stereo receiver/versterker met digital input?

Pagina: 1
Acties:

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
We zijn aan het kijken naar nieuwe apparatuur voor het geluid in de woonkamer.
Belangrijkste doel is muziek. Via CD, DVD, radio, TV (philips 32PFL7605) en eventueel via de PC, iPhone/iPod etc.

Omdat het belangrijkste doel muziek is en we alleen stereo zullen gebruiken lijkt het mij het beste om te kijken naar een stereo receiver. Echter, de TV gooit roet in het eten aangezien deze geen analoge audio output heeft.
Nu is dus de vraag wat de beste oplossing is;
- Een stereo receiver met digitale input
- Een stereo versterker met digitale input + losse tuner
- Een stereo receiver + losse DAC
- Toch een a/v receiver + tuner

Budget is ong. 1000 euro en daarvan moeten ook de bookshelf speakers gekocht worden.
Heb al aardig wat topics gelezen maar in de meeste gevallen is digitaal daar een vraag of nice-to-have en draait het uit op toch analoog gebruiken, wat hier dus geen optie is.

Gezien de prijzen lijkt een stereo receiver + een losse converter de beste 'value-for-money' oplossing, maar wat is de kwaliteit van deze converters? Zijn er nog andere zaken waar rekening mee gehouden dient te worden?

any thoughts / ervaringen?

Verwijderd

Wat heb je zelf zoal gevonden?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2011 16:07 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:04

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heeft je TV geen scart?!?
Grote kans van wel en dat je met een simpele scart -> tulp stekker je stereosignaal te pakken krijgt :)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:09

DjVe

Hatsaflats!

Onkyo heeft een stereo versterker met digitale ingangen, ding heet A5VL. Harman Kardon heeft ook stereo-receivers met digitale ingangen.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 19:14
Jordy van e schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 16:36:
Onkyo heeft een stereo versterker met digitale ingangen, ding heet A5VL. Harman Kardon heeft ook stereo-receivers met digitale ingangen.
Je was me net voor, op hun website staat er welgeteld 1 met digitale ingangen 1x optisch en 1x coax

http://www.harmankardon.c...tDetails.aspx?PID=HK 3490

[ Voor 76% gewijzigd door martijn_tje op 08-01-2011 16:43 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• nikao
die had ik gezien ja. Enig idee hoe de kwaliteit van DAC's zich verhoudt tot een ingebouwde in een receiver, vs standalone vs een really low end one.. ga je dat echt goed horen?

(bijv. http://www.stassen.nl/spe...verter/music-hall-dac25.2 )

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:41

FeaR

In GoT we trust

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 16:22:
Heeft je TV geen scart?!?
Grote kans van wel en dat je met een simpele scart -> tulp stekker je stereosignaal te pakken krijgt :)
Let alleen wel op dat veel TV's alleen analoge signalen over de SCART uit kunnen voeren. Dus als jij via HDMI (digtaal) beeld en geluid de TV in voert zullen niet alle TV's van dat signaal de audio over SCART uit kunnen voeren.

Maar met dit budget zou een simpele DAC ook een hele mooie optie zijn inderdaad. En zoals reeds gezegd zijn er zeker wel stereoversterkers met digitale inputs. Alleen veelal zie je het niet omdat het voordeel van digitale input het meerkanaals geluid is. En met een stereoversterker heb je daar niet veel aan :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

De TV heeft dus een ingebouwde CAM en Digitale Tuner en het geluid daarvan wil je dus naar een stereo versterker met externe speakers hebben als ik het goed begrijp? Kwaliteit van de DAC's maakt dan toch niet zo heel veel uit aangezien het toch 'maar' TV is. Of komt er ook nog geluid van andere (digitale) bronnen zoals CD speler etc.?

Kortom: Is een DAC voor -TV- geluid niet overkill? (of wil je super HIFI geluid van SBS6 hebben?:P)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2011 17:19 ]

• nikao
Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 17:17:
De TV heeft dus een ingebouwde CAM en Digitale Tuner en het geluid daarvan wil je dus naar een stereo versterker met externe speakers hebben als ik het goed begrijp? Kwaliteit van de DAC's maakt dan toch niet zo heel veel uit aangezien het toch 'maar' TV is. Of komt er ook nog geluid van andere (digitale) bronnen zoals CD speler etc.?

Kortom: Is een DAC voor -TV- geluid niet overkill? (of wil je super HIFI geluid van SBS6 hebben?:P)
Goeie vraag. TV geluid is met name van belang wanneer er film gekeken wordt en muziekprogramma's.
Kwaliteit van de DAC maakt dan inderdaad niet veel uit, maar ik heb geen idee hoe groot het verschil is tussen een converter van 70 euro of een standalone die ik hierboven linkte (van 500euro) en een ingebouwde in een receiver....

Verwijderd

Waarom wil je dan een receiver voor een HIFI systeem hebben?

Ik zou gewoon met een goede HIFI set beginnen, met CD speler, losse DAC, versterker, stereo speakers (en evt. een S/PDIF connectie van PC naar DAC om bijv. FLAC te streamen).
Voor de TV zou ik persoonlijk een 5.1 set aanschaffen aangezien dat toch wel een betere filmervaring geeft; een Onkyo (ofzo) receiver, 5.1 speakers, blu-ray speler (en evt. een HDMI verbinding van de PC naar de receiver om vanaf daar films te streamen.)

Een 2.0 (HIFI/muziek) en 5.1 (HD Films, TV) systeem zou ik gescheiden houden.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 19:14
Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 17:34:
Waarom wil je dan een receiver voor een HIFI systeem hebben?

Ik zou gewoon met een goede HIFI set beginnen, met CD speler, losse DAC, versterker, stereo speakers (en evt. een S/PDIF connectie van PC naar DAC om bijv. FLAC te streamen).
Voor de TV zou ik persoonlijk een 5.1 set aanschaffen aangezien dat toch wel een betere filmervaring geeft; een Onkyo (ofzo) receiver, 5.1 speakers, blu-ray speler (en evt. een HDMI verbinding van de PC naar de receiver om vanaf daar films te streamen.)

Een 2.0 (HIFI/muziek) en 5.1 (HD Films, TV) systeem zou ik gescheiden houden.
Niet iedereen vind het nodig om voor die ene film die ze per jaar kijken nog 6 extra speakers in de woonkamer te zetten. Daarnaast betwijfel ik de toevoeging van 5.1 voor de eerder aangehaalde muziekprogramma's. Maar een behoorlijke hifi set met versterker, tuner, cd speler, losse dac en speakers is ook al best een uitdaging binnen 1000 euro.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Pagina: 1