Toon posts:

[MBP] Kernel panic met nieuwe HDD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Mijn originele HD is vorige week overleden. Ik heb een Macbook Pro 13" 2,53Ghz. van de zomer 2009.
Ik heb gisteren een nieuwe HD ontvangen, erin gezet, Mac OSX (10.5) opnieuw geïnstalleerd.

Ik heb een Time Capsule en heb dus na de installatie gekozen om het systeem terug te zetten vanaf Time Machine. (Dit was Mac OSX 10.6).

Deze heeft vannacht alles terug gezet en vanmorgen was het proces voltooid. Daarna kreeg ik de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: http://km.support.apple.com/library/APPLE/APPLECARE_ALLGEOS/HT1392/106227_2.jpg

En na 10 keer rebooten krijg ik deze melding nog steeds. Iemand een idee wat er aan de hand is, en eigenlijk belangrijker wat ik er aan kan doen? Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten, Erik.

• karim015
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-12-2025
Dat is een kernel panic, dat kan door alles veroorzaakt zijn. Check ff of alle hardware wel goed is, doe de installatie-dvd 1 in je mac en start op met 'd' ingedrukt.

Verwijderd

Topicstarter
karim015 schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 08:28:
Dat is een kernel panic, dat kan door alles veroorzaakt zijn. Check ff of alle hardware wel goed is, doe de installatie-dvd 1 in je mac en start op met 'd' ingedrukt.
Bedankt voor je reply. Voor de zoveelste keer die D-check... :|. Vorige keer kwam er dus uit dat mijn HDD stuk was. Maar er zit nu in een nieuwe in, ik verwacht niet dat mijn nieuwe HDD alweer overleden is.

Misschien even handig om te vermelden welke HDD ik nu heb. De Seagate Momentus 5400.6 (500GB/SATA-II).

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2011 08:33 ]

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-02 20:44

epic_gram

undercover moderator

kan je hem in een andere computer proberen? Dan kan je uitsluiten of het aan je HDD ligt of ergens anders.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Verwijderd

Topicstarter
epic_gram schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 08:37:
kan je hem in een andere computer proberen? Dan kan je uitsluiten of het aan je HDD ligt of ergens anders.
Dat gaat wel lastig worden. Ik zit er zelf ook niet zo op te wachten om weer twee computers open te schroeven. Maar het lijkt mij ook niet logisch dat me nieuwe HDD alweer stuk is?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Als het tot en met het opnieuw installeren van je OS gewoon werkte zal het niet aan de hardware liggen denk ik zo. Ik weet verder totaal niks van Macs, maar kan het niet zo zijn dat je met het terugzetten van die backup iets hebt vernacheld? Heb je wel gerestored naar een aparte partitie, of het je één logische schijf van 500 gig waar alle data op staat? Het zou bijvoorbeeld kunnen dat dat Time Capsule je MBR heeft gesloopt, of dat er bepaalde systeembestanden zijn overschreven.

Ik zou proberen opnieuw te installeren en dan de backup op een andere manier en partitie terug te zetten.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Titelfix naar "[MBP] Kernel panic met nieuwe HDD" zodat het wat beter de lading dekt :)

Wat voor een Seagate HDD is het precies? Als het de variant met 'G-Force protection' is (model nummer eindigt op ASG, bijv ST9500325ASG) kan het zijn dat deze beveiliging conflicteert met de in de MacBook ingebouwde Sudden Motion Sensor (SMS). Je kunt dit wellicht terugvinden in de panic log, welke kunt bekijken via Applications > Utilities > Console of via /Library/Logs/PanicReporter. Als het inderdaad zo is dat de SMS de oorzaak is van de kernel panic kun je of de SMS uitschakelen, of de HDD omwisselen voor een variant zonder G-Force protection.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
CodeCaster schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 09:16:
Als het tot en met het opnieuw installeren van je OS gewoon werkte zal het niet aan de hardware liggen denk ik zo. Ik weet verder totaal niks van Macs, maar kan het niet zo zijn dat je met het terugzetten van die backup iets hebt vernacheld? Heb je wel gerestored naar een aparte partitie, of het je één logische schijf van 500 gig waar alle data op staat? Het zou bijvoorbeeld kunnen dat dat Time Capsule je MBR heeft gesloopt, of dat er bepaalde systeembestanden zijn overschreven.

Ik zou proberen opnieuw te installeren en dan de backup op een andere manier en partitie terug te zetten.
Dat zou inderdaad wel kunnen. Al heb ik nog niets gelezen over een Kernel Panic door een backup terugzetten. Nee ik heb het gewoon naar mijn nieuwe 500 schijf gezet, ik heb ongeveer 200 GB aan data, dus dat laatste wat je aangeeft klinkt weer niet logisch.

Mac OSX opnieuw installeren zou kunnen. Want er zijn verschillende manieren om je Time Capsule op je nieuwe HDD te zetten (http://support.apple.com/...locale=nl_NL&locale=nl_NL). Ik heb nu dus deze gedaan: Een volledig, gewist volume terugzetten. Of kan ik het beter op een andere manier doen?
Daedalus schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 10:13:
Titelfix naar "[MBP] Kernel panic met nieuwe HDD" zodat het wat beter de lading dekt :)

Wat voor een Seagate HDD is het precies? Als het de variant met 'G-Force protection' is (model nummer eindigt op ASG, bijv ST9500325ASG) kan het zijn dat deze beveiliging conflicteert met de in de MacBook ingebouwde Sudden Motion Sensor (SMS). Je kunt dit wellicht terugvinden in de panic log, welke kunt bekijken via Applications > Utilities > Console of via /Library/Logs/PanicReporter. Als het inderdaad zo is dat de SMS de oorzaak is van de kernel panic kun je of de SMS uitschakelen, of de HDD omwisselen voor een variant zonder G-Force protection.
Titel is zo een stuk duidelijk, dank.

Ik zal dan even op de HDD moeten kijken, ik ben op dit moment op mijn werk. Maar ik kan het niet controleren want ik kan niet in Console komen. Ik krijg direct namelijk de melding.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2011 10:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb trouwens via iFixit mijn nieuwe HDD erin in gezet. Nu zag ik op iFixit ook een handleiding voor OSX installeren na een nieuwe HDD. Deze: http://www.ifixit.com/Gui...-OS-X-v10-5-Leopard/751/1

De stappen 5 t/m 11 heb ik niet gedaan. Maar ik als ik het goed begrijp is dit ook niet altijd nodig bij een nieuwe HDD?

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:47

Niet noodzakelijk, mijn mbp 17 inch van 2009 heeft een ST9500420ASG standaard van Apple. Dus ze moeten er wel ondersteuning voor hebben.

Verwijderd

Topicstarter
ShaneV schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 10:31:
[...]

Niet noodzakelijk, mijn mbp 17 inch van 2009 heeft een ST9500420ASG standaard van Apple. Dus ze moeten er wel ondersteuning voor hebben.
Ik zal het vanmiddag even controleren.

Verwijderd

Topicstarter

Het is een ST9500325ASG. Dus het zou dit probleem kunnen zijn. Maar ik wil het liever eerst zonder omwisselen HD schijf en uitschakelen SMS functie proberen. Uit de 'uitgebreide' hardware test kwamen geen problemen naar voren.
Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 10:27:
Ik heb trouwens via iFixit mijn nieuwe HDD erin in gezet. Nu zag ik op iFixit ook een handleiding voor OSX installeren na een nieuwe HDD. Deze: http://www.ifixit.com/Gui...-OS-X-v10-5-Leopard/751/1

De stappen 5 t/m 11 heb ik niet gedaan. Maar ik als ik het goed begrijp is dit ook niet altijd nodig bij een nieuwe HDD?
Morgen opnieuw Mac OSX installeren. Moet ik dan wel stap 5 t/m 11 vanuit de handleiding aanhouden? Of gewoon OSX cd er in, 'C' ingedrukt houden en stappen volgen?

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-01 14:07

Heel even iets heel anders. Is die SMS ook soms een probleem bij nieuw geheugen? Of misschien iets anders dat het werkgeheugen tegen houdt?

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 23:05:
[...]

Het is een ST9500325ASG. Dus het zou dit probleem kunnen zijn. Maar ik wil het liever eerst zonder omwisselen HD schijf en uitschakelen SMS functie proberen. Uit de 'uitgebreide' hardware test kwamen geen problemen naar voren.
Een test kan alleen de aanwezigheid van fouten aantonen, niet de afwezigheid :)
Servertje schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 23:11:
[...]
Heel even iets heel anders. Is die SMS ook soms een probleem bij nieuw geheugen? Of misschien iets anders dat het werkgeheugen tegen houdt?
Normaal gesproken niet, aangezien deze niets met elkaar te maken hebben (tenzij dat je virtueel geheugen bedoelt). Om hier achter te komen kun je het beste de panic log doorlezen. Daar kun je vaak al uithalen wat een kernel panic heeft veroorzaakt.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:20

Thandor

SilverStreak

Even een andere gooi (ik ken het terugzetten van een volledige Time Machine back-up niet): je hebt 10.5 geïnstalleerd en een back-up van 10.6 teruggezet. Is het misschien een idee om het netjes te installeren (ervanuitgaande dat 10.5 an sich wel goed werkt) en deze vervolgens te updaten naar de versie die ook actief is in de back-up en dan pas de back-up terug te zetten? :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 00:15:
Even een andere gooi (ik ken het terugzetten van een volledige Time Machine back-up niet): je hebt 10.5 geïnstalleerd en een back-up van 10.6 teruggezet. Is het misschien een idee om het netjes te installeren (ervanuitgaande dat 10.5 an sich wel goed werkt) en deze vervolgens te updaten naar de versie die ook actief is in de back-up en dan pas de back-up terug te zetten? :)
Klopt. Mijn back-up is inderdaad 10.6. Ik ga het zo even proberen in ieder geval. Thanks voor de tip.

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen is het weer gelukt om alles te installeren. Hij werkt weer goed. Bedankt voor de reacties!

Enige wat ik eigenlijk kwijt ben zijn mijn Afbeeldingen. Is het mogelijk om die apart vanaf de Reservekopie terug te zetten? En kan ik anders mijn oude HDD in een andere laptop installeren en ze vanaf daar op een USB of iets dergelijks te zetten?
Pagina: 1