Slotje SLotje
[ Voor 99% gewijzigd door MaSSaSLaYeR op 18-01-2011 14:43 ]
[ Voor 99% gewijzigd door MaSSaSLaYeR op 18-01-2011 14:43 ]
Verwijderd
[ Voor 97% gewijzigd door MaSSaSLaYeR op 08-01-2011 18:32 ]
[ Voor 91% gewijzigd door MaSSaSLaYeR op 08-01-2011 18:32 ]
Heb ik al veranderd, en in BIOS vind ik geen settings van de hardeschijf ik heb alles uitgepluisd heb ook bios geupdate dus daar kan het ook niet aan ligen hieronder zen de fotos van men bios als je iets zou zien dak niet gezien heb.leonbong schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 17:36:
Harde schijven doen geen spin-down zonder toestemming van OS of BIOS, dit merk je meteen als je een HDD op een echte hardware raid-controller aansluit draaien ze altijd. Je zal het dus toch in OS/BIOS instellingen moeten zoeken.
In windows kan je forceren dat er geen spin-down plaats vind.
Energiebeheer --> Geavanceerde energieinstelling --> Vaste schijf (Deze op nooit zetten)
http://img502.imageshack.us/img502/8146/img0282w.jpgVerwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 14:21:
De SD24 update vanuit Windows zelf werkt inderdaad niet altijd. Onderstaand kan je een ISO downloaden voor een bootable DOS CD die de update uitvoert zonder dat Windows in de weg zit. Tijdens het opstarten 'Ja' antwoorden op de vraag of hij Config.sys/Autoexec.bat moet uitvoeren (die start de update).
http://www.seagate.com/staticfiles/support/downloads/firmware/MomentusXT-ALL-SD24.iso
Bij mij werkte hij ook terwijl de BIOS op ACHI stond. Zo niet, zet de BIOS dan tijdelijk op IDE/Compatible mode. Ziet hij hem dan nog niet, zet de XT dan tijdelijk op de eerste SATA poort (system board, niet op een externe controller of op een ingebouwde Marvell controller.
De meningen over SD24 zijn verdeeld. Voor de een lost hij 'freeze' problemen op, voor de ander veroorzaakt hij BSOD in Windows. Bij mij lijkt hij vooralsnog goed te werken, geen freezes meer gehad. De data blijft intact, maar natuurlijk zorgt iedereen toch voor een goede backup vooraleer van te gaan flashen.
![]()
Overigens zijn oververhitte schijven iets uit 1985. Een moderne schijf moet 24/7/365 kunnen draaien zonder dat hij te heet wordt.
Hopelijk zijt ge niet te zuur op dienen 'Ollanders, die zijn niet allemaal zo, maar er zitten inderdaad nogal botte exemplaren tussen.
Lezen is een kunst want TS had er al duidelijk bij gezet dat hij het laatste al geprobeerd had en dit geen baat heeft. Punt is dat die Momentus XT dit intern via zijn eigen pcb regelt en het geen standaard harddisk is door dat stukje ssd van 4 GB.leonbong schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 17:36:
Harde schijven doen geen spin-down zonder toestemming van OS of BIOS, dit merk je meteen als je een HDD op een echte hardware raid-controller aansluit draaien ze altijd. Je zal het dus toch in OS/BIOS instellingen moeten zoeken.
In windows kan je forceren dat er geen spin-down plaats vind.
Energiebeheer --> Geavanceerde energieinstelling --> Vaste schijf (Deze op nooit zetten)
[ Voor 11% gewijzigd door Mr_gadget op 08-01-2011 18:51 ]
Qua performance is hij echt wel goed qua kopiereen enzo tegen over myn Western Digital Caviar BLack en als primary disk kan hij ook wel dienst doen maar als secondary disk vind ik persoonlyk van niet.Roel1966 schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 18:32:
[...]
Lezen is een kunst want TS had er al duidelijk bij gezet dat hij het laatste al geprobeerd had en dit geen baat heeft. Punt is dat die Momentus XT dit intern via zijn eigen pcb regelt en het geen standaard harddisk is door dat stukje ssd van 4 GB.
Zelf heb ik getwijfeld om ook een Momentus XT 2.5 inch te kopen voor in mijn laptop echter nu ik dit lees denk ik dat ik het toch maar niet doe. De snelheidswinst door dat stukje 4 GB cache word dan weer teniet gedaan door het telkens opspinnen van de harddisk zelf.
[ Voor 26% gewijzigd door leonbong op 09-01-2011 10:36 ]
Ehm, ik schreef niets ervan dat het bios niets ermee te maken heeft maar alleen dat die spin down niet via Windows7 in te stellen was voor zover TS schreef. Dus dat je zeg maar via enegerie instellingen aangeeft dat de schijf niet in slaapstand mag gaan en dit niet werkt doordat de harddisk dit intern regelt.leonbong schreef op zondag 09 januari 2011 @ 10:15:
Firmware update SD24 schijnt dit op te lossen. (Werkt niet op OEM schijven)
@Roel1966
Zoek eens op adaptec momentus XT dan zie je dat juist een probleem is dat deze dingen nooit spin-down doen op hardware raid controller. Ze worden te heet.
Dus dat bios er niks mee te maken heeft ben ik niet me je eens.
Daarnaast hebben deze schijven als probleem dat je APM instelling met bijvoorbeeld crystalmark kan wijzigigen, maar ze slaan het niet op. (Koude start fabrieksinstelling)
diskeltische lurker
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq