Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Topicstarter
Mijn vrouw staat - zoals de titel wellicht al doet vermoeden - op het punt van bevallen. Of tenminste ergens in de komende 3 weken. Nu willen we graag zelf een foto maken voor op het geboortekaartje waar onze oudste zoon samen met de nieuwe baby opstaat. An sich niet heel bijzonder, maar omdat het kort dag is ben ik benieuwd of iemand hier wat tips heeft.
De drukker heeft het liefst een RAW bestand wat met onze EOS1000D geen probleem is. Echter hebben we deze camera pas 2 weken omdat onze vorige camera (een compactcamera, dus geen dSLR) de geest heeft gegeven. Ik heb ook een boek besteld om mezelf de mogelijkheden van de SLR camera eigen te maken zoals werd geadviseerd in een ander topic hier.

Mijn idee is om de foto in huis te maken waarbij de kinderen op een boxkleed komen te zitten/liggen tegen een egale achtergrond (off-white). Persoonlijk vind ik geflitste foto's wat hard overkomen, dus dat doe ik liever niet, maar dat kan ook aan mijn beperkte techniek liggen natuurlijk. Ik heb een statief, dus de camera stilhouden is niet het probleem; de kinderen (en dan met name de oudste) wordt meer een uitdaging. Wat dat betreft zou de sluitertijd juist zo kort mogelijk moeten zijn.

Iemand hier met tips om een mooie foto te maken van een dergelijk scenario wat betreft instellingen.
Ik weet dat dit topic nog niet overloopt van eigen inzet (afgezien van het feit dat ik elke avond thuis aan het stoeien ben met de camera om te zien wat ik bereik met de diverse instellingen), maar omdat het allemaal op zeer korte termijn actueel kan worden dacht ik toch hier even mijn licht op te steken

Natuurlijk kan ik ook een fotograaf zoeken die dit doet, maar het lijkt mijn vrouw en mij juist zo leuk om het zelf te doen. Ben ik bezig met een mission impossible, of is dit te doen?

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hangt er vanaf welke kwaliteit je wilt. Opzich is het niet zo lastig als er genoeg licht is, immers het gaat in zulke gevallen veel eerder om het onderwerp dan op de kwaliteit van de foto zelf. Ik zou zelf diafragma instellen (11 lijkt me wel aardig) zodat je weet dat alles er goed scherp op komt en dan de ISO waarde op 100 of 200, afhankelijk van de laagste waarde die je kan kiezen, weet je zeker dat je geen ruis krijgt. Als je sluitertijd dan nog hoog genoeg is kan je gewoon gaan schieten vanaf statief. Focus je dan vooral op de kinderen en hoe ze erop komen. Eventueel wat dingetjes erbij zoals speelgoed ofzo, afhankelijk van welke sfeer je neer wilt zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door Tsurany op 07-01-2011 12:08 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Als je wat meer licht wilt en het weer werkt een beetje mee: probeer in huis een plekje te zoeken waar de avond/namiddag zon naar binnen schijnt. Dit is gunstig voor je sluitertijden en het licht is toch een stukje mooier dan dat van de flitser ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW

JvW

On my way home...

Topicstarter
Hangt er vanaf welke kwaliteit je wilt. Opzich is het niet zo lastig als er genoeg licht is, immers het gaat in zulke gevallen veel eerder om het onderwerp dan op de kwaliteit van de foto zelf. Ik zou zelf diafragma instellen (11 lijkt me wel aardig) zodat je weet dat alles er goed scherp op komt en dan de ISO waarde op 100 of 200, afhankelijk van de laagste waarde die je kan kiezen, weet je zeker dat je geen ruis krijgt. Als je sluitertijd dan nog hoog genoeg is kan je gewoon gaan schieten vanaf statief. Focus je dan vooral op de kinderen en hoe ze erop komen. Eventueel wat dingetjes erbij zoals speelgoed ofzo, afhankelijk van welke sfeer je neer wilt zetten.
Ah.. Dank voor de tip. Zal het vanavond eens met zoonlief alleen gaan proberen. Ik had al wel bedacht dat zijn beweeglijkheid misschien wel de grootste uitdaging zou worden >:) Maar wat wil je, hij is net 3 geworden.
Het gaat inderdaad om het onderwerp, dus de kinderen. Misschien dat ik de ISO iets hoger houd om de sluitertijd wat te beperken.

Ik heb er vertrouwen in dat het gaat lukken als ik vooraf maar goed geoefend heb. Iets met vallen en opstaan. Maar meer tips zijn zeker welkom. Het eindresultaat zal ik hier ook nog wel even posten als het zover is.
Als je wat meer licht wilt en het weer werkt een beetje mee: probeer in huis een plekje te zoeken waar de avond/namiddag zon naar binnen schijnt. Dit is gunstig voor je sluitertijden en het licht is toch een stukje mooier dan dat van de flitser
Ja, dat was mijn idee ook. Gelukkig is er op de plek waar ik de foto wil gaan nemen vrij veel daglicht beschikbaar, dus daar wilde ik mijn voordeel mee gaan doen. Al zag ik ook op internet een soort opzetkapje om voor je flitser te zetten wat gemaakt was van een melkachtig transparant materiaal; hiermee zou je het licht wat zachter maken en meer verspreiden. Is dat iets om te gebruiken?

offtopic: Heb altijd al een dSLR willen hebben, ik vind het machtig mooi. Als het leven met 2 kinderen het toelaat hoop ik er straks leuke dingen mee te gaan doen

[ Voor 49% gewijzigd door JvW op 07-01-2011 12:24 . Reden: nog even quote toegevoegd met reactie ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat kan je inderdaad proberen, dat zwakt het flitslicht wel af ja.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Wat vreemd dat hij een RAW bestand wil. Dit betekend dat je totaal geen bewerkingen kan doen. Weet je dat zeker, ik heb er nog nooit van gehoord namelijk (wat overigens niet alles zegt uiteraard).

Over het flitsen: een omnibounce (je hebt een externe flitser concludeer ik hier uit?)helpt alleen als je je flitslicht bounced via plafond, muur of iets anders.

Dez zou ik dus niet direct aanschaffen, gaat je niet extreem veel helpen. Het bouncen gaat je wel veel helpen. Zorg er voor dat het oppervlak waar je tegen aan bounced, wit van kleur is, anders krijg je een kleurzweem. Over het bouncen zelf is genoeg geschreven, even googlen.

[ Voor 53% gewijzigd door Moby op 07-01-2011 13:10 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan toch je eigen raw exporteren met de bewerkingen ingebakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ja je kan het misschien wel doen, maar dan nog is het wel erg vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW

JvW

On my way home...

Topicstarter
Nee, de flitser is gewoon de flitser die op de camera zit. Ik zal ook niet direct gaan investeren in een nieuwe flitser. Maar ik zal sowieso gaan proberen om de foto zonder flits te maken. Met voldoende daglicht en wellicht een wat langere sluitertijd moet dat kunnen.

En wat betreft het aanleveren van een RAW bestand. Tja, dat gaf de drukker aan. Is het niet mogelijk om een RAW bestand te bewerken en weer als RAW op te slaan dan? Het is namelijk de bedoeling om de foto in sepia te maken, maar ik weet nog niet of ik dat vanuit de camera ga doen (ik geloof dat dat kan) of achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Je kan dat alleen achteraf doen, als je je camera een sepia foto laat maken wordt het een .jpg ipv een RAW. Ook heb je meer controle op het eindproduct als je via software je sepia laat maken.

Je kan inderdaad weer opslaan als RAW, maar ik vraag me gewoon af wat de drukker er mee moet. Maar goed, maakt niet uit, als de drukker dat wil dan kan dat natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 14:36
Ik zou een andere drukker zoeken of gewoon in TIFF aanleveren als hij zonodig topkwaliteit wil. RAW is voor jezelf en die bewerkt je zoals jij dat wilt en exporteert die naar TIFF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Misschien zodat die drukker nog dingen kan aanpassen voor het optimale resultaat? Misschien dat hij denkt dat TS dat zelf niet goed kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:57

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Alle bewerkingen die je op een RAW uitvoert zullen in een apart bestand opgeslagen worden, een RAW kun je afaik niet zelf bewerken. Dus je kunt de RAW opsturen maar dan heeft de drukker je bewerkingen niet ;) En als je het aparte bestand ook mee zend is het maar de vraag of het programma dat ze gebruiken daar compatible mee is en het zelfde resultaat oplevert.

Het is dus onzin om de RAW foto op te sturen, gewoon een TIFF van maken ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Ik zou het gewoon vragen bij de drukker, waarom RAW.

Wil hij/zij het nog bewerken, of mag dat ook zelf, of juist onbewerkt etc etc.

Voor de rest, richt de spullen in (het kleed met evt speelgoed) en ga eerst eens wat schieten zonder kids, dan ben je vast wat rustiger. Vergelijk verschillende settings (op je monitor), kies daar wat uit.

Zet dan de oudste erop, schiet nog eens wat, misschien wat doen met reflectie van licht in je kamer, en dan ben je wel ver klaar denk ik :)

Wellicht heeft een kennis een 50 mm F1.8, of kun je die nog ff snel aanschaffen ;) Heerlijk lichtsterkt, erg scherp, en erg snel door de F1.8. Maar ik kan me voorstellen dat die kleine al genoeg budget heeft opgemaakt :+

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordloeder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-07-2024
Alvast proficiat gewenst van een kersverse papa. In december is bij ons onze zoon geboren. Wij hebben zelf ook een eigen gemaakt geboortekaartje met mama op de voorkant en de hele buik van haar vol met blauwe muisjes. Om dat te maken heb ik het volgende gedaan:

De foto overdag genomen met voldoende licht in de kamer.
Proef foto's nemen zonder de personen voor belichting te controleren. Dit kun je bijvoorbeeld al eerder doen.
Ik heb tegen een geel/witte achtergrond (behang) de foto van de buik genomen. Ik ben ook nog met een fotobewerkingsprogramma te werk gegaan om de ruis / achtergrond compleet te verwijderen. Hier ben ik ongeveer een uurtje of 2 mee bezig geweest. Het formaat boeit echt niet, wij mochten zelfs pdf aanleveren.
Schiet niet 1 foto, maar maak er gelijk een 50tal achter elkaar. Met kinderen is het meestal toch dat als je ze zegt dat ze iets moeten doen dat het averechts werkt. Daarbij kan het misschien dan net leuker zijn wat de kleine doet dan je eerst dacht.
Zorg ervoor dat je niet te lang bezig bent, maar doe het bijvoorbeeld in 2 sessies (bijvoorbeeld 2 * 5 minuten werkt beter dan 1 * 10 voor de oudste zoon) Doe daarna wat leuks met je oudste zoontje als hij zich goedgedragen heeft. Misschien wil hij daarna nog beter zijn best doen als hij weer mee mag doen :)

En zorg ervoor dat jij er klaar voor bent, rustig bent, dus niet dat jij nog even wat instelling moet uitproberen.

Edit: krijgen we het resultaat te zien?

[ Voor 1% gewijzigd door lordloeder op 07-01-2011 14:17 . Reden: Vraag toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW

JvW

On my way home...

Topicstarter
Ik zou een andere drukker zoeken of gewoon in TIFF aanleveren als hij zonodig topkwaliteit wil. RAW is voor jezelf en die bewerkt je zoals jij dat wilt en exporteert die naar TIFF
Alvast bedankt voor alle reacties... Waarom de drukker RAW wil weet ik niet. Eigenlijk weet ik niet precies of hij dat bedoelde. Ik zal het nog eens navragen. Het is alleszins een gerespecteerde drukkerij. Mischien bedoelde hij te zeggen dat hij de foto liever niet in jpg wil hebben. Wellicht is TIFF ook prima.

Ok, de sepia maak ik dus achteraf. Dat was ik eigenlijk ook al van plan.

En natuurlijk komt het eindresultaat hier ook langs. Dan zijn ook alle kritieken welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:36

Garyu

WW

Tsurany schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 12:07:
Bij een nabewerking in Sepia ter grootte van een geboortekaartje lijkt me ISO niet heel erg belangrijk, je meeste kleurruis gaat ook nog gewoon verdwijnen, dus met een redelijk moderne DSLR zou ik hier zonder problemen met ISO 800 tot ISO 1600 fotograferen. Liever wat ruis dan onscherpe foto's!

Qua onderwerp, lijkt me dat een zoontje van 3 inderdaad wel een paar minuten de aandacht kan vasthouden, hij vind het vast heel spannend om samen met zijn nieuwe broertje of zusje op een mooie foto mag komen te staan. Bedenk dan ook een paar poses waar hij het kind vasthoudt / aait / aankijkt / etc. Pas op dat je zoontje niet te prominent in beeld staat, het gaat natuurlijk om de nieuwe spruit op de foto :). Je kan ook iets met accessoires bedenken, maar aan de andere kant is een kleine baby niet heel erg flexibel en zal je die dus op een babywip o.i.d. neer willen leggen, of ook in het grote bed en zijn broertje ernaast, met heel veel knuffels er omheen of zo waar je zoontje dan toch maar voor de levende knuffel kiest? Belichtig is niet zo heel makkelijk, ergens in de buurt van je ramen zodat er aardig wat licht op valt lijkt me belanrijkg.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Garyu schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 15:45:
[...]

Bij een nabewerking in Sepia ter grootte van een geboortekaartje lijkt me ISO niet heel erg belangrijk, je meeste kleurruis gaat ook nog gewoon verdwijnen, dus met een redelijk moderne DSLR zou ik hier zonder problemen met ISO 800 tot ISO 1600 fotograferen. Liever wat ruis dan onscherpe foto's!
Alleen toen ik mijn post neerzette stond er nog niks over Sepia in ;) Ik ging uit van een 'normale' foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW

JvW

On my way home...

Topicstarter
Hehe... Was ik dat vergeten te vermelden in de OP. Sorry. En inderdaad is het uiteindelijke formaat ook niet zo groot, dus het zou wel moeten gaan lukken. Ik heb in elk geval weer veel input om vanavond weer even wat te experimenteren en morgen bij daglicht eens te bekijken wat de beste locatie/aankleding is. Ik had een boxkleed in gedachten, maar het grote bed is ook leuk; zeker als ik er knuffeltjes o.i.d. bij wil zetten. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:36

Garyu

WW

Daarbij vind ik dat zulke foto's niet zo steriel hoeven te zijn, daar mag best wat "chaos" op de achtergrond te zien zijn, dat is immers meestal ook zoals het gezinsleven er op dat moment uitziet ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Alleen zorg wel dat je kinderen niet nog onder de etensresten en de snotjes zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:09

BaRF

bijna kerst

Volgens mij is een JPG toch ook gewoon goed voor een geboortekaartje? Is natuurlijk mijn mening, maar ik betwijfel het of je het verschil zou zien tussen een jpg en een tif. Meeste kaartjes die ik voorbij zien komen zijn toch gedrukt op een soort karton waar het beeld niet per se beter van wordt...

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maar als drukker wil je gewoon niet met jpeg werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:13
Het lastige van een oudere broer samen met de jonge baby, dat de baby zo klein wordt. Ik had dezelfde situatie. Broer was drie toen zus kwam en bij foto's waar zij bijvoorbeeld op schoot zit, valt ze te weinig op (het verschil in hoofden is zo groot):

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4034/4351874876_8debed6120_z.jpg
IMGP3133 by bartvandermark, on Flickr

Waar je voor zou kunnen kiezen is een DOF verschil waarbij de baby scherp is en de broer niet, voorbeeldje (waarbij ze al wel veel groter is):

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4080/4830061174_b3c12da4e6_z.jpg
IMGP1793 by bartvandermark, on Flickr

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Zonder externe flitser om indirect te flitsen, kan het binnen fotograveren wel eens lastig zijn. Ik vind persoonlijk mijn investering in een 430ex een van de beste die ik heb gedaan. Maar goed, als je toch met een statief kunt werken, dan werkt een eenvoudig klein spiegeltje ook wel goed. Die hou je voor je flitser om het flitslicht om te richten naar het plafond. Zo kan je toch indirect flitsen als je niet voldoende licht blijkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW

JvW

On my way home...

Topicstarter
Zo.... En even een goed geplaatste kick. Dit topic zou niets zijn zonder het eindresultaat. En of jullie dat nu willen of niet; ik ga het even met jullie delen. 31 januari jl. is Thijs geboren. Moeder en kind maken het goed. Ik typ dit bericht terwijl hij op mijn linkerarm in slaap is gevallen.

Na overleg met de drukker hebben we afgesproken dat zij de bewerking naar sepia zouden maken vanaf het RAW bestand. Ik krijg het an sich wel voor elkaar, maar de drukker kon dit beter i.c.m. het uiteindelijke drukwerk.
Het maken van de foto's was nog ingewikkeld genoeg. Vooral de foto met Thomas, de oudere broer van Thijs, was ingewikkeld. Thomas is 3, en niet van plan te poseren voor een foto. :P We hebben zelfs even overwogen om die foto te laten schieten. Echter vonden mevrouw JvW en ik dat het meer om de compleetheid van het kaartje ging dan de technisch perfectie van de foto. En zoals hier reeds gezegd werd het toch een betrekkelijk kleine foto op een leuk karton-achtig papier. Niet direct een Hi-res glossy. :*)

Anyways.... De foto's. (Het hele kaartje heb ik alleen in PDF, maar dat moet ik ff converteren naar jpg voor het forumgemak.)

Voorzijde kaartje
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DBsITTf0E8jWxadjH89271bC/full.jpg

Binnenzijde kaartje
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rPieXLLSboGhzJHLnpYmf83e/full.jpg

Tenslotte wil ik nog even opmerken dat we erg blij zijn met het eindresultaat, en dat het kaartje ook bij de familie goed in de smaak valt. Veel dank dus - ook namens mijn vrouw - aan jullie allemaal _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door JvW op 05-02-2011 23:09 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Does not work, zit een wachtwoord op je map waardoor de plaatjes niet te bekijken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW

JvW

On my way home...

Topicstarter
Will fix... moment
Pics verplaatst. Ik zag ze zelf natuurlijk wel. Werkt het nu goed?

[ Voor 67% gewijzigd door JvW op 05-02-2011 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die tweede foto vind ik erg goed gelukt, vooral de blik van die oudste!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW

JvW

On my way home...

Topicstarter
>:) Ja, die was mooi.... En dan te bedenken dat hij alleen maar zei dat hij niet de baby op schoot wilde hebben maar teletubbies wilde kijken.

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
*O* Gefliciteerd uiteraard!

En het zijn mooie foto's geworden! de eerste vind ik het mooist. Komt ook omdat het heel mooi kindje is zo te zien!
Pagina: 1