Halogeenlamp dimmen met schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-10 17:56
Hallo,

Ik heb een halogeenlamp opgehangen (R7s, 230V 60W), maar deze geeft veel te veel licht.
Nu kan ik een dimmer monteren die de lamp tot ongeveer 15-20W dimt, maar eigenlijk wil ik liever de aan/uit-schakelaar houden die ik nu al gebruik. De lamp zou dan altijd moeten dimmen tot ongeveer 15-20W.

Hoe kan ik dit oplossen? Ik heb totaal geen verstaan van elektronica dus weet niet wat ik zou moeten gebruiken. Kan ik een dimmer of transformator achter de schakelaar monteren? Zo ja, met welke specificaties?

En om het geheel nog even lastiger te maken: ik heb erg weinig ruimte voor een dimmer/transformator/iets anders. De beschikbare ruimte is een lasdoos en een beetje ruimte in de lamp armatuur.

Hopelijk kan hier iemand mij verder helpen. Alvast bedankt voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 18:49
- Andere halogeenlamp.
- Dimmer inbouwen. (Dimmer is ook aan/uit schakelaar)
- Iets met klikaan/klikuit

Google?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ander halogeenlampje erin? Kost je een paar euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA
Bedankt voor de reactie!

De suggestie google heb ik al geprobeerd, maar ik weet ook niet goed waar ik op moet zoeken. Een inbouwdimmer is niet wat ik zoek, want ik wil de schakelaar blijven gebruiken. Een dimmer achter de wand is wel weer een optie, al hoef ik de mate van dimmen niet in te kunnen stellen.
Ik heb al de lichtste halogeenlamp die ik kon vinden gebruikt. Het gaat hier om een R7s-lampje, die gaan volgens mij niet onder de 60W. Als die er wel zijn, zou ik die uiteraard direct kopen.

Kan ik dit probleem met een kleine dimmer of trafo oplossen? Of is er nog iets anders mogelijk?

Ik zag deze transformator op internet, is dit geschikt voor bovenstaande halogeenlamp?
http://shop.conrad.nl/hui...ansformatoren/574958.html

[ Voor 14% gewijzigd door SA op 08-01-2011 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Probeer eens met een diode in serie met de lamp.
Deze houdt de helft van de perioden tegen, wat dus neerkomt op halvering van de effectieve stroom, en dat nagenoeg verliesvrij. Moet natuurlijk wel een diode zijn die de stroom kan voeren die met het vermogen van de lamp overeenkomt. Reken veiligheidshalve het volle vermogen, dan zit je altijd goed. Dus minimaal 60/220 x 1000 = 272 mA, bij 325 V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA
Oke, gaat de lamp dan niet knipperen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Goede vraag. Maar daarom schreef ik ook probeer eens. Inderdaad is er kans dat de lamp enigszins gaat knipperen op 50 Hz. Maar aan de andere kant, een halogeenlamp is een gloeilamp, dus in de "dode" periodehelft zal hij nagloeien. Alleen door te proberen kom je er achter of dat knipperen hinderlijk is. Het is het proberen waard, een diode kost bijna niks, en als het lukt ben je voor heel weinig geld klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 13:43
Mijn moeder heeft een dimmerschakelaar die verkocht wordt bij de Gamma. Als je op de ronde knop drukt werkt het als een gewone aan/uit-schakelaar. Als je aan de ronde knop draait kan je daarmee dimmen. Dus 2 functies in 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA
Oke bedankt voor de tips. Ik zal eens kijken of ik een diode kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:27

Stoney3K

Flatsehats!

Een dimmer en een schakelaar bijten elkaar trouwens niet, dus je kan prima een dimmer achter een schakelaar hangen. De dimmer verdekt ophangen is geen probleem, het is wel zo dat de dimmer misschien wat warmte kwijt moet (zorg dus dat er genoeg ruimte omheen zit).

Hoe denk je dat het anders werkt als je een lamp + dimmer uit het stopcontact trekt? ;)

Overigens, misschien een beetje KISS antwoord, maar is een ander halogeenlampje in de fitting monteren niet een makkelijker optie? ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Wat die warmte betreft, de doorsnee dimmer werkt met een triac, dus met fase-aansnijding. Daardoor heeft hij weinig warmteverlies. Verweg de meeste zitten dan ook probleemloos gewoon op de plaats van een schakelaar waar je met extra afvoer van warmte helemaal geen rekening hoeft te houden.
Zelf heb ik ooit naast de bestaande schakelaar een extra inbouwdoos geïnstalleerd voor een dimmer, ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Je hebt ook spaarlampen die in R7s passen, maar grote kans dat die net zo fel zijn of zelfs feller dan jouw 60W halogeen.

Een dimmer-knop-in-een lijkt me een mooie, makkelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realsoft
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-06-2022

realsoft

Fucking Åmål

Kijk of er voor jouw type schakelmateriaal een tastdimmer is met geheugenfunctie.

Varför måste vi bo i fucking jävla kuk-åmål!?

Pagina: 1