Via Azerty een paar 460GTX Hawks besteld, vaag was al dat ze uiteindelijk een gewone en een Talon editie uitleverde. Nog vager was dat de gewone netjes was: plastik dopjes op alle aansluitingen, plastik op de heatsink en een garantie waarschuwing op de voltage cap dipswitch, de Talon: niets van dan alles. Alles was verder compleet en netjes gesealed, dus waarschijnlijk gewoon een kwestie van verschillende batches. Was netjes geweest als de kaarten 100% gelijk waren, wat je eigenlijk wilt als je SLI gaat draaien ... spreekt wel voor zich op welke combo ik hoopte denk ik
Wat wel heel erg opvalt is dat de kaarten op verschillende voltages lopen: 0.987 en 1.050. Vreemd genoeg het eerste voor de Talon, voltages aanpassen via Afterburner lijkt niets te doen.
Goed de reden van dit topic: de problemen daarna.
Ten eerste piepen de kaarten
Laat ik dat toelichten: als de GPU load heel laag is, hoor ik regelmatig korte piepjes uit de kast komen. Niet altijd, maar soms af en toe en soms bijna continue. Consensus op het net is dat dit komt doordat de temp volgens de kaart te laag is, ja idd 8)7!! Dit lijkt te kloppen: inmiddels beide kaarten zowel primair als secundair gedraaid en de onderste is altijd erg koel. Zodra ik met wat load zorg dat de onderste kaart een paar graden warmer wordt houden de piepjes op.
2e probleem is dat SLI compleet onwerkbaar is. Zie continue rare verlopen in het beeld, van objecten die heen en weer spingen, naar een hele strook beeld die wegloopt (3dmark Vantage eerste scene) tot overall raar trillen en verlopen (NFS Hot Pursuit). Al van alles geprobeerd: SLI bridge omdraaien, kaarten verwisselen, drivers vervangen, kaarten met Afterburner op verschillende settings 100% matchen ... niets helpt
Het bizarre is dat het probleem volstrekt consistent en reproduceerbaar is, maar zich niet altijd voordoet. Juist daar waar de kaarten echt getest worden, Heaven benchmark en Furmark bv, is er helemaal niets aan het handje
Dit alles onder Win7 64 Home Premium met inmiddels de laatste beta nVidia drivers. Voor de grap ook Fedora 13 64 als testcase gebruikt: zelfde verhaal. Zware benchmark als Heaven doet het prima, ubersimpele game als Tuxracer is onspeelbaar.
Zal allemaal wel op een RMA uitdraaien, maar dat moet dan wel zin hebben. Heb het boeltje niet aangeschaft om het weer vrolijk retour te doen en de oude setup te herstellen zeg maar. Kan natuurlijk meer details verstrekken, over voeding en met name MB is nog wel wat te melden, maar volgens mij staat het belangrijkste hierboven wel.
Bottemline: reproduceerbare display probs in SLI, maar niet altijd. Waar zou ik dat qua software/settings in kunnen zoeken?
Goed de reden van dit topic: de problemen daarna.
Ten eerste piepen de kaarten
2e probleem is dat SLI compleet onwerkbaar is. Zie continue rare verlopen in het beeld, van objecten die heen en weer spingen, naar een hele strook beeld die wegloopt (3dmark Vantage eerste scene) tot overall raar trillen en verlopen (NFS Hot Pursuit). Al van alles geprobeerd: SLI bridge omdraaien, kaarten verwisselen, drivers vervangen, kaarten met Afterburner op verschillende settings 100% matchen ... niets helpt
Het bizarre is dat het probleem volstrekt consistent en reproduceerbaar is, maar zich niet altijd voordoet. Juist daar waar de kaarten echt getest worden, Heaven benchmark en Furmark bv, is er helemaal niets aan het handje
Zal allemaal wel op een RMA uitdraaien, maar dat moet dan wel zin hebben. Heb het boeltje niet aangeschaft om het weer vrolijk retour te doen en de oude setup te herstellen zeg maar. Kan natuurlijk meer details verstrekken, over voeding en met name MB is nog wel wat te melden, maar volgens mij staat het belangrijkste hierboven wel.
Bottemline: reproduceerbare display probs in SLI, maar niet altijd. Waar zou ik dat qua software/settings in kunnen zoeken?