Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumbal696
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02-2018

gumbal696

bla bla bla

Topicstarter
Beste tweakers,

Kleine maand gelden uiteindelijk overgestapt naar volledig am3 met daar bijbehorende ddr3.
Nu na dus ook een maand in gebruik zijnde van het systeem valt me iets op.
Merk een soort van degradatie in prestaties, mede omdat ik merk dat applicaties niet zo vloeiend.

Zal even de situatie schetsen zoals hij was :

Oude situatie:

Amd Phenom 2 955 BE
Asus m3a76cm
Corsair dominators ddr2 1066 2x2 2x1 (6gb totaal)

Nieuwe situatie

Amd phenom 2 955 BE
Msi 890 GMX-g65
Corsair domnator ddr3 1600 2x2 (4gb).

Merk bijvoorbeeld veel verschil in het laden van drukke internet sites, openen van foto's e.d applicaties.

Nu rijst dus bij mij de vraag, zit er zoveel verschil in het gebruik van 6gb ddr2 1066 naar 4gb ddr3 1600?

Alles in het bios is goed ingesteld op de goede waardes, te denken aan voltage's e.d.

De rest van de configuratie is het zelfde gebleven, zoals HDD, voeding, videokaart.

win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:10
Als de rest allemaal hetzelfde gebleven is waarom ben je dan eigenlijk over gestapt? Toch niet alleen ivm DDR3, want dat zal nauwelijks een merkbare prestatiewinst opleveren? Heb je gekeken naar je geheugengebruik, want het grootste verschil is dat je nu minder geheugen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:47

sapphire

Die-hard pruts0r

Nouja ik zit zelf ook aan deze overstap te denken, mede omdat DDR3 gewoon een stuk goedkoper is als je 8 GB wilt.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumbal696

gumbal696

bla bla bla

Topicstarter
Nielson schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 12:28:
Als de rest allemaal hetzelfde gebleven is waarom ben je dan eigenlijk over gestapt? Toch niet alleen ivm DDR3, want dat zal nauwelijks een merkbare prestatiewinst opleveren? Heb je gekeken naar je geheugengebruik, want het grootste verschil is dat je nu minder geheugen hebt.
Omdat ik een 1½ jaar gelden nog niet heel erg bedreven was in het wereldje van computers, tot dat ik hier op tweakers terecht ben gekomen, en dat mijn interesse zwaar heeft aangewakkerd.
Cross-fire? Dat had je mij 1½ jaar geleden niet moeten vragen wat dat was/is.
Ben me dus in de afgelopen tijd flink gaan verdiepen in het geheel, en heb dus nog aardige tijd gedaan met me , toen huidige rigg. En dat heeft voor mijn kennis en kunnen qua computers heel veel opgeleverd.
Ga niet zeggen dat ik nu alles weet, maar ik kan wel lekker op een laag pitje mee discussiëren hier op tweakers , waar ik voorheen snel uitgelult was.

Beredenering voor de upgrade:

Wil over kleine tijd graag is met cross-fire gaan werken.
Prijzen van ddr3 t.o.v ddr2
Uitgebreidere bios voor mijn beoogde overklok ( voltage settings)
Meer algemene opties op mijn moederbord

Geheugen gebruik:

Heb een korte tijd een logitech G13 game pad gehad , en daar heb ik systeem info op laten verschijnen op het display, zoals cpu gebruik, geheugen gebruik e.d, en die bleven idle altijd zo steken bij ddr2 op zon 14%, waar dat na mijn upgrade al zo'n 34 % was.

Dat had eigenlijk al iets moeten zeggen, maar zelf weet ik dus niet waar ik dat aan kan wijten.
Toch iets verkeerd ingesteld in het bios wat ik over het hoofd zie, of toch het gebrek aan extra geheugen, waardoor ik zelfs ook in de praktijk merk dat het net niet zo snel gaat als voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:10
Gebruik je in beide gevallen hetzelfde OS, Windows 7 64bit neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumbal696

gumbal696

bla bla bla

Topicstarter
Nielson schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 12:49:
Gebruik je in beide gevallen hetzelfde OS, Windows 7 64bit neem ik aan?
Zelfde OS. windows 7 64 bit, zelfde configuratie, alleen dan met ddr3 en ander moerderbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Heb een korte tijd een logitech G13 game pad gehad , en daar heb ik systeem info op laten verschijnen op het display, zoals cpu gebruik, geheugen gebruik e.d, en die bleven idle altijd zo steken bij ddr2 op zon 14%, waar dat na mijn upgrade al zo'n 34 % was.

Dat had eigenlijk al iets moeten zeggen, maar zelf weet ik dus niet waar ik dat aan kan wijten.
Toch iets verkeerd ingesteld in het bios wat ik over het hoofd zie, of toch het gebrek aan extra geheugen, waardoor ik zelfs ook in de praktijk merk dat het net niet zo snel gaat als voorheen.
6144*0,14=860,16
4096*0,34=1392,64

Je gebruikt nu dus grofweg 500MB meer van je geheugen, maar je hebt nog altijd meer dan voldoende over. Zijn er nog andere verschillen tussen je vorige setup en de huidige? Ander OS misschien? Andere antivirus die continu actieve processen scant?
Wat je beschrijft is dat je systeem langzamer aanvoelt, maar het hoeft niet per se aan je geheugen te liggen.

Waar is m'n F5 knop toch als ik em nodig heb 7(8)7

[ Voor 3% gewijzigd door crizyz op 07-01-2011 13:01 . Reden: spuit11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumbal696

gumbal696

bla bla bla

Topicstarter
crizyz schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 13:00:
[...]

6144*0,14=860,16
4096*0,34=1392,64

Je gebruikt nu dus grofweg 500MB meer van je geheugen, maar je hebt nog altijd meer dan voldoende over. Zijn er nog andere verschillen tussen je vorige setup en de huidige? Ander OS misschien? Andere antivirus die continu actieve processen scant?
Wat je beschrijft is dat je systeem langzamer aanvoelt, maar het hoeft niet per sé aan je geheugen te liggen.
Nej virus scanner beinvloed dit niet. Die voer ik zelf handmatig uit, dus die werkt niet automatisch op de achtergrond wat het eventueel zou verklaren.
Verder is de configuratie niet veranderd. Is volledig het zelfde gebleven, met zelfde hard-ware, alleen dus met ander geheugen en moederbord.

Verder merk ik naast het beschreven probleem geen verschillen. Draait lekker soepeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heb je Windows opnieuw geïnstalleerd met je nieuwe moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumbal696

gumbal696

bla bla bla

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 13:06:
Heb je Windows opnieuw geïnstalleerd met je nieuwe moederbord?
Nee, heb het zelfde OS gebruikt, dus geen verse windows install. Gaat zodirect wel gebeuren, want tnt heeft net mijn vertex 2 120 gb ssd bezorgt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat is sowieso aan te raden nadat je je moederbord hebt verwisseld. Ik heb het ook niet altijd gedaan, en het ging meestal wel prima, maar soms krijg je toch vreemde problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Veel virusscanners hebben een 'real-time-protectie'. Wat dus geen feitelijke scan is, maar wel gigantisch kan vertragen bij sommigen ervan.
Heb je zelf enig idee waar die 500MB meer geheugengebruik vandaan komt (wat geeft taakbeheer aan als geheugenvreters)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
gumbal696 schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 13:09:
[...]

Nee, heb het zelfde OS gebruikt, dus geen verse windows install. Gaat zodirect wel gebeuren, want tnt heeft net mijn vertex 2 120 gb ssd bezorgt .
Als je van mobo verwisselt en de mobo's hebben niet dezelfde chipset dan moet je altijd een versie install doen. Doe je dat niet dan krijg je de problemen die jij beschrijft.

Bij dezelfde chipsets kan het overigens ook nog weleens fout gaan, maar de kans is dan wel wat kleiner.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumbal696

gumbal696

bla bla bla

Topicstarter
heb nu op moment van schrijven de ssd in gebruik, met ook daar bijbehorende verse win7 install, en zal er is mee aan de gang gaan. Grote foto's proberen te openen e.d of ik zo snel al verschil kan zien.

Ik post hier me bevindingen wel vandaag of morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumbal696

gumbal696

bla bla bla

Topicstarter
gumbal696 schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 01:32:
heb nu op moment van schrijven de ssd in gebruik, met ook daar bijbehorende verse win7 install, en zal er is mee aan de gang gaan. Grote foto's proberen te openen e.d of ik zo snel al verschil kan zien.

Ik post hier me bevindingen wel vandaag of morgen.
Merk wel verschil nu, maar dat komt zeker door de ssd, soort van gevoels kwestie.
Ik ga nog rustig door met testen..

Pagina: 1