goed, als upgrade raad ik je dit aan:

pricewatch: AMD Athlon II X3 445

Triplecore omdat bijna geen applicatie en game gebruikt maakt van quadcore maar vaker wel dualcore. Door triplecore te pakken heb je twee cores die zich dan volledig kunnen toewijden. De derde core kan dan alles wat in de achtergrond loopt op zich nemen.

Als GPU zou ik deze nemen:

pricewatch: Sapphire HD5830 1G GDDR5 PCIE

Goede prijs prestatie verhouding ;)

Je hebt overigens geen DDR3 nodig als je een AM3 CPU op een AM2(+) mobo prikt. Immers kan een AM2+ bord geen DDR3 geheugen aan want dan zou het een AM3 bord worden.

[ Voor 22% gewijzigd door madmaxnl op 08-01-2011 23:28 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-02 19:39

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Voor upgrades hebben we de UG aanschaf topics. Zie: Best Buy Guide overzichtstopic
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.