Videokaart start niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny Cash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-02 13:01
Met een PC die ik onderhoud heb ik het volgende probleem:

Wanneer ik de PC start wordt vaak het beeldscherm niet gelijktijdig gestart, ik moet vaak de PC meerdere malen resetten (door de aan/uit knop 5 seconden in te houden). Uiteindelijk start de PC en beeldscherm dan op.

Specs:
MSI socket 775 moederbord (model nr: G45M2) Intel G45 chipset
Intel dualcore wolfsdale processor
Gewoon een standaard huis/tuin/keuken PC

Wat heb ik gedaan:
De eerste keer dat het probleem zich voortdeed, zag ik dat in windows de intel graphics drivers om de 5 minuten crashten. Ik had toevallig nog een 8600GT over en vond dat sowieso geen slechte upgrade dus dacht daarmee het probleem opgelost te hebben.

Een week later echter weer hetzelfde telefoontje van mijn kennis. Exact hetzelfde probleem, wanneer windows is geboot trouwens geen enkel probleeem. Dit was gisteren en ik heb deze keer het bios van het moederbord geupgrade en heb nieuwe nvidia drivers geïnstalleerd. Dit alles bleek niet de oplossing te zijn.

Mijn ideeën zijn op, wat jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:26
Wat voor een geheugen en voeding zit er in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny Cash
Nielson schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 12:41:
Wat voor een geheugen en voeding zit er in?
400W standaard merkloos
4GB 2 x 2 GB DDR 2 geheugen

Moederbordtype: MSI G45M2

[ Voor 11% gewijzigd door Johny Cash op 07-01-2011 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:36
een vriend van mij had het probleem dat tijdens de boot altijd de onboard kaart wert gepakt voor beeld. pas zodra windows bij het login scherm was ging hij over op de default van windows wat dus een aparte video kaart was.

De uiteindelijke oplossing was:
- wachten totdat windows geboot was.
- kijken of je in je bios kan instellen welke video kaart default is>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny Cash
hellfighter87 schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 12:47:
een vriend van mij had het probleem dat tijdens de boot altijd de onboard kaart wert gepakt voor beeld. pas zodra windows bij het login scherm was ging hij over op de default van windows wat dus een aparte video kaart was.

De uiteindelijke oplossing was:
- wachten totdat windows geboot was.
- kijken of je in je bios kan instellen welke video kaart default is>
Al gedaan in het bios heb ik de PCI-E videokaart op standaard staan, en volledig laden van windows heeft geen effect.

[ Voor 4% gewijzigd door Johny Cash op 07-01-2011 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 20:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

En zonder de videokaart loopt de boel wel gelijk bij het aanzetten, door gebruik te maken van de integrated graphics op het moederbord?

Dan ga ik namelijk de videokaart zelf en de voeding vermoeden.
Dan zou het een kwestie videokaart in een andere PC proberen en kijken wat een betere voeding doet.
Zou kunnen dat die merkloze voeding de piekstroom bij het booten niet goed aankan of een bagger signaal levert waardoor de initialisatie in de soep loopt. Een voeding is het verkeerde onderdeel om geld op te besparen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny Cash
Ultraman schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 12:49:
En zonder de videokaart loopt de boel wel gelijk bij het aanzetten, door gebruik te maken van de integrated graphics op het moederbord?

Dan ga ik namelijk de videokaart zelf en de voeding vermoeden.
Dan zou het een kwestie videokaart in een andere PC proberen en kijken wat een betere voeding doet.
Zou kunnen dat die merkloze voeding de piekstroom bij het booten niet goed aankan of een bagger signaal levert waardoor de initialisatie in de soep loopt. Een voeding is het verkeerde onderdeel om geld op te besparen.
Videokaart heeft in een andere PC wel goed gewerkt, het rare vind ik dan echter dat de videokaart wel enkele dagen goed heeft gewerkt in dit systeem.

Ik ga het wel proberen met andere voeding klinkt logisch, bedankt.

EDIT: Be Quiet Pure Power 300W afdoende lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny Cash
Heeft even geduurd maar heb dus uiteindelijk net een nieuwe voeding (coolermaster 400W) in het systeem geplaatst, maar nog steeds hetzelfde probleem. Systeem start gewoon niet, wanneer ik de computer boot krijg ik sowiezo geen scherm en ik hoor de hardeschijf ook gewoon niet aanslaan. Het systeem start de 3 blauwe lampjes van het moederbord gaan branden en thats it.

Wat ik zelf nog heb geprobeerd is om een voor een de geheugen modules er uit te verwijderen. Geen effect.

Ik zit nu gewoon op de pc te typen, zodra die in windows komt (na 2/3 hard resets) werkt het perfect.

Iemand nog oplossingen?

EDIT: Wanneer het systeem goed start krijg ook een beep, bij een niet startent systeem nada..

[ Voor 8% gewijzigd door Johny Cash op 18-01-2011 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny Cash
Ben weer een stukje verder, moederbord blijft hangen in CPU in phase 3 power mode. Dat betekenen dus de drie blauwe ledjes die blijven branden wanneer het systeem niet start.

Alleen geen idee wat dat betekent..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 00:17
Wat toevallig, mijn zwager had dit ook.
Hij heeft een systeem met een K7V moederbord en had daar een Radeon nogwat inzitten met extra poweraansluiting (die je op de videokaart steekt). Deze bleef na verloop van tijd regelmatig hangen bij het opstarten (je zag geen beeld en hij bootte ook niet verder).

Daarna een andere simpele videokaart erin gedaan, en deze werkte enige tijd goed. Maar ook bij deze plots hetzelfde probleem dat hij soms blijft hangen. Een harde reset (knop 5 sec. ingedrukt houden) was het enige dat helpt.

Ik denk dat het moederbord defect is, ze gaan nu een laptop kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edit ; never mind.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2011 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Johny Cash schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 12:49:
[...]

Al gedaan in het bios heb ik de PCI-E videokaart op standaard staan, en volledig laden van windows heeft geen effect.
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 15:23:
Met het opnieuw installeren van een bios zijn de setting`s ook weer veranderd?

Je kan in mijn bios aangeven of eerst de onboard of pci /pci ex videokaart geboot word.

Misschien heeft jouw bios die functie ook.

Misschien dat alles verwijderen m.b.t intel video drivers en nvidea ,register clean up,en dan een fress install
ook helpt?
Lezen is ook een vak apart ... heeft hij al gedaan check een paar posts hierboven

Nvidia
Fris, Fresh

Ontopic :

Ik gooi het ook op je moederbord, als je in staat bent , test dan je spullen muv het mobo in een andere pc.

succes

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2011 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edit.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2011 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die zijn er zeker wel lees eens goed man :S

Hellfighter geeft hem dat idee al en hij antwoord dat hij dat al heeft gedaan dus ik zie dingen die er zijn en jij ziet ze over het hoofd denk ik dan maar ...

plus ik antwoord niet als een eikel , geef aan dat lezen een vak apart is , ik scheld niet en maak hem voor niks uit hooguit beetje blindheid :P verder niks op je aan te merken hoor.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2011 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny Cash
Ik ben inderdaad ook bang dat er iets mis is met de processor of moederbord, heb natuurlijk zelf ook flink zitten googlen. Kwam wat verhalen tegen van mensen die hetzelfde hadden en het moederbord onveranderd terug kregen.

Daarnaast kan de betreffende persoon geen dag zonder een computer dus zit nog te twijfelen wat te doen. Ik blijf het gewoon raar vinden dat de PC gewoon perfect draait alleen dat er dus een rare bug is. Die CPU phase mode etc etc.
Pagina: 1