Jullie audio advies gevraagd (Do's & Dont's)

Pagina: 1
Acties:

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-01 20:52

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Beste tweakers,

2 jaar geleden heb ik een prachtige 47" Philips Ambilight televisie aangeschaft. Vorig jaar (december 2010) heb ik mijn multi media aangepakt door een NAS aan te schaffen en een Boxee Box. De NAS wordt ook zakelijk gebruikt. Dit jaar wil ik mijn audio op orde krijgen. Momenteel maak ik gebruik van een Philips HTS6600. Oftewel, 2.1 speelgoed. De keuze was 1) het design) 2 weinig kabels 3) maar 2 boxen.

Nu ik mijn multi media op orde heb, en geniet van blue-ray kwaliteit films kan het audio natuurlijk niet achter blijven. Ik mis ook echt het 5.1 geluid wat ik ooit lang geleden voor mijn 2.1 setje had.

Tijd dus voor oriëntatie echter is er zoveel aanbod, dat ik gewoon niet weet waar ik moet beginnen. Ik hoop dat jullie mij een zet in de juiste richting kunnen geven naar welke merken ik zou kunnen kijken, en waar ik niet naar hoef te kijken.

Huidige situatie:
Mijn TV hangt aan de muur.
De kabels zijn netjes weg gewerkt.
De NAS en de Boxee Box staan in de meterkast.
Mijn digitale ontvanger heb ik achter de TV verstopt.
In de hoek van de kamer heb ik een basbox staan van Philips waar de HTS6600 op staat.

Budget: 1000 - 1500 euro

Uiteraard heb ik een paar wensen:

- Een afspeler (BR / CD) hoeft niet aanwezig te zijn. Mag natuurlijk wel.

- Ik wil graag een receiver kopen die internet radio bezit. Nu moet mijn TV aanblijven om radio te kunnen beluisteren. Daar wil ik vanaf.

- Op mijn NAS kan ik een iTunes server aanmaken. Of in ieder geval een mapje met muziek op mijn netwerk delen. Dit wil ik graag aan kunnen spreken op de receiver.

- Ik heb geen meubel. Dus als het even kan, moet ik de receiver verder weg van de TV kunnen bedienen. Wat voor mogelijkheden heb ik daarin?

- Dolby HD DTS Digital.. ik zeg maar wat.. al die thermen vliegen je om de oren. Als ik in mijn Boxee Box kijk wat ik allemaal kan aanzetten raak ik het al kwijt. Kan een beetje receiver dit allemaal verwerken?

- Speakers. Ik vind die Bose doosjes altijd zo mooi. Klein, strak, beetje onopvallend.. is het aan te raden om een bose boxenset aan te schaffen?

- Bas moet ik naar nul kunnen brengen. Mijn huidige set kan niet verder dan -6 en nog steeds is het storend.

- Zijn box setjes tegenwoordig draadloos aan te sturen?

- Wat vinden jullie van Harmen Kardon? Ik vind de serie er vaak mooi uitzien, met de blauwe draaiknop dan wel. De witte vind ik een stuk minder.

Wat zouden jullie doen? Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties. Als ik iets vergeten ben te melden, hit me!

Mijn portfolio op Instagram

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:50

FeaR

In GoT we trust

RoyK schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 11:11:
Budget: 1000 - 1500 euro

Uiteraard heb ik een paar wensen:

Ik wil graag een receiver kopen die internet radio bezit. Nu moet mijn TV aanblijven om radio te kunnen beluisteren. Daar wil ik vanaf.
Een receiver met netwerkpoort gaat al een groot deel van je budget halen. Beetje receiver met netwerkpoort kost al over de duizend euro. Dus de enige optie die je over houdt is een Onkyo TX-NR708 welke voor 700 euro te krijgen is. Dan heb je nog 800 euro over voor speakers en kabels.
Ik heb geen meubel. Dus als het even kan, moet ik de receiver verder weg van de TV kunnen bedienen. Wat voor mogelijkheden heb ik daarin?
Wat is "verder weg"? Wel in het zicht of moet de receiver ook naar de meterkast? Houdt er wel rekening mee dat er sowieso wat kabels van de receiver naar de TV moeten.
Dolby HD DTS Digital.. ik zeg maar wat.. al die thermen vliegen je om de oren. Als ik in mijn Boxee Box kijk wat ik allemaal kan aanzetten raak ik het al kwijt. Kan een beetje receiver dit allemaal verwerken?
Nieuwe receivers kunnen dat allemaal verwerken, dus daar zou ik me niet al te druk over maken.
Speakers. Ik vind die Bose doosjes altijd zo mooi. Klein, strak, beetje onopvallend.. is het aan te raden om een bose boxenset aan te schaffen?
Tsja, lees de opmerkingen op het forum eens door. Er is zelfs een Bose Ervaringentopic. De meningen zijn nogal verdeeld.
Bas moet ik naar nul kunnen brengen. Mijn huidige set kan niet verder dan -6 en nog steeds is het storend.
Beetje subwoofer kan je gewoon helemaal uitzetten, dus dat lijkt me wel een absoluut nulpunt :)
Zijn box setjes tegenwoordig draadloos aan te sturen?
Is mogelijk, maar dat zie je meer bij kant-en-klare-setjes van merken als LG en Samsung. Als je langs een audioketen gaat zal je (bijna) niets draadloos zien, maar alles gewoon met speakerdraad.
Wat vinden jullie van Harmen Kardon? Ik vind de serie er vaak mooi uitzien, met de blauwe draaiknop dan wel. De witte vind ik een stuk minder.
Net als Bose is dit ook per persoon verschillend. De één zweert bij spullen van dit merk, de andere noemt het "Harman Karton". Persoonlijk vind ik het een te duur merk voor wat het biedt, maar dat heb ik met Bose ook. Maar gelukkig zijn er nog veel meer merken in deze wereld.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:33
- Verwacht niet teveel van het internetradio, als jij jouw digitale ontvanger aansluit op je receiver kun je ook gewoon radio luisteren met je tv uit. Je moet dan alleen de tv aanzetten als je een juiste zender wilt kiezen. De Onkyo 807 en de Marantz SR7005 hebben het bijvoorbeeld.

- Durf ik zo even niks over te zeggen ivm bestandsformaten ondersteuning

- Word wel een ellende met kabels aangezien je boxee box wellicht rechtstreeks op de receiver wilt aansluiten en de receiver moet dan weer x meter naar de tv. Bij langere lengtes hdmi moet je de betere kwaliteit nemen.

- DTS HD, Dolby True HD vind je bij bluray rips. Wellicht wel mooi om te hebben

- Voor dat geld kun je zeker wat beters aanschaffen.

- Veel receivers hebben tegenwoordig een meet microfoon waardoor je de boxen kunt afstemmen. Daarnaast kun je de bass vaak ook nog regelen in het menu op de receiver. Neem je een actieve subwoofer dan is het op de subwoofer zelf nog te regelen.

- http://www.sony.nl/produc...h-blu-ray-disc/bdv-it1000 Dit soort systemen hebben het wel.

- Ziet er mooi uit misschien maar doet het ook wat je wil en heeft het voor jou voldoende aansluitingen?

[ Voor 0% gewijzigd door Deef_K op 07-01-2011 11:29 . Reden: typo ]

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Dank je Fear1986 voor je reactie. Ik wilde de Bose doosjes aankaarten als voorbeeld. Ik weet niet of andere merken met dergelijke technieken werken. Harmen Karton had ik nog niet gehoord. Erg geinig gevonden. :)

Wat betreft het "verder weg" zit ik met de volgende uitdaging. Ik heb geen TV meubel onder mijn TV staan. De TV hangt dus vrij met enkel een kabelgoot naar de plint. Ik wil de set dus het liefst een stuk verder weg zetten zodat de "leegte" een beetje gelijk blijft. Misschien in de meterkast zetten inderdaad. Die zit vrij dichtbij. De Boxee Box is ook met HDMI aangesloten naar de TV toe, met een 5mtr lange kabel. Misschien is het alleen wel tegelijk een beetje jammer, zo uit het zicht.

Kan je mij misschien in redelijke Jip en Janneke taal uitleggen waarom deze systemen (Onkyo TX-NR708) zo prijzig zijn? Ik zal duur niet in de mond nemen. Alles heeft zijn waarde. Maar het zal vast te verklaren zijn. Voor mij is het merk overigens nieuw.

@NeefDave, dank je voor je input!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01 11:10
Je TV uit tijdens het radio luisteren kan met vrijwel iedere (moderne) reciever. Wat je doet is je decoder op je reciever aansluiten, die op zijn beurt is aangesloten op de TV. Hetzelfde geldt voor je Boxee Box. Je sluit dus je randapparatuur aan op je versterker, vanaf daar loopt 1 HDMI kabel naar je TV. Je kan dan gewoon radio luisteren via je decoder, zonder dat je tv aanstaat.

• EMDB
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-11-2025
Als je de receiver in de meterkast zet heb je nog een extra eis: bediening via IR (infrarood) zoals de Boxee of via bluetooth.

Met Boxee kun je toch ook al internet radio luisteren en mp3's vanaf je NAS spelen? Dan vervalt de internet op je receiver eis en kom je in een betere prijsklasse voor je budget.

De bekabeling is niet zo'n probleem: Boxee HDMI gaat in de receiver en van de receiver naar de TV met (de bestaande) HDMI.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Wauw, Onkyo heeft mooi spul op hun site staan. Het is best fors van formaat moet ik zeggen. En ze hebben zoveel receivers staan dat het wel weer een uitpluis werk is waarom je wel de één neem, en niet een ander. De benamingen maken het er niet makkelijker op. De logica zie ik er niet in. Een hoger nummer of een lager nummer, de letters er voor.. etc.

Ik vind hun luidsprekers wel een beetje minder qua vormgeving. Ze zijn erg "aanwezig" als ik ze zo mag beoordelen.

Ik begrijp heel goed dat audio een gevoelskwestie is. Dat de één graag in een Mercedes rijdt en een ander zweert bij Opel. Wat maakt Onkyo dan een juiste keuze?
Bokmaaa schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 13:23:
Je TV uit tijdens het radio luisteren kan met vrijwel iedere (moderne) reciever. Wat je doet is je decoder op je reciever aansluiten, die op zijn beurt is aangesloten op de TV. Hetzelfde geldt voor je Boxee Box. Je sluit dus je randapparatuur aan op je versterker, vanaf daar loopt 1 HDMI kabel naar je TV. Je kan dan gewoon radio luisteren via je decoder, zonder dat je tv aanstaat.
Dat is dus een verschil die een receiver maakt met andere systemen? Dat je alle componenten aansluit op de Receiver, die als laatste via de HDMI naar de TV toe gaat?

Mijn digitale ontvanger heeft helaas 1 scart aansluiting. Daarom zit ik nog een beetje te klooien. Ik wil over gaan stappen op een samgsung HD ontvanger. Die kost rond de 120 euro. Die heeft ook een audio uitgang. Maar ik begrijp dat de digitale ontvanger dan in dit geval eerst met HDMI naar de Receiver gaat, die het beeld weer naar de TV stuurt?
EMDB schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 13:24:
Als je de receiver in de meterkast zet heb je nog een extra eis: bediening via IR (infrarood) zoals de Boxee of via bluetooth.

Met Boxee kun je toch ook al internet radio luisteren en mp3's vanaf je NAS spelen? Dan vervalt de internet op je receiver eis en kom je in een betere prijsklasse voor je budget.

De bekabeling is niet zo'n probleem: Boxee HDMI gaat in de receiver en van de receiver naar de TV met (de bestaande) HDMI.
Inderdaad. De Boxee box reageert heel goed door de deuren heen. Dus als ik de receiver in de meterkast zet, zou het wel prettig zijn als deze natuurlijk bediend kan worden. Echter, nu ik de ontwerpen heb gezien, moet ik toegeven dat het bijna wel zonde zou zijn als je de receiver uit beeld verdwijnt. Maar goed, dat is een ander verhaal.

Met jouw reactie volgend op je bovenbuurman, maak ik de conclusie dat alles naar de Receiver gaat, en die als laatst het beeld naar de TV stuurt.

[ Voor 67% gewijzigd door RoyK op 07-01-2011 13:40 ]

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09-2025

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Heb je het onkyo threadje al eens doorgelezen? Voorin staat alle info over de verschillen tussen de 508 en 708 bv.
Meestal zit de prijsverschillen in ofwel meer functies of betere onderdelen. (in een notendop :+ )

Je hoeft ook echt niet persé een setje van onkyo bij een onkyo receiver te gebruiken natuurlijk :)
Voor de rest is het wel gezegd en geef je het zelf ook al wel aan, zelf luisteren is beter dan hier lezen :)

[ Voor 75% gewijzigd door SouLLeSSportal op 07-01-2011 13:41 ]

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
SouLLeSSportal schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 13:39:
[...]

Heb je het onkyo threadje al eens doorgelezen? Voorin staat alle info over de verschillen tussen de 508 en 708 bv.
Meestal zit de prijsverschillen in ofwel meer functies of betere onderdelen. (in een notendop :+ )
Nog niet. Dat is zeker mijn huiswerk voor de komende dagen. Ik zal dergelijke draadjes natuurlijk doornemen. Mijn kreet om hulp is ook bedoeld om de juiste weg in te slaan.

Uiteraard.. horen is beter dan lezen. Maar, het kan geen kwaad te begrijpen waar je naar moet luisteren. En een verkoper kan mij alles wijsmaken. 8)7

ps, ik heb een Logitech Harmoni One afstand bediening. Dus het is wel fijn als deze reageert op de harmoni one. Dat is voor latere kwesties.

[ Voor 19% gewijzigd door RoyK op 07-01-2011 13:46 ]

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09-2025

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Een beetje goede verkoper doet dat niet, die geeft je een goed advies. Maar wat het vooral is is dat je wel kan zeggen dat een die of die speaker / receiver goed is maar dat kan behoorlijk per persoon verschillen. Het beste is zoals je hier ook wel terecht doet, goed oriënteren wat je wil, wat je wil betalen en dan daarmee een shortlist maken van wat je in de winkel wil testen en zodoende *hopelijk* een goede keuze kan maken.
Daarbij ligt het er ook maar aan hoezeer je kwaliteit kan horen, ik heb op zich wel een redelijke kwaliteitsmaat maar ook weer niet dat ik de ene box x niet mooi vind klinken en box y helemaal top vind (binnen dezelfde prijsklasse natuurlijk) ik zal hoogstens horen dat de een wat beter in de bas klinkt en de ander wat beter in hoge tonen maar ik zou waarschijnlijk met beide merken tevreden zijn. Andere mensen kopen voor 1000 e boxen en dan ook specifiek voor hun eisen gemaakte setjes. Ik zou echter persoonlijk weinig tot geen verschil horen tussen boxen van 200 e en 1000 e.

Kijk tevens niet alleen maar naar onkyo, er zijn genoeg andere merken die ook prima apparatuur aanbieden.
pricewatch kan je behoorlijk veel variabelen invullen om een ruwe schifting te maken.
ik heb dan ook geen budget van 1000e maar zou ik ook niet zo snel uitgeven aan een speakerset :>

[ Voor 13% gewijzigd door SouLLeSSportal op 07-01-2011 13:57 ]

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
SouLLeSSportal schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 13:53:
Een beetje goede verkoper doet dat niet, die geeft je een goed advies. Maar wat het vooral is is dat je wel kan zeggen dat een die of die speaker / receiver goed is maar dat kan behoorlijk per persoon verschillen. Het beste is zoals je hier ook wel terecht doet, goed oriënteren wat je wil, wat je wil betalen en dan daarmee een shortlist maken van wat je in de winkel wil testen en zodoende *hopelijk* een goede keuze kan maken.
Daarbij ligt het er ook maar aan hoezeer je kwaliteit kan horen, ik heb op zich wel een redelijke kwaliteitsmaat maar ook weer niet dat ik de ene box x niet mooi vind klinken en box y helemaal top vind (binnen dezelfde prijsklasse natuurlijk) ik zal hoogstens horen dat de een wat beter in de bas klinkt en de ander wat beter in hoge tonen maar ik zou waarschijnlijk met beide merken tevreden zijn. Andere mensen kopen voor 1000 e boxen en dan ook specifiek voor hun eisen gemaakte setjes. Ik zou echter persoonlijk weinig tot geen verschil horen tussen boxen van 200 e en 1000 e.
ik heb dan ook geen budget van 1000e maar zou ik ook niet zo snel uitgeven aan een speakerset :>
Ik zal ook niet zo snel 1000 euro uitgeven aan een set speakers. Maar, ik denk dat ik nu wel een aankoop doet voor de komende 5 jaar, of langer. Gezien mijn situatie in de woonkamer, denk ik dat de kleine bose doosjes qua design het beste passen. Maar, dan heb ik het dus puur over uiterlijk. Ik zie mijzelf ook niet als een pro user.. ik wil gewoon lekker geluid in mijn huiskamer. Normaal zou ik meteen naar Sony of Philips gaan kijken. LG of Samsung. Nu ga ik er eens rustig voor zitten en begin ik aan dit avontuur. Nog een hoop te lezen en hoop dus ook op wat tips van de pro users hier ;)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Bose is het verst van value-for-money, je betaalt gewoon voor het merkje en de looks. Speakersetjes die wel je aandacht verdienen:
http://www.kieskeurig.nl/.../prijzen/bezorgen/283321/
http://www.kieskeurig.nl/.../prijzen/bezorgen/269043/
http://www.qacoustics.co.uk/2000/2000-cinema.htm
http://www.teufelaudio.co...speakers/theater-100.html

Zet er een receiver bij, Onkyo is al genoemd, Denon, Yamaha etc. Hou het simpel, kijk naar de laatste generaties, het prijskaartje en de looks (al denk ik niet dat dat laatste van belang is voor jou) en maak een keuze.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Dank je wagenveld voor je input. Ik zal er vanavond op mijn gemakje naar kijken. Overigens wil ik benadrukken dat de looks wel van belang zijn. De boxen komen uiteraard in het zicht. Mijn huis is vrij strak en licht. Dus een paar zwarte blokken op de muur van 20x20cm (als voorbeeld) is dan geen gezicht. Daarom ben ik gecharmeerd van de bose doosjes. Qua uiterlijk. Wat er allemaal nog meer op de markt is heb ik geen idee van. Ik zal dus je voorbeelden goed doornemen. Dank daarvoor ;)

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04:18

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik wil je eigenlijk twee tips geven die tegelijkertijd gigantisch tegenstrijdig zijn:
-Als je per se geen 'grotere' speakers wilt, ga er dan ook absoluut niet naar luisteren
-Ga absoluut eens luisteren naar de wat 'grotere' speakers in een fatsoenlijke (Hifi)-winkel

Klein beetje uitleg: ik acht de kans aardig aanwezig dat je dan toch wat sneller je interieur aanpast aan de speakers. Ze hoeven namelijk helemaal niet lelijk te zijn, maar het geluidverschil met van die kleine melkpakjes is wel zodanig groot, daar kun je haast niet omheen.

Life is not about specs, it is about joy!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:52
Waren die KEF eitjes (KEF KHT 2005) niet een van de meest populaire kleine speakers met puik geluid?

GTA VI - All aboard the hype train!!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
bartvl schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 16:07:
Ik wil je eigenlijk twee tips geven die tegelijkertijd gigantisch tegenstrijdig zijn:
-Als je per se geen 'grotere' speakers wilt, ga er dan ook absoluut niet naar luisteren
-Ga absoluut eens luisteren naar de wat 'grotere' speakers in een fatsoenlijke (Hifi)-winkel

Klein beetje uitleg: ik acht de kans aardig aanwezig dat je dan toch wat sneller je interieur aanpast aan de speakers. Ze hoeven namelijk helemaal niet lelijk te zijn, maar het geluidverschil met van die kleine melkpakjes is wel zodanig groot, daar kun je haast niet omheen.
Punt gemaakt, en wordt meegenomen ;)

• Ralf Bimbo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-07-2025
RoyK schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 16:38:
[...]

Punt gemaakt, en wordt meegenomen ;)
Ik sta voor dezelfde keuze. Zeker een handig advies :)!!

Rookworst zonder 'r' is ookworst

• brunsting
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01 15:51
Over de afstand van de televisie: je kan toch gewoon je receiver bij je andere apparaten zetten, alles met hdmi via de av-receiver laten lopen (het is tenslotte een audio/video receiver) en één hdmi kabel naar de tv?

Nog even over harman kardon: ik heb een avr-160 gehad. Ik vond hem qua uiterlijk echt prachtig en connectiviteit was ook prima, maar gebruiksvriendelijkheid is (heel) ver te zoeken. De ab die erbij zit is echt een ramp. Ik weet niet of bij alle HK modellen dezelfde ab wordt geleverd.

Internet radio: ik zou persoonlijk dan eerder een av receiver zonder deze functionaliteit kopen en een squeezebox oid (maar goed je hebt natuurlijk al een boxee).

• Arjen Tempel
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
RoyK schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 13:33:
Mijn digitale ontvanger heeft helaas 1 scart aansluiting. Daarom zit ik nog een beetje te klooien.
Je hebt scart verloopstekkers waar een audio/video aftakking op zit:
http://kabeltje.com/scart...rca-en-svideo-p-2036.html
Zo kun je je huidige scart kabel blijven gebruiken en toch je audio rechtstreeks naar de receiver sturen.
RoyK schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 13:33:
Ik wil over gaan stappen op een samgsung HD ontvanger. Die kost rond de 120 euro. Die heeft ook een audio uitgang.
Als je toch een HD ontvanger koopt, zou ik het meteen goed doen en een HD PVR nemen, bijv. de Humax iHDR-5050C, die kost nog geen € 250 en dan kun je je opnames ook nog eens via FTP overzetten naar je PC/NAS. 8)
RoyK schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 13:33:Maar ik begrijp dat de digitale ontvanger dan in dit geval eerst met HDMI naar de Receiver gaat, die het beeld weer naar de TV stuurt?
Dat is mogelijk, maar niet noodzakelijk. Ik heb mijn Humax PVR gewoon rechtstreeks via HDMI op mijn TV en via een optische S/PDIF kabel op de receiver aangesloten. Daardoor hoeft de receiver alleen aan te staan als ik films of series kijk. Het journaal hoef ik niet in surround te horen, dus daarvoor gebruik ik gewoon de ingebouwde speakers van de TV.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Ik kan de scart inderdaad aanpassen, maar dat ga ik niet meer doen. De huidige humax doet het de laatste tijd niet meer zo goed. Vaak stotterende zenders wat verholpen wordt door even een kanaal omhoog en weer terug te gaan. Kan je met de HDR-5050C ook opnemen op de NAS? Of moet/kan hij dit alleen lokaal doen? Het is vind ik best een flink prijsverschil. Toch een goede 100 euro meer voor een functie waarvan ik me afvraag of ik het wel gebruik. Zeker als ik uitzending gemist op mijn Boxee Box werkend krijg.

Ik ben even rond gaan snuffelen naar front speakers..en kom ik op een interessante speaker uit die leuk te betalen is en voor mij vast geschikt is, als consument die net iets meer wil dan een gewoon setje. Het gaat om de JBL E80 die voor ongeveer 150 euro te koop is. Ik vraag me alleen af, als ik geen losse bas aan gaat schaffen, ik uiteindelijk uit kom op 5.0 ipv 5.1

Gaat dat wel werken?

• Sir_Hendro
Mijn set bestaat uit:

Sony STR-DA1200ES (receiver)
4x JBL E80 (front & rear speakers)
1x JBL EC25 (center speaker)

Hierbij dus geen subwoofer en dat is ook totaal niet nodig. De E80 gaat al erg laag. Zowel films als muziek klinkt erg goed over de speakers. Ik heb er ook iets van 150,- voor betaald toen ik ze bij de website van smits-arnhem kocht. Alleen de levering was niet zo goedkoop :P

Je zou eventueel nog naar de ES80 kunnen kijken. Die heeft iets betere specs maar is ook weer iets duurder. Ik ben zelf echter zeer tevreden met de E80 speakers. Heerlijke bang for the buck. Koop er ook een nette receiver erbij en dan heb je een heerlijke installatie :)

Wat receiver betreft kan ik je deze zeer aanraden:
http://www.redcoon.nl/ind...id/5001/refId/kieskeurig/

Voor de prijs hoef je het niet te laten. Ook de reviews erover zijn erg goed. Je kan ook een andere model nemen maar bij Sony is alleen de STR-DAxxxxES lijn erg goed.

Wat trouwens echt koning is met deze receivers is de automatische speaker calibratie. Je krijgt namelijk bij de receiver een microfoontje die je op de plek van jou oren moet plaatsen in de kamer. Dus bijvoorbeeld op een statief op de bank zetten op oor hoogte en dan auto calibratie uitvoeren. Dan worden je speakers in enkele seconden helemaal optimaal getweaked om het beste balans uit de speakers naar jouw te sturen. Werkt echt fantastisch!!

[ Voor 65% gewijzigd door Sir_Hendro op 10-01-2011 10:58 ]

Verwijderd

Hij geeft als voorbeeld kleine onopvallende Bose speakertjes en jij komt af met gigantische JBL E80 :? 8)7 |:(
Je kan ook eens kijken naar de Mini Theater series van B&W, heb ik zelf sinds kort ook ter vervanging van 600S3 serie, wel iets duurder dan 800€... http://www.bowers-wilkins...re_Solutions/Mini_Theatre

Verwijderd

Denon AVR serie heeft ook veel van de eigeschapen dat jij wilt en daar kan je dan JBLs op aan sluiten of boeken kast planken (herman karton style) en dan een lose Sub voor de bass

• Sir_Hendro
Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2011 @ 10:38:
Hij geeft als voorbeeld kleine onopvallende Bose speakertjes en jij komt af met gigantische JBL E80 :? 8)7 |:(
Je kan ook eens kijken naar de Mini Theater series van B&W, heb ik zelf sinds kort ook ter vervanging van 600S3 serie, wel iets duurder dan 800€... http://www.bowers-wilkins...re_Solutions/Mini_Theatre
Hij zegt zelf ineens interesse te hebben gekregen in de JBL E80, daarom zij ik eerst dat hij eens naar de KEF eitjes moet kijken en pas nadat hij begon over de E80 dat ik deze hem ook zeer kan aanraden if size doesn't matter that is ;)

Dus mijn advies:

Klein:
KEF eitjes

Groot:
4x JBL E80, 1x JBL EC25 i.c.m. Sony STR-DA2400ES. Dan ben je voor ongeveer EUR 1250,- klaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Sir_Hendro op 10-01-2011 10:46 ]

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
haha ja sorry jongens. Als je het zo terug lees is het inderdaad van de hak op de tak. Ik hoop op jullie begrip dat ik hiervoor geen tijd en moeite heb gestoken in mijn audio gebeuren, puur omdat dit in de toekomst nog wel een keer van zou komen. Dat moment is dus gekomen. Uiteraard heb ik wel eens bij de mediamarkt om me heen gekeken wat ik nou wel leuk zou vinden, zonder er verder over na te denken wat de specs zijn, of nog belangrijker kwaliteit / prijs / wat krijg je er voor, etc.

Ik vind de kleine boxjes van Bose nog steeds prachtig. Maar ik luister ook naar jullie adviezen. Zoals gevraagd leiden jullie mij een beetje door audio land op deze manier waar een leek al ik gewoon niet weet waar hij moet beginnen.

De JBL E80 kwam aan het licht toen ik naar de foto topic aan het kijken was van onze audiofielen hier :D En toen zag ik ze ineens ook bij mijn tv staan.. en dat lijkt me niet eens zo slecht.

Achter zullen kleinere speakers worden. Het zal even uitzoeken zijn hoe ik dat op ga lossen.

ps, met een beetje receiver is de bass uit te draaien?

@Sir_Hendro, dank je voor het advies. Deze worden serieus in overweging genomen (iedereen die me helpt)

[ Voor 6% gewijzigd door RoyK op 11-01-2011 22:11 ]

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2011 @ 10:38:
Fantastisch design in ieder geval. Dat mag je ook wel van B&W verwachten dacht ik zo! :)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

RoyK schreef op maandag 10 januari 2011 @ 11:15:
De JBL E80 kwam aan het licht toen ik naar de foto topic aan het kijken was van onze audiofielen hier :D En toen zag ik ze ineens ook bij mijn tv staan.. en dat lijkt me niet eens zo slecht.
Met dit budget zou ik toch wat verder kijken dan de JBL E80, je kan met jouw budget namelijk wel speakers nemen van wat series/klasses hoger.
Elke receiver kan in principe gewoon het aantal dB wat de subwoofer produceert naar beneden zetten. Dat is alleen niet helemaal uit zoals jij wilde. Je kan in het menu van de receiver veelal wel de subwoofer aan of uit zetten, maar dan moet je telkens weer het menu in. Beter kan je dan gewoon de subwoofer uitzetten op de unit zelf, dat is het minste werk.

• Sir_Hendro
[b][message=35339389,noline]RoyK schreef op maandag 10 januari 2011

Achter zullen kleinere speakers worden. Het zal even uitzoeken zijn hoe ik dat op ga lossen.

@Sir_Hendro, dank je voor het advies. Deze worden serieus in overweging genomen (iedereen die me helpt)
JBL heeft ook boekenplank speakers (zo noemen we de normale speakers) in de E serie (JBL E20 en E30).

Bij de Sony's zit aan de voorkant een draaiknop waarmee je de treble / bass mee kan aanpassen.

Mocht je trouwens betere speakers willen dan de JBL E series dan kan ik je de JBL ES of nog beter zelfs KEF iQ series zeer aanraden.

[ Voor 10% gewijzigd door Sir_Hendro op 10-01-2011 11:54 ]

• DriveSand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11-2024

DriveSand

Transform and roll out!

Op een beetje receiver zit ook nog een Night Mode waarmee je de bas wat naar beneden schroeft. Dan kun je ook 's avonds na tienen film kijken zonder overlast te veroorzaken (ik ga er stiekem vanuit dat dat is waarom je het vraagt :P).

Edit: Liar!

[ Voor 7% gewijzigd door DriveSand op 10-01-2011 13:07 . Reden: Extinguishing pants... ]

• Sir_Hendro
Volgens mij is de night mode bedoeld dat wanneer jij het volume omlaag draait dat deze optie de treble hoger zet maar wat die qua bass doet kan ik me niet meer herinneren omdat ik de night mode eigenlijk nooit gebruik :P

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:09

Tazzios

..

Zal ik het goede antwoord geven*
Night mode zorgt dat het verschil tussen hard( explosies) en zacht( praten) minder wordt.

* In mijn gedachte wereld

ontopic:
4x JBL E80 zou ik niet doen.
Kun je beter 2x JBL ES80 nemen als front en dan afhankelijk van budget de ES10(wandmontage)/20/30 als surround.
5.1 geluid heeft als surround toch geen zware boxen nodig.

[ Voor 40% gewijzigd door Tazzios op 10-01-2011 12:26 ]

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
Tazzios schreef op maandag 10 januari 2011 @ 12:18:
Zal ik het goede antwoord geven*
Night mode zorgt dat het verschil tussen hard( explosies) en zacht( praten) minder wordt.

* In mijn gedachte wereld

ontopic:
4x JBL E80 zou ik niet doen.
Kun je beter 2x JBL ES80 nemen als front en dan afhankelijk van budget de ES10(wandmontage)/20/30 als surround.
5.1 geluid heeft als surround toch geen zware boxen nodig.
Ook mijn definitie van nightmode :)
De dynamiek wordt vlak gemaakt zodat je geen harde explosies meer hebt.

• DriveSand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11-2024

DriveSand

Transform and roll out!

Op mijn oude Yamaha receiver zorgde de Night Mode ervoor dat ik gewoon op volume film kon kijken, maar met minder bas; die werd dus flink teruggeschroefd. Ik heb ook nog even een Marantz gehad, waarbij die modus inderdaad zorgde dat het verschil tussen hard en zacht minder werd, maar ik heb hem vrij snel weer omgeruild, dus ik ging er vanuit dat ik het knopje om de bas eraf te halen gewoon nog niet had gevonden.

Het lijkt erop dat ze bij nieuwere receivers (ook van Yamaha) de functie hebben veranderd en het inderdaad alleen de dynamiek aanpast. Negeert u dus vooral mijn vorige post. Wel jammer trouwens, want juist die functie was erg prettig voor 's avonds.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Ik heb inderdaad 2 kleine kids in huis, die rond half 8 op bed liggen en slapen. En dat wil ik graag zo houden. :P

Ik ga straks even een lijstje maken om wat overzicht te krijgen

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:17
Ik was een tijdje geleden ook op zoek naar nieuwe speakers en een receiver en heb toen veel geluisterd bij lokale HiFi-winkels. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een Marantz SR5004 en een paar Klipsch RF-52 speakers. Maar er is eigenlijk maar één goede tip te geven: je móet je echt gaan luisteren bij een HiFi-winkel, anders weet je gewoon totaal niet wat je koopt. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je een beetje weet waarvoor je gaat kijken. Dus welke opties de receiver allemaal moet hebben. Maar dat is hiervoor eigenlijk al wel gezegd. Mijn Marantz is een prima receiver, en Marantz levert als één van de enige merken een garantie dat 70% van het opgegeven vermogen ook daadwerkelijk kan worden gehaald. Bij andere receivers (Sony, LG, Philips, Onkyo etc) moet je het opgegeven vermogen met een (zéér) grote korrel zout nemen. Meestal halen die nog nieteens de helft. Denon is ook een degelijk merk en komt uit dezelfde stal als Marantz. Met jouw budget zou ik zeker bij deze merken gaan kijken en de 'budget-merken' links laten liggen. Tevens zou ik verder kijken dan enkel JBL als speakers. Op speakergebied (HiFi) zijn merken als KEF, Dali, Monitor Audio, Focal, Klipsch, Mordaunt-Short etc veel bekender. Daar hoor je eigenlijk nooit iets over JBL. Ik denk dat dat komt omdat JBL 'populaire' speakers zijn, dus veel bass en weinig finesse.

Ik hoop dat je iets kunt met bovenstaande informatie. Hieronder nog even mijn bericht destijds. ;)
LuPo schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 09:29:
Gisteren bij de plaatselijke HiFi winkel geweest. Veel geluisterd. Onder andere Klipsch F2, Dali Concept 6, Boston Acoustic CS226 (deze vond ik ook érg mooi klinken, maar te duur €249 per stuk), Klipsch RF-82, Monitor Audio BX-5 en de Klipsch RF-52.

In de prijsklasse tot 199 euro per stuk vond ik de Klipsch RF-52 het mooiste geluid hebben. Het hoog was mooi helder maar niet schel. Het midden was ook prima. En het laag was licht voelbaar. Ik houd zelf niet van speakers die totaal géén laagweergave hebben. Dat was onder andere wèl het geval bij de Dali Concept 6. Mocht de koop vanmiddag doorgaan dan ga ik de Klipsch RF-52 wel op spikes zetten. Soms vond ik de laagweergave net op het randje (lees: iets teveel). Maar ze stonden daar niet op spikes. Daarnaast kun je niet alles hebben voor 199 euro per stuk (voor mij 125 euro per stuk als ik ze vanmiddag koop).

Ik heb een laminaat-vloer. Wat moet ik onder de speakers leggen zodat ik geen krassen op het laminaat krijg? Mijn vriendin wordt niet blij van twee stoeptegels. :+ Is er een andere oplossing mogelijk?

Daarnaast zit ik nog een beetje na te denken over de luidsprekerkabels. Wat voor luidsprekerkabels moet ik kopen om aan te sluiten op de Klipsch RF-52. Ik heb nu OFC Luidsprekerkabel Professional 1,5mm2. Is dit toereikend?

Verder lees ik vaak dingen over banaanpluggen/stekkers. Wat is dat precies? Zijn deze daarvoor geschikt?

Overigens was het geheel aangesloten op een NAD versterker. Ik weet niet in hoeverre dit verschillend gaat klinken op mijn - nog komende - Sony STR-DA2400ES.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Dank je LuPo voor het delen van je informatie. Erg prettig. Ik kwam het merk Marantz inderdaad ook al tegen. Een aantal bezoekjes aan audio winkels staan zeker op de planning. Ik ben de afgelopen dagen al heel wat wijzer geworden dankzij dit draadje en de input.

Ik denk zelfs dat ik mijn budget een beetje aan gaat schroeven. Ik moet realistisch blijven dat ik geen audiofiel ben (dat is toch geen scheldwoord?). Maar, ik wil wel een goede zet doen waar ik de komende 10 jaar plezier van kan hebben.

Ik zat mij gisteravond te bedenken (en shoot me als ik onzin klets) dat ik ook een iets goedkopere receiver kan aanschaffen door het onderwerp "netwerk" te laten varen. Ik heb een iPod Touch die op mijn thuisnetwerk zit. Zou deze niet met een mooie dock de muziek van de NAS af kunnen spelen? Mogelijk scheelt dit mij zo een paar honderd euro. Zomaar even een gedachte kronkel.

Ook zijn we hier thuis verdeeld over de speakers. Mijn vrouw wil niet al te veel "zicht werk" wat natuurlijk die zwarte pilaren van o.a. JBL wel zijn. De kleine speakers van o.a. Bose of KEF zijn dan weer interessant, maar zal vast niet hetzelfde aan geluid kunnen presteren. Melkpakjes is al een paar keer gevallen in het draadje :)

Ik denk dat we binnenkort eens een tripje maken naar een audio winkel. Correct ligt redelijk in de buurt en heeft een grote collectie naar mijn weten. Nog tips voor in de omgeving Schiedam? :)

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04:18

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Correct is een mooie winkel voor de prijs, niet voor het luisteren helaas.

Neem anders ook je vrouw mee met luisteren. Ze zal zelf misschien ook wel verbaasd zijn over het kwaliteitsverschil. Daarbij zal ze misschien ook een mening hebben over het uiterlijk van de speakers. Er zitten namelijk gigantisch lelijke maar ook spectaculair mooie speakers. Als ze denkt aan een donker groot vierkant blok dan is dat natuurlijk iets heel anders dan een mooi gevormde 'sculptuur'. Wie weet!

Edit: daar moet ik aan toevoegen dat ik zowel versterker als speakers bij Correct gekocht heb, versterker puur op basis van reviews. De speakers omdat Correct de enige winkel was met 'fatsoenlijke' speakers in mijn budget. Vergelijken tussen speakers in 1 winkel is wel redelijk te doen. Tussen verschillende winkels wordt al moeilijker door de verschillende luisterruimtes.
Vergeet daarbij ook niet dat het geluid thuis 100x anders gaat zijn door je ruimteakoestiek. Als je echt veel geld gaat uitgeven, en dat ga je, dan zou ik vragen of je alles thuis op proef mag draaien als je je keuze gemaakt hebt. De betere hifi-winkels doen daar zover ik weet niet altijd moeilijk over.

Tip bij het luisteren: neem vooral ook eigen cd's mee, muziek die je kent. En dit hoeft niet perse een 'audiofiel verantwoorde' opname te zijn. Je gaat per slot van rekening ook normale cd's op je set beluisteren.

Succes en vooral: veel plezier!

[ Voor 48% gewijzigd door bartvl op 10-01-2011 15:45 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Dank je Bart, we gaan er inderdaad samen op uit. Even ergens een hapje eten of zo, maken we er een leuke dag van :)

@LuPo, de Marantz SR5004 is een mooi ding. Ik kan er niet veel anders dan goeds over vinden op het internet. Wat voor oplossing heb jij overigens gevonden voor de spikes laminaat combo?

Voor ieder die net als ik bezig is met het aanschaffen van een receiver.. ik stuitte zojuist op deze site.

http://hometheatergears.com/

[ Voor 32% gewijzigd door RoyK op 10-01-2011 16:05 ]

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
Uit je verhalen/vragen begrijp ik dat je het nogal strak en minimalistisch hebt ingericht!?

Ik betwijfel of je dan uberhaupt wel iets van geluid moet willen, volgens mij wordt het een grote galmbak ;)
Speakers en akoestiek bepalen beide voor een groot deel hoe het totaalbeeld van het geluid is. Ik weet alleen niet of grotere speakers andere akoestiek nodig hebben. Misschien dat iemand daar het antwoord op heeft.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

RoyK schreef op maandag 10 januari 2011 @ 15:55:
Voor ieder die net als ik bezig is met het aanschaffen van een receiver.. ik stuitte zojuist op deze site.
Wel een site de héél positief is over Onkyo. En verder staan er nog wel wat meer dingen op die zeker niet kloppen, iets zoals dat elke receiver van boven de $600,- high end is. En dat deze accurate vermogensopgaven hebben. High end is toch nog wel een tikje duurder.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:17
RoyK schreef op maandag 10 januari 2011 @ 15:55:
Dank je Bart, we gaan er inderdaad samen op uit. Even ergens een hapje eten of zo, maken we er een leuke dag van :)

@LuPo, de Marantz SR5004 is een mooi ding. Ik kan er niet veel anders dan goeds over vinden op het internet. Wat voor oplossing heb jij overigens gevonden voor de spikes laminaat combo?

Het antwoord stond toevallig onder mijn post in dat topic (op de quote kun je klikken). ;)
M3rcury schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 11:42:
[...]

Om de vloer niet te beschadigenen heb je van die kleine voetjes. Bij hobo bijvoorbeeld deze: http://www.hobo.nl/defaul...5576&title=Onderlegschijf

Maar ik neem aan dat ze in elke winkel te krijgen zijn.

Luidspreker kabels zijn de meningen erg over verdeeld. Ik heb zelf 2.5mm^2 van monster liggen, maar ik neem aan dat 1.5mm^2 het ook wel moet halen.

Banaan stekkers zien er gaaf uit, maar het enige nut dat ze hebben is dat je makkelijk je speakerkabels kan uit je speaker/versterker kan halen. Nadeel ervan is dat je weer een extra connectie hebt (eigenlijk 2) per kabel, en dat dus de weerstand van de kabel omhoog gaat.

Versterker kan best wel een hoop verschil uitmaken. Ik heb mijn klipsch geluisterd op een rotel versterker, waar het hoog best wel schel was, maar op mijn denon is dat weg.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

Verwijderd

Vraag aan de topicstarter: heb je al overwogen een en ander tweedehands aan te schaffen? Qua versterker misschien een minder goede optie vanwege verouderde decoders etc maar wat betreft speakers is er zo veel moois te vinden op de tweedehands markt, ook qua looks. Het overwegen waard!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Ossi schreef op maandag 10 januari 2011 @ 16:36:
Uit je verhalen/vragen begrijp ik dat je het nogal strak en minimalistisch hebt ingericht!?

Ik betwijfel of je dan uberhaupt wel iets van geluid moet willen, volgens mij wordt het een grote galmbak ;)
Speakers en akoestiek bepalen beide voor een groot deel hoe het totaalbeeld van het geluid is. Ik weet alleen niet of grotere speakers andere akoestiek nodig hebben. Misschien dat iemand daar het antwoord op heeft.
Erg minimalistisch valt wel mee. We hebben 2 kids over de vloer dus er staat genoeg. Maar we houden wel een beetje van strak / opgeruimd. Dus flinke speakers zullen wel "aanwezig" zijn. Daar is middels een verhitte discussie over ontstaan thuis. :)
FeaR1986 schreef op maandag 10 januari 2011 @ 17:00:
[...]
Wel een site de héél positief is over Onkyo. En verder staan er nog wel wat meer dingen op die zeker niet kloppen, iets zoals dat elke receiver van boven de $600,- high end is. En dat deze accurate vermogensopgaven hebben. High end is toch nog wel een tikje duurder.
Ik had me niet eens bedacht dat dergelijke websites natuurlijk ook 'te' positieve reviews kunnen schrijven. Een beetje naïef van mij. Ik was een beetje enthousiast.
LuPo schreef op maandag 10 januari 2011 @ 17:28:
[...]
Het antwoord stond toevallig onder mijn post in dat topic (op de quote kun je klikken). ;)
[...]
Dank je LuPo. Ik wist niet dat ik via een quote naar het draadje kon. Weer wat geleerd ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 14:13:
Vraag aan de topicstarter: heb je al overwogen een en ander tweedehands aan te schaffen? Qua versterker misschien een minder goede optie vanwege verouderde decoders etc maar wat betreft speakers is er zo veel moois te vinden op de tweedehands markt, ook qua looks. Het overwegen waard!
Over het algemeen ben ik niet zo een 2e hands koper. Ik ben meer het type dat marktplaats vult zodat mensen 2e hands kunnen kopen :P

Ik sta nog echt aan het begin van mijn zoektocht. Wat wil ik, wat is voor mij een verstandige keuze om aan te schaffen. Wat is waar voor mijn geld en kan ik daar de komende (10) jaren mee voorruit? Er zijn ook nieuwe uitdagingen en vragen ontstaan zoals, waar ga ik de receiver neer zetten? Immers heb ik geen TV meubel (deze zweeft aan de muur). Wil ik wel een netwerk speler die honderden euro's duurder is? Immers heb ik een boxee box die met mijn NAS in verbinding staat. Die kan ook de muziek benaderen.

Dus, om antwoord te geven gaat mijn voorkeur uit naar nieuw. Maar, ik houd de 2e hands deur wel op een kier. Sterker nog. Ik heb een aanbieding per PM ontvangen. Echter ben ik niet van plan om de boel nu/direct aan te schaffen. Ik wil er de tijd voor nemen en het plezier van het uitzoeken zoals dit soort draadjes nog even behouden.

• iNFiNiTY-
  • Laatst online: 08-07-2025

iNFiNiTY-

pro

Afbeeldingslocatie: http://www.gadgetguy.com.au/assets/images/5209_JBL-ES800-group-cherry.jpg

http://www.gadgetguy.com....ck-review-152782-113.html

Gewoon deze kopen, en dan kom je binnen; schatje help even mee uitpakken :D

[ Voor 17% gewijzigd door iNFiNiTY- op 11-01-2011 14:43 ]

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
hehe, ik denk dat ze dan zegt, is goed schat. Help je mij ze dan even met inpakken. Je slaapt de komende weken ergens anders. :)

[edit] de KEF speakers zijn van de baan. We vinden allebei deze qua design niet interessant.

[ Voor 27% gewijzigd door RoyK op 11-01-2011 22:11 ]

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Mijn vader heeft toevallig eergisteren een Onkyo 608 aangeschaft met grote speakers, de Klipsch RF-52. Ik ga dus snel even bij hem kijken.

Pagina: 1