Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-09 22:39
Een kennis heeft Ziggo internet, dmv een sitecom router (wl114) wordt het binnenkomende signaal doorgegeven naar de bedrade laptop en een bedraad werkstation.

Nu ligt de verbinding er constant uit. Heb het vermoeden dat dit aan de sitecom ligt.
Internetten dmv de netwerkkabel rechtstreeks in de Ziggo modem doen werkt nl. wel. (maar is op deze manier een beetje lastig bij wisselen van werkplek)

Omdat ze geen gebruik maken van wat voor extra mogelijkheden van de router dan ook, vroeg ik me af wat het nadeel zou zijn als ik na de Ziggo modem een switch zou hangen en daar de twee pc's aan zal hangen.
Zat zelf te kijken naar de
D-Link DES-1005D 5-poorts 10/100 Mbps desktop switch review door field33P
http://tweakers.net/price...-mbps-desktop-switch.html
Uiteraard vanwege de prijs, maar ook vanwege het gemak. Hoe minder er ingesteld kan worden, hoe minder "kapot" kan en storing kan veroorzaken.

Zag nu dat een router ook niet zo veel duurder is, maar eigenlijk heb ik alleen slechte ervaringen met goedkope routers.
http://tweakers.net/price...-+-switch.html#tab:prices

Mijn vraag is dus, welke problemen kom ik tegen bij gebruik van switch om het netwerk te splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:09
Je krijgt maar één publiek ip-adres bij Ziggo, je kunt dus niet twee pc's tegelijk rechtstreeks op het modem aansluiten via een switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Inderdaad, je moet aan NAT gaan doen en een simpele switch kan dat niet, daar heb je een router voor nodig. Je gebruikt dus wel degelijk gebruik van de extra mogelijkheden van de router.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nielson schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 11:53:
Je krijgt maar één publiek ip-adres bij Ziggo, je kunt dus niet twee pc's tegelijk rechtstreeks op het modem aansluiten via een switch.
Inderdaad...

En ga niet beknibbelen op een router want dan zie ik de volgende vraag alweer komen "ik heb Ziggo 50MB internet en we kunnen maar met 3MB downloaden en soms verliezen we netwerkverbinding".

Beetje router, naar mijn mening, begint bij 4 tientjes en loopt door tot 100-en Euro's.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMazzter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-08 22:59
En liggen dan al je poorten niet open naar het internet, zodat je best wel kwetsbaar wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 12:49
Misschien een idee om gewoon een andere (werkende) router er tussen te zetten?
MAX3400 schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 11:55:
[...]

Inderdaad...

En ga niet beknibbelen op een router want dan zie ik de volgende vraag alweer komen "ik heb Ziggo 50MB internet en we kunnen maar met 3MB downloaden en soms verliezen we netwerkverbinding".

Beetje router, naar mijn mening, begint bij 4 tientjes en loopt door tot 100-en Euro's.
Ben ik het wel mee-eens, nu heb ik zelf ook toevallig een snijkoek (Etech) routertje uit het jaar kruik, maar blijkbaar heb ik daarmee geluk gehad.

[ Voor 78% gewijzigd door Ikke_Niels op 07-01-2011 11:57 ]

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

TheMazzter schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 11:55:
En liggen dan al je poorten niet open naar het internet, zodat je best wel kwetsbaar wordt?
Geswitcht wel, routed soms niet. Daarom geen zooi van een tientje aansluiten. ;)
Ikke_Niels schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 11:56:
Ben ik het wel mee-eens, nu heb ik zelf ook toevallig een snijkoek (Etech) routertje uit het jaar kruik, maar blijkbaar heb ik daarmee geluk gehad.
Yup... Heb zelf een DLINK 655 neergezet naast mijn Ziggo modem. Alles dichtgebouwd en fijne LAN & WLAN snelheden.

Maar ja, routers aanbevelen/kopen zijn al voldoende topics over op GoT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamBamBam59
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Ik wilde toevallig ook net iets over switch vs router posten.
Op wat voor plekken leg je dan eigenlijk precies een switch neer? Sorry even een halve topic hijack.

Situatie:
Ik heb hier (tilburg) een ADSL modem van KPN in ons studentenhuis in de meterkast, en boven op mijn kamer een PS3 en een PC. Nu heb ik de kabel uit mijn muur in een normale poort (dus niet wlan) van een Icidu 300N router gestopt en de 2 apperaten in ook in een normale poort. Dus hij werkt zo als een switch als het goed is?! Maar het is inderdaad niet een ideaal netwerk, hoewel dit ook kan liggen aan de modem: Speedtouch 780 experiabox van KPN, maar dat is even een ander verhaal.
Daarnaast zitten er nog een paar laptops van mijn huisgenoten aan mijn wifi router, en een paar aan de wifi van de modem.

Zou je voor alles waar je internet nodig hebt en dus gewoon een router nodig hebben zodat alles een eigen ip krijgt, of is soms een switch genoeg?

[ Voor 4% gewijzigd door BamBamBam59 op 07-01-2011 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is heel simpel, een router zorgt voor NAT, Network Adress Translation, dat betekent dat twee netwerken in andere IP ranges met elkaar communiceren. Dat jij dus met je interne 192.168.1.x serie kan praten met alle andere ip adressen op het internet en andersom.
Een switch gebruik je puur om meer poorten te krijgen op een plek waar je er te weinig hebt.

In jou geval is er een ADSL modem die waarschijnlijk ook een router is waardoor jij in principe enkel een switch op je kamer nodig hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-09 22:39
Bedankt, het wordt dus een router.
MAX3400 schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 11:59:
Yup... Heb zelf een DLINK 655 neergezet naast mijn Ziggo modem. Alles dichtgebouwd en fijne LAN & WLAN snelheden.
Heb deze zelf ook en ben er zeer tevreden over, maar zal toch (mbv andere topics) iets goedkopers zoeken.
Beetje lastig winkelen met de portemonnee van een ander... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nielson schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 11:53:
Dat kan dus wel, ik heb hier 2 PC's via een switch op een Motorola Ziggo modem aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 14:12:
[...]

Dat kan dus wel, ik heb hier 2 PC's via een switch op een Motorola Ziggo modem aangesloten.
Kunnen is 1, technisch verantwoord is 2.

Daarbij vermeld je niet of het modem ook meteen DHCP-server is of anderszins NAT. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MAX3400 schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 14:13:
[...]

Kunnen is 1, technisch verantwoord is 2.

Daarbij vermeld je niet of het modem ook meteen DHCP-server is of anderszins NAT. ;)
Technisch verantwoord WTF? als het werkt, dan werkt het.

Dat Motorola modem geeft max 2 WAN IP adressen, of de DHCP server in het modem zit ingebouwd of dit wordt doorgegeven vanaf de centrale DHCP server van Ziggo weet ik niet, maar mij ontgaat waarom dat belangrijk is.

Ding doet niet aan NAT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Miles, je kunt gewoon een linksys WRT54G router nemen als budget een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamBamBam59
  • Niet online
Tsurany schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 13:48:
Het is heel simpel, een router zorgt voor NAT, Network Adress Translation, dat betekent dat twee netwerken in andere IP ranges met elkaar communiceren. Dat jij dus met je interne 192.168.1.x serie kan praten met alle andere ip adressen op het internet en andersom.
Een switch gebruik je puur om meer poorten te krijgen op een plek waar je er te weinig hebt.

In jou geval is er een ADSL modem die waarschijnlijk ook een router is waardoor jij in principe enkel een switch op je kamer nodig hebt.
Klopt ja, de modem heeft inderdaad 4 uitgangen, dus dan kan je het blijkbaar gelijk een router noemen. Het zijn die kleine dingetjes die me het meest verwarren.

Nog iets: Ik kan dus die Icidu 300N router aanspreken dmv http://192.168.1.1/, en kan daar dus in het menu allerlei aanpassingen maken zoals firewalls, DMZ's en poorten openen etc. Maar als ik hem zoals beschreven, als switch gebruik, maken die opties zeker niets uit? Dat lijkt mij iig logisch aangezien dat vooral functies zijn van een router, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat maakt in principe niks uit nee, als hij als switch dient (bridge mode) dan hebben die instellingen geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamBamBam59
  • Niet online
Ga eerst even kijken of we KPN kunnen opzeggen we krijgen maar 8 van de beloofde 40 Mbit/s. Schandalig laag imo. Minimaal 60% vind ik acceptabel maar di slaat alles. Daarna zal ik weer naar de router kijken. Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

BamBamBam59 schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 13:43:
Ik wilde toevallig ook net iets over switch vs router posten.
Op wat voor plekken leg je dan eigenlijk precies een switch neer? Sorry even een halve topic hijack.

Situatie:
Ik heb hier (tilburg) een ADSL modem van KPN in ons studentenhuis in de meterkast, en boven op mijn kamer een PS3 en een PC. Nu heb ik de kabel uit mijn muur in een normale poort (dus niet wlan) van een Icidu 300N router gestopt en de 2 apperaten in ook in een normale poort. Dus hij werkt zo als een switch als het goed is?! Maar het is inderdaad niet een ideaal netwerk, hoewel dit ook kan liggen aan de modem: Speedtouch 780 experiabox van KPN, maar dat is even een ander verhaal.
Daarnaast zitten er nog een paar laptops van mijn huisgenoten aan mijn wifi router, en een paar aan de wifi van de modem.

Zou je voor alles waar je internet nodig hebt en dus gewoon een router nodig hebben zodat alles een eigen ip krijgt, of is soms een switch genoeg?
Vriendelijk verzoek om even zelf een nieuw topic te starten. in plaats van iemand anders z'n topic te kapen ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamBamBam59
  • Niet online
Ok, sorry, dacht dat het wel redelijk in lijn zat met zijn vraag.
Pagina: 1