[Excel 2007] Conditionele som van twee rijen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee rijen met informatie, die ik hieronder scheidt met een slash (/)

2 / NEE
2 / JA
2 / NEE
2 / JA
3 / NEE
3 / NEE
3 / JA

Ik zoek naar een worksheet function die kan tellen hoe vaak er achter 2 een NEE danwel JA staat en hoevaak achter 3. Ik heb geexperimenteerd met AANTAL.ALS (COUNTIF -- ik gebruik UK Office) maar heb nog geen methode gevonden om twee rijen te koppelen (COUNTIF werkt prima om het aantal keer JA danwel NEE te tellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

pivotje maken ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Je zou het kunnen proberen met een array formule. Let wel even goed op bij het invoeren van de formule: niet klakkeloos enter maar ctrl-shift-enter gebruiken.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:49

job

Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 21:32:
maar heb nog geen methode gevonden om twee rijen te koppelen (COUNTIF werkt prima om het aantal keer JA danwel NEE te tellen).
Buiten de opties die hierboven gegeven worden en ook werken.
Je hoeft natuurlijk niet alles in 1 formule te vrotten. Je kan het ook gerust in stappen doen.
Dus en een countif, en gebruik maken van de sum-funtie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb uiteindelijk een array gebruikt, was even zoeken maar de tip "array formule" leverde de google hits op die ik nodig had.

Voor de geinteresseerden:
=SUM(IF((A1:A7=2)*(B1:B7="JA")>0;1;0))

(ik weet niet helemaal zeker of ik heb goed heb ingetikt uit m'n hoofd maar het idee is duidelijk denk ik. De truc was dat je een OR operator kan gebruiken door een vermenigvuldiging (Immers 1 OR 0 is 0 en 1 x 0 is ook 0) en het resultaat bij elkaar optelt.

@Bastien: Dank ook voor de Ctrl+Shift+Enter truc, bespaarde me een hoop koppijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Hmm, volgens mij is countifs (nieuw in 2007) toch een stuk handiger. :p

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

pedorus schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 21:52:
Hmm, volgens mij is countifs (nieuw in 2007) toch een stuk handiger. :p
Inderdaad, die kende ik nog niet maar ik gebruik meer Excel < 2007 dan Excel = 2007 helaas (@ werk lopen we 10 jaar achter). Zelfde effect, minder hoofdpijn :P

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

waarom geen pivot? die is hier uitermate geschikt voor! Array formules zijn gevaarlijk, je vergist je zo in de enter-toets-combi, zeker als ook anderen met de file werken.
Pagina: 1