instabiel netwerk - adsl modem, switch, nas en 3 pc's

Pagina: 1
Acties:

• bart1074
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-03-2024
Een kennis van mij vroeg mij in z'n tandartspraktijk te helpen met het aanleggen van een bedraad netwerk.
Aangezien ik dit in principe vaker heb gedaan, verwachtte ik weinig moeilijkheden maar het viel nogal tegen.

De situatie is als volgt. Er is een zakelijk adsl abonnement met een daarbij behorend Thomson TG787v.
Tot voor kort hing hier gewoon 1 pc aan (bedraad) en dat werkte goed. Omdat er twee nieuwe pc's, een printer en een NAS is aangeschaft, willen we het netwerk uitbreiden. Ook is het voor de tandartspraktijk noodzakelijk onderling (via netwerk) bestanden te delen.

Als switch is er gekozen voor de Cisco SLM2008 en de NAS is een Netgear Stora MS2105.
Op alle computers is Windows 7 geinstalleerd. Om dit aan te sluiten verbind ik de Thomson TG787v met een CAT5e kabel met de switch. Ik stop deze kabel in een willekeurige poort van de switch. Vervolgens verbind ik de pc's, de printer en de NAS met deze switch. Dat werkt allemaal goed. Alle computers kunnen printen via het netwerk en via het netwerk kunnen ook gedeelde bestanden bekeken worden.

Echter is verbinding met internet een probleem. In principe werkt het wel. Alle pc's zeggen over het algemeen dat er een internetverbinding is, maar deze is uiterst instabiel. Vaak komt een geel driehoekje met uitroepteken en dan is de internetverbinding verbroken. Meestal niet op alle pc's tegelijk, maar op 1 of 2 van de 3. Als ik dan even de netwerkkaart uitschakel en vervolgens weer inschakel, heeft de computer meestal direct weer toegang tot internet.

Ik heb al meerdere keren de switch opnieuw opgestart, ook de adsl modem heb ik een aantal keer opnieuw opgestart. Echter heeft het allemaal niet tot gevolg dat het stabiel wordt. De enige manier dat het stabieler lijkt, is als ik slechts 1 pc aan de switch hang.

Kan iemand mij vertellen of ik iets fout heb gedaan? Of dat ik iets over het hoofd heb gezien? Moet ik soms het DHCP in of de switch of de modem uitschakelen? Zo ja, hoe doe ik dat?
Ik hoop dat jullie kunnen helpen. Eigenlijk moet het maandag werken namelijk. Alvast bedankt.

• bart1074
Misschien is het niet duidelijk genoeg. Maar het komt er dus op neer dat zodra alle apparaten zijn aangesloten via de switch er na een aantal minuten bij ten minste 1 computer verbindingsproblemen ontstaan, althans de verbinding met internet valt weg. Soms herstelt dit uit zichzelf weer na een aantal minuten, soms niet en dan is het simpel te herstellen door de netwerkkaart even uit- en in te schakelen. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-02 11:59
IK weet niet precies hoe je modem werkt. Maar volgens mij is dit ook enkel & alleen een modem en krijg je van je provider maar 1 IP adres.

Hang er een DHCP server tussen (router of eigen server?) en ik vermoed dat je problemen opgelost zullen zijn.

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
Er is te weinig info tot nu toe om je kunnen helpen
Hebben de pc's en de NAS een vast IP adres.
Geef eens ipconfig /all en vermeld dat hier .

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-02 12:45
Of reserveer is voor elk apparaat een adres in de router? Kabel tussen de router en de switch al vervangen? Wat gebeurd er als je meerdere apparaten op de router aansluit?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-02 23:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik neem aan dat die Stora en de printer een vast IP hebben? Kan zijn dat de Thompson (die vermoedelijk ook DCHP server speelt) daar een beetje op loopt te griepen, omdat ie adressen die aan de Stora en mogelijk de printer zijn toegewezen zelf ook uit wil delen.
Ik zie dat de switch zelf ook een DHCP client heeft...kan mogelijk ook nog van invloed zijn. Switch zou ik sowieso een vast IP geven, en dan een scope definieren op de thompson voor de overige adressen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Die speedtouch van je deelt ip adressen uit.
Omdat je zakelijk ADSL hebt krijg je uit mijn hoofd 8 publieke IP adressen.
Dit is dan ook meteen het probleem de adressen zijn op.
Kijk even in de handleiding van KPN en bouw die speedtouch om tot NAT router.
Ook kun je achter 1 poort van de speedtouch een router hangen ben je ook klaar.

• bart1074
In geen van de apparaten heb ik een vast ip adres ingesteld, dat betekent dus dat de pc's automatisch een ip-adres krijgen toebedeeld en de printer vermoedelijk ook. De Stora zal wellicht een vast ip hebben, maar dat weet ik niet zeker.

Dus als ik het goed begrijp is de Thomson een modem die slechts 8 ip-adressen uit kan delen en om die reden kan ik slechts 8 apparaten aansluiten? Er zit dus niet een router functie in voor (zeg maar) 100 ip-adressen. Dus het zou zo kunnen zijn dat ik het met een router er tussen al op los, omdat die dan vervolgens alle ip-adressen uitdeelt? Maar hoe werkt dat dan precies met deze switch? Deelt die niet ip-adressen uit? Wat doet een switch dan in dit geval?

Met de informatie die ik nu geef, hoe zeker weet je dat dit het probleem is? Het is namelijk nogal van belang dat ik het maandag kan oplossen. Ik hoor het graag! Dank.

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Standaard wordt het modem van KPN zakelijk ADSL zo ingesteld dat de publieke IP adressen via DHCP worden uitgedeeld.

Ik weet niet wat voor adressen je op dit moment krijgt?
Post eens een ipconfig.

Die switch die je hebt is een managed switch en zal mischien best een DHCP server functie hebben maar een switch is een switch en koppelt netwerk apparatuur aan elkaar.

• bart1074
StaticZ schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 23:10:
Standaard wordt het modem van KPN zakelijk ADSL zo ingesteld dat de publieke IP adressen via DHCP worden uitgedeeld.

Ik weet niet wat voor adressen je op dit moment krijgt?
Post eens een ipconfig.

Die switch die je hebt is een managed switch en zal mischien best een DHCP server functie hebben maar een switch is een switch en koppelt netwerk apparatuur aan elkaar.
Ik ben nu helaas niet op locatie. Maar ik krijg ip-adressen vanaf 192.168.1.60. Stel dat er in de switch een DHCP server zit en ik kan die nog aanzetten (omdat die nu nog uit staat), zou dat het probleem verhelpen?
Als het probleem is dat er te weinig ip-adressen zijn dan kan ik dat verhelpen met een router achter de modem?

Wel lees ik via de website van kpn het volgende over die ip adressen en het ombouwen van de modem, maar waarna ze verwijzen is dan weer niet te vinden:
quote: fragment uit servicehandleiding zakelijk ADSL van KPN
IP-adressen
Zakelijk ADSL wijkt op een aantal punten af van een reguliere ADSL-aansluiting
bestemd voor consumenten. Dit heeft voornamelijk betrekking op de publieke
IP-adressen en eventuele routeringen naar het interne netwerk. Zakelijk ADSL
wordt standaard opgeleverd met een IP-reeks van 8 of 16 publieke IP-adressen.
Hiervan zijn drie adressen al in gebruik, het eerste en het laatste adres voor
routering van het subnet, het tweede adres voor gebruik op de DSL-router.
De overige adressen zijn vrij door u te gebruiken, bijvoorbeeld voor het hosten
van een eigen server of het op afstand bereikbaar maken van werkplekken,
netwerkcamera’s, VPN-routers of ander apparatuur.
15Indien u meer computers en/of netwerkapparatuur heeft dan het aantal publieke IP-adressen dat u heeft besteld, kunt u uw router zo configureren dat
deze in NAT staat. Dit houdt in dat de router een onderscheidt maakt tussen
het internet (WAN) en uw eigen netwerk (LAN).
NAT staat voor Netwerk Address Translation. Indien u NAT gebruikt, kunt u
meer computers en randapparatuur aansluiten dan het aantal publieke
IP-adressen dat u heeft gekregen bij uw abonnement. De IP-reeks die u voor
uw ‘privénetwerk’ kunt gebruiken zijn:
  • 10.0.0.0/8 (10.0.0.0 - 10.255.255.255)
  • 172.16.0.0/12 (172.16.0.0 - 172.31.255.255)
  • 192.168.0.0/16 (192.168.0.0 - 192.168.255.255)
Hoe u dit kunt doen, kunt u nalezen in de handleiding van uw router. Deze
handleiding kunt u downloaden op kpn.com, trefwoord ‘Zakelijk ADSL handleidingen’

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het is niet helemaal duidelijk welke apparatuur allemaal een routerfunctie heeft maar ik zou eerst eens beginnen met andere kabels die alle PC's gemeen hebben. Dus in elk geval tussen het modem en de (router?)/switch. Een slechte kabel kan goed verklaren waarom alle PC's er last van hebben. Vooral als je bij een enkele PC op het modem een andere kabel gebruikt dan die tussen het modem en de router?/switch.

Is er verder een reden om wel of niet voor NAT te kiezen? En zorg wel dat er maar 1 DHCP server actief is.

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Doe eens, als je op locatie bent een dump van ipconfig /all bij een op internet werkende computer. Nu is het een beetje gis werk!

• bart1074
Ik ga kijken of ik morgen in staat ben die gegevens hier te melden. Dan zal ik ook gelijk eens een router achter de modem hangen om te kijken of dat werkt. Stop ik de kabel vanuit de modem dan gewoon in de WAN-poort? Ja toch?

Ik weet wel dat de alle apparaten een ip krijgen in de range 192.168.1.x, betekent dit niet sowieso dat hij dus niet een router functie heeft? Anders zouden alle apparaten toch een ip in de range 10.0.0.x krijgen?
Als ik het goed begrijp, en dit zou daadwerkelijk het probleem zijn, kan ik dit omzeilen door de thomson tg787v om te bouwen dat hij wel een router functie heeft, toch? Hoe doe ik dit? Ik kan hier nergens een uitleg over vinden!? Verder zou ik dit ook kunnen omzeilen door er nog een router achter te hangen, dus?

Ik hoop van jullie te horen. Jullie horen morgen weer van me in ieder geval. Bedankt alvast.

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Kijk als je 100% zeker bent dat je een 192.168.1.x ip-adres krijgt is het prima, 10.x.x.x mag ook maar is voor 8 computers niet echt nodig.

Wat een router is en allemaal doet kan je hier lezen: Wikipedia: Router en hier staat welke ip-adres je kan gebruiken in je interne netwerk: Wikipedia: RFC 1918

Handleiding installatie Thomson TG787v

De opstelling moet zo zijn:

Modem -- Router -- Switch -- Devices en idd van de router de WAN poort nemen.

Succes.

Verwijderd

Thomson en UPNP support met windows en waarschijnlijk diverse versies geeft problemen.

Veel aan een switch kan je niet verkloten en je NAS heeft een vast IP (evt daar ook UPNP uit zetten)
Geloof me daar ligt het aan.
Wel als je die shit op die thomson hebt uitgezet alles herstarten dus alles volledig uit en dan pas aan.

Het is raar maar dat is het probleem koste mij ook een dag.
Ook packets sniffen werkte dus niet.
Ik heb ondertussen wel een bloed hekel aan thomson gekregen.

En idd je hebt maar 1 Public ip die op je modem hoort te staan.
Vergeet even de andere public ip's en zorg dat het intern werkt.

De rest is intern ip reeks 10.x.x.x 172.16.x.x 192.168.x.x je kan poorten open zetten via port forwarding
Voor RDP oid (wat ik niet zou aanbevelen)

En nee een switch is geen DHCP server dit doet de thomson.
En als een ander device dat OOK doet heb je een probleem (zoals je NAS)
er mag maar 1 DHCP server op het netwerk zijn

Success met hobby bob praktijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2011 10:50 ]

• bart1074
Thijmen schreef op zondag 09 januari 2011 @ 10:37:
Kijk als je 100% zeker bent dat je een 192.168.1.x ip-adres krijgt is het prima, 10.x.x.x mag ook maar is voor 8 computers niet echt nodig.

Wat een router is en allemaal doet kan je hier lezen: Wikipedia: Router en hier staat welke ip-adres je kan gebruiken in je interne netwerk: Wikipedia: RFC 1918

Handleiding installatie Thomson TG787v

De opstelling moet zo zijn:

Modem -- Router -- Switch -- Devices en idd van de router de WAN poort nemen.

Succes.
Ik weet zeker dat momenteel alle apparaten in het internet netwerk een 192.168.x.x adres krijgen.
Dus ik ga het proberen op te lossen door middel van een router tussen de thomson en de switch te plaatsen. Moet ik dan de range van ip-adressen die de router vervolgens uit zal geven nog aanpassen, zodat dit niet ook 192.168.x.x zal zijn?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:08
Nóg een router? Als je pc's 192.168.x.x adressen krijgt betekend dat dat er al een apparaat loopt te routeren/natten. Zoek eerst eens uit welke dit nu precies is. Kijk dan ook meteen of de ip range van de dhcp server wel hoog genoeg is voor al je apparaten.

• bart1074
Nielson schreef op zondag 09 januari 2011 @ 12:20:
Nóg een router? Als je pc's 192.168.x.x adressen krijgt betekend dat dat er al een apparaat loopt te routeren/natten. Zoek eerst eens uit welke dit nu precies is. Kijk dan ook meteen of de ip range van de dhcp server wel hoog genoeg is voor al je apparaten.
Als ik eerdere reacties goed heb begrepen, routert de Thomson TG787v in mijn geval niet. Dit ondanks dat de apparaten wel een 192.168.x.x adres krijgen. Omdat dit apparaat slechts 8 ip adressen kan weggeven (waarvan er al 2 gebruikt worden) blijven er te weinig ip-adressen over om al mijn apparaten van adres te voorzien. Daarom heb ik een router nodig die meer apparaten van een ip adres kan voorzien.

Mijn vraag is alleen nog of ik dan de ip range moet wijzigen?

• Nielson
Nee, in de stándaard instelling voor zakelijk-adsl routert 'ie niet en krijg je op de lan-aansluitingen via dhcp maximaal vijf van de acht publieke ip-adressen die bij je abo horen. In dat geval kun je er eventueel een router achterzetten maar je kunt het modem ook zo instellen dat 'ie ook NAT doet waardoor je veel meer pc's (afh. vd instellingen) kunt aansluiten. Log dus eens in op de 787 en kijk wat daar nu precies ingesteld staat.

• bart1074
Nielson schreef op zondag 09 januari 2011 @ 12:44:
Nee, in de stándaard instelling voor zakelijk-adsl routert 'ie niet en krijg je op de lan-aansluitingen via dhcp maximaal vijf van de acht publieke ip-adressen die bij je abo horen. In dat geval kun je er eventueel een router achterzetten maar je kunt het modem ook zo instellen dat 'ie ook NAT doet waardoor je veel meer pc's (afh. vd instellingen) kunt aansluiten. Log dus eens in op de 787 en kijk wat daar nu precies ingesteld staat.
Ja precies ja. Dat is wat ik begreep. Ik zal vanmiddag even kijken hoe het precies zit.
Maar zou je me dan kunnen vertellen waar ik dat precies kan zien en hoe ik eventueel de modem kan aanpassen dat hij ook NAT doet. Ik heb via google en kpn.com gezocht naar uitleg hierover, maar kon dat niet vinden. Ik hoor het graag. Dank.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:02

lier

MikroTik nerd

Je conclusie is deels juist...er zijn een aantal reacties waarin onjuiste informatie gegeven wordt.

Je Thomson doet het waarschijnlijk prima, je zou het misschien eens kunnen proberen door een pc direct op de Thomson aan te sluiten.

Wat voor kabel heb je tussen de Thomson en je switch?
De Thomson is namelijk 10/100 en zal (volgens mij) via een crosskabel aangesloten moeten worden op de switch.

Wat je ook kan doen is de snelheid van de poort van de switch waarop de Thomson aangesloten is hard op 100Mb FD in te stellen. Want er kan ook een probleem zijn bij auto negotiation tussen de twee.

[ Voor 9% gewijzigd door lier op 09-01-2011 12:52 . Reden: 100Mb FD instellen ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
Geef nou eens dump van ipconfig /all. Het blijft nog steeds giswerk!
Het is al een paar keer hiervoor gevraagd, is toch niet zo moeilijk.

• bart1074
lier schreef op zondag 09 januari 2011 @ 12:49:
[...]

Je conclusie is deels juist...er zijn een aantal reacties waarin onjuiste informatie gegeven wordt.

Je Thomson doet het waarschijnlijk prima, je zou het misschien eens kunnen proberen door een pc direct op de Thomson aan te sluiten.

Wat voor kabel heb je tussen de Thomson en je switch?
De Thomson is namelijk 10/100 en zal (volgens mij) via een crosskabel aangesloten moeten worden op de switch.

Wat je ook kan doen is de snelheid van de poort van de switch waarop de Thomson aangesloten is hard op 100Mb FD in te stellen. Want er kan ook een probleem zijn bij auto negotiation tussen de twee.
Thomson werkt inderdaad goed, als ik die rechtstreeks op 1 computer aansluit zijn er geen problemen.
Tussen de thomson en de switch en tussen de switch en de computers zijn gloednieuwe CAT5e kabels gelegd. Kan het probleem daadwerkelijk in de kabel zitten? Dan zou het toch nooit werken? Nu werkt het sporadisch en wisselvallig.

Ik ga het vanmiddag eerst maar eens proberen met de router.

EDIT:
Einde van de middag zal ik hier een dump van ipconfig /all plaatsen. Dit doe ik neem ik aan in de opstelling zoals die nu is: modem - switch - apparaten?

Verder nog belangrijke informatie die jullie dan graag van me horen?

[ Voor 26% gewijzigd door bart1074 op 09-01-2011 14:21 ]

• Nielson
Murderer schreef op zondag 09 januari 2011 @ 13:54:
[...]
Einde van de middag zal ik hier een dump van ipconfig /all plaatsen. Dit doe ik neem ik aan in de opstelling zoals die nu is: modem - switch - apparaten?
Doe het desnoods van beide, dus pc rechtstreeks op de modem en met de switch ertussen (tussendoor even rebooten). Plus dus even wat er allemaal in de modem is ingesteld, maak desnoods screenshots van de verschillende pagina,s (dhcp server, napt/nat, etc).

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:02

lier

MikroTik nerd

Murderer schreef op zondag 09 januari 2011 @ 13:54:
Verder nog belangrijke informatie die jullie dan graag van me horen?
Als je weet dat de opstelling zonder switch goed werkt, moet je je natuurlijk richten op oorzaken in de juiste richting.

Een verkeerde kabel of auto-negotiation problemen kan tot de problemen leiden die je nu ondervindt.

Overigens is een IPCONFIG /ALL altijd goed bij netwerkproblemen, alleen zal het in dit geval geen toegevoegde waarde bieden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee, in de stándaard instelling voor zakelijk-adsl routert 'ie niet en krijg je op de lan-aansluitingen via dhcp maximaal vijf van de acht publieke ip-adressen die bij je abo horen.
Hij routeert sowieso. Of er nou publieke IP's gebruikt worden of dat 'ie NAT maakt daarbij niet uit.

De standaardinstelling voor Zakelijk ADSL is inderdaad het gebruik van de 8 (of 16 als dat aangevraagd is) publieke adressen, waarbij er drie reeds vergeven zijn voor netwerk, broadcast en de router zelf. Daarmee blijven er dus 5 (of 13) over, en dat is een minder dan TS aan apparaten heeft aangesloten. Wat dat betreft is de logische conclusie met de informatie die we hebben dat er inderdaad niet genoeg IP-adressen zijn. Overigens, dat kan prima ook het geval zijn als 't ding wel NAT doet, dan is de DHCP scope gewoon te klein ingesteld.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• bart1074
Dit zijn screenshots behorend bij de situatie modem - switch - apparaten. Maar ik heb niet alle apparaten aangesloten omdat ik dan geen toegang heb tot internet. Ik heb dus slechts twee apparaten aan de switch hangen.

Afbeeldingslocatie: http://www.imagedump.nl/img266/9928/95ipconfig.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.imagedump.nl/img266/6169/72thomson1.th.png

Afbeeldingslocatie: http://fotopocket.nl/fpimages/2011/01/09/50c1dab768e4e7cf5703eabfa39f4944/tlogboek.png

Afbeeldingslocatie: http://fotopocket.nl/fpimages/2011/01/09/eff8d397ac8a0a93d9e1abc109c19943/tthomson2.png

Afbeeldingslocatie: http://fotopocket.nl/fpimages/2011/01/09/11d322bcb2a4316520ad486e0f5da858/tthomson3.png

De kabels zijn weliswaar van verschillende types, sommige cat5 andere cat5e en sommige cat6. Is dit cruciaal dat dit allemaal dezelfde kabels zijn?
Dank

[ Voor 24% gewijzigd door bart1074 op 09-01-2011 16:08 ]

• bart1074
En hier nog eens een paar screenshots met router.
In het begin kreeg ik even de melding dat er verbinding met internet was, maar een website openen lukte niet. Al snel kreeg ik de melding dat er een probleem met de verbinding was.

Afbeeldingslocatie: http://www.fotopocket.nl/fpimages/2011/01/09/63c5d2a5a1c9927664e978fcac127b21/tipconfig%25met%25router.png

Afbeeldingslocatie: http://www.fotopocket.nl/fpimages/2011/01/09/12a1bcf47ce6dca4cd58607ce735b0ac/tswitch.png

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Je hebt je router en je switch het zelfde ip gegeven? Dat gaat niet werken he..

Je hebt een sitecom router? Je thomson deelt ook ipadressen uit, je switch is zo te zien voor de rest goed.

Wat ik kan aflezen aan je screenshots (erg onduidelijk)

heeft je switch 192.168.1.254 je sitecom router 192.168.1.65, en je modem 192.168.1.254?

Welke deelt nou DHCP uit? Volgens mij doen nu je sitecom router en je thomson geval het beide, dat gaat niet werken je zou het op een van de 2 moeten uitschakelen.

En nog wat dingetjes die mij opvallen, je switch heeft geen default gateway, en heeft het zelfde ip adres als je modem? Je moet denk ik even overnieuw beginnen met configgen.

Modem, laat je die DHCP server spelen of niet? Ja doe het dan zo:

Modem -> Kabel -> Cisco switch -> Je pcs

Modem ip adres: 192.168.1.254
Cisco switch: 192.168.1.253

DHCP laat je ook op 192.168.1.x uitdelen, die zouden je pcs dan ook moeten krijgen.

Modem laat je die geen DHCP uitdelen maar je router? Ja? Doe het dan zo:

Modem (DHCP uitschakelen) -> Kabel -> Router -> Kabel -> Cisco switch -> Pcs
Modem ip adres: 192.168.1.254
Router ip adres: 192.168.1.253
Cisco switch: 192.168.1.252

2de optie is een beetje omslachtig omdat het hier niet om een 'groot' netwerk gaat, ik zou gaan voor optie 1.

Als je het op deze manier doet zou het moeten blijven werken :P En ik mis echt wat plaatjes, en wat meer informatie hoe het is geconfigged (de router/modem/switch etc)

[ Voor 150% gewijzigd door DJ-Visto op 09-01-2011 17:06 ]

• bart1074
Toen ik de screenshots aan maken was, viel mij ook al op dat de ip-adressen van de modem en de switch hetzelfde waren en dat er geen default gateway ingesteld staat. Ik heb dit toen veranderd en hoppa daarna werkte het! :)

Achteraf dus allemaal veel eenvoudiger dan gedacht en nogal stom dat ik er niet eerder naar heb gekeken.
Blijkbaar kan de thomson dus toch een stuk meer ip-adressen aan dan 5 (=8-3) zoals eerder genoemd. Dat scheelt een hoop gerotzooi met routers enzo.

Wel vraag ik me af wat voor een informatie jullie nog meer hadden gewild als dit onvoldoende is, want op de web interface van die thomson is echt niks te vinden. Ontzettend onoverzichtelijk en onduidelijk die pagina('s).
Pagina: 1