Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:08

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Aangezien ons saas platform aan de vooravond van een flinke groei staat heb ik min of meer de taak op me genomen om de servers in de gaten te gaan houden. Hebben ze nog genoeg geheugen, diskspace en hoeveel requests handelt apache / mysql af? Ook ben ik geinteresseerd in hoeverre het verkeer groeit over een x aantal weken / maanden. Met andere woorden kunnen we de vraag nog aan op onze servers en voor hoe lang.

De wensen waar een pakket aan moet voldoen zijn:
  • Relatief eenvoudig te configureren. Ik ben een developer en geen systeembeheerder.
  • Grafiekjes over langere tijd kunnen uitspugen (bijv. processor usage gedurende een week)
  • te gebruiken op verschillende OS-en zoals Linux en Windows.
  • Natuurlijk netwerkverkeer kunnen monitoren, zoals smtp, http, etc.
  • Applicaties kunnen monitoren zoals een JVM, MySQL, apache, Tomcat
  • Liefst ook ondersteuning voor JMX (java monitoring)
  • Switches, routers, etc boeien me niet echt. Ik hoef dus niet het netwerk an sich te monitoren.
  • Schaalbaarheid boeit me ook niet zo. De kans dat we over 5 jaar 10+ servers hebben is nihil.
Op het moment hebben we twee fysieke servers die gemonitord moeten worden. Op 1 draait RedHat Fedora en op de andere zijn er twee VM's aanwezig (ook Fedora).

Nu heb ik al even rond zitten te neuzen en ik heb al een paar pakketten gevonden:

OpenNMS: Ziet er complex en zeer uitgebreid uit. Lijkt voornamelijk bedoeld voor als je een groot netwerk wilt monitoren.

Nagios Hetzelfde als OpenNMS. Configuratie lijkt me lastig en de focus ligt meer op het netwerk zelf.

Pandora FMS Ziet er relatief eenvoudig uit en tot nu toe de beste kandidaat.

De vraag is dus of er mensen zijn met ervaringen met deze pakketten of juist enorm tevreden zijn met een ander pakket?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:09

Arno

PF5A

Ik beheer iets van 20 linux bakken met Nagios en met de juiste plugins kun je heel veel monitoren. Nagios meldt me zelfs als er nieuwe security updates zijn :)

In combinatie met Munin kun je enorm veel informatie verzamelen.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Kijk ook eens naar Zabbix, dit heeft (in mijn ogen) toch ook wat meer mogelijkheden dan Nagios en wordt op dit moment erg breed ingezet.

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-11 14:32
Ik heb een paar dagen met OpenNMS gespeelt en als je een beetje rondbladert dan valt het echt alles mee :) ik vind het een fijn pakket _O_

Verder gebruiken wij ActiveXPerts Network Monitor met een eigengeschreven frontend voor een actueel statusoverzicht:
Afbeeldingslocatie: http://www.myalbum.com/ShortURLFotoB-JHCACDSE.jpg

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-11 11:32

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Nagios , zeer zeker weten...... ja het lijkt in het begin de hel om het op te zetten, maar dat valt reuze mee.
Ons systeem houd 1000+ servers in de gaten en dan de volgende punten :

Apache
MySQL
FTP
SSH
POP3
POP3SSL
IMAP
IMAPSSL
DISKSPACE
RAID HEALTH

Daarnaast gebruiken we nagios om ook onze glasvezels in de gaten te houden , en nog 100 en 1 andere dingen. :D

Ik vergeet vast nog iets maar goed.....
Dit alles gebeurd via nagios, op het moment van een warning komt het in de mailbox, op het moment van critical krijgen alle dienstdoende engineers een sms.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Der Rudi
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:06
Interessant.
Wij zijn aan het bekijken hoe we onze (remote) SIEM Appliances bij klanten kunnen monitoren, en kwamen ook bij Nagios uit voor het monitoring deel. Als je ook 'hogere' IT service management functies wilt, zou je naar OTRS ITSM kunnen bekijken voor ITIL, SLA etc. Dat is tenminste een richting waar wij aan denken. Maar mogelijk zijn er mensen hier die daarmee ervaring hebben, of andere inzichten hebben?

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Noxious schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 10:30:
Ik heb een paar dagen met OpenNMS gespeelt en als je een beetje rondbladert dan valt het echt alles mee :) ik vind het een fijn pakket _O_

Verder gebruiken wij ActiveXPerts Network Monitor met een eigengeschreven frontend voor een actueel statusoverzicht:
[afbeelding]
Dat ziet er wel gaaf uit, maar de investering in het ontwikkelen van een eigen frontend is voor ons way over the top. ;)
Qua budget zitten we meer aan 5 tot 10 werkdagen aan setup en config te denken.
Sander schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 10:25:
Kijk ook eens naar Zabbix, dit heeft (in mijn ogen) toch ook wat meer mogelijkheden dan Nagios en wordt op dit moment erg breed ingezet.
Zabbix ga ik toevoegen aan het lijstje, maar waar kan ik aan denken als je hebt over meer mogelijkheden?

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:37

Priet

To boldly do what no one has..

Standeman, bedankt voor je lijstje! Ik zit voor een zelfde soort keuze om servers te monitoren maar nog geen ervaring met dit soort pakketten.

Pandora FMS ziet er idd goed uit. Ben jij nog verder gegaan met je onderzoek?

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Nog niet echt. Er komen (zoals altijd ;)) allemaal ad-hoc dingen tussen.

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Als je snel iets in elkaar wilt knutselen, dan kun je naar munin kijken. Als je weet wat je aan het doen bent heb je binnen 5 minuten een pagina'tje met grafiekjes over wat je server aan het doen is. vziw zijn er voor alle bekende paketten wel plugins, en anders maak je die even (is niet zo moeilijk).
Monitoren kan op bijna alle Os'es, ook windows. Alleen je master die de grafiekjes uitpoept kan geen windows zijn geloof ik.

Verwijderd

Levelplatforms
www.levelplatforms.com
Dit gebruiken wij om te monitoren.
Alleen geen patch management gebruiken.
Kan veel laten monitoren.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2011 13:35 ]

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-11 14:32
Standeman schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 11:11:
[...]

Dat ziet er wel gaaf uit, maar de investering in het ontwikkelen van een eigen frontend is voor ons way over the top. ;)
Qua budget zitten we meer aan 5 tot 10 werkdagen aan setup en config te denken.
Dan zal ik je even verassen: de frontend is gemaakt in 3 uurtjes door 1 persoon ;) (/me) de backend is wat meer werk met de rules die moeten worden aangemaakt, maar daar blijf je toch mee zitten.

• Bielie993
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10 09:21
misschien is OPManager iets? Is zeer uitgebereid en heeft veel functies.

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Spicework is een gratis (met ads) monitoring tool voor vele apparaten.

http://www.spiceworks.com/product/ zijn de features. Ik heb het laatste geinstalleerd om te testen en het programma gaf zelfs aan dat de garantie van een Dell laptop bijna afliep (wat ook nog klopte ook).

De ads storen mij niet.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:37
Ik gebruik zelf Zabbix in twee verschillende omgevingen. De te monitoren objecten zijn allemaal Debian/Ubuntu machines maar de agent kan op praktisch elk platform draaien. De zabbix-server zelf draait echter wel alleen op Linux.

Het kan complex zijn, maar ook niet. Ligt er totaal aan wat je wil. Je kunt er ook gewoon custom monitoring in stoppen. Oh, en het is opensource :)

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Sypher schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 10:16:
Ik gebruik zelf Zabbix in twee verschillende omgevingen. De te monitoren objecten zijn allemaal Debian/Ubuntu machines maar de agent kan op praktisch elk platform draaien. De zabbix-server zelf draait echter wel alleen op Linux.

Het kan complex zijn, maar ook niet. Ligt er totaal aan wat je wil. Je kunt er ook gewoon custom monitoring in stoppen. Oh, en het is opensource :)
Zabbix draait ook op Windows inderdaad en bevat een groot aantal pre-made templates voor o.a. Exchange en SQL die je zo kunt toepassen op een machine.
Natuurlijk ook de standaard template als "powered off" en "memory use".

Wij draaien nu ook 2 Zabbix servers, 1 op onze hoofdvestiging en 1 op onze co-locatie die onze main Zabbix server ook monitored.
Gekoppeld met een GSM modem is het absoluut een leuk systeem zo!

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Pagina: 1