Toon posts:

Hoe zit het nou met de Latency?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zit het nou precies met de latency instellingen?
Mijn mobo is een Asus P2BF cpu PIII 500@557
dit zijn de instellingen zoals ze nu staan

sdram CAS latency 3T opites (3T/2T)
sdram RAS to CAS delay 2T (3T/2T
sdram RAS precharge time 2T (3T/2T)
DRAM idle timer 0T (0,2,4,8,10,12,16,32, infinite)

Wat zijn nou de beste (snelste)instelingen?

Verwijderd

Met geheugentimings geldt meestal (verbazend) hoe lager hoe sneller.

Dus probeer eens of 2/2/2 ook werkt (Die CAS Latency die jij op 3 hebt staan dus ook op 2 zetten).
Wat is jouw FSB eigenlijk? 74.26 of 111.4 (Hoe kom je dus aan die 557?)

De 3 instellingen waar je het over hebt worden gemeten in clockticks. Hoe korter het duurt voor je bij je geheugen kunt komen hoe beter het is natuurlijk.
Ik heb zelf een Celeron 366@567 (103MHz FSB). Ik heb nog geen uitgebreide benchmarks gedaan met verschillende geheugeninstellingen maar mijn Seti@home is duidelijk sneller met 2/2/2 dan met 3/3/3 (7.8 uur tegen 8.5 uur (Verschilt per unit en met wat ik ondertussen met de computer doe natuurlijk))

Of je alle waarden op 2 kunt zetten hangt van de combinatie FSB, memory-rating (66, 100, 133) en het merk geheugen af. In de praktijk betekent dat dat je gewoon moet uitproberen hoever je kunt gaan.

Verwijderd

Bij mij in m'n BIOS kan ik hem ook op SPD lezen zetten, en daaraan kun je zien wat de SDRAMS werkelijk zijn, als ik bijvoorbeeld die CAS latency met de MANUAL stand van 3 naar 2 zet, dan loopt de boel niet stabiel.

Verwijderd

Topicstarter
Fornax, FSB staat op 124.
Zal vanavond het een en anders eens aanpassen. Jullie horen het wel.

Verwijderd

probeer sisoft sandra eens, die weet een hoop te vertellen over geheugen/merk/snelheid.

het snelheidsvoordeel van CAS2 is niet echt
dramatisch,vind ik.
mijn bakje is veel minder stabiel op CAS2..

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
heb je speciaal ram voor nodig. vraag me af of ze het verkopen in nederland. maar een merk reepje hoeft zeker niet automatisch cas 2 te ondesteunen. bij reepjes die geen cas 2 ondersteunen overclock je hem dus zodat je systeempje instabiel kan worden zeker als je ook nog de fsb buiten de specificatie fsb hebt lopen
Pagina: 1