kan ik Booten van een HDD dock e-sata?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitsimman
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-04 13:54
Beste Tweakers,

ik heb een vraagje. Aangezien mijn harde schijf vol is, wil ik een nieuwe kopen. Op deze schijf wil ik dan ook een besturingssysteem zetten. omdat ik liever geen ingewikkelde software constructies wil en omdat ik liever ook niet telkens de kast openhaal om de harde schijf te verwisselen, zat ik te denken om een hdd dock e-sata te kopen, zodat ik harde schijven snel om kan wisselen.
Maar is het wel mogelijk om te booten vanaf een harde schijf die in een docking station zit zonder dat er een harde schijf in de computer zelf zit?
En als dit mogelijk is, werkt een sata 300 harde schijf die in een docking station zit, net zo snel als een sata 300 die intern is?

alvast bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292340

Of dat mogelijk is, weet ik niet. Spit je gebruiksaanwijzing van je mobo eens door, als het mogelijk is om via Esata te booten, zal je het daar vinden. Je kan natuurlijk ook gelijk even in de bios kijken en wat er in te stellen is onder "boot priority". Ik weet wel dat het kan van USB, maar of het ook geldt voor Esata?
De snelheid zou in principe net zo hoog moeten zijn als een interne schijf, bij Esata maakt dat geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hangt inderdaad af of je een losse controller voor eSATA poorten op je moederbord hebt of niet.

Persoonlijk heb ik het niet zo op die Marvell en JMicron controllers die over het algemeen gebruikt worden. Zelden zijn ze echt hot-plug&play en stabiel werken ze bij mij ook nooit echt.

Wat je wel kan doen is een SATA naar eSATA bracket aanschaffen (als die al niet bij de dock zit) en die op een van de interne gewone SATA poorten prikken. Op die manier maakt het voor je systeem verder niet uit want het zit gewoon op de controller waar je ze normaal op zou steken.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitsimman
bedankt voor je antwoord, ik ben in mijn bios tegen gekomen dat ik inderdaad kan booten van een removable device. ik denk dat ik maar de producten ga aanschaffen.

goede nacht verder

edit:

@redfoxert: bij deze oplossing gebruik je dan toch alsnog de JMicron controller? (hoewel je de mogelijk apparte eSata controller van de mobo dan wel omzeilt)

@jeroen3: ja, dat verbaast me eigenlijk ook over het dockinstation. De HDD zit er wel verticaal in en niet horizontaal wat waarschijnlijk beter voor de koppen van de HDD zou zijn. Over geluid had ik verder nog niet nagedacht.

[ Voor 52% gewijzigd door bitsimman op 08-01-2011 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:12
Maar je harde schijf is kwetsbaarder in zo'n dock, en zal waarschijnlijk ook meer geluid maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
bitsimman schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 00:32:
bedankt voor je antwoord, ik ben in mijn bios tegen gekomen dat ik inderdaad kan booten van een removable device. ik denk dat ik maar de producten ga aanschaffen.

goede nacht verder
eSATA zal zich NIET als een removable device identificeren! Dat zijn meestal de USB devices die zich zo aanmelden. Een eSATA harddisk is ALTIJD fixed en zal gewoon bij je harddisks in de bootable devices lijst in je BIOS staan.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitsimman
Houd dat in dat ik weer zo'n rottig selectievenster van windows krijg om het juiste OS te selecteren? (dat windows het weer als een multiboot ziet?). Wordt er in dat geval niet op mijn huidig systeem aangegeven dat er nog een OS is? Bovendien draai ik nu win7 en wil ik op die nieuwe HDD win xp draaien om programma's die nu niet werken (en printer) te kunnen gebruiken. Wordt tijdens de installatie dan niet aangegeven dat er al een nieuwere versie van windows op de computer staat en dat hij niet verder wil installeren? Of heb ik daar alleen last van als het op de zelfde HDD zou staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-07 20:01

Pos

Ik zou bij het installen van XP even de interne HDD los koppelen. Als je dan volgende keer wil booten van je docked HDD, even de boot screen aanroepen, niet de bios boot priority (mits je mobo die functie heeft, bij mij f12 ofzo) en dan de docked HDD kiezen, ziet ie in XP de interne HDD gewoon als D: waarschijnlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Pos op 08-01-2011 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:12
Een usb stick met een boot loader (grub) plaatsen. Default vanaf daar starten, en hij kies dan weer welke je wilt.
Pagina: 1