DTS/ Dolby digital codecs? Of een HDMI probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Rodenburg93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-08-2023
Hallo mede tweakers,

Ik heb een klein probleem en vroeg me af of iemand van jullie daar toevallig antwoord op weet.
Situatieschets:

Het komt nog wel eens voor dat ik een filmpje of serie kijk via mijn laptop, dit is dan vaak ik MKV formaat en met DTS of Dolby Digital audio. Nu erger ik mij er al een paar weken aan dat ik hierbij geen van beide audioformaten ontvang op mij receiver (Onkyo TX-SR508) alleen maar PCM 5.1 audio.

Wat ik al heb geprobeerd:

Om dit te verhelpen heb ik al vele verschillende audio codecs geprobeerd en allen zonder succes sommige gaven helemaal geen geluid en degene die ik nu gebruik FFDshow is tot nu toe de beste. Hier heb ik al geprobeerd om het geluid direct te laten door zenden naar m'n receiver om die het te laten decoderen maar hierbij krijg ik nog steeds PCM 5.1 en een hele bak ruis.

De apparatuur:

Zoals ik net al heb vermeld gebruik ik een Onkyo TX-SR508 die met HDMI verbonden zit aan mn TV en aan mn laptop de: Acer Aspire 6920G (en ja hij zendt daadwerkelijk audio mee via de HDMI) de videokaart vanwaaruit de HDMI gaat is de Nvidia Geforce 9500M GS en de geluidskaart kon ik niet vinden.

De vraag:

Heeft iemand toevallig ervaring met dit probleem? En zo ja welke codec gebruik jij voor de audio om ook daadwerkelijk van de (HD) audioformaten te kunnen genieten? Of ligt het probleem bij de hardware?

Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Kan je nergens in de laptop/drivers instellen dat deze de audio als bitstream naar buiten moet sturen? Want als je het als PCM 5.1 ontvangt is de audio reeds gedecodeerd. Je ontvangt dus wel gewoon DTS of Dolby Digital alleen is dat reeds gedecodeerd en daarom ziet de receiver niet meer wat voor audio het was. Als je audio als bitstream stuurt zal de receiver de audio moeten decoderen en dan zal het wel herkent worden als DTS of Dolby Digital.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Rodenburg93
Dit heb ik al geprobeerd maar dan krijg ik nog steeds geen resultaat alleen gekraak ed.
Dus ligt dit aan het programma waar ik het mee afspeel? Windows Media Player Classic Home Cinema.
Iemand ervaring met de instellingen in FFDshow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
In ffdshow onder output, heb je daar alle vinkjes voor passthrough gezet? Er staat daar ook een optie connect as PCM first, speel daar eens mee? Draai je trouwens wel een recente versie:
http://ffdshow-tryout.sourceforge.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Rodenburg93
Ik heb het geprobeerd maar ook met connect as PCM first geeft hij niet het gewenste resultaat hij geeft helemaal geen geluid namelijk.
Bij input staat er wel:
DTS 5.1 48000Hz, 1536 kbps (bitstream)
en bij output:
S/PDIF 1401
Ik zal er voor de goed orde even de nieuwste versie van op mn computer zetten maar ik heb weinig hoop.