Advies betreffende selectie zuilen 2.0 set

Pagina: 1
Acties:

• pinballor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-07-2023
Na enige tijd mijzelf ingelezen te hebben op dit forum en enkele andere sites, en verschillende winkels bezocht te hebben, zou ik graag jullie mening willen horen over de aanschaf van twee zuilluidsprekers.

Aangezien het mijn eerste audio set gaat worden en daar rond de 500-600 aan wil besteden heb ik besloten om een 2.0 set aan te schaffen, om dit later uit te bouwen naar 5.1. Door voor 2.0 te kiezen wil ik 2 zuilen aanschaffen van goede kwaliteit, i.p.v. een budget 5.1 set.

Ik wil de set voor het volgende gebruiken:
- met name muziek (dance/techno/hiphop als muziekstijl)
- films (vandaar de keuze om later uit te breiden naar 5.1)

De receiver heb ik reeds aangeschaft (tweedehands) voor 190 euro:
- Onkyo TX SR 508

Specificaties:
•HDMI aansluitingen: HDMI Input: 4, HDMI Output: 1, HDMI Versie 1.4.
•Codecs: Dolby-Digital-Plus, Dolby Pro Logic IIz, DTS-HD High Resolution Audio
•Output (Wattage per kanaal): 6 Ohm 130 Watt
•Kleuren: Silver, Zwart
•Afmetingen: 435 x 176 x 329 mm
•Gewicht: 11,5 kg

Ik ben reeds bij 4 audio zaken geweest en ben op zoek gegaan naar 2 zuilen voor maximaal 200 per stuk. Het volgende ben ik tegengekomen:

- Kef IQ50; zie http://www.kef.com/gb/loudspeakers/Q-Series/IQ50voor specificaties. 199,-
- Klipsch RF 52 http://www.klipsch.com/na-en/products/rf-52-specifications/ 199,-
- Elac FS 57 http://www.elac.com/en/index.html 150,- (klik op 50 series en dan op FS 57)
- Energy CF30 http://www.energy-speaker...cts/cf-30-specifications/ 175,-

Nu ervaarde ik de Elac en de Energy als fijnste (vol en rijk geluid, goede bass en lage tonen), omdat dit met name naar mijn mening beter aansluit bij mijn muzieksmaak t.o.v. de Kef en Klipsch (die zeker ook fijn klonken). Twee kanttekeningen betreffende Elac en Energy:

- Elac >> kleur donkerbruin, dit staat minder goed in mijn interieur. Nu is het een mogelijkheid om ze over te spuiten naar zwart, raden mensen dit nog af?
- Energy >> relatief onbekend merk. Het is onderdeel van Klipsch, maar kan hier op dit forum en andere fora weinig over vinden. Het feit dat het wat onbekender is, maakt mij wat huiverig om hiervoor te kiezen. Daarnaast zal ik mij mischien meer beperken in mogelijkheden voor uitbreiding voor de 5.1 set.

Ik ben benieuwd naar jullie mening, op- en of aanmerkingen betreffende bovenstaande selectie en sta open voor andere suggesties. Alvast bedankt!

• DriveSand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11-2024

DriveSand

Transform and roll out!

Spuiten kan, maar weet dan wel zeker dat het resultaat ernaar is. Slordig spuiten is zonde van je speaker, ongeacht de kleur :P. Verder kost het natuurlijk extra geld en tijd, als je dat er voor over hebt dan is het een optie.

Over de Energy: misschien is het wat minder bekend, maar wat maakt het uit? Als jij ze het mooiste vind klinken dan is dat toch meer waard als het merk? Dat het je later zou beperken geloof ik niet zo, misschien moet je wat langer zoeken voor je iets vindt wat past. De belangrijkste speakers in je set zijn de twee fronts en aangezien je nu begint met stereo zou ik daar helemaal geen compromis sluiten.

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
zorg dat je een merk koopt wat ook matchende centerspeakers verkoopt. Geen idee of energy dat heeft.

Voor 200 euro p/s zou ik toch lieverf voor boekenplank modellen gaan! Besteed dan over een jaar ofzo het dubbele aan goede zuilen.

• Apocal1pse
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-01 13:22
Ik zit zelf in zo goed als dezelfde situatie.
Ik ben zelf nog op zoek naar een receiver, met als veelvoorkomende shortlist de:
- Yamaha RX-V667
- Onkyo TX-SR578 / 608
- Denon AVR-1611 / 1911
- Marantz SR5004
- Pioneer VSX-920

In die volgorde (op 't moment)

Ik ben ook nog op zoek naar speakers en heb zelf ook de bovenste twee van je lijstje bekeken, en ga deze ook nog beluisteren (zit nu in de tentamenperiode).
Zelf heb ik al verschillende speakers beluisterd in de winkel, maar dat waren er van een wat hogere prijsklasse (Kef IQ7, Kef Q900, Dali Ikon 6). Wat mij bijvoorbeeld opviel is dat er al grote verschillen waren in 't geluid van exact dezelfde combinatie reciever/speakers in verschillende luisterruimten / winkels. Een Kef Q900 klonk bij 1 winkel bijvoorbeeld belachelijk laag zonder detail, en in de andere winkel weer heel mooi zuiver over het hele bereik. De eerste winkel was meer gericht op verkoop van speakers uit de IQ5 klasse, en de tweede meer op de higher-end lijnen.

Wat ik hiermee bedoel is dat het verstandig is om te proberen te gaan luisteren naar een combinatie in een ruimte die qua akoestiek, bekleding en grootte zo dicht mogelijk bij je eigen ruimte komt.

Kijk ook eens naar de Jamo Studio 606 / 608, Magnat Monitor 1000, Canton GLE 490, Yamaha NS-50F / ns-555, JBL ES 80, Warfedale Diamond 10.4, wat zowat de lijst is die ik heb voor speakers die rond die koers zitten qua prijs.

Ik zou zoals DriveSand ook al zegt eerder gaan voor een set die goed klinkt dan een van een befaamde naam. Echter een tegenargument is dat vb. Kef's wat waardevaster kunnen zijn, mocht je besluiten verder te upgraden. Zoals je zelf al zegt is het vaak leuk als je 2.0 set uitbreid naar een 5.1 set van dezelfde lijn speakers, maar op wat voor termijn zie je dat zelf gebeuren ? Is die lijn dan nog beschikbaar ? Biedt het zoveel voordeel boven een zelf samengestelde zet (die daardoor ook naar jouw smaak goed (beter?) klinkt).

Veel dingen om rekening mee te houden, ik weet het, maar zoals ik het zie kan je je geld maar 1 keer uitgeven, en of dat nu een budget is van €600 of €20k, op=op.

Veel plezier met zoeken naar jouw ideale combinatie !

p.s. Waar vind je die IQ50's voor €199 ? Ik vind ze voor €50 meer wat toch alweer €100 scheelt op een set.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:09

DjVe

Hatsaflats!

Ossi schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 11:28:
zorg dat je een merk koopt wat ook matchende centerspeakers verkoopt. Geen idee of energy dat heeft.

Voor 200 euro p/s zou ik toch lieverf voor boekenplank modellen gaan! Besteed dan over een jaar ofzo het dubbele aan goede zuilen.
Moet je er ook weer stands bij kopen. Bovendien zijn niet alle zuiltjes veel duurder dan de boekenplankers.

• pinballor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-07-2023
Quick reply

Dank voor de comments! Uiteindelijk dit weekend voor de Energy's gegaan vanwege geluid, prijs/kwaliteit verhouding en looks (zwart, dus hoef niet te spuiten o.i.d), erg blij met het geluid!

@ Apocalipse:

Kef's IQ50 staan dacht ik in de uitverkoop bij Raf Electronics voor 200 per stuk, dit meldde de verkoper in de winkel bij mij. Dit staat echter niet op hun webshop, www.raf.nl. Mocht je het zeker willen weten, zou ik even bellen als ik jou was.

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
Waar zijn die elac fs 247 dan te koop voor 150 Euro. Deze kosten normaal 1000 euro per stuk. En mocht jij ze niet willen dan ik wel.

http://raptr.com/Doppert/about

Pagina: 1