• gostevie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:02
Ik heb een tweede hands systeem op de kop getikt dat goed zou moeten werken, te weten:

Gigabyte ga-k8nxp-sli
AMD Athlon 64 x2 4400+
1 GB geheugen

Maar krijg het niet aan de praat. 24-pins ATX is aangesloten, 4-pins CPU stroomkabel is aangesloten, CPU fan zit goed, 1 GB geheugen zit in DDR1. K8DPS (dual power system) zit boven de CPU in het moederbord geklikt. Voeding is 500W en van goede kwaliteit.

Toen ik het systeem net had had ik nog geen 24-pins voeding en heb ik het met een 20-pins ATX geprobeerd, weet niet of dat toen resultaat had, is al een tijdje terug. Als ik nu de voeding aanzet gaat de CPU fan automatisch aan en stopt dan na 5 seconden. Op de powerknop drukken heeft geen effect whatsoever. Als ik vervolgens de voeding uit en weer aan doe gebeurt meestal precies hetzelfde, soms gebeurt er niets.

Geen idee wat er kapot zou kunnen zijn, of ik iets over het hoofd heb gezien of hoe ik dit zou kunnen oplossen. Hoop dat iemand hier kan helpen! Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door gostevie op 08-01-2011 16:22 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen. Het probleem kan overal aan liggen, het moederbord, videokaart, geheugen, processor etc.

• gostevie
Terw_Dan schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 16:22:
Begin eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen. Het probleem kan overal aan liggen, het moederbord, videokaart, geheugen, processor etc.
Bedankt voor je berichtje. Ik heb het geheugen verwisseld, zelfde probleem. Heb de voeding gewisseld, zelfde probleem. Videokaart heb ik niet aangesloten, dat kan het toch niet veroorzaken dan? En een mobo hoeft toch niet perse een videokaart te hebben om op zn minst de CPU draaiende te houden? Overigens deed de mobo precies hetzelfde toen ik er wel een videokaart (en harde schijf) in had zitten.

Heb net ook de speaker aangesloten, als ik er geen geheugen in heb krijg ik een lange piep, maar met geheugen maakt de mobo geen geluid en stopt hij gewoon na 5 seconden.

Hou ik dus alleen het moederbord en de CPU over, maar daar heb ik geen vervanging voor dus kan die ook niet echt uittesten.

[ Voor 9% gewijzigd door gostevie op 08-01-2011 16:40 ]

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 20:45
Ook al gekeken onder het kopje BIOS, en dan met name:
# BIOS resetten dmv ATX reset: haal het batterijtje eruit, trek de 220V stekker eruit, druk 10 seconden op powerknop, wacht enkele tellen en zet tenslotte de batterij en de stekker terug. Je kan ook kortsluiten doormiddel van een schroevendraaier (of iets anders geleidends), dan zal 'ie ook resetten.
Baad het niet, schaad het niet tenzij je raid draait via je onboard controller, deze settings zullen verloren gaan namelijk ;)

Eve char: Warock <TEST>

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

sPENKMAN schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 16:51:
[...]

Baad het niet, schaad het niet tenzij je raid draait via je onboard controller, deze settings zullen verloren gaan namelijk ;)
Ik heb mijn BIOS al vaak (moeten) resetten maar de RAID-arrays blijven gewoon bestaan hoor?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:56
[verwijderd]

[ Voor 91% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 13:01 ]

• gostevie
sPENKMAN schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 16:51:
Ook al gekeken onder het kopje BIOS, en dan met name:

[...]

Gedaan, blijf het probleem houden.
Mar.tin schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 16:57:
Ik vermoed dat het systeem ergens kortsluiting maakt, aangezien je aangeeft dat je de voeding uit en aan moet zetten voordat je weer naar power-on kunt.
Enige manier waarop ik dit zou kunnen controleren of erachter kunnen komen waar hij kortsluit? Er staan wel een paar pinnetjes van bv. een SIISATA0 controller scheef, zou dat de kortsluiting kunnen veroorzaken?

Het vreemdst vind ik nog dat de CPU (fan) opstart als ik de voeding aan zet, niet als ik op de powerknop druk....

Verwijderd

Mobo uit de kast halen en testen buiten de kast op een houten ondergrond of ander oppervlak wat niet geleid. Mocht het mobo dan wel starten, dan is het bijna zo goed als zeker dat er ergens kortsluiting is.
Zoland die pinnetjes niet elkaar raken of een ander metalen onderdeel, zal dat het niet zijn. Maar het is een kleine moeite om het even recht te buigen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2011 18:25 ]

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-02 22:08
Ik zou ook even kijken of het kabeltje van de aan/uit knop wel vast zit. Een van mijn vorige PC's zette namelijk altijd even de fans aan als de stekker in het stopcontact gestoken werd, en dan gingen ze weer uit. Pas daarna kon je op de aan/uit knop drukken om het systeem ook te laten opstarten.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-02 10:34
Bij iemand anders in dit forum (pc viel ook uit na 5 seconden) lag het aan het geheugen.
Wellicht kun je daar ook naar kijken?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Probeer 1 reepje geheugen of leen er een om te testen.

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-12-2025
vraagje... 1G geheugen in 1 slot?

Hier http://www.anandtech.com/show/1626/8 wordt gesproken van >>> Four 184-pin DDR Dual-Channel Slots
Unbuffered Memory to 4GB Total <<<

kan betekenen dat-ie 2 balkjes nodig heeft?

• Co_2J
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-07-2025
Soort gelijk probleem ook bij vriend gehad en daar lag het aan de video kaart die zo nu en dan sluiting maakte op een of andere manier... Video kaart uit Mobo en opnieuw erin en werkte weer.
Wat dat is/was... realy don't know maar dat het daardoor kwam was wel duidelijk.

• gostevie
Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 18:24:
Mobo uit de kast halen en testen buiten de kast op een houten ondergrond of ander oppervlak wat niet geleid. Mocht het mobo dan wel starten, dan is het bijna zo goed als zeker dat er ergens kortsluiting is.
Zoland die pinnetjes niet elkaar raken of een ander metalen onderdeel, zal dat het niet zijn. Maar het is een kleine moeite om het even recht te buigen.
Heb m al op tafel liggen, maakt geen verschil helaas. Heb geen pinnetjes gezien die elkaar raken.
avdongen schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 23:01:
Ik zou ook even kijken of het kabeltje van de aan/uit knop wel vast zit. Een van mijn vorige PC's zette namelijk altijd even de fans aan als de stekker in het stopcontact gestoken werd, en dan gingen ze weer uit. Pas daarna kon je op de aan/uit knop drukken om het systeem ook te laten opstarten.
De aan/uit knop van de kast? Die deed het voorheen prima. Maar zal even een reset switch oid in plaats daarvan proberen --> zelfde probleem gehouden.
jasiccama schreef op zondag 09 januari 2011 @ 07:08:
Bij iemand anders in dit forum (pc viel ook uit na 5 seconden) lag het aan het geheugen.
Wellicht kun je daar ook naar kijken?
jan99999 schreef op zondag 09 januari 2011 @ 08:39:
Probeer 1 reepje geheugen of leen er een om te testen.
lotje1 schreef op zondag 09 januari 2011 @ 09:03:
vraagje... 1G geheugen in 1 slot?

Hier http://www.anandtech.com/show/1626/8 wordt gesproken van >>> Four 184-pin DDR Dual-Channel Slots
Unbuffered Memory to 4GB Total <<<

kan betekenen dat-ie 2 balkjes nodig heeft?
Heb verschillende reepjes geprobeerd, 1 reepje, 2 reepjes, alles, steeds hetzelfde probleem.
Co_2J schreef op zondag 09 januari 2011 @ 09:23:
Soort gelijk probleem ook bij vriend gehad en daar lag het aan de video kaart die zo nu en dan sluiting maakte op een of andere manier... Video kaart uit Mobo en opnieuw erin en werkte weer.
Wat dat is/was... realy don't know maar dat het daardoor kwam was wel duidelijk.
Heb alleen een mobo, CPU en geheugen, videokaart heb ik niet eens aangesloten!

In ieder geval bedankt voor de posts! Iemand nog een goed idee?

Verwijderd

Mar.tin schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 16:57:
Ik vermoed dat het systeem ergens kortsluiting maakt, aangezien je aangeeft dat je de voeding uit en aan moet zetten voordat je weer naar power-on kunt.
Ik hoop niet dat er voedingen bestaan welke pas uitschakelen na 5 seconde bij kortsluiting, dan is er namelijk al heel wat doorgebrand. ;)

Verwijderd

Toch nog maar eens een andere voeding gebruiken? Weet dat je hem al vervangen hebt, maar zou het toch proberen.

Verwijderd

gostevie schreef op maandag 10 januari 2011 @ 23:22:
[...]

In ieder geval bedankt voor de posts! Iemand nog een goed idee?
Waarschijnlijk mobo stuk.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:27
Heb je ook al een ander keyboard getest, ik had recentelijk bij een kennis vergelijkbare symptomen en dit bleek een defect keyboard te zijn.

• gostevie
Heb niet eens een keyboard aangesloten, heb helemaal niets aangesloten op de mobo. Monitor staat niet eens aangesloten (geen videokaart).

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:27
Je bios heeft een HALT ON optie. Als deze op All Errors staat boot je mobo niet zonder keyboard.
.
Heb je de test gedaan met een PS2 keyboard, 1 bankje geheugen in DDR1, videokaart in PCIE1 en een aangesloten monitor?

• gostevie
Ben sinds kort verhuisd en heb alles gisteren weer eens aangesloten, nu ook een toetsenbord eraan gehangen, blijf hetzelfde probleem houden. Ben bang dat ik een nieuwe mobo moet gaan kopen... zucht. Alweer ten einde raad. Misschien moet ik maar s met mn tengels van dat spul afblijven want alles geht kaput.

Edit: denken jullie dat ik wellicht het moederbord heb kunnen slopen toen ik met een 20 pins ATX mn 24 pins moederbord probeerde te starten? Ik had namelijk ergens gelezen dat dat gewoon prima kon..

[ Voor 24% gewijzigd door gostevie op 15-02-2011 11:34 ]

Verwijderd

Het kan ook prima, wat wel kan is dat je een gare voeding had welke het moederbord heeft gesloopt. ;)

• gostevie
Nouja, die voeding deed t altijd prima in een ander systeem dus denk niet dat die gaar was.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
gostevie schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 11:33:
Ben sinds kort verhuisd en heb alles gisteren weer eens aangesloten, nu ook een toetsenbord eraan gehangen, blijf hetzelfde probleem houden. Ben bang dat ik een nieuwe mobo moet gaan kopen... zucht. Alweer ten einde raad. Misschien moet ik maar s met mn tengels van dat spul afblijven want alles geht kaput.

Edit: denken jullie dat ik wellicht het moederbord heb kunnen slopen toen ik met een 20 pins ATX mn 24 pins moederbord probeerde te starten? Ik had namelijk ergens gelezen dat dat gewoon prima kon..
Dat je een 20 pins erop aangesloten hebt gehad kan inderdaad geen kwaad en het enigste wat gebeurd is dat de pc simpelweg niet opstart omdat hij die 4 extra pennen mist en op een bepaald gedeelte geen stroom geleverd word.

Wat wel goed kan is dat toch ook die 2de voeding versleten is en ik zou dan daarvoor nog eens met een andere voeding gaan proberen, vooral omdat je pas het systeem weer aan kan zetten nadat je de voeding helemaal uitgeschakeld hebt.

Werkt het dan nog niet dan moet je er denkelijk toch wel vanuit gaan dat het mobo kapot is want een cpu is eigenlijk zelden dat die kapot gaan, mits er natuurlijk een flinke sluiting in de pc heeft plaatsgevonden of dat de cpu op een andere manier misbruikt is.
Pagina: 1