Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]
Verwijderd
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Als dat de enige reden is: dat weegt toch niet op tegen de mogelijke kosten en schade van een mislukte crash op bewoond gebied?Op Thursday 15 March 2001 14:47 schreef Grrrrrene het volgende:
Naar aarde toe terugkeren kost vrijwel geen energie, aan de aantrekkingskracht van de aarde ontsnappen kost een extra rakettrap... Kosten zijn dus het probleem
Nounou, zo moeilijk is dat niet te plannen toch? OK, het blijven russen, maar de kans dat je bewoond gebied raakt door een fout is wel heel klein. Laten ze hem nu maar lekker ergens in de oceaan laten storten. Als je die niet kan raken mag je je ruimterijbewijs inleveren vind ikOp Thursday 15 March 2001 14:55 schreef testcase het volgende:
[..]
Als dat de enige reden is: dat weegt toch niet op tegen de mogelijke kosten en schade van een mislukte crash op bewoond gebied?
2/3 van de aarde is oceaan (water eigenlijk)... Dan heb je nog woestijnen waar hij neer kan storten, bossen, gebergtes, ijsvlaktes... Slechts 5% van de aarde is bevolkt he? OK, je moet hem natuurlijk niet in een natuurgebied met beschermde (met uitsterven bedreigde) dieren laten storten
Het 2e probleem is dat het vrij lastig mikken is, omdat niemand precies weet wat zo'n ruimtestation gaat doen als hij de atmosfeer raakt. Hij heeft een nogal vreemde vorm, en de baan waarin hij valt kan dus ook nogal vreemd worden.
Maar gelukkig hebben de russen op zich wel redelijk veel ervaring met het dumpen van satelieten. Maar het blijven russen.
Overigens kan dat ding als het helemaal fout gaat overal tussen de 52e graad noorderbreedte en de 52e graad zuiderbreedte neerkomen. In het zuiden van Nederland ben je dan dus de lul, en in Belge ben je al zo goed als dood
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
Verwijderd
Omdat het enorm veel vermogen kost om de Mir op bv de maan te pletter te laten slaan. Je moet hem dan uit de baan om de aarde krijgen, en daarvoor zou je dus een raket+brandstof omhoog moeten sturen, aan de Mir koppelen etc.Op Thursday 15 March 2001 14:12 schreef testcase het volgende:
Weet iemand wat de exacte reden is, waarom de MIR op de Aarde moet neerstorten en niet bijv. richting Maan of de Zon gestuurd wordt? Is daarvoor te weinig (stuur)raketvermogen voor aanwezig, of is dit niet nauwkeurig uit te voeren en lopen we dan het risico hem alsnog een keer (maar dan helemaal onbestuurbaar/oncontoleerbaar) tegen te komen?
Op de aarde laten storten is een koekje...
Verwijderd
De russen hebben geen geld om de mir naar de zon te sturen. Terug laten keren naar de aarde is veel goedkoper. En er is een grote kans dat de mir gewoon de oceaan terecht komt. Als er dan toch iets mis gaat kost het de russen alleen geld als de mir op Rusland valt, en ook nog een gebouw van de overheid raaktOp Thursday 15 March 2001 14:55 schreef testcase het volgende:
[..]
Als dat de enige reden is: dat weegt toch niet op tegen de mogelijke kosten en schade van een mislukte crash op bewoond gebied?
Verwijderd
Dit is cool... freaky.. ik ga het dus ff helemaal live volgen... Nooit meer MIROp Thursday 15 March 2001 15:28 schreef Diadem het volgende:
Zie trouwens ook dit zeer interessante artikel op Subject.nl hierover.
Verwijderd
Naar aarde laten terugvallen kost bijna geen brandstof. Ze hoeven de mir alleen een beetje af te remmen en bij te sturen en de rest gaat vanzelf. Om hem de ruimte in te sturen is een hele raket vol met brandstof nodig. De russen hebben hier gewoon het geld niet voor. En de kans dat de mir op bewoond gebied terechtkomt is ontzettend klein.Op Thursday 15 March 2001 18:04 schreef wVm het volgende:
Zo heel veel meer brandstof kost het volgens mij ook weer niet om hem de ruimte in te slingeren. Zal wel ener van een vage reden voor zijn waarom ze het niet doen.
Oh nee? Ik heb helaas geen formule waarmee ik het je aan kan tonen, maar die sondes die naar Mars zijn gestuurd kostten wel een extra rakettrap. Als je weet hoeveel brandstof dat kost word je effe een beetje duizelig. Geloof me nu maar, de russen willen hem best richting zon sturen, maar daar is gewoon geen geld en brandstof voor.Op Thursday 15 March 2001 18:04 schreef wVm het volgende:
Zo heel veel meer brandstof kost het volgens mij ook weer niet om hem de ruimte in te slingeren. Zal wel ener van een vage reden voor zijn waarom ze het niet doen.
Verwijderd
Je hoeft hem alleen maar uit zijn baan te stoten toch? Daar is niet zo heel veel energie voor nodig neem ik aan. Je hoeft hem niet helemaal naar mars te begeleiden of iets anders. Vergeleken met wat dat ding gekost heeft aan apperatuur enzo.Op Thursday 15 March 2001 18:16 schreef hybridz het volgende:
[..]
Naar aarde laten terugvallen kost bijna geen brandstof. Ze hoeven de mir alleen een beetje af te remmen en bij te sturen en de rest gaat vanzelf. Om hem de ruimte in te sturen is een hele raket vol met brandstof nodig. De russen hebben hier gewoon het geld niet voor. En de kans dat de mir op bewoond gebied terechtkomt is ontzettend klein.
Nee, zo simpel is het niet... De aarde heeft echt een enorm grote aantrekkingskracht op de MIR... Vandaar dat hij ook zo ongelofelijk snel roteert op het moment (de MIR natuurlijk, niet de aardeOp Thursday 15 March 2001 18:48 schreef wVm het volgende:
[..]
Je hoeft hem alleen maar uit zijn baan te stoten toch? Daar is niet zo heel veel energie voor nodig neem ik aan. Je hoeft hem niet helemaal naar mars te begeleiden of iets anders. Vergeleken met wat dat ding gekost heeft aan apperatuur enzo.
Uit zijn baan stoten is geen optie als je geen brandstof hebt. Het kan wel, maar je "ontsnapt" niet aan de aarde: je moet een heel eind afleggen voordat je aan de aantrekkingskracht van de aarde bent ontsnapt.
Al die tijd moet je tegen de aantrekkingskracht opboxen (kun je uitrekenen met een integraal: F*s = P, als je een beetje natuurkundig onderbouwd bent snap je dit. Aangezien F enorm groot is en s eigenlijk ook wel is P ook heel groot)
Tja, crashtests zijn duur... Wel cool om te zien waarschijnlijk: de MIR die tegen de maan aan vliegt... Moet te zien zijn, die stofwolk die je dan krijgt.Omdat het enorm veel vermogen kost om de Mir op bv de maan te pletter te laten slaan. Je moet hem dan uit de baan om de aarde krijgen, en daarvoor zou je dus een raket+brandstof omhoog moeten sturen, aan de Mir koppelen etc
Verwijderd
Hmmm, als je van slingshot gebruikt maakt, dan hoef je helemaal niet zoveel brandstof te gebruiken. Dit doen ze o.a. ook om sondes de ruimte in te sturen, ze laten ze eerst een paar maal om de aarde heen slingeren in een eliptische en als die zo dan genoeg snelheid heeft opgebouwd komt ie los van de aarde.Op Thursday 15 March 2001 19:01 schreef Grrrrrene het volgende:
[..]
Nee, zo simpel is het niet... De aarde heeft echt een enorm grote aantrekkingskracht op de MIR... Vandaar dat hij ook zo ongelofelijk snel roteert op het moment (de MIR natuurlijk, niet de aarde): hoe dichter hij bij de aarde komt hoe korter zijn omlooptijd wordt, logisch want de aantrekkingskracht wordt groter dus de middelpuntvliedende kracht ook.
Uit zijn baan stoten is geen optie als je geen brandstof hebt. Het kan wel, maar je "ontsnapt" niet aan de aarde: je moet een heel eind afleggen voordat je aan de aantrekkingskracht van de aarde bent ontsnapt.
Al die tijd moet je tegen de aantrekkingskracht opboxen (kun je uitrekenen met een integraal: F*s = P, als je een beetje natuurkundig onderbouwd bent snap je dit. Aangezien F enorm groot is en s eigenlijk ook wel is P ook heel groot)
[..]
Tja, crashtests zijn duur... Wel cool om te zien waarschijnlijk: de MIR die tegen de maan aan vliegt... Moet te zien zijn, die stofwolk die je dan krijgt.
tikvauten
Jawel, maar je moet tijdens een slingshot nog steeds wel een hele bult energie toevoegen. Bovendien ligt de initile snelheid veel hoger...Op Thursday 15 March 2001 19:11 schreef wVm het volgende:
[..]
Hmmm, als je van slingshot gebruikt maakt, dan hoef je helemaal niet zoveel brandstof te gebruiken. Dit doen ze o.a. ook om sondes de ruimte in te sturen, ze laten ze eerst een paar maal om de aarde heen slingeren in een eliptische en als die zo dan genoeg snelheid heeft opgebouwd komt ie los van de aarde.
edit:
tikvauten
Feit blijft dat je hoe dan ook aan de kracht van de aarde moet ontkomen. Die formule die ik net gaf geldt misschien niet helemaal, maar is een mooie benadering van de werkelijkeheid. Ongeacht de methode blijft de hoeveelheid energie die je nodig hebt enorm groot. Te duur voor Rusland dus. Als ze het hadden kunnen doen hadden ze het absoluut gedaan natuurlijk: MIR richting Mars, Zon of waar dan ook naartoe sturen.
Dan had je het absoluut gehoord op het journaal... Zo'n grote constructie stort niet elke dag neer heOp Thursday 15 March 2001 19:35 schreef om3ega het volgende:
Uhm ..hier staat dus ook dat hij neer gaat storten tussen 13 en 18 maart.. weet iemand wanneer het plaats vind? Of ben ik al te laat?
Een schimmel die de dampkring overleeft? Lijkt me sterk. De MIR verbrandt en breekt in stukken daar en die schimmel verbrandt ook.Op Thursday 15 March 2001 19:49 schreef om3ega het volgende:
Misschien een beetje offtopic , maar ik heb gehoord dat er mogelijk zels een giftig schimmel aan boord van de MIR's ventilatie kanalen zou zitten. Experts achten een kans aanwezig dat deze op aarde zou kunnen komen (in de brokstukken). Iemand die hier wat over gelezen heeft (en waar?).
Dat was nu het gene wat zo angstaanjagend was aan wat ik had gehoord. Er is dus een kans dat deze wel overleeft. Maar goed misschien is het wel broodje aap.. heb het nog nergens gelezen..Op Thursday 15 March 2001 19:50 schreef Grrrrrene het volgende:
[..]
Een schimmel die de dampkring overleeft? Lijkt me sterk. De MIR verbrandt en breekt in stukken daar en die schimmel verbrandt ook.
Verwijderd
edit: 130/140 ton weegt de MIR. Da's dus net zoiets als 100 flinke personenwagens aanelkaar geketend, die naar beneden komen zetten. Zat er trouwens nog wat nucleair spul aan boord van dat ding?
Als je een extra hoeveelheid brandstof meegeeft moet je ook weer extra stuwstof meenemen in je stuwraketten. Dit is weer duurder, dus indirect doe je hetzelfde. Alleen die raket spaar je uit.Op Thursday 15 March 2001 21:32 schreef wVm het volgende:
Ik dacht eerder aan dat ze een extra hoeveelheid brandstof meegaven al bij de lancering of bij een van de missies daar na toe. Nu snap ii wel dat het te veel geld kost op nog een extra hoeveelheid brandstof te brengen.
Ja, je hebt bij nader inzien toch gelijk. Ik meen me een discovery channel docu te herinneren waarin ze een gepolijste plaat de ruimte in schoten om deeltjes te tellen die er doorheen gingen ofzo. Een van die lui bij NASA was verkouden en nieste er overheen. Toen hij later terug kwam vonden ze tot hun verbazing levende bacterien...Op Thursday 15 March 2001 19:55 schreef om3ega het volgende:
[..]
Dat was nu het gene wat zo angstaanjagend was aan wat ik had gehoord. Er is dus een kans dat deze wel overleeft. Maar goed misschien is het wel broodje aap.. heb het nog nergens gelezen..
Ze hadden het dus overleefd. Een schimmel is iets anders dan een bacterie, en de ene schimmel/bacterie is de andere niet, maar de kans is dus reel aanwezig ja.
Maar je kent ook de (Nederlandse/Amerikaanse) media... Ze horen iets, gaan er verder niet onderzoek naar doen, maar pleuren het gewoon in het journaal alsof de mensheid verdoemd is |:(|:(
Best wel leipWie de val van Mir evenzeer met belangstelling zal observeren, is een groep toeristen van divers pluimage, die een vliegtuig gecharterd hebben om op het bewuste tijdstip boven de Stille Oceaan te gaan vliegen, onder het op grote hoogte in stukken brekende ruimtestation. Het project heet MirReentry.com. Niet alleen Amerikaanse ruimtevaartfanaten hebben al een ticket gereserveerd, maar ook enkele Russische ruimtevaartingenieurs, ontwerpers van Mir, en zelfs kosmonauten die ooit in Mir gewerkt hebben, en die het ruimtestation een laatste saluut willen brengen.
(De sequence begint om 02:00 , het echte neerstorten is wat uurtjes later)
Ligt eraan hoe dicht ze eronder durven... Als je er echt recht onder vliegt ben je goed gek, zo'n stuk zie je niet eens aankomen, zo snel gaat het.Op vrijdag 16 maart 2001 20:18 schreef zork het volgende:
[..]
Best wel leip
Verwijderd
Dat belooft nog wat
Only dead fish go with the flow
Ten eerste is het heel gevaarlijk voor andere ruimtevaartuigen en satelieten om zoveel schroot in de ruimte te hebben, helemaal schroot van dit formaat.Op dinsdag 20 maart 2001 20:23 schreef Toiletman het volgende:
Wat ik nou niet snap is waarom ze al die rotzooi naar beneden laten komen.... kost bakken met geld om het allemaal in elkaar te zetten en omhoog te brengen en dan laten ze het gewoon affikken? wrum niet ergens laten rondcirkelen.... is misschien leuk voor later als we wat meer advanced zijn? beetje leuke smelterij maken om al die zooi te hergebruiken ofzo? moet toch mogelijk zijn? nu is het in ieder geval pure kapitaalvernieting om die shit te laten neerstorten.
Ten tweede is het een leerzame practicum met het oog op de toekomstige ISS. Die ISS zal nog groter zijn en zal ook niet het eeuwige leven hebben.
Ten derde: het is gewoon fun
Ten vierde: vul maar wat in
Hoe dicht ze eronder vliegen? Oke, stel je voor, ze gaan er gewoon een hele kilometer onder vliegen: geen probleem toch?Op zondag 18 maart 2001 23:38 schreef Grrrrrene het volgende:
[..]
Ligt eraan hoe dicht ze eronder durven... Als je er echt recht onder vliegt ben je goed gek, zo'n stuk zie je niet eens aankomen, zo snel gaat het.
NOT! Die MIR valt naar beneden en er vallen brokstukken naar beneden, dus de kans is groot dat er wat op het vliegtuigje valt. Maar goed, als ze op het moment dat er veel rommel vanaf valt er niet haast onder vliegen is er niet veel aan de hand, want de kans is groot dat de rommel het vliegtuigje mist...Ik ga maar eens l:rr:rn, morgen 2 proefwerken
Verwijderd
Dan zijn ze nu te laatOp donderdag 15 maart 2001 14:28 schreef Gordijnstok het volgende:
Misschien willen ze voorkomen dat onze technologie door de Borg wordt geassimileerd of door de Ferengi wordt verhandelt.
Hmz, ik denk meer omdat het wat 'makkelijker' is om de snelheid van de mir (of de hoogte) wat kleiner te maken en dan pleurt-ie vanzelf de dampkring in .... Btw, als we maar zooi de ruimte in blijven sturen houden we strax geen metaal meer over
Verwijderd
Zo'n ruimtestation blijft niet vanzelf in de ruimte. Dat het in een baan om de aarde zit wil niet zeggen dat dat altijd zo blijft. Ook op de hoogte van de mir heb je nog last van de dampkring. Het effect is dan wel heel klein, maar de mir wordt contstant afgeremd. Ze houden hem in zijn baan door met elke bevoorradingsvlucht de mir weer een klein zetje te geven. Als ze dit niet meer doen en hem gewoon rond de aarde laten draaien komt hij vanzelf een keer naar beneden. Dan kunnen ze hem toch beter gecontroleerd naar beneden halen?Op dinsdag 20 maart 2001 20:23 schreef Toiletman het volgende:
Wat ik nou niet snap is waarom ze al die rotzooi naar beneden laten komen.... kost bakken met geld om het allemaal in elkaar te zetten en omhoog te brengen en dan laten ze het gewoon affikken? wrum niet ergens laten rondcirkelen.... is misschien leuk voor later als we wat meer advanced zijn? beetje leuke smelterij maken om al die zooi te hergebruiken ofzo? moet toch mogelijk zijn? nu is het in ieder geval pure kapitaalvernieting om die shit te laten neerstorten.
Er zijn toch van die punten waar de aantrekkingskracht van aarde en maan (en zon ook geloof ik) elkaar precies opheffen..... 'k stel voor om daar dumps van te maken... een paar progressjes meer of minder maakt toch niet uit op die honderden die ze er al die jaren naartoe gestuurt hebben... en dan heb je d'r misschien ooit nog iets aan... gewoon laten affikken en naar de bodem van de oceaan laten zinken weet je zeker dat je dat ding nooit meer zal kunnen gebruiken.Zo'n ruimtestation blijft niet vanzelf in de ruimte. Dat het in een baan om de aarde zit wil niet zeggen dat dat altijd zo blijft. Ook op de hoogte van de mir heb je nog last van de dampkring. Het effect is dan wel heel klein, maar de mir wordt contstant afgeremd. Ze houden hem in zijn baan door met elke bevoorradingsvlucht de mir weer een klein zetje te geven. Als ze dit niet meer doen en hem gewoon rond de aarde laten draaien komt hij vanzelf een keer naar beneden. Dan kunnen ze hem toch beter gecontroleerd naar beneden halen?
Only dead fish go with the flow
Verwijderd