APK vervaldatum bij voortijdig keuren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04 23:48
Ik heb een auto uit december 2005 met benzinemotor wat volgens de RDW het volgende betekent voor de APK keuringsfrequentie:
Eerste APK na 4 jaar, daarna twee keer na 2 jaar, daarna elk jaar
Nu is de auto voor het eerst gekeurd in december 2009 en zou volgens het bovenstaande schema de auto weer in december 2011 (1e keer na 2 jaar) en december 2013 (2e keer na twee jaar) gekeurd moeten worden. Daarna elk jaar (dec 2014, dec 2015, etc).

Aangezien de auto een grote beurt nodig heeft en een APK keuring daar gratis bij wordt aangeboden vroeg ik me af wat er met de APK vervaldatum gebeurt indien ik de auto deze maand (jan 2011) al APK laat keuren.

Als ik de auto deze maand laat keuren zal de vervaldatum voor de volgende keuring naar januari 2013 verplaatst worden. Is de keuring van januari 2013 vervolgens 2 jaar geldig, of moet de auto na de keuring in januari 2013 jaarlijks gekeurd worden en is het dus verstandig om de auto niet deze maand al te laten keuren maar gewoon het keuringsmoment in december 2011 af te laten wachten?

Oftewel: vervangt de "te vroege" keuring deze maand de keuring die in december 2011 plaats moet vinden en wordt de hele keuringsfrequentie die op de RDW site vermeld staat daarmee met 11 maanden ingekort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:12
Je kunt de APK keuring maximaal 2 maanden vervroegen, In jouw geval dus in oktober 2011. Het vervroegen van de APK keuring heeft volgens mij geen invloed op de datum van de eerstvolgende keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-05 21:02

Franko P.

Hit it.

Waarom zou je nu al keuren eigenlijk? Een keuring voor een benzine auto kost een paar tientjes.
Ik zou pas laten keuren als de tijd er voor is, ik weet niet hoeveel km je per jaar rijdt, maar kan het niet zijn dat je bij de volgende beurt dicht bij december terecht komt?

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
mitalp schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 23:29:
Je kunt de APK keuring maximaal 2 maanden vervroegen, In jouw geval dus in oktober 2011. Het vervroegen van de APK keuring heeft volgens mij geen invloed op de datum van de eerstvolgende keuring.
2 maanden voor APK-vervaldatum kan je i.d.d. laten herkeuren met behoud van de 'eigenlijke keurdatum'

Bv 01-09-2011 is de APK vervaldatum. Je laat 'm 01-07-2011 keuren en de APK is dan geldig tot 01-09-2012.
Laat je de auto op 30-06-2011 keuren, dan is de APK niet geldig tot 01-09-2012 maar 30-06-2012.

Ik neem aan dat dat met de APK van de TS dan netzo het geval is.

I.p.v. 12-2011 keuren en dus 12-2013 weer, zal 't dan 01-2011 / 01-2013 worden.

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Waarom zou je nu al keuren eigenlijk? Een keuring voor een benzine auto kost een paar tientjes.
Ik zou pas laten keuren als de tijd er voor is, ik weet niet hoeveel km je per jaar rijdt, maar kan het niet zijn dat je bij de volgende beurt dicht bij december terecht komt?
Inderdaad, tussen nu en december zit bijna een jaar en betekent dus dat je auto zowiezo nog een (grote of kleine) beurt verdient. En al zou hij geen beurt nodig hebben, je kan de keuring ook best doen zonder beurt erbij. Zoals genoemd, een losse APK keuring kost maar een paar tientjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:48
Schweino schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 23:24:
Oftewel: vervangt de "te vroege" keuring deze maand de keuring die in december 2011 plaats moet vinden en wordt de hele keuringsfrequentie die op de RDW site vermeld staat daarmee met 11 maanden ingekort?
Dit dus. Je mag maximaal 2 maanden van te voren laten keuren met behoud van de originele datum, daarna wordt de datum gewoon vervroegd.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Schweino schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 23:24:...Aangezien de auto een grote beurt nodig heeft en een APK keuring daar gratis bij wordt aangeboden vroeg ik me af wat er met de APK vervaldatum gebeurt indien ik de auto deze maand (jan 2011) al APK laat keuren...
Die keuring is natuurlijk niet gratis, maar zit verdisconteerd in de prijs voor de beurt. Dat kan ook uit omdat veel werkzaamheden ook APK controlepunten betreffen. Wel zit je soms met afmeldkosten (is dat nog trouwens?).

Dus een optie is om geen APK te doen en zeggen dat je die APK graag tegoed houdt voor de volgende keer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Laatst online: 03-04 23:48
Net de RDW gebeld omdat ik het toch even zeker wilde weten.

Als ik de auto nu laat keuren ipv in dec 2011 dan verlies ik inderdaad één jaar op het eind van de 2x 2 jaar regeling. Niet doen dus.

Omdat ik ze toch aan de lijn had stelde ik ook een andere, maar gerelateerde vraag:

Ik heb afgelopen december een 4 jaar oude auto gekocht die in oktober 2010 zijn eerste keuring heeft gehad. Bij aankoop werd er wederom een APK keuring uitgevoerd in december 2010. Volgens de RDW blijft in dit geval het oorspronkelijke interval wel gehandhaafd omdat de keuring nog in hetzelfde jaar plaatsvond (?).

Interval wordt nu:

Keuring okt 2010: 2 jaar geldig
Keuring dec 2010: 2 jaar geldig tot dec 2012
Keuring dec 2012: 2 jaar geldig tot dec 2014
Na dec 2014 jaarlijks keuren.

In het laatste geval heb ik mijn APK interval dus effectief verlengd in plaats van verkort.

[ Voor 11% gewijzigd door Schweino op 07-01-2011 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Maar daar schiet je dus niks mee op omdat je 3 keuringen in 4 en 2 maanden jaar hebt gedaan ipv 2 keuringen in 4 jaar. Ik zie niet helemaal welke interval je nu hebt verlengd, want je hebt gewoon een extra keuring gehad voor 2 maanden. Als je die niet had gehad en hem achteraan de rij voor oktober 2014 had geplakt, had je met hetzelfde aantal keuringen tot oktober 2015 door kunnen rijden ipv tot december 2014 :)

Ik snap dat de keuring bij aankoop "gratis" was, maar reken je dus niet rijk

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:48
Grrrrrene schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 15:03:
Ik zie niet helemaal welke interval je nu hebt verlengd, want je hebt gewoon een extra keuring gehad voor 2 maanden.
Ik snap dat de keuring bij aankoop "gratis" was, maar reken je dus niet rijk
In principe is het een extra keuring, alleen krijg je die bij de aankoop van een auto, maar deze kun je niet een paar jaar later laten uitvoeren. Aangezien die eerste dus gratis door de garage is gedaan krijgt hij effectief nu wel een auto met een APK die pas later hoeft te worden uitgevoerd.

Zelf een extra keuring tussendoor laten doen om de einddatum te laten verschuiven is inderdaad niet rendabel, maar in dit geval is het voor TS toch echt wel voordelig (alhoewel die 2 maanden natuurlijk ook niet echt veel uitmaakt :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Sorry voor de kick van dit oude topic. Maar heb eigenlijk een erg gelijkende vraag.

Auto (benzine) van juli 2017, vervaldatum was dus juli 2021. Gekeurd in juni 2021 (vervaldatum is nu juli 2023 geworden). Als ik deze vandaag zou laten keuren, wat wordt dan de nieuwe vervaldatum? Oktober 2023? Of oktober 2022? Of blijft het juli 2023? En als ik in 2023 dan weer laat keuren, krijg ik er dan wel weer 2 jaar vervaldatum bij? Of dan nog maar 1 jaar?

Volgens de uitleg die @Schweino had gekregen, zou het oktober 2023 moeten worden en dan verlenging tot oktober 2025.

Maar ik belde net de RDW en die meneer zei dat ik het niet moest doen, omdat de vervaldatum dan oktober 2022 zou worden en dat dan de hele 2-jaars-regeling zou vervallen, dus daarna oktober 2023 en oktober 2024 weer. Ben benieuwd wat nu klopt. Zal zo nog een keer bellen, kijken of ik hetzelfde antwoord krijg.

Net weer gebeld, en een ander antwoord. Na navragen etc. gaf ze aan: vervaldatum wordt als je vandaag laat keuren oktober 2023. En als je dan t.z.t. weer laat keuren, wordt het oktober 2025.

Kan ik hierop vertrouwen? Wie weet het zeker, heeft iemand iets zwart-op-wit (op de website van RDW zelf bijvoorbeeld, of een wettekst)?

Het gaat mij puur om de technische regeltjes. Waarom je het wel of niet zou willen/moeten doen laat ik graag aan mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-05 15:46
Is online gewoon te vinden. Doe je de keuring binnen twee maanden voor t verlopen, dan blijft de datum t zelfde. Doe je t meer dan twee maanden van tevoren dan wordt dat de nieuwe vervaldatum.

Even uit bolle hoofd:
1e apk na 4 jaar
2e en 3e apk om de twee jaar.
Daarna elk jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Dank, dat is bekend. Maar je antwoord raakt de kern van de vraag niet.

Wat wordt concreet de vervaldatum als ik vandaag laat keuren? En wat wordt dan de vervaldatum na de volgende keuring (mits ik die keuring minder dan 2 maanden voor de nieuwe vervaldatum laat uitvoeren)?

[ Voor 8% gewijzigd door woekele op 22-10-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 23:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als de auto 8 jaar of ouder is dan is de keuring 1 jaar geldig, anders 2 jaar. Dus als je je auto vandaag keurt zal de keuring geldig zijn tot 22-10-2023. De volgende keuring zal geldig zijn tot 22-10-2025 (want op 22-10-2023 is je auto nog geen 8 jaar), de keuring daarna zal geldig zijn tot 22-10-2026.

Dat heb ik niet als duidelijke regel, maar zo interpreteer ik het.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
Daar zou ik niet zonder meer vanuit gaan. Dan zou iedereen drie maanden voor de achtste verjaardag een APK doen en negen maanden extra APK cadeau krijgen.

Op het moment dat je auto acht jaar of ouder is. Dan is de geldigheid één jaar vanaf moment van afgifte. Ongeacht of deze voor op of na de 8e verjaardag van je auto ligt.

OT waarom zou je vier maanden na APK t nog een keer doen, terwijl deze nog 20 maanden geldig is voor jou auto. Je loopt dan uit de pas met de 4-2-2 cyclus en je wint er m.i. niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

PROnline schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:16:
Daar zou ik niet zonder meer vanuit gaan. Dan zou iedereen drie maanden voor de achtste verjaardag een APK doen en negen maanden extra APK cadeau krijgen.
Interessant inderdaad :D Maar volgens de info die @Schweino heeft gehad kon het alleen als 2 beurten keuringen in hetzelfde jaar vallen. Ik vind het maar wazig.
PROnline schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:16:
Op het moment dat je auto acht jaar of ouder is. Dan is de geldigheid één jaar vanaf moment van afgifte. Ongeacht of deze voor op of na de 8e verjaardag van je auto ligt.
Wat je hier zegt snap ik niet helemaal. Wat betekent dat concreet? Wat betekent dat voor de vervaldatum na keuring vandaag? En wat betekent dat voor de vervaldatum na keuring in 2023 en bij opvolgende keuring? Bedoel je dat het dan wordt: oktober 2023, oktober 2025 en vervolgens juli 2026? (mag immers niet ouder zijn dan 1 jaar na leeftijd 8 jaar?)
OT waarom zou je vier maanden na APK t nog een keer doen, terwijl deze nog 20 maanden geldig is voor jou auto. Je loopt dan uit de pas met de 4-2-2 cyclus en je wint er m.i. niks mee.
Het gaat mij puur om de technische regeltjes.
Zou fijn zijn als dit ergens duidelijk stond aangegeven, of als de RDW hierover zelfde antwoord zou geven aan de telefoon :D Misschien kan ik 't beter per mail proberen, heb ik 't in elk geval zwart op wit.

[ Voor 22% gewijzigd door woekele op 23-10-2021 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
woekele schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 23:33:
[...]

Interessant inderdaad :D Maar volgens de info die @Schweino heeft gehad kon het alleen als 2 beurten in hetzelfde jaar vallen. Ik vind het maar wazig.
Beurten? APK heeft niks met een beurt te maken. Behalve dan dat garages 't als combi aanbieden.
Wat je hier zegt snap ik niet helemaal. Wat betekent dat concreet? Wat betekent dat voor de vervaldatum na keuring vandaag?
Je keurig van vandaag valt niet binnen de twee maanden van de vervaldatum, dus vandaag wordt de nieuwe datum.
En wat betekent dat voor de vervaldatum na keuring in 2023?
Die is m.i. geldig tot juli 2025, want dan heb je een APK van 2023, maar je auto is dan 8 jaar oud en dus is de APK vanaf dat moment nog maar één jaar geldig..

Kortom afwijken van het 4j-2j-2j schema levert naar mijn mening geen enkel voordeel en komt daardoor ook zeer weinig voor.

Lang verhaal kort. Vanaf 4j tot 8j oud mag de APK maximaal twee jaar oud zijn.
Ouder dan 8 jaar, dan moet de laatste APK maximaal 1 jaar oud zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door PROnline op 23-10-2021 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:52
Als je bij RDW al twee verschillende antwoorden krijgt, hoe moet men dan op dit forum met zekerheid het juiste antwoord kunnen geven?

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

PROnline schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 00:03:
Beurten? APK heeft niks met een beurt te maken. Behalve dan dat garages 't als combi aanbieden.
Ja, per ongeluk verkeerd getoetst, hersteld.
Je keurig van vandaag valt niet binnen de twee maanden van de vervaldatum, dus vandaag wordt de nieuwe datum.
Wat wordt de nieuwe vervaldatum dan volgens jou? 23-10-2022? of 23-10-2023? Als ik je goed begrijp, het laatste.
Die is m.i. geldig tot juli 2025, want dan heb je een APK van 2023, maar je auto is dan 8 jaar oud en dus is de APK vanaf dat moment nog maar één jaar geldig..
Ok, dus als ik laat keuren in oktober 2023, wordt de nieuwe vervaldatum juli 2025 zeg je?
Lang verhaal kort. Vanaf 4j tot 8j oud mag de APK maximaal twee jaar oud zijn.
Ouder dan 8 jaar, dan moet de laatste APK maximaal 1 jaar oud zijn.
Helder, dank. Weet je dit zeker? Of is het een inschatting? Ik wacht in elk geval het antwoord van RDW op de mail af en zal het hier laten weten, ben wel benieuwd :)
JukeboxBill schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 00:29:
Als je bij RDW al twee verschillende antwoorden krijgt, hoe moet men dan op dit forum met zekerheid het juiste antwoord kunnen geven?
Doordat hier misschien iemand zit met meer kennis dan de gemiddelde callcenter-medewerker? Of iemand een of ander document/website heeft weten te vinden met meer informatie? Of de casus eerder in de praktijk aan de hand heeft gehad? Zomaar wat voorbeelden. Kom op zeg, Tweakers weten het toch altijd beter :+ Maar serieus, bij de belastingtelefoon krijg je ook vaak genoeg een ander antwoord. Genoeg forumtopics waarin men elkaar helpt en de daadwerkelijke regels worden uitgelegd.

[ Voor 10% gewijzigd door woekele op 23-10-2021 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Heb mailantwoord van RDW. Als ik vandaag (2-11-2021) zou laten keuren, wordt de nieuwe vervaldatum 2-11-2023. Als ik vervolgens tussen 2-9-2023 en 2-11-2023 weer laat keuren, wordt de nieuwe vervaldatum 2-11-2025. Als ik vervolgens tussen 2-9-2025 en 2-11-2025 weer laat keuren, wordt het 2-11-2026.

Dus, als je bijvoorbeeld recht hebt op gratis APK bij aflevering... dan kan het best zinvol zijn om die tussentijdse keuring toch te doen. Het maakt je 4-2-2-scherma niet stuk. Vraag is nog wel of de casus hetzelfde blijft als ik in 2022 (een ander kalenderjaar dan de voorgaande) nog een tussentijdse keuring zou doen. Of nog leuker: precies 2 maanden + 1 dag voor hij 8 jaar oud wordt... Maar goed, die vragen laat ik aan iemand anders :)

PS: ze geven ook nog aan dat wetgeving in de toekomst kan wijzigen, soort disclaimer...

[ Voor 5% gewijzigd door woekele op 02-11-2021 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

Waarom zou een APK keuring zinvol zijn? Die doe je alleen omdat het moet. Niet voor jezelf. Voor die paar tientjes die je moet betalen hoef je weinig te verwachten. Een echte beurt bij een goede garage is veel zinvoller.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Het kan zinvol zijn omdat je dan pas later weer een keuring hoeft te doen die je zelf moet betalen. Zoals je zegt, je doet het alleen omdat het moet. Dan het liefst zo ver mogelijk in de toekomst :) (veiligheid en goed onderhoud staat hier verder los van, die blijven hoog in het vaandel staan).

[ Voor 7% gewijzigd door woekele op 02-11-2021 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 00:16
@woekele Als ik het goed begrijp wil je een auto kopen met een APK die geldig is tot juli 2023.
Omdat je een gratis Apk-keuring krijgt bij aflevering wil je daar gebruik van maken zodat je daar de komende 2 jaar geen zorgen meer over hoeft te maken.

Op het keuringsrapport dat je krijgt na de Apk-keuring staat altijd vermeld tot wanneer de keuring geldig is. Dus bij de laatste keuring voordat de auto 8 jaar oud is zal je aan de datum op het keuringsrapport kunnen zien of de keuring geldig is voor één of twee jaar.

Als je het hebt over een auto die al in jouw bezit is heeft het eerder keuren waarschijnlijk geen toegevoegde waarde.

[ Voor 10% gewijzigd door Jaapio_B op 02-11-2021 16:17 ]

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ja, je verhaal klopt. Alleen wil ik graag van tevoren weten wat de datum op het keuringsrapport wordt i.p.v. pas achteraf, zodat je een geïnformeerde beslissing kunt maken. Bijvoorbeeld i.v.m. het risico dat de 4-2-2-cyclus zou komen te vervallen en je per direct elk jaar zou moeten keuren, zoals ik eerst telefonisch te horen kreeg. Dat dat niet zo is, is nu per mail bevestigd door RDW.

Overigens, als de auto al in bezit is, kan er gewoon alsnog een gratis APK gedaan worden die nog onder de aflevering valt, als de verkoper daaraan meewerkt uiteraard.

[ Voor 52% gewijzigd door woekele op 02-11-2021 22:15 ]

Pagina: 1