Aangezien ons saas platform aan de vooravond van een flinke groei staat heb ik min of meer de taak op me genomen om de servers in de gaten te gaan houden. Hebben ze nog genoeg geheugen, diskspace en hoeveel requests handelt apache / mysql af? Ook ben ik geinteresseerd in hoeverre het verkeer groeit over een x aantal weken / maanden. Met andere woorden kunnen we de vraag nog aan op onze servers en voor hoe lang.
De wensen waar een pakket aan moet voldoen zijn:
Nu heb ik al even rond zitten te neuzen en ik heb al een paar pakketten gevonden:
OpenNMS: Ziet er complex en zeer uitgebreid uit. Lijkt voornamelijk bedoeld voor als je een groot netwerk wilt monitoren.
Nagios Hetzelfde als OpenNMS. Configuratie lijkt me lastig en de focus ligt meer op het netwerk zelf.
Pandora FMS Ziet er relatief eenvoudig uit en tot nu toe de beste kandidaat.
De vraag is dus of er mensen zijn met ervaringen met deze pakketten of juist enorm tevreden zijn met een ander pakket?
De wensen waar een pakket aan moet voldoen zijn:
- Relatief eenvoudig te configureren. Ik ben een developer en geen systeembeheerder.
- Grafiekjes over langere tijd kunnen uitspugen (bijv. processor usage gedurende een week)
- te gebruiken op verschillende OS-en zoals Linux en Windows.
- Natuurlijk netwerkverkeer kunnen monitoren, zoals smtp, http, etc.
- Applicaties kunnen monitoren zoals een JVM, MySQL, apache, Tomcat
- Liefst ook ondersteuning voor JMX (java monitoring)
- Switches, routers, etc boeien me niet echt. Ik hoef dus niet het netwerk an sich te monitoren.
- Schaalbaarheid boeit me ook niet zo. De kans dat we over 5 jaar 10+ servers hebben is nihil.
Nu heb ik al even rond zitten te neuzen en ik heb al een paar pakketten gevonden:
OpenNMS: Ziet er complex en zeer uitgebreid uit. Lijkt voornamelijk bedoeld voor als je een groot netwerk wilt monitoren.
Nagios Hetzelfde als OpenNMS. Configuratie lijkt me lastig en de focus ligt meer op het netwerk zelf.
Pandora FMS Ziet er relatief eenvoudig uit en tot nu toe de beste kandidaat.
De vraag is dus of er mensen zijn met ervaringen met deze pakketten of juist enorm tevreden zijn met een ander pakket?
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.