Bij Blu-ray alleen Dolby Surround (2.0)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 12:07

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Heb dan nu toch de knoop door gekakt en een Blu Ray speler gekocht (wat moet je anders als je bij je kerst pakket 2 blu ray schijfen krijgt). Wilde eigenlijk de Onkyo SP808 hebben maar die is momenteel niet leverbaar, dus maar een el cheapo gekocht, een Toshiba BDX-2000KE. (ding set ik wel in de slaapkamer als ik de SP808 heb).

Specs: DTS- Dolby Digital Plus Dolby TrueHD DTS-HD decoder.

Ding dus aan gesloten op mijn Onkyo receiver TX-SR601E. Nog een apparaatje van voor het HD tijd perk.

Deze heeft de volgende specs:

Dolby Digital,
DTS-ES decoder,
DTS-ES Discrete 6.1,
Dolby Pro Logic II,
DTS decoder,
Dolby Digital Surround EX,
DTS Neo:6,
DTS 96/24,
DTS-ES Matrix 6.1

Maar als ik dan Blu Ray kijk heb ik alleen Dobly Surround. Dus hij upscaled een 2.0 signaal naar surround. Terwijl de films in DTS zijn. Maar.... Het is DTS-HD dus heb ik nu een andere receiver nodig, of is het op een manier mogelijk om het geluid te downscalen van DTS-HD naar gewoon DTS of DTS-ES?

Uiteraard heb ik hem verbonden met een glasvezel kabel. Maar heb ook met coax getest.

Was gisteren een tijdje bezig om van alles te testen, maar ik blijf maar op Dolby Surround staan.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-07 08:24

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Een beetje vreemd, dat zou betekenen dat je blu-ray speler het geluid als stereo uitstuurt naar je versterker. Weet je zeker dat je beide apparaten met een optische kabel met elkaar verbonden hebt? Misschien moet je ook nog wat instellen in de blu-ray speler zelf wat audio-output betreft?

Je zou in ieder geval bij de meeste blu-rays op z'n minst Dolby Digital geluid moeten hebben. Dolby Surround is echt uit het analoge tijdperk.

[edit]
Om welke BDR gaat het hier trouwens? Want als je een disc hebt met alleen DTS HD / TrueHD, en je speler doet niet aan downscalen, dan kan ik me voorstellen dat je alleen stereo geluid krijgt.

[ Voor 38% gewijzigd door --MeAngry-- op 07-01-2011 10:06 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
En wat zegt de gebruiksaanwijzing van je Toshiba over welke mogelijkheden je allemaal hebt omtrent audio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:34

FeaR

In GoT we trust

In DTS HD zit een core van de gewone DTS en in Dolby TrueHD zit een core van Dolby Digital. Dit zodat elke speler ook op oudere receivers aangesloten kan worden die alleen de gewone - niet HD - versies van DTS en/of Dolby Digital ondersteunen. Dus de Onkyo zou gewoon DTS en Dolby Digital weer moeten kunnen geven.

Is de Blu-rayspeler wel goed ingesteld als het gaat om uitgifte van audio? Want zo te lezen kan je de Blu-rayspeler ook de audio laten decoderen. Zet de speler eens op bitstream audio out. Dan stuurt de speler alleen ruwe data door en moet de Onkyo receiver het decoderen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
--MeAngry-- schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 10:02:

[edit]
Om welke BDR gaat het hier trouwens? Want als je een disc hebt met alleen DTS HD / TrueHD, en je speler doet niet aan downscalen, dan kan ik me voorstellen dat je alleen stereo geluid krijgt.
Gisteren heb ik Salt en District 9 gekeken, en daar staat alleen DTS-HD op. Heb wel de funcite downscalen op de BD-speler, maar dat maakt geen verschil uit.

Wat ook irritant was is dat door de HDMI kabel het geluid ook bij mijn TV uit kwam en deze stond niet helemaal op stil, dus hoorde ik een soord echo. Maar dat is wel opgelost. Zou het daadoor komen dat de BR-speler op de HDMI een stereo bron ziet en dan ook de glasvezel op stereo zet. Heb ergens een functie gezien van primary en secondary audio. Zal hij dan met primary de HDMI bedoelen?

Zal dat even uit proberen vanavond.

/Edit: @ hierboven, ga ik proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-07 13:50
Wat ook goed kan is dat je Onkyo op Pass through mode staat.

Dat wil zeggen dat hij, om beeld te krijgen, de EDID file van de TV volledig doorstuurt.
In de EDID staat bij HDMI naast informatie over video, in het tweede blok ook de informatie over de audio.

De TV kan alleen maar 2.0, dus zal de toshiba nooit iets anders uitsturen, omdat hij te horen heeft gekregen dat dat het enige is dat de ontvanger aankan.

Dus even kijken bij de instellingen van de Onkyo denk ik. Daar zou iets moeten staan over de audio afhandeling van het HDMI signaal.
Dan past de Onkyo de EDID aan en krijgt de Toshiba een EDID waar wel alle audio formaten in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNFiNiTY-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-07 13:28

iNFiNiTY-

pro

De HD uitvoeringen is gewoon een gimmick! :x

Als je reciever DD en DTS ondersteund, kan je gewoon een blu ray kijken die DTS-HD uitspuugt. Hij zou altijd naar DD moeten gaan (of ligt aan je BD speler, DTS) ikzelf vindt het verschil wel klein, tussen DTS en de HD variant. Er zitten wel wat verschillen tussen maar niet dat ik denk; ik loop nu op water.

In het menu van je BD speler kan je bij audio kijken of je een instelling kan veranderen. Maar ik vindt het vreemd dat je reciever hem niet automatisch oppakt, dat ben ik wel gewend in ieder geval.

[ Voor 10% gewijzigd door iNFiNiTY- op 07-01-2011 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356920

a: HDMI naar je receiver (indien aanwezig)
Ergens zou in je receiver moeten kunnen instellen dat hij alleen het beeld van je speler naar HDMI ( > Tv) doorgeeft, en het geluid in de receiver houdt om naar je speakers uit te voeren.

b: HDMI naar je TV
Hierdoor kan het zijn dat je receiver oppikt dat je tv enkel 2.0 Dolby aankan, en daar dan verder mee gaat, zodat dat dan de beperking wordt, kijk of er instelling is die dit omzeilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Om even rekening mee te houden bij een toekomstige aankoop, je kunt dit ook oplossen door de speler analoog aan te sluiten op de 6ch input op de receiver. Dan decode de speler en hoeft de receiver alleen te versterken en hou je dus de HD formaten. Je hebt dan dus wel een speler nodig met een 6ch analoge output en die zijn vaak wat duurder.
Of je verschil gaat horen tussen gewoon DTS en HD is de vraag natuurlijk, dat moet je even voor jezelf beslissen of het de moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Anoniem: 356920 schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 13:39:
a: HDMI naar je receiver (indien aanwezig)
Ergens zou in je receiver moeten kunnen instellen dat hij alleen het beeld van je speler naar HDMI ( > Tv) doorgeeft, en het geluid in de receiver houdt om naar je speakers uit te voeren.

b: HDMI naar je TV
Hierdoor kan het zijn dat je receiver oppikt dat je tv enkel 2.0 Dolby aankan, en daar dan verder mee gaat, zodat dat dan de beperking wordt, kijk of er instelling is die dit omzeilt.
B... zoals gezegd is mijn Onkyo nog voor het HD tijd perk. Dus heeft deze geen HDMI aansluiting. Dus HDMI gaat direct naar de TV (en die is idd 2.0). En een glasvezel kabel gaat van de BD-Speler naar de Versterker. Gaa eens kijken of het daar fout loopt.

Pagina: 1