Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-08 22:20
Via Azerty een paar 460GTX Hawks besteld, vaag was al dat ze uiteindelijk een gewone en een Talon editie uitleverde. Nog vager was dat de gewone netjes was: plastik dopjes op alle aansluitingen, plastik op de heatsink en een garantie waarschuwing op de voltage cap dipswitch, de Talon: niets van dan alles. Alles was verder compleet en netjes gesealed, dus waarschijnlijk gewoon een kwestie van verschillende batches. Was netjes geweest als de kaarten 100% gelijk waren, wat je eigenlijk wilt als je SLI gaat draaien ... spreekt wel voor zich op welke combo ik hoopte denk ik ;) Wat wel heel erg opvalt is dat de kaarten op verschillende voltages lopen: 0.987 en 1.050. Vreemd genoeg het eerste voor de Talon, voltages aanpassen via Afterburner lijkt niets te doen.

Goed de reden van dit topic: de problemen daarna.

Ten eerste piepen de kaarten :( Laat ik dat toelichten: als de GPU load heel laag is, hoor ik regelmatig korte piepjes uit de kast komen. Niet altijd, maar soms af en toe en soms bijna continue. Consensus op het net is dat dit komt doordat de temp volgens de kaart te laag is, ja idd 8)7!! Dit lijkt te kloppen: inmiddels beide kaarten zowel primair als secundair gedraaid en de onderste is altijd erg koel. Zodra ik met wat load zorg dat de onderste kaart een paar graden warmer wordt houden de piepjes op.

2e probleem is dat SLI compleet onwerkbaar is. Zie continue rare verlopen in het beeld, van objecten die heen en weer spingen, naar een hele strook beeld die wegloopt (3dmark Vantage eerste scene) tot overall raar trillen en verlopen (NFS Hot Pursuit). Al van alles geprobeerd: SLI bridge omdraaien, kaarten verwisselen, drivers vervangen, kaarten met Afterburner op verschillende settings 100% matchen ... niets helpt :(

Het bizarre is dat het probleem volstrekt consistent en reproduceerbaar is, maar zich niet altijd voordoet. Juist daar waar de kaarten echt getest worden, Heaven benchmark en Furmark bv, is er helemaal niets aan het handje :? Dit alles onder Win7 64 Home Premium met inmiddels de laatste beta nVidia drivers. Voor de grap ook Fedora 13 64 als testcase gebruikt: zelfde verhaal. Zware benchmark als Heaven doet het prima, ubersimpele game als Tuxracer is onspeelbaar.

Zal allemaal wel op een RMA uitdraaien, maar dat moet dan wel zin hebben. Heb het boeltje niet aangeschaft om het weer vrolijk retour te doen en de oude setup te herstellen zeg maar. Kan natuurlijk meer details verstrekken, over voeding en met name MB is nog wel wat te melden, maar volgens mij staat het belangrijkste hierboven wel.

Bottemline: reproduceerbare display probs in SLI, maar niet altijd. Waar zou ik dat qua software/settings in kunnen zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
Ok RMA it is :(

Het blijft een raar probleem en op info op forums ed afgaand ben ik zeker niet de enigste. Lijkt erop dat het met name onder DirectX speelt, vooral DirectX10 en dan met name als er ook tekst in beeld is. Onder OpenGL werkt het prima. 'Oplossing' om te gaan Alt-Tab'en is het iig niet, fps counter toont keihard aan dat als dat al wat doet het simpelweg het neutraliseren van SLI is :)

Ervaring leert alleen wel dat ook hw problemen lang niet altijd overduidelijk zijn. Soms is een hw defect alleen zichtbaar in 1 scene van en specifiek spel. Tenminste dat is mijn ervaring met het softmodden van 6800XT jaren terug. Kaarten waren nieuw, er was garantie en ik heb 2maal mogen ervaren dat het probleem zich ook door kan zetten naar 2D. Als in desktop FUBAR. Kortom veel plezier ermee Azerty....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
Exact zelfde probleem met nieuwe kaarten dus, wtf :|

Iemand nog tips waar te zoeken? Vermoeden dat ik het in de software moet zoeken is nu alleen maar sterker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek141
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09-2023
je moet denk wat patches downloaden
test je setup is met vantage
en je gaat me niet vertellen dat je geen SLI brug hebt:P
die kan ook defect zijn
gewoon dingen proberen
ik heb hier 2 6850,s in crossfire
werkt ook niet altijd
net gemaakt dus infeite gewoon doorzetten:)

Suh dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
Nee geen SLI hacks, weet niet eens hoe dat werkt want ik heb tot nu toe altijd braaf een SLI certified MB gehad ;)

Vantage heeft het zeker, niet heel erg maar wel duidelijk zichtbaar. MSI Kombustor (gebaseerd op Furmark) spant de kroon wel denk ik, echt niet om aan te zien! In OpenGL mode is er dan niets aan de hand, maar DirectX10 met name is echt verschrikkelijk :( Lijkt load gebaseerd allemaal. Met standaard settings zie ik het alleen in DirectX10 mode en dan ook alleen @1920x1080 en hoger, maar ga ik bv AA ophogen dan gaat het in alle DirectX versies mis.

SLI bridge zou kunnen, maar heb er helaas maar 1 in huis. Wat bedoel je trouwens met patches? Heb iig de laatste nVidia drivers (netjes geinstalleerd ook) en DirectX9 is inmiddels ook al bijgewerkt. Qua 10 en hoger zegt DirectX setup dat ik al up2date ben en SFC dat alle bestanden in orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
Voor de eventuele mensen met soortgelijke problemen:

Azerty was zo vriendelijk om me van een verse SLI bridge te voorzien. Een Asus deze x en deze past maar net en heeft dus geen bolling zoals de langere MSI variant. Case closed :)

Hier meer klagers, ook met niet MSI kaarten en ook hier minimaal 1 persoon die het met een nieuwe SLI bridge heeft verholpen:

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=189366
Pagina: 1