Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Exchange 2003 connector naar domein

Pagina: 1
Acties:

• Noeandee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-05 17:57
Hallo beste tweakers,

Ik heb een vraag, en ik hoop dat ik die niet te verwarrend uitleg:

Binnen ons bedrijf Alfa hebben wij een Exchange 2003 draaien. Bij een zuster bedrijf Beta hebben zij een Exchange 2000 draaien. Bedrijf Beta werkt via terminal servers bij ons in Navision en sturen via onze mailserver orderbevestigingen uit. Om wel de domein-extentie van Beta in stand te houden, heb ik een alias gebruikt. Zodat klanten van bedrijf Beta niet per ongeluk naar de verkeerde mail-sender antwoorden. Dus ik heb mailboxes aangemaakt in een mailstore 2, waarbij de emailadressen eindigen op b.v. xxx@beta.nl

Nu heb ik een SMTP-connector aangemaakt (en ik hoop dat dat goed is), wat interne mail bestemt voor xxx@beta.nl doorstuurt naar de exchange-server van bedrijf Beta. Want momenteel komt die mail voor Beta op de alias-mailboxes van ons binnen.

Connector
Adress Space: Beta.nl * cost 1
Smart host: IP Gateway bedrijf Beta
Local bridgehead: SMTP onze Exchange server

Op een 1 of andere manier blijven de mails vanuit intern verstuurd, toch op de alias-mailboxes binnenkomen. Maar dat wil ik niet.. Er ligt overgens een dedicated VPN tunnel naar bedrijf Beta. Dus dit gaat niet over WAN.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Noeandee schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 15:52:
Hallo beste tweakers,

Ik heb een vraag, en ik hoop dat ik die niet te verwarrend uitleg:

Binnen ons bedrijf Alfa hebben wij een Exchange 2003 draaien. Bij een zuster bedrijf Beta hebben zij een Exchange 2000 draaien. Bedrijf Beta werkt via terminal servers bij ons in Navision en sturen via onze mailserver orderbevestigingen uit. Om wel de domein-extentie van Beta in stand te houden, heb ik een alias gebruikt. Zodat klanten van bedrijf Beta niet per ongeluk naar de verkeerde mail-sender antwoorden. Dus ik heb mailboxes aangemaakt in een mailstore 2, waarbij de emailadressen eindigen op b.v. xxx@beta.nl

Nu heb ik een SMTP-connector aangemaakt (en ik hoop dat dat goed is), wat interne mail bestemt voor xxx@beta.nl doorstuurt naar de exchange-server van bedrijf Beta. Want momenteel komt die mail voor Beta op de alias-mailboxes van ons binnen.

Connector
Adress Space: Beta.nl * cost 1
Smart host: IP Gateway bedrijf Beta
Local bridgehead: SMTP onze Exchange server

Op een 1 of andere manier blijven de mails vanuit intern verstuurd, toch op de alias-mailboxes binnenkomen. Maar dat wil ik niet.. Er ligt overgens een dedicated VPN tunnel naar bedrijf Beta. Dus dit gaat niet over WAN.
Ik zou als smarthost je eigen smtp gateway gebruiken ;), en dat die het dan aflevert bij Beta.

• Noeandee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-05 17:57
Hoi Schaduwman!

Uhm. Ik probeer dat even uit te vogelen.. mijn eigen SMTP gateway. Dat is mijn eigen DNS, met port 25. Maar ik zie niet in, hoe ik dan interne mails afgeleverd worden bij het andere bedrijf?
Misschien via een DNS verwijzing (MX-record) naar hen toe?

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Noeandee schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 16:26:
Hoi Schaduwman!

Uhm. Ik probeer dat even uit te vogelen.. mijn eigen SMTP gateway. Dat is mijn eigen DNS, met port 25. Maar ik zie niet in, hoe ik dan interne mails afgeleverd worden bij het andere bedrijf?
Misschien via een DNS verwijzing (MX-record) naar hen toe?
Nee je zal altijd een interne smtp gateway moeten hebben, of van die van je eigen Exchange Server gebruik maken.Een MX-record verwijst alleen naar welke mailserver en zal niks op poort 25 doen. En DNS is ook niet iets wat dingen doet met SMTP. Lees je eens in de materie zou ik zeggen, want je haalt een aantal basale dingen door elkaar.

offtopic:
Mijn nickname is shadowman, niet schaduwman ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Turdie op 07-01-2011 21:45 ]

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 22:32
Een poging te visualiseren waar je de mist in gaat. Je krijgt van mij een zak M&Ms om te sorteren en geef je twee bakjes een bakje alle kleuren M&Ms en een bakje voor rode M&Ms. Wat is het eindresultaat? Een bakje met rode M&Ms en een bakje met de andere kleuren. Waarom zitten toch niet alle M&Ms niet het alle kleuren bakje omdat je een specifiek bakje hebt voor de rode.

Terug naar Exchange, je hebt een mailbox aangemaakt met emailadres bijvoorbeeld klaas.vaak@beta.nl (lees: bakje voor rode M&Ms) en een connector (lees: bakje voor alle kleuren M&Ms). Simplistisch gezegd gaat Exchange het zelfde doen als wat jij hebt gedaan met de M&Ms, namelijk de mailtjes voor klaas.vaak@beta.nl in de mailbox afleveren en niet afleveren bij de connector.

Er zijn meerdere oplossingen voor dit probleem, mijn voorkeur is:
1. Exchange server instellen dat deze relayed voor de Navision server.
2. Beta.nl mailboxen verwijderen.
3. Beta.nl verwijderen als domein van de Exchange server.
4. Op de connector de smarthost aanpassen naar het ipadres van de mailserver van beta.nl.

Met stap 1 vertel je de Exchange server dat hij mail die niet voor hem bestemd is wel moet verwerken als het afkomstig van de Navision server. Met stappen 2 en 3 verwijder je het bakje voor de rode M&Ms en zal Exchange wel bij de connectors gaan kijken waar de mail voor beta.nl afgeleverd moet worden. Stap 4, als je vpn heb liggen heb je ook een route naar beta.nl en is het onzinnig eerst af te leveren op de gateway.

[ Voor 3% gewijzigd door squaddie op 07-01-2011 20:46 ]

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Verwijderd

je geeft aan dat er een dedicated VPN is.

Hoe zijn de netwerken nu ingericht?
is dit een VPN tunnel tussen 2 losse netwerken waarbij op elk netwerk de aparte systemen los van elkaar functioneren? (2x active directory, geen trust)
Windows servers met Active Directory icm Exchange kunnen gekoppeld worden, zodat de systemen van elkaar weten dat ze bestaan. Dit lijkt mij iets voor deze situatie.
Pagina: 1